Katsoitteko A-studiota nuorisotyöttömyydestä? ov
Tsiisus mitä teinejä vaikka ikää jo yli 20v, varsinkin yksi haastateltu nuorimies, todellinen pullamössö. Yksikin oli ollut työttömänä vaikka kuinka kauan eikä ikinä tehnyt oikeita töitä. Ja sitten kun töitä olisi ollut tarjolla niin ei kelvannut. Eihän se hampurilaisten myynti mitään huipputyötä ole mutta rehellistä työtä kuitenkin. Ja onhan se cv:ssä aina parempi että on jotain työtä tehnyt kuin että olisi ollut vain työttömänä.
Millaisen kotikasvatuksen tuollaiset lusmut ovat oikein saaneet? Lusmuillaan kotona ja elellään yhteiskunnan rahoilla. Tuollaisilta pitäisi ottaa kaikki tuet välittömästi pois niin alkaisi työt maistumaan.
Vitsit että suututtaa.
Kommentit (82)
on saada harjoittelija tajuamaan, että jotain muuta tarttis keksiä. Joko pitää opiskella tai sitten keksiä hyvä liikeidea.
on saada harjoittelija tajuamaan, että jotain muuta tarttis keksiä. Joko pitää opiskella tai sitten keksiä hyvä liikeidea.
Mutta nykyään se tuntuisi olevan kiristyskeino sille että tuet loppuu, jos et ota vastaan jonninjoutavaa työharjoittelua, joka ei tue sinua mitenkään vaan vie aikaasi.
Työkkäri myy halpaa työvoimaa.
Ja Makkelle voimia!
ja perusoletus on se, että ihminen ei pidä kyykyttämisestä, joten keksii sille vaihtoehdon. Ei niistä työharjoittelusta kenellekään mitään hyötyä ole, mutta ilman niitä nuoret saisivat maata kotona joutilaina ilman mitään keppiä opiskeluun tai työnhakuun.
mutta oli oivat todistus siitä ETTÄ SUOMEN PALKKATASOA ON VÄLITTÖMÄSTI NOSTETTAVA! Maan palkkataso on suoraan hanurista, alle 3000 euron kk-palkan ei pysty Suomessa enää elämään ilman tukia, ei vaikka asuisi jossain Inarin rajamailla. Nuorillekin kunnon palkka! Miksi heidän pitäisi tehdä työtä muita huonommalla palkalla vain ikänsä vuoksi? Sellainen on ikärasismia jonka lakikin jo kieltää. On hyvä, että nykynuorilla on niin paljon selkärankaa että eivät lähde ylikansallisten orjuutustyöantajien kelkkaan kaikenmaailman paskapalkoilla!
Kotiin jääminen lisää masennusta ja syrjäytymistä. Helppoa ei ole nykytyömarkkinoilla.
Silti, nuoret, jaksakaa yrittää. Joskus vaan on valittava huonoista vaihtoehdoista, se ei niin huono.
mutta oli oivat todistus siitä ETTÄ SUOMEN PALKKATASOA ON VÄLITTÖMÄSTI NOSTETTAVA! Maan palkkataso on suoraan hanurista, alle 3000 euron kk-palkan ei pysty Suomessa enää elämään ilman tukia, ei vaikka asuisi jossain Inarin rajamailla. Nuorillekin kunnon palkka! Miksi heidän pitäisi tehdä työtä muita huonommalla palkalla vain ikänsä vuoksi? Sellainen on ikärasismia jonka lakikin jo kieltää. On hyvä, että nykynuorilla on niin paljon selkärankaa että eivät lähde ylikansallisten orjuutustyöantajien kelkkaan kaikenmaailman paskapalkoilla!
Mun palkka on 2900 e/kk eikä se millään riitä shoppailuun, matkusteluun, bilettämiseen ja vuokraan. Six mä jätän sen vuokran väliin, ei viitti maksaa. Se on vaan 500 ekee, mitä välii.
Olen 38-vuotias ja tienaan noin pari tonnia kuussa. Mies tienaa vielä vähemmän, mutta niinpä ollaan asuntovelka maksettu, matkaillaan monta kertaa vuodessa ja säästöjäkin on kertynyt monta kymmentä tuhatta. Olisiko nuorilla vaan budjetointiongelmia?
Oli toi tarina sitten oma tai lainattu...
Anyways jonkin verran tulee oltua nuorten kanssa tekemisissä ja minua ihmetyttää että jos pyydän tekemään jotain niin aletaan mutista jotain ettei mulla ole koulutusta tsjp. Sitten ruvetaan puuhastelemaan sen homman kanssa vähän häpeillein.
Tälläisiakin tapauksia on meillä ollut, jotka ovat purskahtaneet suurinpiirtein itkuun, kun ovat joutuneet pienessä räntäsateessa rakennustelineitä purkamaan. Palkasta se ei ole kiinni, koska halutessaan pääsee vaikka pelkällä peruskoulupohjalla 20-30 euron urakkapalkalle. Peukaloita pyörittelemällä se ei tietenkään onnistu.
No meillä vaihdettiin sitten suomalaiset nuoret virolaisiin ja jos niitä pyytää jotain tekemään, ne tarttuu rohkeasti härkää sarvista ja rupeaa tekemään, oli sitä koulutusta tai ei. Alussa tietysti niilläkin hommat menee monesti vähän ketuiksi, mutta tekemällä oppii. Eikä heitä tarvitse myöskään pidellä koko aikaa kädestä kiinni.
vaan se siitä saatava palkka.
Sen palkan takia käyn töissä.
Se yksi vetelys sanoi että ei kannata tehdä töitä kun korvauksella tienaaa saman, johon työnantaja totesi että työnteko on arvo sinänsä, johon vetelys totesi, jotta JUU, MUTTA SE TYÖNTEON RASITTAVUUS...
Kuka haluaa raataa saamatta kunnon korvausta siitä? Minä, kuten moni muukin, käymme sen takia töissä, että pystymme elättämään perheemme. Emme sen takia, että tykkäisimme työnteosta tai että se olisi jokin arvo.
Oli toi tarina sitten oma tai lainattu...
Anyways jonkin verran tulee oltua nuorten kanssa tekemisissä ja minua ihmetyttää että jos pyydän tekemään jotain niin aletaan mutista jotain ettei mulla ole koulutusta tsjp. Sitten ruvetaan puuhastelemaan sen homman kanssa vähän häpeillein.Tälläisiakin tapauksia on meillä ollut, jotka ovat purskahtaneet suurinpiirtein itkuun, kun ovat joutuneet pienessä räntäsateessa rakennustelineitä purkamaan. Palkasta se ei ole kiinni, koska halutessaan pääsee vaikka pelkällä peruskoulupohjalla 20-30 euron urakkapalkalle. Peukaloita pyörittelemällä se ei tietenkään onnistu.
No meillä vaihdettiin sitten suomalaiset nuoret virolaisiin ja jos niitä pyytää jotain tekemään, ne tarttuu rohkeasti härkää sarvista ja rupeaa tekemään, oli sitä koulutusta tai ei. Alussa tietysti niilläkin hommat menee monesti vähän ketuiksi, mutta tekemällä oppii. Eikä heitä tarvitse myöskään pidellä koko aikaa kädestä kiinni.
Alle 18 vuotiailla vasta vaikeaa onkin. Kun eivät saa ajaa nurmeakaan laillisesti. Leikkaa sitten saksilla sitä nurmikkoa ja näytä tärkeältä. Tuossa Makkiksen tapauksessa olisi pitänyt perehdyttää tarkemmin trukkin käyttöön.
Siinä meni laatikot nurin. Kait niin käy kaikille, joskus. En tiedä.
Makkena hakisin johonkin oppilaitokseen uutta ammattia opiskelamaan.
Vaan mitenhän menee opintotuet?
Miten nykynuoret opiskelee nykyään. Voiko koulusta mennä heti uuteen kouluun, vai pitääkö koulutuskin nykyään maksaa itse omista olemattomista säästöistä?
ne kostaa tuleville eläkeläisille. Siinäpähän kääkät itkette kiikustuolissa apua. Sitten katotaan kuka ne rahat saa!
Suomalainen nuori on fiksu. Ei se mene sirkkelin äärelle, jos tietää että siitä voi menettää sormensa iäksi. Työharjottelun vuoksi.
Hölmöläisen hommaa tehdä jotain johon ei ole saanut perehtyä.
Teillekin neuvoksi. Neuvokaa ja rohkaiskaa nuoria niihin hommiin. Se on monesti ohjaajan vika, jos nuori pelkää sirkkeliä. Pitää perehdyttää asiaan oikein. Ei ihme, jos aikuiset virolaiset hoitaa homman. Aikuisilla on kuitenkin rohkeutta enemmän. Ja tosiaan. Mitenhän verolainen menettelee, kun sormet katkeaa sirkkeliin?
Millainen työturva heillä on. Pitääkö matkustaa viroon nakkien kanssa?
Onneksi sormettoman verolaisen tilalle saa heti uuden virolaisen.
Makelle ja muille työttömille nuorille OPISKELUA.
Opintotuet saa automaattisesti toisen ammattikouluopintoihin ja AMK ja yliopistolinjoille usealle vuodelle.
Joihinkin koulutuksiin pääsee helposti! Pääasia saada päiville tekemistä, ansaitut tuet ja mahdollisesti se uusi ammatti joka voi avata aivan uudella tavalla ovia työelämään.
Ammattipohjalla voi hakea helposti AMK:hin opiskelemaan, joillekin linjoille pääsee lähes heittämällä.
Aikuisopintoja on runsaasti! Siitä vaan googlettelemaan itselleen uutta sisältöä elämään..
Viimeisin työkokemukseni on työharjoittelusta, jossa olin 6kk Kelan tuella. Käteen jäi reilu 500€ verojen jälkeen. Tein samaa työtä kuin työkaverit, minut laskettiin henkilövahvuuteen ja samat säännötkin koskivat minua. Sain paljon kiitosta asenteestani ja hyvästä työstä, minut valittiin myös asiakkaiden kesken suosikiksi. Mitä tästä sain palkaksi? Suosituksen, työtodistuksen ja kiitoksen. Töitä ei kuulemma olisi, sillä "meillä ei ole paikkoja auki".
Seuraavalla viikolla oli lehdessä iso ilmoitus, jossa etsittiin työntekijää niille tunneille, jotka minä olin ennen tehnyt.
Tiedän, että tämä on nykypäivää, mutta en silti suostu hyväksymään tämmöistä kohtelua. Olen käynyt kaikenmaailman "näin heräät aamulla ajoissa ja näin teet makaronilaatikon"-aktivointikursseja, mutta ne eivät olleet minua varten. Pääsen aamulla ylös sängystä, minulla on päivärytmi enkä käytä päihteitä tai syö juuri eineksiä. En ole tyhmä.
Kun tuo työharjoittelu loppui, hain aktiivisesti töitä vuoden verran ja pääsin sinä aikana kahteen haastatteluun. Toisessa minusta pidettiin, mutta kokivat palkkatoiveeni (8€/h) liian suureksi. Toisessa työnantaja olisi tahtonut minut palkkatuelle ja maksaa lisäksi vain harjoittelijan palkkaa VUODEN ajan, kokopäivätyöstä tonnin bruttoa. Onko tuollainen edes sallittua??
Lopulta väsyin, lopetin hakemisen ja annoin olla. Käyn uusiutuvan masennuksen vuoksi psykiatrilla, mutta en saa kuntoutustukea vaan roikun työkkärin listoilla vuodesta toiseen.
Lyhyesti: töitä riittää kyllä ilmaiseksi tekevälle, palkkaa ei haluta maksaa. Ja niillä suosituksilla voi vaikka pyyhkiä perseensä, töitä saa enimmäkseen suhteilla.
Tälläisiakin tapauksia on meillä ollut, jotka ovat purskahtaneet suurinpiirtein itkuun, kun ovat joutuneet pienessä räntäsateessa rakennustelineitä purkamaan. Palkasta se ei ole kiinni, koska halutessaan pääsee vaikka pelkällä peruskoulupohjalla 20-30 euron urakkapalkalle. Peukaloita pyörittelemällä se ei tietenkään onnistu.
Suotta sinne räntäsateeseen on ketään juoksuttaa. Harvalla on varaa hankkia sadeasusteita. Tiedän kyllä näitä tapauksia ja olen itse nähnyt, kun työharjoittelussa on patistettu sateeseen vaikkei ole sadevaatteitakaan tarjolla tai annettu mahdollisuutta hankkia niitä.
Ei noilla rahoilla sadevaatteita hankita kerralla. Menee pitkälle talveen, kun on kumisaappaat, sadetakki, kurahousut, kurarukkaset ostettu. Sen lisäksi, jos ei ole varaa autoon (kuten monella nuorella ei ole) pitää pakata sadevaatteet suureen reppuun ja raahata ne töihin.
Helpointa olisi hankkia 600e coretex asu, mutta arvaa onko siihen varaa :D
Kumisaappaidenkin hinta on alhaisimmillaan 20e. Siinä on viikon sapuskat.
.make.
erityistä koulutustakaan, todella maksaa yli tonni kuussa? Hullulta kuulostaa.
On paljon töitä, joihin on pakko käydä viiden vuoden yliopistokoulutus, ja käteen jää silti alle kaksi tonnia.
Kuulostaa pahalta syrjäytymisputkelta. Ehkä vanhempasi voisivat tukea sinua rahallisesti.