Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsoitteko A-studiota nuorisotyöttömyydestä? ov

Vierailija
31.10.2011 |

Tsiisus mitä teinejä vaikka ikää jo yli 20v, varsinkin yksi haastateltu nuorimies, todellinen pullamössö. Yksikin oli ollut työttömänä vaikka kuinka kauan eikä ikinä tehnyt oikeita töitä. Ja sitten kun töitä olisi ollut tarjolla niin ei kelvannut. Eihän se hampurilaisten myynti mitään huipputyötä ole mutta rehellistä työtä kuitenkin. Ja onhan se cv:ssä aina parempi että on jotain työtä tehnyt kuin että olisi ollut vain työttömänä.

Millaisen kotikasvatuksen tuollaiset lusmut ovat oikein saaneet? Lusmuillaan kotona ja elellään yhteiskunnan rahoilla. Tuollaisilta pitäisi ottaa kaikki tuet välittömästi pois niin alkaisi työt maistumaan.

Vitsit että suututtaa.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkääs nuoret nyt ymmärtää. Ei meillä yrittäjilläkään ole helppoa. Ei meilläkään ole rahaa maksella palkkoja.

Olisi vain niin helpompaa että tekisitte mitä käsketään ja olisitte tyytyväisiä siihen vähään mitä saatte.

Ajatelkaas, kun muualla euroopassa ei välttämättä saa syötyä edes joka päivä vatsaansa täyteen. Te sentään saatte. Siteeraan tähän Tuntematonta Sotilasta: Ei saa jäädä tuleen makaamaan. Makekin nyt aktivoituu ja lähtee työharjoitteluun kiltisti. Ei teitä ole sokerista tehty!

Olette sankarien lapsia. Käyttäytykää sen mukaisesti. Kyllä Suomi vielä saadaan nousuun!

Vierailija
62/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ohjelmassa se tässä ketjussa pullamössöksi ja vetelykseksi haukuttu nuori kasvissyöjämies kieltäytyi työstä, jota piti epäeettisenä: epäterveellisen ruoan tuputtamisesta lapsille. Palstalaisten mielestä se on väärin. Minäkin olen kerran kieltäytynyt työstä, jota pidin eettisesti vähintään epäilyttävänä. Olin työtön ja minulle tarjottiin tupakkafirman maksamaa tutkimustyötä tupakan imagosta. Rehellisesti sanottuna, jos palkka olisi ollut edes kunnollinen, olisin saattanut sitäkin harkita, mutta koska hommasta tuli myöhemmin ihan lehtiin asti päässyt juttu, kun tupakkafirma käytti noita tuloksia sitten oikeudenkäynneissään, olin ihan tyytyväinen, että tulin kieltäytyneeksi melkoilailla suoralta kädeltä. Siitä huolimatta, että tuon takia jouduin elämään muutaman kuukauden kauemmin liiton rahoilla. Miten pitkälle työttömän pitää myydä etiikkansa? Olisiko minun pitänyt tehdä tuo tutkimus? Pitääkö cityvihreän ryhtyä bensakauppiaaksi elättääkseen itsensä? Pitääkö eläinsuojelijan ryhtyä broirelitehtaan repimiskoneen käyttäjäksi? Pitääkö työttömän mennä töihin jätefirmaan, jonka tietää kaatavan öljyisiä jätevesiä suoraan sadevesiviemäriin? Pitääkö raksamiehen mennä töihin paikkaan, jossa asbestitutkimukset jätetään tarkoituksella tekemättä? Pitääkö mennä toplestarjoilijaksi tai prostituoiduksi? Entä pitääkö työttömän ryhtyä vaikka abu ghraibin kiduttajaksi, jos sillä saa elantonsa hankittua? Asekauppiaaksi? Kasvihuonetyötekijäksi, jonka hommaksi osoittautuu kannabiksen kasvatus?

