HEINÄKUISET 2012
Jee, jo keskiviikkona plussasin, ja eilen tuli vahvempi viiva erityisen herkällä raskaustestillä ja la.on 7.7.2012
Tänään EI siis ala menkat vaan odotus!
Tulkaa pinoilemaan kaikki onnekkaat odottajat
Kommentit (366)
Ensiksikin tervetuloa kaikki uudet ilmoittautuneet! Tosiaan ihana kuulla kuulumisia!
Käytiin eilen ultrassa ja tavattiin pienokainen ensimmäistä kertaa! Kyyneleet tuli silmiin, on niin kiitollinen olo! :) masu on jo pompahtanut kunnolla esiin ja moni jo kysynytkin suoraan ;)
Noista hankinnoista...apua mie en oo yhtään vielä miettinyt mitä pitäisi hankkia... vaunut käy varmaan entiset, pinnasänky löytyy, turvaistuin löytyy... hoitopöytä ainakin pitää hommata... Kuin moni muuten aikoo ottaa äitiyspakkauksen? Itse ainakin otan vaikka jonkin verran noita vaatteita on jäänyt mutta ei riittävästi!
Hyviä vointeja teille kaikille! :)
ku eka napero tilauksessa ja mulla ei oo muuta tavaraa kuin amme ja matkarattaat :D tosin katselin tossa noita usan vauvantavara hintoja niin en kestä..miks suomessa pitää olla kaikki nii jumalattoman kallista!!?!?!?! no iso paketti lähtee suomeen kunhan pääsen tonne shoppailemaan :) http://www1.burlingtoncoatfactory.com/babydepot/Default.aspx rintareput, mammavaatteet ja tukivyöt ja matkarattaat ihan naurettavan halpoja kun 1 dollari on n.0,8€(ja matkarattaisiin tulee toi turvakaukalo mukaan)täytys saada joku paikallinen kaveriks joka vois aina tarpeen tullen lähetellä tuolta tavaraa kun vaan tilais..ei muuta ku tutustumaan naapureihin :D
Nuppuli: Tervetuloa joukkoon, kyllä tänne mahtuu :)
Myy:mietit noita emmaljungan nitroja... Niistä ei mulla, eikä kellään tutullakaan ole kokemusta, mutta kaverillani oli brion tuplat ja siskollani emmaljungat ( vanhempaa mallia, jossa kaikki 4pyörää isoja ja perinteisesti nurkissa). Kummallakin lasten ikäero noin 2 vuotta. Kumpikin valitteli, että yhtenäinen kuomu ei ole oikein hyvä. Isompi ei tahtonut kuomua kiinni ja äiti taas halusi vauvaa kuomulla suojata.
Meillä on Nämä http://www.ozbaby.fi/tuote/carena-double-swing-tuplarattaat/37182/?gcli… ja oon ollut todella tyytyväinen. Samoin pari kamuani ollut tyytyväisiä näihin.
Kannattaa käydä liikeessä tutustumassa eri vaihtoehtoihin. Liikkeessä kandee kokeilla myös rattaiden kasaan laittamista ja nostamista ilman (autoon laitto).
Dirlandaa kyseli äippäpakkauksesta. Mie otin sen sillon ekalle, ku halusin sen makarin ja vauvatäkin. Niin ja oli se ekalle vauvalle jotenkin ihana ottaa. Kahdelle muulle en oo sitä ottanut, enkä ota tälle nelosellekaan. Mie ku rakastan niitä kirppareita.... Sieltä löytää sillä ä-pakkauksen rahalla vaikka mitä ihanaa ja vähän käytettyä!
Ei noilla hankinnoilla niin kiire ole. Meillä ei ollu ekalle edes pinnasänkyä ostettuna, kun hää jo syntyikin. No hyvin sen kerkes syntymän jälkeenkin ostaa ;)
Miss u..: tää on tää suomen verotus mikä noita hintoja täällä nostaa.tai niin mie ainakin luulen.... En todellakaan ole mikään taloustieteen asiantuntia. Arvuuttelen vaan.
