Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi oi miksi ihmiset ajavat kiihdytyskaistalta kylkeen?

Vierailija
28.10.2011 |

Tänään ajoin töihin. Vakionopeudensäädin päällä tasaista nopeutta. Edelläni ei mennyt motarilla autoja ja takanani kaukana. Kiihdytyskaistaa pitkin joku ajoi rinnallani pitkän matkaa. En vaihtanut kaistaa. Lopulta ohjasi kylkeen niin, että ehdin viime hetkellä väistää. Ei huvittanut joutua kolariinkaan. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen aamu. sama toistuu jatkuvasti. Miksi ei voi a. kiihdyttää eteeni (mikä kylläkin on periaatteessa laitonta) tai b. hidastaa sen verran, että jää eteeni. Mikä pakko on junnata vierellä ja "pakottaa" minut väistämään. Väistäminen kun on laitonta. JA tarpeetonta, koska se on kiihdytyskaistalaisen tehtävä.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ruuhka-aika, pieni hidastaminen tai nopeuttaminen liittymisen helpottamiseksi eri asia) kun eikös kiihdytyskaistalla ole kolmio? Sehän tarkoittaa että liittyjä varoo.

Siksi että ei tapahtuisi kolareita. Vaikka kuinka on etuajo-oikeus se ei tarkoita sitä että siitä saa ja kannattaa pitää kynsinhampain kiinni. Ennakointia ja havainnoimista sitä on autoilu.

Vierailija
102/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako moottoritielle liityttäessä kiihdytyskaistalla ohittaa moottoritiellä kulkevia? Olen nähnyt seuraavanlaisia tapauksia: Auto ajaa kiihdytyskaistaa, mutta kiihdytyskaistan kohdalla on rekkaletka. Edempänä näyttäisi olevan tyhjää tilaa. Kuski polkaisee kaasun pohjaan ja ohittaa kiihdytyskaistaa pitkin koko letkan. Onneksi kaista riittää ja auto pääsee moottoritielle. Kaista olisi voinut loppua kesken juuri rekan kohdalla tai rekan takaa olisi voinut joku siirtyä samalle kaistalle juuri samalla hetkellä auto siirtyi sille. Mitähän tieliikennelaissa todetaan kyseisestä "tempusta"? Onko se sallittua? Timo Riuttala Ylöjärvi ESKO VASTAA: Kiihdytyskaista ei ole ohituskaista, joten temppu on kielletty ja kuten itsekin toteat erittäin vaarallinen. Tässähän käytännössä ohitetaan oikealta, mikä on sallittua vain milloin ajoneuvot ajavat jonossa, ajoneuvot käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa.

aikoo mahtua johonkin rakoon ruuhka-aikana. Tuo on niin tavallista kuin olla ja voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä vasta vaaratilanne syntyy, kun nopeus tippuu ja tippuu ja vahingossa täräyttää melkeen perään, kun pitäisi kiihdyttää samalle nopeudelle mitä muu liikenne

Monella tuntuu olevan arkuus kiihdyttää reippaasti siinä ohituskaistalla että pääsisi liittymään liikennevirtaan. Mikä siinä on niin vaikeaa? talla tiskiin ajoissa ja katsomaan väliä mihin mahtuu

Vierailija
104/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kiihdytyskaista. Noiden kahden merkitys on täysin eri. Olen samaa mieltä, että ruuhka-aikana on rohkeasti vain tultava sopivalla vauhdilla siihen liikennevirtaan mukaan, muuten tukkii sen kiihdytyskaistankin. MUTTA, ei sitä käytetä ohitteluun. Että kaasutetaan kahtasataa ruuhka-aikana näppärästi niiden ohi, joilla on etuajo-oikeus. Tähän Riihelä viittasi. Varmasti katsotaan pahasti jos yksi oikoo koko letkan edelle kiihdytyskaistalta.

Vierailija
105/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihdytyskaistalaisen olisi lain mukaan kuulunut toimia eri tavalla eikä hypätä kylkeen. Itse olisin tilanteessa varmaan antanut auton tulla kylkeen vain, olisihan se sen maksanut.

Mutta sitten on näitä ruuhka-aika tai normi-aika tapauksia. MM. Tulin rampilta ja tiedostin että minun on etsittävä autolleni sopiva väli moottoritieltä eikä olettaa että kukaan väistää. No eräs perusmamma tahallaan esti minulta pääsyn moottoritielle ajamalla ihan rinnalla vaikka kuinka itse kiihdytin ylinopeuteen, koska hänen edessään oli sopiva väli ja tiesin ehtiväni siihen hepoillani. Minähän sitten painoin autossani olevan turbon ja hepat täysille että ehdin väliin, niin eikös tämä mamma joka tulee siellä takana ainakin 15km/h vähemmän paina minulle torvea ja ala kiihdyttelemään ja lopulta ajaa ohi näyttämällä keskisormea.

Liikennelaissa ei kumarreta periaatteessa ketään. Kolmio takaa maksuvelvollisuuden, mutta onneksi moni tuntee kulttuuria sen verran että sakkojenkin uhalla ollaan kohteliaita toisilleen. Mikä on ihan oikein (näin sanotaan autokoulussa nykypäivänä ihan vain tiedoksi!). Mutta fakta on se että ketään ei saa kiusata liikenteessä.

Vierailija
106/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku väitti että liittymästä juuri tulevaa ei saisi edes lähteä ohittamaan.

Poliisi vastaa näin:"Tieliikennelain 21 § mukaan ajokaistaa saa vaihtaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa vain, milloin se voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä. Tieliikennelaki ei kuitenkaan estä moottoritiellä liittymistien kohdalla ohittamaan lähtemistä kunhan ajoneuvon kuljettaja on tarkoin varmistunut, ettei siitä aiheudu vaaraa."

Väistäminen sinällään ei siis ole sallittua, mutta ohittaminen on, JOS sen todella pystyy tekemään siinä kohtaa niin että on varma että vasemmalla kaistalla on tilaa.

Joku haukkui pannaan vetoketjuperiaatteen ja että sellaista ei tule noudattaa. No normaalitílanteessa ei varmaan tartte, mutta voi että kun voi olla ruuhka-aikaan kovastikin liikennettä esim. 3-tiellä... inhoan kovasti näitä "MINÄMINÄMINÄÄÄ"autoilijoita jotka ei halua yhtään antaa toisille tilaa edes millin vertaa.

Vetoketjuperiaatteesta moottoritielle liittyessä poliisi sanoo näin:

"Moottoritielle liittyminen on yhteispeliä. Moottoritietä ajava voi omalla toiminnallaan mahdollistaa ns. vetoketjuperiaatteen toteutumisen jättämällä riittävästi etäisyyttä edellä ajavaan. Kiihdytyskaistalta tulevan on sopeutettava oma nopeutensa sellaiseksi, että hänen kuljettamansa ajoneuvo voi siirtyä turvallisesti moottoritielle."

Eli VAIKKA sen kolmion takaa tulevan vastuulla onkin huolehtia se turvallinen liittyminen, ei tosiaan ollut mitenkään kiellettyä, etteikö muut voisi ottaa hänetkin huomioon ja hieman auttaa turvallisessa liittymisessä.

Lisäksi vielä: "Mahdollisissa onnettomuustapauksissa poliisi suorittaa paikkatutkinnan. Asianosaisten aikomukset selvitetään kuulusteluissa ja viime kädessä oikeudessa ratkaistaan kuljettajien vastuukysymykset."

Eli paikkatutkinta erikseen - ei nyt ihan suoraan niinkään että kolmion takaa tuleva AINA maksaa (no yleensä varmaan kyllä maksaakin, mutta tuskin on tarkoitus siellä moottoritiellä olevienkaan ajaa cruiserilla just tiettyä nopeutta, ja sitten pamauttaa perään, kun toinen on tullut juuri liittymästä ihan vähän hiljaisemmalla vauhdilla, mutta cruiserityyppi ei voinut lähteä ohittamaankaan kun se olisi hänen mielestä ollut väistämistä... eli tapaus kyllä tutkitaan tarkkaan.)

Vierailija
107/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto millä ajat merkitsee kovasti.

Ajoin minillä. Provosoi aivan tolkuttomasti varsinkin 40.60 vuotiaita miehiä.

Tuossa Diesel minissä oli ~150hv joten se kyllä kulki.

Nyt ajan räyhäkkään näköisellä 300 sarjalaisella farmari bemarilla. Tilaa saa ja hölmäjä ohittelijoita ei ole näkynyt. Sellaisia siis ketkä väkisin tunkevat ohi ja jäävät nokkakoristeeksi.

Bemari kuskit on mulkkuja ;) ja niitä pitää väistää; näemmä

Vierailija
108/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on jouston paikka ja se edesauttaa liikennettä, MUTTA on tiettyjä poikkeuksia.

Työmatkaliikenteessä ruuhka-aikana on tiettyjä tilanteita, joissa EN väistä. Esim. kaksikaistainen tie, jonka varrella on pian iso risteys ja 80 % autoista on aikeissa kääntyä oikealle. Lainkuuliaiset ja loogisesti ajattelevat autoilijat ryhmittyvät ajoissa ajamaan oikeaa kaistaa, koska ovat oikealle kääntymässä. Tämä tietysti ruuhkauttaa sen kaistan, joten kaikki kusipäät ohittelijat ajavat nappi laudassa vasempaa kaistaa lähes loppuun asti, heittävät viime hetkillä vilkun päälle ja puskevat väkisin oikealle kaistalle, koska ovat itsekin oikealle kääntymässä. Ja kaikki ovat siis työmatkalaisia, eli kyse ei ole siitä, ettei "tiedettäisi" oikeaa kaistaa. Näitä urpoja EN väistä, ajan aivan edellisen perässä kiinni ja vaikka kuinka olisi viereisellä kaistalla auto vilkku päällä ja melkein kyljessäni kiinni, niin antaa olla vaan, minä menen ensin, koska olen oikealla kaistalla jonottanutkin.

Välillä nämä "joustavuuden" vaalijat ovat vain mulkvisteja, jotka ajavat kuin siat ja luulevat luonnollisesti, että heitä aina väistetään.

Vierailija
109/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi, asun Pirkanmaalla. Työaikani on sellainen, etten koskaan aja ruuhkassa. En ole tamperelainen, enkä aja niitä ruuhkaisimpia tienpätkiä. Töihin menen lähes poikkeuksetta melko tyhjää tietä. Siksi nämä kylkeenposottajat ärsyttävät. Ruuhka on juttu aivan erikseen. On pakko joustaa puolin ja toisin, että liikenne sujuisi. Myös jos näen, että kiihdytyskaistaa tulee todella vanha ihminen katse tiukasti eteenpäin rystyset valkoisena rattia puristaen, VÄISTÄN ja toivon, että muutkin tekevät näin.

Rekat ja linja-autot ovat myös juttu erikseen varsinkin lyhyillä kiihdytyskaistoilla.

Olen varmasti monen mielestä typerä jököpää, mutta tuon tämän aamun kaltaisessa tilanteessa en kyllä tasan väistä kun näen, että siellä ratissa on keski-ikäinen mies, alla uudehko henkilöauto, hyvä näkyvyys, kuiva tie, ei sumua, sadetta tms. ja minä AINOA tiellä liikkuva vähään aikaan. En vain ymmärrä miksi minun pitäisi joustaa.

Mielenrauhaani en menettänyt ja minulla on ollut oikein kiva päivä. Kotimatkakin sujui ihan leppoisasti.

ap

Vierailija
110/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi, asun Pirkanmaalla. Työaikani on sellainen, etten koskaan aja ruuhkassa. En ole tamperelainen, enkä aja niitä ruuhkaisimpia tienpätkiä. Töihin menen lähes poikkeuksetta melko tyhjää tietä. Siksi nämä kylkeenposottajat ärsyttävät. Ruuhka on juttu aivan erikseen. On pakko joustaa puolin ja toisin, että liikenne sujuisi. Myös jos näen, että kiihdytyskaistaa tulee todella vanha ihminen katse tiukasti eteenpäin rystyset valkoisena rattia puristaen, VÄISTÄN ja toivon, että muutkin tekevät näin. Rekat ja linja-autot ovat myös juttu erikseen varsinkin lyhyillä kiihdytyskaistoilla. Olen varmasti monen mielestä typerä jököpää, mutta tuon tämän aamun kaltaisessa tilanteessa en kyllä tasan väistä kun näen, että siellä ratissa on keski-ikäinen mies, alla uudehko henkilöauto, hyvä näkyvyys, kuiva tie, ei sumua, sadetta tms. ja minä AINOA tiellä liikkuva vähään aikaan. En vain ymmärrä miksi minun pitäisi joustaa. Mielenrauhaani en menettänyt ja minulla on ollut oikein kiva päivä. Kotimatkakin sujui ihan leppoisasti. ap

Mitä helvettiä kuskin sukupuolella, iällä ja uudehkolla henkilöautolla on tämän asian kanssa tekemistä?

Nämä liikenneketjut osoittavat kyllä hyvin, miten pöllöjä kuskeja siellä rattien takana istuu.

Vierailija
111/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä vasta vaaratilanne syntyy, kun nopeus tippuu ja tippuu ja vahingossa täräyttää melkeen perään, kun pitäisi kiihdyttää samalle nopeudelle mitä muu liikenne

Monella tuntuu olevan arkuus kiihdyttää reippaasti siinä ohituskaistalla että pääsisi liittymään liikennevirtaan. Mikä siinä on niin vaikeaa? talla tiskiin ajoissa ja katsomaan väliä mihin mahtuu

kuin yhtäkkiä saada jostain lisää vauhtia, mutta näitä etanoita löytyy vaikak kuinka paljon.

Vierailija
112/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies oli aikuinen, ei siis juuri kortin saanut epävarma nuori kloppi. Toisaalta ei ollut kyse vanhuksestakaan, jolta myös voisi tuollaista joustamattomuutta odottaa.

Auto oli uudehko, joten sillä on ihan mahdollista kiihdyttää halutessaan eteeni.

ap

ps. Älä lue kun ärsyttää ;)

Vierailija
113/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tänään sikailla tienpäällä... :D

Vierailija
114/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisupa sä ne ruusunpunaiset lasit silmiltäsi.

Jos sulla on tapana ohittaa ja laskea heti sen jälkeen nopeutta, niin älä oleta, että muut tekevät samoin.

Jos sä et ollenkaan hidasta kääntyessäsi päätieltä sivutielle - edes jalankulkijoiden takia - niin sulla ei pitäisi olla korttia ollenkaan.

sinä laittaisit jotkut lasit päähäsi ja lukisit mitä kirjoitin.

Ja mitä kääntymiseen tulee, tekstissä EI lukenut mitään mistään jalankulkijoista. Puhe oli turhasta hidastelusta eikä mistään muusta. Moni ajaa kuivalla asfaltilla kuin peilikirkkaalla jäällä. Moista nysväystä en katsele vaan painan ohi.

Kaltaisillasi on luetun ymmärtäminen niin vaikeaa että teillä ei pitäisi olla oikeutta äänestää ollenkaan.

Vierailija
115/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kun minä pysähdyn jos en mahdu tielle, näin minulle on autokoulussa opetettu ja näin minä teen. Ei tule mieleenkään että alan tunkemaan johonkin väliin!!!

kaltaisiasi idiootteja on ihan oikeasti olemassa?

Rampilla otetaan kunnon vauhti jota muutkin ajavat, pannaan vilkku vasemmalle, katsotaan sopiva rako ja ajetaan siihen.

Kiihdytyskaistan päähän pysähtyminen on tyhmää ja hengenvaarallista. Toivottavasti perääsi törmää mahdollisimman raskas ajoneuvo kun näin teet -arvoisa Darwin Awards kandidaatti.

Vierailija
116/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolille teistäkään vatinaamoista ei ois kuulunu korttia antaakkaan!

Kohta taas kelitkin huononee ja sitten nää samat kitisijä mammat ajaa motarilla 70km/h, kädet tiukasti kympillä ja kakkosella, nenä kiinni tuulilasissa,pyyhkijät täysillä ja sumarit päällä.

Sitten kun just ja just on housut kuivana selvitty S-marketin kautta kotiin,tullaan tänne itkemään kuinka joku Keijo taas ohitti teiät täysperällä motarilla niin,että kaikki loskat roisku tuulilasiin,näkökyky ja melkeen henkikin lähti.

Hohhoijaa..

Amen. Kiitos nauruista. Av:n liikennekeskustelut ovat kaikkein parhaita - joskus on pakko ihmetellä mikä on porukan keskimääräinen ÄO. Yhdelle tulee jatkuvasti kiihdyttäjiä kylkeen, toisen perseessä roikkuu jatkuvasti tukkirekka jne. Sääliksi käy.

Vierailija
117/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluat nyt tahallaan hankaloitaa keskustelua. Eli kerrotaan uudelleen. On kuljettajia, usko tai älä, jotka jostain syystä eivät kertakaikkiaan voi päästää ohituskaistalta tuleevaa eteensä. Jos he näkevätkin että joku on tulossa ohituskaistaa, niin he kiihdyttävät tahallaan tai tiedostamatta nopeutensa vstaavaksi kuin ohituskaistalainen, jotta liittyminen moottoritiehen hankaloituu.

Tarkoitatko sinä siis sitä, että AP:n vakionopeussäädin tunnisti, että oikealla puolella oli nopeammin kulkeva auto ja sitten lisäsi automaattisesti nopeutta ohituksen estämiseksi??? Ja siis AP olisi ollut tässä syyllinen?

Kyllä sen kiihdytyskaistalta tulevan on aina katsottava, etteä aiheuta ongelmia. Siis ei saa aja amuiden kylkeen eikä tulla alinopeudella niin että muut joutuvat väistämään ohituskaistalle tai jarruttamaan.

Olen nähnyt tilanteen, joissa joku vanha rouva (varmasti jonkun isoäiti ym...) on mennyt alle 80:n nopeudella surutta motarille, jossa on ollut 100 km/h nopeusrajoitus ja muut autot ovat joutuneet väistämään. Itse olin tulossa sen rouvan perässä, mutta kun huomasin, että sehän menee pahasti alinopeutta, jätin pitkän turvavälin etten joutuisi mahdolliseen kolariin mukaan. Autoni kyllä kiihtyy tarvittaessa sitten, joten tilanteen selvittyä nostin nopeutta muun liikenteen tasolle ja tulin vasta sitten motarille. Ja tässä kiihdytyskaista oli alamäkeen.

Vierailija
118/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tekee automaattisti kiusaa. Ei tarvii sit käyttää aikaa ja energiaa sen mietimiseen miten vois härnätä kanssa-autoilijoita!!

Vierailija
119/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minähän menen".

Enemmän harmia on kuitenkin siitä, että kolarin myötä auto menee korjattavaksi, pahimmillaan tulee niitä henkilövahinkoja jne. Olkootkin, että se vastapuoli maksaa, mutta kyllä siinä saa aika lailla itse laittaa aikaa likoon, kun niitä korjauksia sitten järjestelee.

Eteen ajaminen ehkä v*tuttaa, mutta vielä enemmän v*tuttaa, kun se joku sitten tulee kylkeen, vain jotta pääsee itse osoittamaan olleensa oikeassa.

Vierailija
120/124 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kylkeenposottamista" huomannut. Veikkaan, että omalla ajotyylillä kyllä on merkitystä. Joustavuutta liikenteessä opetettiin jo ajokoulussa, mikäli oikein muistan.

Aluksi, asun Pirkanmaalla. Työaikani on sellainen, etten koskaan aja ruuhkassa. En ole tamperelainen, enkä aja niitä ruuhkaisimpia tienpätkiä. Töihin menen lähes poikkeuksetta melko tyhjää tietä. Siksi nämä kylkeenposottajat ärsyttävät. Ruuhka on juttu aivan erikseen. On pakko joustaa puolin ja toisin, että liikenne sujuisi. Myös jos näen, että kiihdytyskaistaa tulee todella vanha ihminen katse tiukasti eteenpäin rystyset valkoisena rattia puristaen, VÄISTÄN ja toivon, että muutkin tekevät näin.

Rekat ja linja-autot ovat myös juttu erikseen varsinkin lyhyillä kiihdytyskaistoilla.

Olen varmasti monen mielestä typerä jököpää, mutta tuon tämän aamun kaltaisessa tilanteessa en kyllä tasan väistä kun näen, että siellä ratissa on keski-ikäinen mies, alla uudehko henkilöauto, hyvä näkyvyys, kuiva tie, ei sumua, sadetta tms. ja minä AINOA tiellä liikkuva vähään aikaan. En vain ymmärrä miksi minun pitäisi joustaa.

Mielenrauhaani en menettänyt ja minulla on ollut oikein kiva päivä. Kotimatkakin sujui ihan leppoisasti.

ap