Onko todella niin että vakaumuksensa takia voi kieltäytyä laillisesta TYÖSTÄ mutta silti vakaumus antaa myöden ottaa vastaan esim. tupakkaveron, ympäristöveron tai arvonlisäveron (koskee myös purilaisia) avulla kootun SOSIAALIAVUSTUKSEN? Eikö moraali tässä vaiheessa yhtään muistuttele olemassaolostaan ;) ??? Työn pakoilu on järjen köyhyyttä. Tässä yhteiskunnassa on vain yksi tapa edetä ja se on työ. Työtä vaatii myös opiskelu. Myös harjoittelu on työtä. Kyllä 90-luvulla työelämään astuneena palkaton harjoittelu ennen työsuhdetta oli ihan normi, valkokaulusväkeä myöten. Sitten katsottiin oliko ainesta siihen että palkanmaksu voidaan aloittaa. Jos ei ollut niin sai kuitenkin työtodistuksen!! Se on 100% enemmän kuin mitä kotona elämäntapamakoilusta saa. Eläkööt nämä vihervaikuttajat kuten opettavat ja jättäkööt sitten yhteiskunnan tuet käyttämättä, jos ei kelpaa yhteiskuntaan mitään panostaakaan.

ja jos mulle ois joku ehdottanut palkatonta harjoittelua niin paskaisesti nauraen olisin käyvellyt ulos. Kyllä mulle AINA taottiin päähän nimenomaan sitä, että älä suostu mihinkään ennen kuin kaikki on sovittu paperilla. Eikä yhtään kestätyötä, sijaisuutta tai pätkää aloitettu palkattomalla harjoittelulla, vaikka niitä silloin laman aikaa oli monia.

paskasesti, olin ekat 4 viikkoa palkattomana (sain opintoviikkoja) ja sitten sainkin vakityön =)

Oli kiva eka työpaikka, josta oli sitten myöhemmin paljonkin hyötyä cvssä

toivottavasti sullekin kävi hyvin, siltoja ei kannatta paskasilla nauruilla näin pienessä maassa kauheesti poltella!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläisiakin tapauksia on meillä ollut, jotka ovat purskahtaneet suurinpiirtein itkuun, kun ovat joutuneet pienessä räntäsateessa rakennustelineitä purkamaan. Palkasta se ei ole kiinni, koska halutessaan pääsee vaikka pelkällä peruskoulupohjalla 20-30 euron urakkapalkalle. Peukaloita pyörittelemällä se ei tietenkään onnistu.

Suotta sinne räntäsateeseen on ketään juoksuttaa. Harvalla on varaa hankkia sadeasusteita. Tiedän kyllä näitä tapauksia ja olen itse nähnyt, kun työharjoittelussa on patistettu sateeseen vaikkei ole sadevaatteitakaan tarjolla tai annettu mahdollisuutta hankkia niitä.

Ei noilla rahoilla sadevaatteita hankita kerralla. Menee pitkälle talveen, kun on kumisaappaat, sadetakki, kurahousut, kurarukkaset ostettu. Sen lisäksi, jos ei ole varaa autoon (kuten monella nuorella ei ole) pitää pakata sadevaatteet suureen reppuun ja raahata ne töihin.

Helpointa olisi hankkia 600e coretex asu, mutta arvaa onko siihen varaa :D

Kumisaappaidenkin hinta on alhaisimmillaan 20e. Siinä on viikon sapuskat.

.make.

Oletko sokerista? Missä vaatteissa luulet metsätöitä tehdyn 60-luvulla, coretex asussa?

Vierailija
64/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä näe, miksi yhteiskunnan pitäisi tukea nimenomaan näitä riistäjätyönantajia, jotka haluaa pitää toisia ilmaisessa orjatyössä, jatkuvissa harjoittelusuhteissa jne. Hehän ovat jo yhteiskunnan hyväosaisia, heillä on jo - käytännössä muilta otettu - vara elättää itsensä. Minusta parempi on tukea niitä työttömiä.

Työhaluttomuus loppuu sinä nimenomaisena päivänä, kun tarjottu palkka on asiallinen. Sellainen on markkinatalouden kysynnän ja tarjonnan laki - miksei työnanatajan pitäisi noudattaa sitä palkkauksessa, kun kerran noudattaa sitä tuotteensa hinnoittelussakin?

