HS tänään: Lastenvaatteisiin käytettävä rahamäärä kasvanut
Tänään painetussa lehdessä talous-sivuilla on juttu lastenvaatteisiin käytettävästä rahamäärästä, joka on siis kasvanut. Valitettavasti juttua ei löydy hs.fi -sivuilta.
Mutta siis yksi haastatelluista äideistä kertoi miettivänsä 3,5 v ja 1 v lastensa vaatteita ainakin tunnin joka päivä ja käyttävänsä lasten vaatehankintoihin n. 500 € kuukaudessa, paitsi silloin "kun hankkii vaikka kashmir-villapaidan joka nyt maksaa jo pelkästään 200 €."
Lukiko kukaan juttua ja mitä ajatuksia herätti?
Kommentit (142)
sillä, että typerät hankinnat ovat lapsille "työvaatteita"...
Minä voin olla menemättä pihalle, jos ei nappaa seistä talvella tuiskussa, mutta lapseni sinne tuupataan päiväkodissa. Joten lapset tekevät työtään, eli LEIKKIVÄT, usein huonossakin säässä. Minä voin omista vaatteistani tinkiä, mutta lastenvaatteista en ikinä. Siksi, vaikka ehkä köyhä olenkin, laitan ne pennit laadukkaisiin ulkovaatteisiin mielummin kuin esim ulkona syömiseen, kuten joku täällä priorisoi. Olemme erilaisia ja välitämme erilaisista asioista. En minäkään tuomitse sitä äitiä, joka kuskaa lapsia syömään ulos, kun ei itse viitsi ruokaa tehdä. Toivon, ettei meitä lastenvaatteisiin panostaviakaan mollattaisi jatkuvasti.
et sinä selvästikään ole se Hesarin mamma, joka pistää siis aivan tolkuttomia summia lastenvaatteisiin. Tuskin sinäkään nyt sitä kahden sadan euron kashmir-villistä pidät "työvaatteena" vai mitä? Eli ei tässä ketjussa nyt sun ruotsalaisista haalarihankinnoista puhuta (itsekin olen aina panostanut ulkoiluvaateisiin), vaan hiukan isommista summista ja suuremmasta vaate-friikkiydestä. Kaikkea ei - tiedätkös - tarvitse peilata aina itseensä.
sekoitat tässä kaksi vastaajaa toisiinsa. Minä vastasin tämän "työvaatteista" puhuneen puolesta eli emme ole sama ihminen, joten en AINA puhu itsestäni ;). Ja toisekseen minä ainakin kommentoin tuohon ap:n esiin ottamaa HS:n artikkelia siitä, että nykään panostetaan rahallisesti enemmän lastenvaatteisiin kuin ennen. Tuohon jutun esimerkkihenkilöön en ottanut kantaa. Kaikkea ei- tiedätkös- tarvitse peilata aina itseensä..tässäkään asiassa. sauno sinä ihan rauhassa tuosta Espoon mammasta, mutta anna muiden vaikka puhua tuosta rahan käytöstä lastenvaatteisiin.
Jos et allekirjoita kommenttejasi mitenkään ja sekaannut kahden kirjoittajan sanaharkkaan, et voi kauheasti itkeä sitä, että sinut sekoitetaan johonkin toiseen.Edelleen: tässä puhuttiin Hesarin mammasta ja 200 eukin neuleesta. Ei sun kakarasi ulkohaalarista.
saa ottaa kantaa?? Minä otin kantaa toiseen, ja sinä toiseen asiaan. Ei pidä suuttua, jos kaikki eivät halua puhua siitä SINUA kiinnostavasta asiasta. Minä kommentoin ketjussa olleeseen viestiin, joka tietääkseni on sallittua. Löysin "kohtalontoverini", johon sinä sekaannut idioottiviesteilläsi lässyttämään. Kestä nyt hyvä ihminen se, ettei kaikki pyöri SINUN ympärilläsi.
että tuo lastenvaatehaarastus on jatkoa tälle kotoilu- ja käsityöbuumille, mikä on ollut muodissa jo jonkun aikaa. Kun maailma ja työelämä on arvaamatonta, kylmää ja kovaa on jotakin, mitä voi kontrolloida ja laittaa mieleisekseen: kutoa villashaalin, kokata gourmet`ta tai pukea lapset kalliisti ja kauniisti.