Omaan napaan ei kuulu kummempaa. Ummetusta on edelleen. Tää on ärsyttävää, kun on tottunut säännölliseen suoleen. Kai se siitä taas... Väsymys on mulla varmaan kroonista jo. Nuorimmainen heräilee vieläkin 2-4 kertaa yössä, joten katkonaista on yöt. Sit tää raskaus on aiheuttanut sen, että yöllä valvotuttaa. Tyhmää puuhaa. Oon yrittänyt kropalleni infota, että tiedän mitä vauvan kanssa valvominen on. Ihan ilman jokaöistä harjotustakin, mutta ei oo auttanut.
Mie varmaan meen hetkeksi tässä vielä töihin ja mies jää lasten kaa kotiin. Saa nähä miten selviin aikaisista herätyksistä. Nyt heräillään lasten kaa noin 7.30-8.30 ja saatetaan pötkötellä ja kattoo aamun lastenohjelmat meidän sängystä käsin.
Maha alkanut hissukseen tulemaan näkyviin. Aamulla sitä ei niinkään huomaa, mutta illalla aina pömpöttää. Tietämätön vois kuitenkin pistää lihomisen piikkiin...
No joo. Eiköhän tässä ollu omaa napaa riittämiin...
Vointeja kaikille! Remukka & masukki 12+5
Remukka: minulla myös on ollut todella voimakasta tuo väsymys! Minulla myös kaksi lasta ja yöllä heräämisiä on jonkin verran! Töiden jälkeen on kyllä täysin veto pois :( mut toivotaan että tohon 15 viikolle alkais jo helpottaa! Se on, kun näiden pienten ikiliikkujien kanssa se lepo ei onnistu ihan helposti ;) välillä ihan ottaa päähän nuo äitiysoppaat "on tärkeää että äiti kuuntelee kehoaan ja lepää kun vointi tuntuu siltä" joopa joo... ;)
Myy: Mä sanon kans ettei thteinen kuomu ole kovin kiva, meil kans isompi halus pitää auki ja mä halusin suojata vauvan (pojilla 2vuotta ikaeroa). Mulla oli noi ABC:n kolmipyöräset, ja muuten kyl tykkäsin niistä kovasti. Ainut et tavaratila oli pieni, ei oikein kauppakasseja mahtun. Nyt mietinkin että osatnko uudet tuplat(vartun siis kans kaksosia), niin paljon se kuomu häiritsi. Tosin vauvathan varmaan nukkuu samaan aikaa, toivottavast :). Sitte tosta pahoinvoinnista, mä oon ihan viikolta 6 aina tähän päivää oksentan. Mitään ei tee mieli syödä ja tänää ei ole kyl mikää pysyny sisälläkään. Eniten huolestuttaa kun ei pysty edes lasillista vettä/mehua/mitään juoda. Viimeks kun kävin neuvolas, sano tosta kuivumisesta, ni mistä mä tiedän koska mä alan huolestua? Todetaako se kuivuminen jotenki?
Tää oli nyt vähän myylle kirjoitettu :)
Nuiskis 11+1
Kuivumisesta. Kun kuivuu alkaa kieli olla kuiva, tulee huimausta ja se että tuleeko pissaa. Ja janohan on merkki kuivumisesta. Itseltä otettiin kans labrat tk:n toimesta. Tsemppiä! Ja mee päivystykseen jos arveluttaa ollenkaan!
eiks ainakin jos ranteesta nipistää ihoa ni ihon pitäs nopeesti palautua normaalitilaan..jos on kuivunu niin se jää sillee koholle hetkeks..vai muistanko ihan väärin? voithan sä itteäs vähän nipistellä ;)
mulla alkaa olemaan vähän jo tukalaa seistä 9h töissä.ei tässä mitään turvotusta tms ole mutta selkään ottaa niin paljon.odotan innolla että saan ostettua tukivyön.
onko muuten noista yksittäislastenrattaista mitään uutta kokemusta?`mua kiinnostais toi skidi-merkki..herkulekset olis aika kivan hintaset pakettina babytownissa?
mulla kans alko tosi aikasin oksentelu ja ei tosiaan pysyny ees vesi sisällä.mä menin nesteytykseen kun oma vointi oli niin huono etten jaksanu enää lääkäri arvioi ja oli lievää nestehukkaa. mä hengästyin tosi helposti ja janotti koko ajan ja muutenki oli tosi väsyny ja nuutunu olo.mulla on nyt viikoja 13 ja tänään on ollu eka "hyvä" päivä.ihanaa et täällä on toinenki joka odottaa kaksosia! mä olen ollu tässä ihan hukassa ja miettiny et miten pärjään kahen kanssa varsinki kun on neljä ennestään ja nuorin 2v. kyllä mä oon ainaki ajatellu et opettaa sitten nukkumaan samaan aikaan ym. onneks noita vaunuja kerkee vielä miettii ja testaa ja kattoo! =)ja nuiskis mulle määrättiin kans pahoinvointi lääkkeitä ei ne kyllä paljoo auttanu ja sit syön b-vitamiinia ja luontaistuote kaupan pahoinvointi pillereitä ja sit mulla oli vielä ne apteekin pahoinvointi rannekkeet melkeen sanoisin et kun alotin sen b-vitamiinin niin ehkä vähän helpotti. mee lääkäriin sitten kun susta tuntuu siltä kyllä ne nestettä antaa.
Alkaa vaa kyllästyttää tää pahoinvointi :/. Mitään ei pysty tekemään ja töissä on hirveetä.. Toivottavast kohta helpottais.
Mä oon yrittän ettiä jotai aktiivista kaksosten odottajien keskustelu palstaa, mutten ole löytän. Alkuun oli hirveä shokki et miten selvitää. Eikä meil ole ku kaks ennestää, eli neljä alle 4 vuotiasta ois sit kesänlopussa täällä. Nyt kun asiaa on jo keren miettiä, ni kyl me selvitää :). Nyt vaa toivoo et kaikki menis hyvin. Tosin onhan noita lääkärillä käyntejä useasti. Mitens siel on? tääl on se eka n. viikol 11, seuraava vkol 15, sitte vkol 20 ja siitä kahen viikon välein.
Nuiskis 11+3
joo mä tiedän tunteen. mäkin olen yrittäny katella palstoja ja muutenki tietoo mut hirveen huonosti on tarjolla mitään! joo kyl se tässä ajan myötä on alkanu olee et kyl sitä pärjää! =) mulla oli eka viikolla 10 ja nyt oli lääkäri kun viikkoja 13 ja seuraava lääkäri on viikolla 20 sit en tiiäkkä siitä eteen päin miten on. ultrassa sillon katottiin että meidän kaksosilla on hyvä tilanne kun niillä on omat istukat ja on omissa pusseissa miten teillä? tiiätkö vielä? sitä kyllä saa toivoo et kaikki menis hyvin! myy85 13+3
Myy: on tosiaanki hyvä, että kaksosilla omat istukat ja pussit. Aina pienempi komplikaatioidenriski tällöin.
Olikos nämä ensimmäiset lapsesi,vai oliko sulla jo ennestään lapsia. Muistan, että toiselle tuplia odottavalle oli tulossa vitonen ja kutonen, mut en muista kummalle teistä...
Tuntuuko että tuplia oottaissa olisi maha jo tässävaiheessa isompi kun yhtä oottaissa?
Toivotaan, että kaikkien pahoinvointi loppuis piakkoin, niin pääsisitte kunnolla nauttimaan raskaudesta! Muistakaa YRITTÄÄ syödä ja juoda edes vähän jotain. Jos neste pysyy edes hetken sisällä, niin siitä jo jotain kerkiää elimistöön imeytymään. Vauva ottaa kuitenkin kaiken tarpeellisen ensin itselleen ja vasta loppu jää äidille, joten hyvin ne vauvat yleensä pärjää, vaikka äiti hieman kuivuisikin. Käykää herkästi kuitenkin iv nesteissä, jos yhtään tuntuu ylikuivalta!!
Mulla olisi pakkaaminen edessä, mut ei nyt jaksaisi. Kahden lapsen vaatteet oon jo suunnilleen kattonut, mut vielä puuttuu yhden tenavan ja omat kamat. Niin ja miehen vaatteiden tarkistus ;)
Omat ja mirhen kesäkengät pitäs jostain kaivella. Lapsille jo katoin, et kaikille löytyy sandaalit ym. Sit vaipat, lääkkeet purkkiruoat, puurot ym sekalainen olisi vielä etittävä jostain!!!
Matkustaminen on ihanaa,mut ison porukan puolentoistaviikon kamojen kasaaminen on tuskaista!! ÄÄH anteeksi kun moisesta valitan, mut nyt ramasee.
Omaan napaan ei kummia. Väsymystä on, mut se menee ehkä juniorin öisen heräilyn piikkiin. Oma olo muutoin ihan jees. Millon ootte ruvennut tuntemaan aikaisemmissa raskauksisa liikkeitä? Mie tunsin ekan kohdalla rv 17 ja kakkosen ja kolmosen kohdalla rv 18. Mulla kyllä kaikissa ollut istukka etuseinämässä, joten se voi alussa hieman eristää liikkeitä. Jännä ootella millon kuplinta alkaa tämän kohdalla :)
Remukka & masukki 13+2
Kävin tänää lääkäril ja odottelen verikokeiden tulosta, josta sit katotaa lähdenkö nesteytykseen vai riittääkö lepo. Sain viikon saikkua ja lääkäri "määräs" vuodelepoa ja ehdotti et laittaisin pojat hoitoon päiviksi. Mut mies on onneks lomalla ja kotona ni ehkä saan levätä. Syy miks menin viimein lääkäriin, ni lauantaista lähtien mustun silmis pienestäki rasituksesta ja aamul pyörryin töissä. Tuntuu ettei happea saa ollenkaa, hengästyttää koko ajan.
Mulla on kans omat istukat ja omassa pussissa molemmat. Hyvä niin.. :). Mä oon aina kuvitellu et kaksosia on paljon ja tietoa löytyy mut ei niin olekkaan. Kiva tosiaa löytää kohtalontoveri :).
Uskon remukka et pakkaamisessa on hommaa. Minust on jo hirveetä pakata viikonlopun tavarat itselleni ja kahdelle pojalle..
Nuiskis
joo mulla tulee 5 ja 6. mahasta en oikeen tiiä ei se vielä taida mitenkään hirveen iso olla mutta mies on taas sanonu et on kasvanu hirveesti. mä taas tänään oksensin ja oli muutenki kuvottava olo nyt jo vähän parempi sentään.
googlettakaa monikkoperheet niin sieltä löytyy varmaan enemmän tietoa ja vertaistukeakin on sitten saatavilla.
mulla oli mielestäni aikasemmin iltaisin isompi maha..nyt tuntuu et näytän vaa läskiltä..ei meinaa maha kasvaa tai sit oon vaa tottunut jo :D
Juupa juu, saatiin jo kunnon talven tuntua, surullisten uutisten kera...
Naapurista kuoli 2kk vanha vauva (kätkyt) ja mun paras ystävä, jolla oli laskettu aika pari viikkoo mun jälkeen menetti oman pienokaisensa.(eilen hällä eka ultra ja siel todettiin vauvan lähteneen jo viikkoja sitten vauvojen taivaaseen) Tuntuu ettei onnellisia asioita enää ole olemassakaan. Ja kaiken tän jälkeen tuntuu että ite pitäis olla jatkuvasti ultrassa näkemässä että oma "toukka" on elossa. Seuraava neuvolakin vasta 6.2, en millään jaksais sinne asti odottaa että kuulee sydänäänet ja tietää toisen olevan kunnossa.
Tuo suru tekee varmaan senkin että mut koskee mahaan ja päätä särkee vietävästi. Ei lapsen menetystä toivo kellekään, ei edes pahimmalle vihamiehelle, saatikkaan sit parhaalle ystävälle.. =( Taas itkettää, tunteet pinnassa muutenkin.. ei oo helppoo..
Jollain tavalla outoa että nyt tuntuu itestä sille ettei masu kasva ollenkaan. Aloitin osa-aikaisen työn lisäks toisen osa-aikaisen ja aloinpa sit käymään pari kertaa viikossa uimassakin.. Kirpparipöytä alkais viimeinen päivä, sinnekin pitäis tavarat jaksaa laittaa..
Eiköhän noista saa muuta ajateltavaa. Kaikki vaan sanoo mulle ettei mun pitäis surra, mutta helpommin sanottu kuin tehty, tunteet pinnassa niin että itken tyhmille jutuille telkkarissakin..
Elämä on epäreilua!
Mammutti ja toukka 14+4
Voi mammutti :( ikävä, että ympärilläsi on nyt noin paljon surua. Toivotaan, että parasystäväsi ja naapurisi pääsevät suremaan oman surunsa kunnolla. Koeta ymmärtää ja jaksaa kuunnella, jos he haluavat puhua. Molemmille saattaa olla sinun raskautesi nyt todella vaikea asia, eivätkä osaa olla iloisia puolestasi. Sinulla itselläsi on kuitenkin täysi oikeus iloita omasta raskaudestasi ja nauttia siitä!!! Saattaa kuitenkin olla, että ystävä ei halua kuulla raskaudestasi nyt vähään aikaan mitään. Voi myös olla, että hän vetäytyy tahtomattaan seurastasi. Suo hänelle se oikeus, mutta älä ota tilannetta henkilökohtaisesti itseesi. Ystäväsi ei oikeasti ole sinulle vihainen, vaikka joskus voi siltä tuntuakin.
Elämä on joskus epäreila, mutta elämä jatkuu!! Ole iloinen omasta toukastasi ja nauti raskaudesta. Se on sinun oikeutesi :)
Mie sain meidän pakkausrumban päätökseen ja ollaan siirrytty tänään itärajalta pääkaupunkiimme. Lapset matkusti taas ihan kiltisti. Ei kuulunut kuin alle 10 kertaa " millon ollaan perillä?"
Saakohan miltään kunnalta automaattisesti jotain tukea, jos on tulossa useampi vauva kerralla? Muistelen, että olisin jostain kuullut, että jotkun kunnat tukee monikkoperheitä vauva-aikana.
Remukka & masukki 13+ jotain
Piti ehdottaa, että josko avattaisi uusi pino. Tässä on jo niin monta sivua, että voisi olla uuden aika...
Vai mitä mieltä olette??
jos kamalasti huolestuttaa niin suosittelen etsimään sellaista kotidobbleria esim huuto.netistä..uutena ne maksaa kolmesta kympistä ylöspäin. musta kans tuntuu ettei maha vaan kasva.mun kaveri on 3 viikkoa mua edellä ja sillä on jo ihan julmettu maha. päivällä mulla ei näy mitään ja illalla sit kyl vähän jotain.ainakin siellä ollaan hengissä kun sydänäänet kuuluu..koskahan tulee ensimmäiset potkut:)
Hei! Vieläkö mukaan mahtuu? :) Toista lasta odotellaan, LA 18.7 Itselläni raskaus tähän asti mennyt väsymyksen kourissa, huonoa oloa unohtamatta. Paino tippunut 5 kg, eikä ruoka oikein ole maistunut. Nyt alkaa tuntua jo paremmalta. :) np-ultrassa käytiin tammikuun ensimmäisinä päivinä, ja siellä kaikki näytti olevan hyvin. Neuvolan terkkari laittoi viime viikolla minut lääkärille näytille, painon pudotuksen, pahoinvoinnin ja väsymyksen vuoksi. Ultratessa lääkäri sanoi että istukan alareunassa on hematooma (verenpurkauma/mustelma). Mitään vuotoa ei ole kuitenkaan ollut. Kysyin tietysti mitä tämä nyt tarkoittaa ja onko vaarallista. Vastaukseksi sain että on mahdollista että raskaus ei jatku tai sitten jatkuu. 2 viikkoa kirjoitti saikkua. Nyt olen miettinyt ja miettinyt, soitin äitiyspolille ja kysyin asiasta, Sieltä sanoivat ettei pitäisi olla kovin vaarallista, on kuitenkin olemassa riski että istukka irtoaa. Reilu viikon päästä olisi kontrolli aika,toivottavasti kaikki silloin hyvin. hädissäni menin ostamaan kotidopplerin, ja sain onneksi pikkuisen sydänäänet kuuluviin lopulta.
mä olen tuplavaunuja katellu ja tuntuu hirveen vaikeelta, emmaljungat haluun mut osaako joku ketoa miten ne nitrot oikeesti toimii talvella kun on niin pienet ne etupyörät? mulla edelleen huono olo ja oksennan eikä mahaa näy missään! =) eilen olin nesteytyksessä ja se kyllä vähän helpotti oloa.Ainoo mitä tarvii itse hankkia on ne tuplat ja toinen turvakaukalo ja senkin saan ostettua kaverilta ai niin ja kaksosten imetystyyny.
vointeja kaikilla!
myy85 ja vauvat 12+5