[/quote]

Vierailija
65/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkääs nuoret nyt ymmärtää. Ei meillä yrittäjilläkään ole helppoa. Ei meilläkään ole rahaa maksella palkkoja.

Olisi vain niin helpompaa että tekisitte mitä käsketään ja olisitte tyytyväisiä siihen vähään mitä saatte.

Ajatelkaas, kun muualla euroopassa ei välttämättä saa syötyä edes joka päivä vatsaansa täyteen. Te sentään saatte. Siteeraan tähän Tuntematonta Sotilasta: Ei saa jäädä tuleen makaamaan. Makekin nyt aktivoituu ja lähtee työharjoitteluun kiltisti. Ei teitä ole sokerista tehty!

Olette sankarien lapsia. Käyttäytykää sen mukaisesti. Kyllä Suomi vielä saadaan nousuun!

Vierailija
66/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuori ja ollut "elämäntapatyötön", ei ollut järkeä työllistyä, koska sossusta ja kelasta sain saman verran rahaa kuin huonopalkkaisesta työstä.

Nyt mulle sattui onnenpotku, sain työn jossa tienaan n. 2000e/kk KÄTEEN eikä minulla ole koulutusta.

Asun myös halvassa kämpässä, noin 250e/kk menee asumiseen.

Nyt työntekeminen on mielekästä, koska on varaa tehdä asioita.

Vierailija
67/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nuoriso ei työtä tule tekemään. Pakko ottaa ulkomaalaisia.

Joten persut hiljaa ja äkkiä tänne tuontityöläisiä, pakkohan paikat on siivota, bussit ajaa ja kaupan kassalla olla.

Ruotsissa tämä on huomattu ja siellä tummat tekee sen työn, mikä meillä pitäisi teettää noilla TYÖTTÖMILLÄ LOISILLA!!!

Entä jos nostetaan minimipalkkaa muutamalla eurolla ja saadaan oma väki töihin? Tulisiko halvemmaksi kuin lukutaidoton romani siivoamassa ja oma väki kortistossa?

Vierailija
68/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä työpaikalla suhtaudutaan siihen että nuori työharjotteliatyttö tulee kahvitunnille litimärkänä kylmästä täristen?

Mihin hommiin te natsit hänet seuraavaksi laitatte.

Hommatkaa ensin työasut orjille, ennenkuin laitatte ne sateeseen.

Vierailija
69/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin työkokemukseni on työharjoittelusta, jossa olin 6kk Kelan tuella. Käteen jäi reilu 500€ verojen jälkeen. Tein samaa työtä kuin työkaverit, minut laskettiin henkilövahvuuteen ja samat säännötkin koskivat minua. Sain paljon kiitosta asenteestani ja hyvästä työstä, minut valittiin myös asiakkaiden kesken suosikiksi. Mitä tästä sain palkaksi? Suosituksen, työtodistuksen ja kiitoksen. Töitä ei kuulemma olisi, sillä "meillä ei ole paikkoja auki".

Seuraavalla viikolla oli lehdessä iso ilmoitus, jossa etsittiin työntekijää niille tunneille, jotka minä olin ennen tehnyt.

Tiedän, että tämä on nykypäivää, mutta en silti suostu hyväksymään tämmöistä kohtelua. Olen käynyt kaikenmaailman "näin heräät aamulla ajoissa ja näin teet makaronilaatikon"-aktivointikursseja, mutta ne eivät olleet minua varten. Pääsen aamulla ylös sängystä, minulla on päivärytmi enkä käytä päihteitä tai syö juuri eineksiä. En ole tyhmä.

Kun tuo työharjoittelu loppui, hain aktiivisesti töitä vuoden verran ja pääsin sinä aikana kahteen haastatteluun. Toisessa minusta pidettiin, mutta kokivat palkkatoiveeni (8€/h) liian suureksi. Toisessa työnantaja olisi tahtonut minut palkkatuelle ja maksaa lisäksi vain harjoittelijan palkkaa VUODEN ajan, kokopäivätyöstä tonnin bruttoa. Onko tuollainen edes sallittua??

Lopulta väsyin, lopetin hakemisen ja annoin olla. Käyn uusiutuvan masennuksen vuoksi psykiatrilla, mutta en saa kuntoutustukea vaan roikun työkkärin listoilla vuodesta toiseen.

Lyhyesti: töitä riittää kyllä ilmaiseksi tekevälle, palkkaa ei haluta maksaa. Ja niillä suosituksilla voi vaikka pyyhkiä perseensä, töitä saa enimmäkseen suhteilla.

Näin ne firmat käyttää hyväksi ja hallitus siunaa sitten ihmetellään miksi nuoret ei haluat tehdä (ilmaista) työtä!

Vierailija
70/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska ja mukavuudenhaluinen, mutta en tyhmä.

Myisin mieluummin itseäni kuin kituuttaisin 1000e/kk käteen duunilla.

Vierailija
71/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion yritystuet ovat hämmästyttävän suuri miljardipotti.

Valtio maksaa suoria yritystukia 600 miljoonaa euroa. Takaukset, lainat, korkotuet ja sijoitukset nostavat summan pariin miljardiin euroon. Henkitoreissaan olevat kunnat maksavat nekin yrityksille 100–300 miljoonaa euroa innovaatiotukiaisina.

Verotuet teollisuudelle ja elinkeinoille olivat viime vuonna 3,6 miljardia euroa. Vertailun vuoksi: oman asunnon myyntivoiton verovapaus ”vei valtiolta” 1,2 miljardia euroa.

Ja vieläkin puuttuu jotakin: maa- ja metsätalouselinkeinolle maksettavat tuet voi rinnastaa yritystukiin, niin ponnekkaasti maataloustuottajat ovat profiloituneet yrittäjiksi.

Yritystukien arvostelun kärki on uskottava. Jatkuvasti yritystukea tarvitsevat yritykset eivät sovi markkinatalouteen. Tuet jähmettävät yritysrakenteita ja hidastavat rakennemuutosta.

Yrityksistä on tullut tukijärjestelmän kanta-asiakkaita.

Sekava yritystukijärjestelmä vaarantaa talouskasvun. Ja sellaisen on Suomi onnistunut kutomaan: jopa 300 organisaatiota jakaa yli tuhatta erimuotoista yritystukea. Yrityksetkään eivät osaa luovia järjestelmässä ja päällekkäisyyksiä piisaa.

Yksistä ja samoista lähinnä suurista yrityksistä on tullut tukijärjestelmän kanta-asiakkaita.

http://www.tekniikkatalous.fi/kommentit/uutiskommentti/article546676.ece

http://www.tem.fi/?89508_m=102058&s=2468

Vierailija
72/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhaluttomuus loppuu sinä nimenomaisena päivänä, kun tarjottu palkka on asiallinen. Sellainen on markkinatalouden kysynnän ja tarjonnan laki - miksei työnanatajan pitäisi noudattaa sitä palkkauksessa, kun kerran noudattaa sitä tuotteensa hinnoittelussakin?

Kiinasta saa halpoja työntekijöitä. Ja virostahan tulee jo halvat rakennusmiehet. Oletko hieman tyhmä?

Vierailija
73/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinasta saa halpoja työntekijöitä. Ja virostahan tulee jo halvat rakennusmiehet. Oletko hieman tyhmä?

Vierailija
74/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ollut minulle, mutta yritystuet pois, kylmä markkinatalous kunniaan.

Vierailija
75/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin työkokemukseni on työharjoittelusta, jossa olin 6kk Kelan tuella. Käteen jäi reilu 500€ verojen jälkeen. Tein samaa työtä kuin työkaverit, minut laskettiin henkilövahvuuteen ja samat säännötkin koskivat minua. Sain paljon kiitosta asenteestani ja hyvästä työstä, minut valittiin myös asiakkaiden kesken suosikiksi. Mitä tästä sain palkaksi? Suosituksen, työtodistuksen ja kiitoksen. Töitä ei kuulemma olisi, sillä "meillä ei ole paikkoja auki".

Seuraavalla viikolla oli lehdessä iso ilmoitus, jossa etsittiin työntekijää niille tunneille, jotka minä olin ennen tehnyt.