Keskitytään pieniin asioihin, kun isot asiat tuntuvat arvaamattomilta. Mutta edelleen itse ajattelen, että joku tuhoton kohkaus pienten lasten vaatteista on aika huonosti valittu "pieni asia". Lapselle on täysin yhdentekevää se, minkä merkkiset vaatteet hänellä on yllään, kunhan ne ovat mukavat ja sopivat. -5-
Yksi asia mitä hämmästelen varmaan koko elämäni on, että osa ihmisistä ei osaa erottaa hyvää ja huonoa laatua toisistaan vaan puhuvat tuotteista pelkillä hinnoilla. Laatu näkyy ja tuntuu kauas, jos on vain kykyä katsoa.
kyllä mitenkään edellytä tuollaisia investointeja.
Laatu tarkoittaa siis kestävyyttä ja käytettävyyttä, ja niihin minä ÄITINÄ kiinnitän huomiota, koska se pidentää vaatteen käyttöikää.
Tuossa kommentissani, jota kritisoit, sanoin, että LAPSELLE on samantekevää, minkä merkkiset vaatteet ovat, kunhan ne ovat mukavat ja sopivat. Lapsi ei oikeasti sitä laatuakaan siis mieti.
-5-
Lapsen 200 euron kashmirneule ei takuulla mene kaupaksi enää vuoden päästä 160 eurolla. .
Riippuu ihan merkistä (jossain määrin toki kunnostakin), niin neuleissa kuin autoissakin.
sillä, että typerät hankinnat ovat lapsille "työvaatteita"...
Minä voin olla menemättä pihalle, jos ei nappaa seistä talvella tuiskussa, mutta lapseni sinne tuupataan päiväkodissa. Joten lapset tekevät työtään, eli LEIKKIVÄT, usein huonossakin säässä. Minä voin omista vaatteistani tinkiä, mutta lastenvaatteista en ikinä. Siksi, vaikka ehkä köyhä olenkin, laitan ne pennit laadukkaisiin ulkovaatteisiin mielummin kuin esim ulkona syömiseen, kuten joku täällä priorisoi. Olemme erilaisia ja välitämme erilaisista asioista. En minäkään tuomitse sitä äitiä, joka kuskaa lapsia syömään ulos, kun ei itse viitsi ruokaa tehdä. Toivon, ettei meitä lastenvaatteisiin panostaviakaan mollattaisi jatkuvasti.
et sinä selvästikään ole se Hesarin mamma, joka pistää siis aivan tolkuttomia summia lastenvaatteisiin. Tuskin sinäkään nyt sitä kahden sadan euron kashmir-villistä pidät "työvaatteena" vai mitä? Eli ei tässä ketjussa nyt sun ruotsalaisista haalarihankinnoista puhuta (itsekin olen aina panostanut ulkoiluvaateisiin), vaan hiukan isommista summista ja suuremmasta vaate-friikkiydestä. Kaikkea ei - tiedätkös - tarvitse peilata aina itseensä.
sekoitat tässä kaksi vastaajaa toisiinsa. Minä vastasin tämän "työvaatteista" puhuneen puolesta eli emme ole sama ihminen, joten en AINA puhu itsestäni ;). Ja toisekseen minä ainakin kommentoin tuohon ap:n esiin ottamaa HS:n artikkelia siitä, että nykään panostetaan rahallisesti enemmän lastenvaatteisiin kuin ennen. Tuohon jutun esimerkkihenkilöön en ottanut kantaa. Kaikkea ei- tiedätkös- tarvitse peilata aina itseensä..tässäkään asiassa. sauno sinä ihan rauhassa tuosta Espoon mammasta, mutta anna muiden vaikka puhua tuosta rahan käytöstä lastenvaatteisiin.
Jos et allekirjoita kommenttejasi mitenkään ja sekaannut kahden kirjoittajan sanaharkkaan, et voi kauheasti itkeä sitä, että sinut sekoitetaan johonkin toiseen. Edelleen: tässä puhuttiin Hesarin mammasta ja 200 eukin neuleesta. Ei sun kakarasi ulkohaalarista.
saa ottaa kantaa?? Minä otin kantaa toiseen, ja sinä toiseen asiaan. Ei pidä suuttua, jos kaikki eivät halua puhua siitä SINUA kiinnostavasta asiasta. Minä kommentoin ketjussa olleeseen viestiin, joka tietääkseni on sallittua. Löysin "kohtalontoverini", johon sinä sekaannut idioottiviesteilläsi lässyttämään. Kestä nyt hyvä ihminen se, ettei kaikki pyöri SINUN ympärilläsi.
etkä kuitenkaan edes ymmärtänyt, mitä hän oli kommentoinut. Hän kommentoi sitä neuletta, sinä taas pihahaalareita.
KATSO siis, mitä kommentoit ja jos kommenttisi koskee eri asiaa, älä kommentoi tiettyä kirjoitusta.
Lapsen 200 euron kashmirneule ei takuulla mene kaupaksi enää vuoden päästä 160 eurolla. .
Riippuu ihan merkistä (jossain määrin toki kunnostakin), niin neuleissa kuin autoissakin.
Juu, kashmirneule onkin ihan varppina yksivuotiaalle "työvaate"...
lähti se työvaatekiista alkuun.
Ei liity siis tähän millään tavoin sun muksusi ulkohaalari.
Mutta niin se on, että jotkut av-mammat vetää joka keskusteluun itsensä ja omat tekemisensä...
Lasten vaatekulut kasvavat
Alle kaksivuotiaiden lasten vaatteiden tuonti lisääntyi kymmenessä vuodessa kymmenellä miljoonalla eurolla.
Pauliina Pulkkinen
HELSINGIN SANOMAT
Helsinkiin tuli vastikään uusi ranskalainen lastenvaateketju, ruotsalaisen lastenvaatemalliston kotikutsuemäntien kalenterit on buukattu täyteen esittelyiltoja, ja tavaratalojen lastenvaateosastoilla on luksusmerkkien mallisto.
Ei ihme: lastenvaatteisiin käytetyn rahan määrä on kasvanut kymmenessä vuodessa huimasti.
Suomessa ostettiin viime vuonna alle 14-vuotiaiden lasten vaatteita ja jalkineita 582 miljoonalla eurolla. Koko vaatekaupan arvosta lastenvaatteiden määrä lisääntyy vuosi vuodelta, kertoo Tekstiili- ja muotialojen toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää.
Lastenvaatteiden osuus vaatekaupan arvosta oli 16,7 prosenttia 2010, kun se kymmenen vuotta aiemmin oli pari prosenttiyksikköä vähemmän.
Lisääntynyt kulutus lapsiin on tuonut kysyntää ja sitä mukaa myös lisää vaihtoehtoja. Useat ulkomaiset ketjut ovat avanneet lastenvaatemyymälöitään Suomessa 2000-luvulla, ja moni ulkomainen lastenvaateketju etsii yrittäjiä.
Tullin tilastojen mukaan alle kaksivuotiaiden lasten vaatteita tuotiin viime vuonna noin 19 miljoonan euron arvosta.
Kymmenen vuotta aiemmin tuonnin arvo oli yhdeksän miljoonaa euroa. Määrä on kasvanut vuosi vuodelta miljoonalla eurolla ja harpannut parin viimeisen vuoden aikana usealla miljoonalla eurolla.
"Tämä on pysyväisluonteinen ilmiö, joka on voimistunut 1990-luvun lamasta asti. Kun rahaa taas laman jälkeen tuli, sitä alettiin käyttää lapsiin. Kulutuksen lisääntyessä kulutus lapsiin lisääntyy", sanoo kulutusta tutkiva professori Terhi-Anna Wilska Jyväskylän yliopistosta.
Lastenvaatteissa pätee sama kuin lasten nimissä: siinä missä vanhemmat haluavat antaa lapselleen nimen, jota ei ole joka toisella, he myös haluavat jälkeläisensä erottuvan kavereistaan päiväkodin pihalla.
Lapsen vaatetus kertoo paljon myös vanhemmista.
"Ovat ekologiset äidit, jotka ostavat kaiken kirppareilta, ja on myös lapsia, jotka kulkevat merkkivaatteissa. Näin erottaudutaan", Wilska sanoo.
Brändien merkitys on niin ikään kasvanut. Esimerkiksi Barbie-, Autot-, Barbapapa- ja Hello Kitty -vaatteet ovat kalliimpia kuin vastaavat tuotteet ilman lasten suosikkihahmoa ja osaltaan lisäävät vaatteisiin käytetyn rahan määrää.
Rahaa lastenvaatekauppaan on tuonut myös tyttö- ja poikavaatekulttuurin voimistuminen.
Suomessa sukupuolipukeutuminen alkoi toden teolla vasta 2000-luvulla; sitä ennen tytöille ja pojille olivat pitkälti samat mallistot. Nyt tytöille ja pojille on erivärisiä ja -kuvioisia mallistoja ihan vastasyntyneestä lähtien.
Netti on lisännyt lastenvaatteiden ostamista. Tekstiili- ja vaatetusteollisuus Finatexin mukaan suomalaiset ostivat viime vuonna verkkokaupasta 0–13-vuotiaisen vaatteita 94 miljoonalla eurolla.
Erityisesti pienten lasten vanhemmat ovat kiinnostuneita nettishoppailusta.
"Ostan lapsilleni laadukkaita vaatteita"
"Kun Maximilian syntyi, minulla ei vielä ollut niin paljon tietoa eikä omaa tyyliä lastenvaatteiden suhteen kuin nyt. Matkustimme paljon, ja ostin paljon vaatteita ulkomailta", kertoo espoolainen Noora Bouix, 3,5-vuotiaan Maximilianin ja kaksivuotiaan Alexin äiti.
Nykyään tyyli on varma ja tietoakin kertynyt paljon.
"Ostan pojille ennen kaikkea laadukkaita vaatteita. Sellaisia, jotka ovat sekä makean näköisiä että hyviä käytössä", Bouix sanoo.
Kotiäitinä Bouxilla on aikaa miettiä lastensa vaatetusta.
"Käytän todella paljon aikaa lasten vaateasioiden miettimiseen, ainakin tunnin päivässä, mutta pidän siitä. Mietin, kiertelen, katselen ja ostan vaatteita pienistä putiikeista, koska niissä saa parasta palvelua", Bouix sanoo.
Bouix sanoo käyttävänsä lastenvaatteisiin noin 500 euroa kuukaudessa.
"Tietenkin kun pitää ostaa talvihaalareita, summa nousee. Ja jos ostaa esimerkiksi kashmir-villapaidan, niin jo pelkästään se maksaa 200 euroa."
"Menee kaikille"
"Näissä on ideaa, eikä näitä ole ihan kaikilla. Nämä ovat värikkäitä, ja useimmat käyvät sekä tytöille että pojille", kuvailee Arja Kaskinen suosikkimerkkiään lastenvaatteissa.
Kaskinen asuu Kerimäellä, jossa ei ole lastenvaatekauppoja liiaksi. Hän hankkii vaatteet viisivuotiaalle Tuukalle, neljävuotiaalle Tiialle ja puolitoistavuotiaalle Aapolle netistä tai lastenvaatekutsuilta.
"Juuri hankin talvikamppeet netistä", Kaskinen sanoo.
Vielä mieluisampi tapa hankkia vaatteita lapsille on lastenvaatekutsuilla käyminen. Kaskinen sekä emännöi ruotsalaismerkin lastenvaatekutsuja itse että käy muiden kutsuilla.
"Neljä viisi kertaa vuodessa olen kutsuilla ja sieltä tulee hankituksi aina aikamoinen paketti, joskus ihan hirvittää. Mutta ajattelen, että nämä ovat sellaisia vaatteita, joita voin pitää kaikilla kolmella."
Tuossa merkki- ja laatuvouhotuksessa tuota kauneuteen ja estetiikan tajuun vetoamista.
Esim. nyt Hesarin jutun lapset. Jos se äiti olisi siinä jutussa puhunut että ostaa vaatteet ruotsalaisketjuista, niin olisin ollut että aha, no joo, kauluksesta lököttävä trikoopaita ja päällä ohut neule. Niinpä näkyy. Kuva tosin oli aika epäterävä...
Myös kahden erityisen paljon merkkivaatteiden ostamista korostavan blogin lapset on aina jotenkin todella rumiin yhdistelmiin ja huolimattomasti puettu ja vaatteet ei istu ei yhtään. Toisella rahaa on niin että ranteet notkuu ja pojan kalsaritkin on vähintään jotakin Gantia ja toisella taas ilmeisesti kaikki raha menee nuorimman lapsen vaatteisiin. Jos ne blogit käsittelisivät jotakin kirppikseltä ostamista, niin kuvat menisivät minulle aivan täydestä.
Hinta ei todellakaan takaa sitä tyyliä, tosi kauniita vaatteita löytää jopa ihan marketistakin kun ostaa oikeaa kokoa (ei kasvunvaraa että kallis vaate menisi pidempään jolloin vaate lököttää päällä) ja yhdistelee ja käyttää vaikkapa puuvillaisen hameen kyseessä ollessa silitysrautaa!
Ostan laidasta laitaan, kalliita merkkejä, joskus jotain siltä väliltä, ruotsalaista bulkkikamaa ja ihan joskus ihan Prismasta jotakin. Kaikissa noissa on ollut laadun puolesta onnistuneita ja epäonnistuneita hankintoja, trikoossa erityisen hyvin on useimmiten pärjännyt H&M.
Ulkovaatteisiin panostan minäkin enemmän sekä ulkonäöllisesti että käytettävyyden kannalta - joskin näissäkin olen hankkinut todella kauniita toppavaatteita, yksivärisiä ja loistavan mallisia H&M:ltä.
"Eivät ne yhdessä käytössä kulu"
"En koe mielekkääksi ostaa uutena, kun vaatteet eivät kulu yhdessä käytössä vaan ovat vielä käyttökelpoisia toisellakin käyttäjällä", sanoo kolmivuotiaan Vilman ja puolitoistavuotiaan Sellan äiti Helena Ikäheimo.
Ikäheimo ostaa ainakin puolet tyttöjen vaatteista kirpputoreilta, ja lähestulkoon kaikki sisävaatteet on hankittu kirpputoreilta.
"Viime vuonna ostin myös talvihaalarit käytettyinä. Talvikenkiä käytetään niin pitkä aika, että ne ostan uusina, mutta kumpparit ja kesäkengät ostan useimmiten kirppareilta", Ikäheimo sanoo.
Ikäheimo opiskelee, tekee töitä ja on osittain kotiäitinä. Ostoskierroksen kirpputoreille hän tekee pari kertaa kuussa.
"Esikoisen jälkeen käytin enemmän aikaa vaatteiden ostamiseen ja miettimiseen, nykyisin hyvin vähän. Kuopus perii siskoltaan paljon."
Ikäheimo arvelee käyttävänsä tyttöjensä vaatteisiin rahaa enimmillään 20 euroa kuukaudessa. Rahaa kuluu vähän enemmän vain silloin, kun on aika ostaa talvivaatteet ja -kengät.
Ikäheimo ei osta kirpputoreiltakaan merkkituotteita, koska ne ovat sielläkin edelleen kalliita.
"Kunto on tärkein peruste, ja kun halvemmatkin merkit ovat hyväkuntoisia yhden käyttäjän jälkeen, ostan niitä."
KOMMENTTI
"Ilmaisvaihtajat" hyötyvät buumista
Lastenvaatebuumin taloudellisia hyötyjiä olemme me, jotka käytämme enintään 50 euroa kuukaudessa lastenvaatteisiin. Pinot kasvavat välillä turhauttavankin suuriksi vain siksi, että lähipiirissä on niin paljon lapsiperheitä, jotka antavat helpottuneina ylimääräiset vaatteet pois omista nurkista.
Ei tarvitse kiertää kaupoissa ja kirpputoreilla, kun vaatteita tulee ilmankin.
Isovanhemmatkin ostavat lastenlapsilleen enemmän päälle pantavaa ja urheiluvälineitä kuin sukupolvi sitten.
Vastikään kannoin kierrätyskeskukseen ja UFF:n keräystynnyriin muovikassillisia käytettynä saatuja, vain pari kertaa päällä kuluneita lastenvaatteita.
Buumista koituu siis hyötyä myös köyhille lapsille.
että tuo lastenvaatehaarastus on jatkoa tälle kotoilu- ja käsityöbuumille, mikä on ollut muodissa jo jonkun aikaa. Kun maailma ja työelämä on arvaamatonta, kylmää ja kovaa on jotakin, mitä voi kontrolloida ja laittaa mieleisekseen: kutoa villashaalin, kokata gourmet`ta tai pukea lapset kalliisti ja kauniisti.
Keskitytään pieniin asioihin, kun isot asiat tuntuvat arvaamattomilta. Mutta edelleen itse ajattelen, että joku tuhoton kohkaus pienten lasten vaatteista on aika huonosti valittu "pieni asia". Lapselle on täysin yhdentekevää se, minkä merkkiset vaatteet hänellä on yllään, kunhan ne ovat mukavat ja sopivat. -5-
Yksi asia mitä hämmästelen varmaan koko elämäni on, että osa ihmisistä ei osaa erottaa hyvää ja huonoa laatua toisistaan vaan puhuvat tuotteista pelkillä hinnoilla. Laatu näkyy ja tuntuu kauas, jos on vain kykyä katsoa.
kyllä mitenkään edellytä tuollaisia investointeja.Laatu tarkoittaa siis kestävyyttä ja käytettävyyttä, ja niihin minä ÄITINÄ kiinnitän huomiota, koska se pidentää vaatteen käyttöikää.
Tuossa kommentissani, jota kritisoit, sanoin, että LAPSELLE on samantekevää, minkä merkkiset vaatteet ovat, kunhan ne ovat mukavat ja sopivat. Lapsi ei oikeasti sitä laatuakaan siis mieti.
-5-
Näinhän se on, en väitä vastaan, mutta kun se laatu on yleensä myös mukavampi käyttää. Tuo muu viestin sisältö ei ollut vastausta sinulle vaan yleinen muun sisältöinen kommentti, jonka lisäsin noin yleensä tähän keskusteluun.
Miksi ihmettelette lastenvaatteiden ostamista, miksi ette kauhistele ihmisiä, jotka blogeissaan ostavat kaapit täytyy koruja tai laukkuja sekä naisten vaatteita, joita ei todellakaan ennätä kauaa käyttää kun muoti muuttuu.
Ja sitten niitä perusteluja iso litannia perään.
Heitänpä minäkin rikkani rokkaan:
Ensinnäkin repesin siinä lasten nimien kohdalla, mitäs muuta ne nyt olisivat voineetkaan olla. Ihan kuin joku telkkarisarjan hahmo :D
Mutta siis, harrastuksiahan olla pitää ja jos ne jollekin on "kotileikit" ja saa siitä kiksejä kun miettii et "sit tää pukis tän tällee ja ton tollee jne." niin mikäs siinä. Samalla kotileikillähän nuo 5v. tytöt itseään viihdyttää tuntikaudet.
Mutta se, että joku haluaa noin käyttää raha- ja aikaresurssejaan eianna aihetta olettaa että lapsiin panostetaan enemmän tms. Lapsiin panostaminen kokonaisuudessaan on jotain muuta kuin vaatteiden hankkimista ja valitsemista. Tärkeintähän on että lapsella on ehjät siistit vaatteet ja muu perushuolenpito ja sittne sitä aikaa ja rakkautta, eikä tarvetta toimia vanhemman pätemisen välineenä.
lisäksi rahaa miksi ei pukisi lapsia oman tasonsa ja tuttavapiirin tason mukaan?
Tästähän siinä on kyse. Jos ajaa vaikka Audilla ja itsellä Burberryä niin miksi lapsella pitäisi olla kirpparilassie? Tai jos pukeutuu itse tiettyyn tyyliin miksei lapsikin?
Helsingissä kun ihmiset ostaa vaatteensa muualta kuin marketeista.
Marketeissa myydään pääosa suomalaisten vaatteista.
Mitä siellä olohuoneessa näkyi? Sama tyhjäpää linja?
Voisit vaikka sivistyä. Nimien julkaisu täällä ei ole sopivaa. Mutta kerrottakoon, että Espoo on pullollaan samanlaisia äitejä, joilla asiat ovat yhtä hyvin.
enkä asu edes suomessa, et mulle nimi tai naapa tuskin sanoisi mitään.
Mutta syysi,ettet nimeä tuolle yhdelle täällä kerro on: hähää, enhän kerro, tiedän siten jotaikin mitä sinä et teidä. Ihan selkeää kiusantekoa.
Jos nimi ja pärstä on painettu hesariin, sen täällä kertomiselle ei ole mitään estettän.
Olet outo.
muuta kuin tavaraa/vaatetta?
Eikä aika ja raha välttämättä ole samassa yhtälössä.
Me ei panosteta lasten vaatteisiin, mutta lapsiin kylläkin.
Osa vanhemmista panostaa lapsiinsa, osa ei. Osalle lapset ovat pelkkä kuluerä, osalle kiva asia, johon haluaa sijoittaa aikaa ja rahaa.
ei se ole pois lapsiin panostamisesta kuten joku tuntuu ajattelevan. " Me ei osteta kallista, ollaan enempi lasten kanssa".
Luuletteko, että kun ostaa kivat ja kalliit kengät, itselle tai lapselle, niin se olisi pois lapsen kanssa käytetystä ajasta tai lapseen panostamisesta? ;-D
Tuohan on vain käänteinen ajatus, kun ei itsellä varaa/ei osaa/ei ole kiinnostunut lasten vaatteista niin pitää selittää, me panostamme lapsiin, ei hömpötyksiin ;-D
"pelaaminen" menee myös niin päin että akateemiset/sivistyneet mammat oikein pitävät huolta ja korostavat sitä kuinka halpoja ja käytettyjä lastenvaatteita ostavat ja pitävät huolta siitä että pikku-Taimilla on mahdollisimman nukkaiset ja kuluneet vaatteet kerhossa koska tänä päivänä se kertoo sivistyksestä, lastenvaateisiin panostavat taas ovat juntteja teini-äitejä.
NIIIN samaa mieltä!
Ja minua mietityttää se, miten moni tukee sotia Afrikassa
Maksamalla sen poliorokotteen maksaa samalla osan konekivääristä. Kun Afrikan maiden ei tarvitse kustantaa itse perusasioita vaan ne maksatetaan tyhmillä eurooppalaisilla, jää enemmän rahaa aseisiin.
Kiitos ei, se ei ole minun valintani.
Kiitos tästä :)
Onkohan päässäsi vikaa, minä näen tosi harvoin rumia lapsia enkä muista blogeissa koskaan nähneeni rumia lapsia, mutta luurankomaisia naisia kylläkin blogeissa, jotka esittelevät muuta kuin lastenvaatteita ja se jos jokin ON RUMAA!