Kuinka suuren sijoitussalkun tarvitset että voit lopettaa työt?
Otetaan nyt että osinkotuotto on 4% verojen jälkeen.
Itse pärjäisin jos käteen jää osinkoja 20 000e/vuosi, toki sitten kun olen velaton niin tuolla summalla pärjäisin hyvin mutta nyt kun on asuntolainaa vielä max 5v maksamatta niin en pärjäisi tuolla.
Asuntoni on myös pieni 40 neliötä eli kulutkaan eivät ole kovin isot enkä lapsia aio tälläiseen paskamaahan tehdä eli niistäkään ei ole kuluja.
Tavoittelen että noin 50 vuotiaana voin lopettaa työt ja elää osingoilla.
Kommentit (28)
No sitten kun mulla lapset muuttaa pois, ei mullakaan ole niistä enää kuluja.
Jotain 50x20x35 , pitää mahtua ainakin muutama osskenippu
Mihin ap tarvitsee osinkoja? Itse myyn ETF-salkusta 4% joka vuosi ja pärjäilen ihan hyvin Espanjassa ja Thaimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Riittää, tuo jannu on väärässä.
Suomessa vai muualla? Suomessa noin miljoona, jos sekään riittää kun vasemmisto sosialisoi pääomaasi. Ruotsissa riittää noin 400 000 euroa ja monissa Aasian maissa 100 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ap tarvitsee osinkoja? Itse myyn ETF-salkusta 4% joka vuosi ja pärjäilen ihan hyvin Espanjassa ja Thaimaassa.
Osinko-osakkeet on tuottaneet viime vuosina vähän paremmin, niistä on tullut suosittuja. Osinkoja myös verotetaan vähän kevyemmin kuin muuta pääomatuloa. Mutta jos on hyvin kasvavia rahastoja, niin voihan niilläkin elellä.
Paksuus alle 10 senttiä, pituus kertaa leveys 55 x 38 cm. Suunnilleen tuollaisella vois kokeilla.
Nykyinen tulo noin 4000 eur/kk verojen jälkeen.
Jos 4 % tuotto osakkeilla verojen jälkeen ja inflaatio syö 2 % sijoitetusta pääomasta, niin tarvitsen 48 0000 eur / (4 % -2 %) = 2.4 Meur. Jos joka kuukausi saan 2000eur säästettyä osakkeisiin, niin 100 vuoden päästä osakesalkku on arvoltaan 2.4 Meur (nykyrahassa, silloisessa paljon enemmän). Jostain pitää saada alkupääoma, omasta palkasta säästettynä 100 vuotta menee, jotta voi elää sijoituksilla ja työelämä on vain reilu 40 vuotta.
Miksi muka vain 4 %?
Jos valitset salkkuusi hyviä osingonmaksajia, niin 360 000 e salkusta saa 7%:n tuotolla noin 25 200 euroa. Siitä verot pois.
En kehtaa vielä jäädä pois töistä. Olisi huono esimerkki lapsille. Suvussa ollut tapana satoja vuosia, että jokainen jättää seuraaville suuremman potin, minkä itse sai perintönä.
MuklaMulla omtalo pks velaton ja maasturi hybriid tilillä 200 000 ja vaimolla myös rahaa
Olen ollut ja lopettanut työt jo 2005
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka vain 4 %?
Jos valitset salkkuusi hyviä osingonmaksajia, niin 360 000 e salkusta saa 7%:n tuotolla noin 25 200 euroa. Siitä verot pois.
7% on riski. 4% on aika turvallinen. Itse lasken 4% mukaan.
Aika vähän tuo 4 % tuotto on minusta. Enkä laskisi sitä niin, että verojen jälkeen, koska verojen kokonaismäärähän vaihtelee, riippuen mm. kuluista ja siitä, mihin maahan maksat verot. Kokemuksesta sanoisin, että jos asuntolainat on maksettu eikä tarvitse enää säästää sijoitustilillekään, niin rahaa tarvitsee vähemmän.
En silti haluaisi vapaaehtoisesti elää esim. 20 000 eurolla/vuosi, koska se tarkoittaa aika lailla kotona nököttämistä. Ainakaan sillä ei suuremmin matkustella. Lennot on yllättävän kalliita tällä hetkellä, ja ulkomailla asuessa lyhytaikainen asuminen on kalliimpaa kuin asunnon vuokraaminen. Vaihtoehtona toki on, että lähtee ulkomaille pitkäksi aikaa, jolloin pääsee nauttimaan halvasta hintatasostakin.
Vierailija kirjoitti:
MuklaMulla omtalo pks velaton ja maasturi hybriid tilillä 200 000 ja vaimolla myös rahaa
Olen ollut ja lopettanut työt jo 2005
Vieläkään et osaa suomea tai kirjoittaa ylipäätään?
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka vain 4 %?
4 % tuntuu minustakin aika vähältä. Toisaalta se oli verojen jälkeen. Eli jos sinä puhut 7 % tuotosta ja et ole ottanut siitä pois veroja, sinulle jää verojen jälkeen vain noin 4.9 % korko. 7 % jää, jos sijoitusten tuotto on 10 %. Voi tulla myös muitakin sijoitusmenoja. Itse pitäisin realismina 4-5 % tuottoa kun kulut ja verot on otettu päältä pois. Lisäksi sijoituksen reaaliarvo laskee. Se nakertaa tuottoa. Osa laskee aivan liian positiivisesti unohtaen kaikki "miinukset". Itse lasken ne kaikki ja hyvänä nousukautena taskuun jää 7 %, muina kausina 2-5 %. Tietysti joku tuurilla sijoittaa kaikki munat hyvään koriin ja saa 80 %. Ja jollain kaikki munat on väärässä korissa ja saa -100 % ja lisäksi pitää maksaa vielä jotain kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka vain 4 %?
7% on riski. 4% on aika turvallinen. Itse lasken 4% mukaan.
Ihan vapaasti voit laskea. Minulla tuotti salkku viime vuonna yli 10 %, joissakin kohteissa oli nousua jopa 30 %:n luokkaa. Ei tietenkään joka vuosi tuota. Mutta osinkojen lisäksi on yleensä aina myös arvonnousua, eli ei mikään vakaa yritys kaikkea jaa osinkoina.
Miljoonan kohdalla jään pois töistä. Matkaa on vielä jonkun verran, mutta eiköhän tässä viimeistään 50-vuotiaana jäädä eläkkeelle.