Tiedän, että tämä on nykypäivää, mutta en silti suostu hyväksymään tämmöistä kohtelua. Olen käynyt kaikenmaailman "näin heräät aamulla ajoissa ja näin teet makaronilaatikon"-aktivointikursseja, mutta ne eivät olleet minua varten. Pääsen aamulla ylös sängystä, minulla on päivärytmi enkä käytä päihteitä tai syö juuri eineksiä. En ole tyhmä.

Kun tuo työharjoittelu loppui, hain aktiivisesti töitä vuoden verran ja pääsin sinä aikana kahteen haastatteluun. Toisessa minusta pidettiin, mutta kokivat palkkatoiveeni (8€/h) liian suureksi. Toisessa työnantaja olisi tahtonut minut palkkatuelle ja maksaa lisäksi vain harjoittelijan palkkaa VUODEN ajan, kokopäivätyöstä tonnin bruttoa. Onko tuollainen edes sallittua??

Lopulta väsyin, lopetin hakemisen ja annoin olla. Käyn uusiutuvan masennuksen vuoksi psykiatrilla, mutta en saa kuntoutustukea vaan roikun työkkärin listoilla vuodesta toiseen.

Lyhyesti: töitä riittää kyllä ilmaiseksi tekevälle, palkkaa ei haluta maksaa. Ja niillä suosituksilla voi vaikka pyyhkiä perseensä, töitä saa enimmäkseen suhteilla.

Näin ne firmat käyttää hyväksi ja hallitus siunaa sitten ihmetellään miksi nuoret ei haluat tehdä (ilmaista) työtä!

Työpaikka tuli hakuun ja tuo jäi mielummin kotiin

Vierailija
76/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en tarkoita pultsareita. Hassuja olettamuksia jotkut esittää. Mä en ole sanonut missään vaiheessa, etteikö töihin perehdytetä (Maken tarinassahan myös sillekin näytettiin miten trukki toimii) Enkä myöskään etteikö työvaatteita saisi erillaisiin sääolosuhteisiin.

Olen jopa kertonut näille tulokkaille miten kannattaa pukeutua, jottei tule kylmä ja miten työskennellään kuumassa. Tauoilla päsee jopa sisälle lämmittelemään!

Näitä asioita ei ole tarvinnut virolaisille selittää, jotka eivät muuten ole kovin vanhoja hekään, joten ei tässä mistään aikuisten ja lasten maailman välisestä kuilusta ole kysymys. Jostain syystä rajantakaiset vaikuttavat kuitenkin enemmän itsenäisimmmiltä ja niillä on paljon tekevämpi ja pystyvämpi asenne.

En muista millä numerolla kirjoittelin.

Vierailija
77/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuussa jää käteen noin 1200e. Miettikää mikä vastuu eikä kahvitauoista puhettakaan.

Onneksi tuli työaikalaki ja saadaan vapaapäiviä ylitöistä. Ennen tehtiin jopa 9-10h päiviä ILMAN korvausta

Vierailija
78/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enää juuri ole.

t. lopettanut

ja kuussa jää käteen noin 1200e. Miettikää mikä vastuu eikä kahvitauoista puhettakaan.

Onneksi tuli työaikalaki ja saadaan vapaapäiviä ylitöistä. Ennen tehtiin jopa 9-10h päiviä ILMAN korvausta

Vierailija
79/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli joudun korkeakoulutettuna tekemään alan töitä normaalilla palkalla teen niitä itseäni säästämättä ja kaiken ammattitaitoni peliin laittaen, kuten olen aina tehnyt.

Mikäli minulle tarjotaan samaa työtä työmarkkinatuella ilman lupausta työn jatkumisesta normaalina ja normaalilla palkalla, niin teen sen huonommin ja vetkutellen, eihän huonosta ja halvasta palvelustakaan tarvi maksaa kuten paremmasta ja kalliimmasta.

Sitä saa mitä tilaa ja mihin hintaan!

Vierailija
80/82 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enää juuri ole.

t. lopettanut

lapsi lähtee eskariin. Mutta ehkä jo ens kesälomista lopetan ja keksin jotain muuta..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä