Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vuokranantaja väitti etten saa kuvata asunnossani

Vierailija
31.10.2011 |

koska nimeäni ei lue vuokrasopimuksessa,olen vain avopuoliso.Meinas ihan hiiltyä kun sanoin että mua koskee samat velvollisuudet ja oikeudet kuin päävuokralaista.Voin laittaa tänne joskus sen videon,missä mm. valittaa kun mulle ei aikanaan kelvannut heidän hieno ruskea(70-luvun)jääkaappi.

Väri oli hieno,sähkönkulutus ei.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi teettää ilman minun ja isännöitsijän lupaa. Jota ei tule. Jos vuokrasopimuksen mukaan asukkaita on 1, niin avaimia on 1.

luotettavalle henkilölle, jos alkuperäinen häviää? Itse unohdin viime vuonna avaimet töihin ja piti soittaa 50,- avaus. Aika suuri summa opiskelijalle. Kaiken maailman pölvästit noita asuntoja tuntuvat vuokraavan:) Vuokralainenhan on vastuussa asunnosta ja sen itsekin käsittää. En ainakaan itse ottaisi asuntoon sellaista, johon en voi luottaa tai antaisi vara-avainta sellaiselle ulkopuoliselle, johon en voi luottaa. En ymmärrä, miksi avopuolisosta pitäisi ilmoittaa vuokranantajalle, aivan kuin avopuoliso olisi jokin pieni elukka, joka järsii tapetit ja kusee lattioille.:) Hyvää päivää vaan teillekin.:)

sieltä sen avaajan saa yhdellä puhelinsoitolla. Jos asunnossa on 1 asukas, on sillä asukkaalla 1 avain.

Mun äidin vanhassa kerrostaloasunnossa avaimia oli useita, itsellänikin oli yksi vara-avain. Ja hän asui asunnossa yksin. Kyse on ihan siitä, kuinka monta vuokranantaja niitä viitsii teettää. Ja onhan tilanne aika vaikea, jos niitä avaimia on alunperin teetetty tyyliin yksi vuokranantajalle ja yksi vuokralaiselle ja yksi noista avaimista häviää. Järkeä on myös lupa käyttää.:)

Vierailija
22/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sarjoitettuja turva-avaimia, joita ei voi kopioida ilman alkuperäisen avaimenomistajan lupaa. Ylläriylläri, muutenhan sitä voisi teettää avaimia vaikkapa määräaikaisen työpaikan avaimista, ennen töiden loppumista ja sitten myöhemmin ryöstää koko paikan teetetyllä avaimella. Mulla kaikkien työpaikkojen avaimet on ollut näitä erikoisavaimia kuten myös yhden vuokrakämpän avaimet.

Mutta erikoista on jos ei vara-avainta saa vuokranantajalta. Siinä turva-avainkämpässä mulla oli kolme avainta.

Ja tietysti vuokranantajalle kuuluu se, kuka kämpässä asuu, koska asunnossa ei voi lain mukaan asua enempää väkeä kun mistä isännöitsijä tietää. Ja se on sitten taas vuokranantajan asia, jos haluaa purkaa vuokrasopimuksen vuokralaisen avoliiton vuoksi... Mutta se mitä asunnossa tehdään, ei ole vuokranantajan määrättävissä, olettaen ettei vuokrasopimus sitä erikseen kiellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokraan on sovittu yksi maksu, se kyllä kuuluu vuokraisännän tietää, jos sitten asuukin enemmän porukkaa.

Jos se on kerta noin tarkkaa, niin mitäs, kun mun mies on arkipäivät viikolla reissussa ja meidän vanhin lapsi viettää joka toisen viikon isällään? Hyvittääkö vuokraisäntä tän vesimaksuissa? Meinaan, kun me kuitenkin maksetaan vesimaksut näistä "puuttuvista" ihmisistä kanssa.

Vierailija
24/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi teettää ilman minun ja isännöitsijän lupaa. Jota ei tule. Jos vuokrasopimuksen mukaan asukkaita on 1, niin avaimia on 1.

luotettavalle henkilölle, jos alkuperäinen häviää? Itse unohdin viime vuonna avaimet töihin ja piti soittaa 50,- avaus. Aika suuri summa opiskelijalle. Kaiken maailman pölvästit noita asuntoja tuntuvat vuokraavan:) Vuokralainenhan on vastuussa asunnosta ja sen itsekin käsittää. En ainakaan itse ottaisi asuntoon sellaista, johon en voi luottaa tai antaisi vara-avainta sellaiselle ulkopuoliselle, johon en voi luottaa. En ymmärrä, miksi avopuolisosta pitäisi ilmoittaa vuokranantajalle, aivan kuin avopuoliso olisi jokin pieni elukka, joka järsii tapetit ja kusee lattioille.:) Hyvää päivää vaan teillekin.:)

sieltä sen avaajan saa yhdellä puhelinsoitolla. Jos asunnossa on 1 asukas, on sillä asukkaalla 1 avain.

mutta täälläkin se oven avaus maksaa 40e, oli päivä tai yö (itse asiassa yötaksa taitaa olla korkeampi. En ole varma kun en ole palvelua tuolloin tarvinnut).

Vierailija
25/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokraan on sovittu yksi maksu, se kyllä kuuluu vuokraisännän tietää, jos sitten asuukin enemmän porukkaa.

Jos se on kerta noin tarkkaa, niin mitäs, kun mun mies on arkipäivät viikolla reissussa ja meidän vanhin lapsi viettää joka toisen viikon isällään? Hyvittääkö vuokraisäntä tän vesimaksuissa? Meinaan, kun me kuitenkin maksetaan vesimaksut näistä "puuttuvista" ihmisistä kanssa.

vesimaksu pitää maksaa asukasluvun mukaan, ellei ole erillistä huoneistokohtaista mittaria

Vierailija
26/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee umpeen 5 vuodessa sitten voi teettää kuka vaan.

Vierailija - 31.10.11 10:34 (ID 13662373)

sarjoitettuja turva-avaimia, joita ei voi kopioida ilman alkuperäisen avaimenomistajan lupaa. Ylläriylläri, muutenhan sitä voisi teettää avaimia vaikkapa määräaikaisen työpaikan avaimista, ennen töiden loppumista ja sitten myöhemmin ryöstää koko paikan teetetyllä avaimella. Mulla kaikkien työpaikkojen avaimet on ollut näitä erikoisavaimia kuten myös yhden vuokrakämpän avaimet. Mutta erikoista on jos ei vara-avainta saa vuokranantajalta. Siinä turva-avainkämpässä mulla oli kolme avainta. Ja tietysti vuokranantajalle kuuluu se, kuka kämpässä asuu, koska asunnossa ei voi lain mukaan asua enempää väkeä kun mistä isännöitsijä tietää. Ja se on sitten taas vuokranantajan asia, jos haluaa purkaa vuokrasopimuksen vuokralaisen avoliiton vuoksi... Mutta se mitä asunnossa tehdään, ei ole vuokranantajan määrättävissä, olettaen ettei vuokrasopimus sitä erikseen kiellä.

Tutustupa uusiin avaimiin, saatat yllättyä sitä, että niitä ei enää suutarilla teetetä edes 5 vuoden jälkeen.

Vierailija
27/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiettyjä avaimia ei osaa edes suutari tehdä

oven voi aina jättää auki,tai lukot vaihtaa...ihan luvalla.Ei sellaista ovea ole jota ei auko saa.

Aika mielenkiintoista elämää kerrostalossa, jossa jonkun asunnon ovi on suuren osan päivästä auki siksi, että siellä asuu 2, vaikaka virallisesti vain 1.

avopuoliso saa muuttaa kunhan ilmoittaa vuokranantajalle,ei siinä mitään lupia kysellä ja ihan virallisesti se avokki siinä sitten asuu.

asunnossa asuu virallisesti vain 1 henkilö. Vuokranantajalla on oikeus vaatia molempien nimet vuokrasopimukseen.

avokki muuttaa,ilmoittaa vuokranantajalle ja asuu siinä.Tietysti voi pyytää nimeä paperiin muttei se sen virallisemmaksi tule.VA voi vaatia avopuolisolta esim.vahinhonkorvausta jos asunnossa on mennyt jotain rikki,vaikkei nimeä lue vuokrasopimuksessa.

Virallisesti asut siitä päivästä lähtien kun muutat kirjat asuntoon. Vai meinaatko etten saanut kuvata asunnossa,kun en mukamas asunut siellä?

Vierailija
28/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidin vanhassa kerrostaloasunnossa avaimia oli useita, itsellänikin oli yksi vara-avain. Ja hän asui asunnossa yksin. Kyse on ihan siitä, kuinka monta vuokranantaja niitä viitsii teettää. Ja onhan tilanne aika vaikea, jos niitä avaimia on alunperin teetetty tyyliin yksi vuokranantajalle ja yksi vuokralaiselle ja yksi noista avaimista häviää. Järkeä on myös lupa käyttää.:)

VOihan niitä teettää satoja, jos siltä tuntuu, mutta eipä ole pakko.

Vierailija
29/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oven voi aina jättää auki,tai lukot vaihtaa...ihan luvalla.Ei sellaista ovea ole jota ei auko saa.

Aika mielenkiintoista elämää kerrostalossa, jossa jonkun asunnon ovi on suuren osan päivästä auki siksi, että siellä asuu 2, vaikaka virallisesti vain 1.

avopuoliso saa muuttaa kunhan ilmoittaa vuokranantajalle,ei siinä mitään lupia kysellä ja ihan virallisesti se avokki siinä sitten asuu.

asunnossa asuu virallisesti vain 1 henkilö. Vuokranantajalla on oikeus vaatia molempien nimet vuokrasopimukseen.

avokki muuttaa,ilmoittaa vuokranantajalle ja asuu siinä.Tietysti voi pyytää nimeä paperiin muttei se sen virallisemmaksi tule.VA voi vaatia avopuolisolta esim.vahinhonkorvausta jos asunnossa on mennyt jotain rikki,vaikkei nimeä lue vuokrasopimuksessa. Virallisesti asut siitä päivästä lähtien kun muutat kirjat asuntoon. Vai meinaatko etten saanut kuvata asunnossa,kun en mukamas asunut siellä?

jos tämä ei suostu nimeään sopimukseen laittamaan. Jos ei ole ilmoittautunut talon asukkaaksi isännöitsijälle, ei mitään juridista perustetta asumiseen ole.

Vierailija
30/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos unohtaa avaimen sisälle. Jos asuu jonkun kanssa, niin toinen pystyy aina avaamaan oven, yksinasuvalle se on täälläpäin päälle 50e:n paukku siitä, että joku avaa oven.

Eikö ihmisillä oikeasti enää ole näitä luotettavia kavereita, joilta voi hakea vara-avaimen, jos oma jää sisälle? Onneksi itselle on osunut käytännölliset vuokranantajat eteen.

Vierailija
31/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ura-avainjärjestelmän uusiminen

Avain hinta kopiosuojaus voimassa

Abloy Exec 624,39 € 2013

Abloy Protec 1 066,80 € 2018

Kaba expert 690 € 2021

Kaba GeGe Extra 690 € 2022

Hinnat: Ykkösturva /Oulunkylä ja Helsingin Lukkonikkari Oy

Tiedän suutareita jossa voi teettää ihan minkalaisen ura-avaimen haluaa ja ei se maksa läheskään noin paljoa.

Vierailija
32/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avokki muuttaa,ilmoittaa vuokranantajalle ja asuu siinä.Tietysti voi pyytää nimeä paperiin muttei se sen virallisemmaksi tule.VA voi vaatia avopuolisolta esim.vahinhonkorvausta jos asunnossa on mennyt jotain rikki,vaikkei nimeä lue vuokrasopimuksessa. Virallisesti asut siitä päivästä lähtien kun muutat kirjat asuntoon. Vai meinaatko etten saanut kuvata asunnossa,kun en mukamas asunut siellä?

jos tämä ei suostu nimeään sopimukseen laittamaan. Jos ei ole ilmoittautunut talon asukkaaksi isännöitsijälle, ei mitään juridista perustetta asumiseen ole.

olisin laittanut nimen alle.Eikä meille ollut isännöitsijää ja juridista perustetta ei tarvita asumiseen pöljä.

Vierailija
33/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi yksin asuvalla pitää olla monta avainta?"

Tässäpä syitä:

-vara-avain luotettavalla henkilöllä -> ei tarvitse maksaa avausmaksua jos jää lukkojen taa

-jos maalaissukulainen tulee kylään, hän voi käyttää omaa avainta vierailunsa ajan, eikä hänen esimerkiksi tarvitse odotella jossain kahvilassa, että pääsen töistä

-kaveri voi käydä kastelemassa kukat kun on matkoilla

-avaimen voi myös antaa pitempiaikaiselle seurustelukumppanille, jos paljon ollaan yötä puolin ja toisin

Niin, oletko koskaan ajatellut, että vuokralainenkin on ihminen tavallisine menoineen?

Vierailija
34/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole oikeutta puutua ihmisten elämään irtisanomalla asuntoa ja laittamalla syyksi"mutku toi muutti mun asuntoon ilman mun lupaa"

Milloin tämä oikein aukee teille avaimista vänkkävät vuokaranantajat?

Vierailija
35/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avaimia saa teetättää sen jälkeen, kun avaimen patentti raukeaa. Mitään viiden vuoden aikarajaa ei kuitenkaan ole ja tällä hetkellä sen "korkeimman turvatason" omaavan Abloyn avaimen patentti päättyy vasta vuonna 2026. Ja lukkosepät ei tee näitä avaimia patentin loppumisenkaan jälkeen, koska heillä on herrasmiessopimus aiheesta. Sopimus ei kylläkään koske suutareita, joten aika turha.

Että riippuu tosiaan ihan siitä avaimen patentista, että voiko teetättää itse kopion vai ei. Vielä äskettäin eniten myyty Abloyn Exec-sarja menettää patenttinsa vuonna 2013 ja silloin vaihtuu lukot mm. vanhempieni vuokraamassa kämpässä.

Vierailija
36/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajalla ei ole oikeutta puutua ihmisten elämään irtisanomalla asuntoa ja laittamalla syyksi"mutku toi muutti mun asuntoon ilman mun lupaa"

Ei istään löydy niin tyhmää porukkaa mitä täällä kirjoittelee, oikein saa hävetä niska punaisena kun lukee jonkun pätemisiä.

Vierailija
37/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajalla ei ole oikeutta puutua ihmisten elämään irtisanomalla asuntoa ja laittamalla syyksi"mutku toi muutti mun asuntoon ilman mun lupaa"

Ei istään löydy niin tyhmää porukkaa mitä täällä kirjoittelee, oikein saa hävetä niska punaisena kun lukee jonkun pätemisiä.

Vierailija
38/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

remonttimiehelle

äidille, joka tuli kylään toiselta puolelta Suomea

loma-aikaan kukkien kastelijalle

Muita mahdollisia syitäkin keksin:

siivooja

"koiratyttö", siis palkallinen koiranulkoiluttaja

Vierailija
39/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla vaan rahastushömppää,mitään naurettavampaa en ole kuullut.

Vierailija
40/43 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole oikeutta puutua ihmisten elämään irtisanomalla asuntoa ja laittamalla syyksi"mutku toi muutti mun asuntoon ilman mun lupaa"

lupaa vai ei, mutta vuokralaisen irtisanominen ei ole lainkaan vaikeaa ihan muilla, keksityillä perusteilla. Varmaan määräaikainen vuokrasopimus vaikeuttaa asiaa, jollei vuokranantaja ole tajunnut laittaa siihen porsaanreikiä sopimusta laatiessaan, mutta ei ole mahdotonta sekään. Harva lähtee oikeuteen vuokra-asioiden takia kuitenkaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän