Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS tänään: Lastenvaatteisiin käytettävä rahamäärä kasvanut

Vierailija
26.10.2011 |

Tänään painetussa lehdessä talous-sivuilla on juttu lastenvaatteisiin käytettävästä rahamäärästä, joka on siis kasvanut. Valitettavasti juttua ei löydy hs.fi -sivuilta.

Mutta siis yksi haastatelluista äideistä kertoi miettivänsä 3,5 v ja 1 v lastensa vaatteita ainakin tunnin joka päivä ja käyttävänsä lasten vaatehankintoihin n. 500 € kuukaudessa, paitsi silloin "kun hankkii vaikka kashmir-villapaidan joka nyt maksaa jo pelkästään 200 €."

Lukiko kukaan juttua ja mitä ajatuksia herätti?

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku varmaan jo kommentoikin, kuinka äiti halusi vaatteita "joita ei ole ihan kaikilla"... siis ööö, eikö noita meandeja just ole IHAn kaikilla?

ite en juuri osta sisävaatteita, ne peritään kavereilta 1- ja 3-vuotiaille. Mutta sympatiaa on myls kutun äidin puolella: mulla on heikkoutena ostaa ulkovaatteita. Siinä kun voi perustella itselle, että ne kalliit on niiiin hyviä ja tarpeellisia ja pakko olla jne.

Vierailija
102/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pelaaminen" menee myös niin päin että akateemiset/sivistyneet mammat oikein pitävät huolta ja korostavat sitä kuinka halpoja ja käytettyjä lastenvaatteita ostavat ja pitävät huolta siitä että pikku-Taimilla on mahdollisimman nukkaiset ja kuluneet vaatteet kerhossa koska tänä päivänä se kertoo sivistyksestä, lastenvaateisiin panostavat taas ovat juntteja teini-äitejä.

Sama paistoi läpi myös toimittajan kommentista, kuten joku jo täällä kirjoittikin. Wannabe-sivistynyttä köyhäilyä, jolla pyritään erottautumaan ja osoittamaan omaa, älyllisempää makua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se Hesarin nettiversiossakin ja kenen tahansa katsottavissa painetussa lehdessä. Tämä henkilö (Noora Bouix) on ihan vapaaehtoisesti julkisuudessa.

Mitä siellä olohuoneessa näkyi? Sama tyhjäpää linja?

Voisit vaikka sivistyä. Nimien julkaisu täällä ei ole sopivaa. Mutta kerrottakoon, että Espoo on pullollaan samanlaisia äitejä, joilla asiat ovat yhtä hyvin.

enkä asu edes suomessa, et mulle nimi tai naapa tuskin sanoisi mitään.

Mutta syysi,ettet nimeä tuolle yhdelle täällä kerro on: hähää, enhän kerro, tiedän siten jotaikin mitä sinä et teidä. Ihan selkeää kiusantekoa.

Jos nimi ja pärstä on painettu hesariin, sen täällä kertomiselle ei ole mitään estettän.

Olet outo.

Vierailija
104/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas oli joku lastenvaateblogien lynkkausketju menossa, ja siellä toiset eivät millään ymmärrä eivätkä usko, että toisilla on oikeasti rahaa ja halua panostaa (myös) lastenvaatteisiin. Jutussa ihmettelin toimittajan kehuskelevaa sävyä omasta tilanteestaan, ettei mene rahaa lastenvaateisiin lainkaan, koska ystävät ja sukulaiset kantavat heille muutaman kerran käytettyjä hyviä vaatteita kassikaupalla. Joku on nekin vaatteet ensin ostanut, että hän voi niitä käyttää. Samoin pidin vähän outona sitä äitiä, jolla kahden lapsen vaatteisiin menee vain 20 €/kk, vaikka kirppisvaatteita ostaakin. Olen aina ihmetellyt niitä äitejä, joiden mielestä kirppiksellä pitää myydä vaatteita lähes ilmaiseksi, mitään kalliimpaa ei osteta. Olisi kiva tietää, kuinka paljon on kaltaisiani, jotka pukevat lapset hyvin, kalliisiin, mutta alesita ja ysmyistä sekä käytettyinä ostettuihin lastenvaatteisiin, ja jotka myyvät kirppareilla hyväkuntoisia merkkivaatteita kunnon hinnoilla?

Mua naurattaa, kun välillä saa vihjaliua siitä, että miksi laitan niin suuren sivun tuloistani lastenvaatteisiin. Totuus, laitan saman verran kuin ehkä keskimäärin tavallinen perhe. Ostan vaatteita alesta, aina. juuri koskaan en osta mitään normaalihinnoilla. En vain voi käsittää miksi minun, köyhän yh:n, on sallitumpaa maksaa esim. Jonathanin uudesta haalarista saman verran kuin Po.P:n puvusta?? Sitä ei vain kestetä, jos köyhä ja rahvas pystyy järjestämään asiat niin, että voi ostaa laadukasta, kuten parempituloisetkin. Itse ostan ajoissa aina lastentarvikkeet. Esim nyt on Po.P:n kuorivaatteet ovat -30%. Ostin ensi kevääksi esikoiselle ulkovaatteet, jotka kestävät vielä kuopuksellekin. Minä kierrätän myös vaatteita huutonetin kautta ja kirppisten kautta, ja myös ostan niistä paljon. Pointti; kulutan saman verran rahaa lastenvaatteisiin, kuin keskiverto perhe, vaikka tulot ovat puolet siitä. Se on vain viitseliäisyydestä kiinni. Ja kyllä ihan mielelläni lapsiin kaikki ylimääräiset rahani laitankin; harrastuksiin, vaatteisiin, laadukkaaseen ruokaan jne. Eli sen mitä ennen rälläsin, laitan nyt noihin.

Olen tuo, kenelle vastasit. Kiva kuulla, että samanlaisia löytyy:) Oma elämäntilanteeni on erilainen, mutta toimin ihan kuten sinä. Kaikenlaista olen kokeillut, mutta loppujen lopuksi todennut tietyt merkit paremmiksi kuin toiset. Samoin minä olen ostanut Po.Pia varastoon:) Ja nyt on kaikki lasten talvivaatteet jo hankittu kauan sitten tulevaa kautta varten. Kaikkea kivaa italialais- ja ranskalaismerkeiltäkin on, mutta ei mitään täyteen hintaan. Tuli oikeasti hyvä mieli jutustasi. Kiva, että panostat lapsiin myös pukeutumisessa. Ne haalarit ovat lasten työvaate, ja huonoista kärsisi koko ajan.

Pääsin vasta nyt tänne takaisin, ja mikä mekkala onkaan syntynyt siitä, että kuten lainauksesta näkee, olen viestissä 46 puhunut lasten työvaatteesta, jolla EN tarkoita kashmir-puseroita vaan haalareita.

Minua puolustanut ja kanssani keskustellut oli aivan oikeassa, että haalareista oli kyse. Vasta myöhemmin joku tuli väittämään, että olisin puhunut kashmir-paidoista lsten työvaatteina, olisiko ollut joku noin viestin 49-50 kohdalla. Että se siitä.

Ja voi teitä, jotka ette tunne lastenvaatemerkkiä Polarn o. Pyret eli PO.P! Kyseessä on noin 30 v. vanha laadukas ruotsalaismerkki, jolla ei ole Henkkojen, Lindexien tai vastaavien kanssa mitään tekemistä. Paremminkin voisi verrata johonkin laadukkaaseen ulkoiluvaatemerkkiin esim. Helly Hanseniin tai Didrikssoniin, jotka ovat noin 100 v. vanhoja merkkejä. PO.Pin talvihaalarit maksavat melkein puolitoistasataa euroa normaalihintaisina, ja ovat hintansa väärtejä. Erityisesti talvitoppatakit ja toppahousut lumilukkoineen, taskuineen ja muine yksityiskohtineen ovat käsittämättömän hyvälaatuisia, ja sopivat niin lasketteluun kuin ulkoiluun. Ja tämä ei ole maksettu mainos. (Saa tietty maksaa, heh; Ostan joka vuosi lisää.)

Alunperin en puhunut vain tästä yhdestä Hesarissa olleesta äidistä, vaan heistä kaikista. Miksi (taas) kävi niin, että vain paljon lastenvaatteisiin satsaava on saanut keskustelua aikaiseksi, ei muut mammat? Ai niin, tämähän on av...

Vierailija
105/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooralla sitten lastenvaateblogi?

Kalliin ja halvan vaatteen välissä on onneksi vielä se keskihintainen joka mielestäni on järkevä ostos. Halvat vaatteet esim. Robin Hood, Tokmanni yms ovat meillä olleet yhden pesun jälkeen jo saumasta auki tai värit lähteneet, vaate muodoton...Lindexin ja H&M:n ja Kappahlin vaatteet ovat edullisia mutta ok laatua mielestäni. Hyvä hinta laatu suhde näissä. Me&I ja vastaavat ovat myös hyvää tavaraa mutta kun lapsia on monta niin ostan vaan jotain tosi mieleisiä sieltä ja loput sitten tätä HM:n ja Lindexin peruskamaa. Popistakin jotain mutta kun maalla asutaan niin ei ole ko. liikettä meilläpäin. Jos olisi rahaa kuin roskaa niin varmasti ostelisin pienille varsinkin me&i-vaatteita enemmän, isommille tuntuu olevan mieleisimpiä ne h&m ja Lindex kun niitä kavereillakin on. En usko että joku pikkukoululainen innostuisi jostain "klassisista" vaatteista jotka varmaan ovat tyylikkäitä mutta aika tylsiä ja muodollisia.

Varmaankin nämä jotka ostavat 200e neuleita lapsille ostavat itselleen vastaavasti myös kalliita merkkivaatteita. En itse ostaisi sen hintaista neuletta itselleni enkä siten lapsellenikaan.

Vierailija
106/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi en ole ostanut ulkovaatteita, enkä aio ostaa. Lumilukot ym. tilpehöörit on kyllä urheiluliikkeiden 30 €:n laskettelutakeissakin, ei ne mitään luksusta ole.

Vierailija
107/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauppa Lahden Triossa ja pari kertaa olen siellä kierroksen tehnyt. Siellä ei ollut yhtä ainutta vaatetta, joka olisi saanut minut edes pysähtymään, saati hiplaamaan vaatetta. Sellaiset perusvärit eivät tosiaankaan puhuttele minua ollenkaan. En ikinä pukisi lastani sen värisiin vaatteisiin, ovat sitten kuinka kestäviä tahansa.

Samassa kerroksessa on Jesper Junior ja siellä on jo paljon paremman näköisiä vaatteita, vaikka onkin pienempi liike, Espiritiä yms murrettuja värejä, eikä mitään viherkeltasiniharmaamustapunaista, kuten POP:illa.

Vierailija
108/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarjonta kasvanut. Tottakai se vaikuttaa. Asennehan yleisestikin on, että lapsille vain parasta mitä voi tarjota. Toisille se paras sitten on kallista, toisille edullista toimivaa, toisille kestävää kulutusta, toisille teknisiä ominaisuuksia, toisille helppoa pukemista ja vaatteen mukavuutta, toisille kaunista ulkonäköä, toisille laadukkaita materiaaleja, toisille lähituotettua, toisille itse tehtyä tai räätälillä teetettyä. Paras maksaa usein enemmän. Toki kaikista paras on se, missä kaikki edellä mainittu yhdistyy ja hinta on halpa. Joskus kirpputori tarjoaa tällaisia vaatteita, mutta ei sielläkään niitä kaikille riitä. Monet varmasti myy parhaat päältä naapurille tai sukulaiselle tai antaa lahjaksi tai lainaa. Jos käy huono tuuri, niin sitten on vaan pakko ostaa kalliilla sitä parasta tai sitten tyytyy vähempään. Joskus sitä tosiaan voisi miettiä, että minkälaiseen lapsensa opettaa, ehkä joskus olisi hyvä tarjota vaan sitä toiseksi tai kolmanneksi parasta.

Vierailija
109/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

duunariperhe, ja jos lapsen vaatemenot jakaa kuukaudelle, kyllä hyvin helposti tulee se keskiverto 200 euroa kuussa. Esimerkiksi elokuussa ostin lapsille uudet syyskengät. Ei mitään hienoja syyskenkiä, vaan molemmille lenkkarit ja molemmille kävelykengät. Isommalle saappaat. Näihin kaikkiin meni yhteensä 140 euroa. Sitten vielä hanskoja ja hattuja. Jo meni 200 euroa rikki.

Viime kuussa molemmat saivat uudet syystakit, pihatakit, ja lisäksi paksummat peuhuhousut syksyksi. Taas 200 euroa rikki.

Meillä ainakin varsinkin keväisin ja syksyisin tuo 200 euroa kuussa on aika normi, kun ostaa lapsille hyödyllisiä ulkovaatteita. Sitten sisävaatteet on erikseen. Ne jos lasketaa, päästään isompiin lukuihin.

Enkä tosiaan ole mikään vaateharrastaja, joka miettisi tunnin päivässä, miten pukea lapsensa. Ei ole mitään ongelmaa laittaa lapsen vaatteisin 100 euroa kuussa per lapsi, jos lasketaan kaikki sisä- ja ulkovaatteet, kengät, hatut, lapaset jne mitä vuoden aikana tarvitaan.

Olen vielä mielestäni erittäin maltillisesti ostava äiti.

Vierailija
110/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä en jaksa nähdä edes vaivaa kommentoida tällaisiin, mutta makunsa kullakin..

Jesperissä tosiaan, kuten muissakin tusinaliikkeissä murrettua väriä ja tylsän mallisia vaatteita..

Mielestäni todella tylsiä ja ehkä hieman mauttomia!Onneksi on Po.p ja mahdollisuus ostaa netistä jotakin muuta kuin tätä sinun suosimaa niiiiin tavallista;)

Vierailija
111/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on, että H&M:n vaate ei montaa käyttökertaa kestä, kashmir-villapaita on oikeastaan ikuinen, jos sitä ei pesulla pilaa.

Meillä on kalliitakin "merkki"vaatteita lapsilla, mutta myös paljon H&M, joissa on mielestäni myös todella hyvälaatuisia vaatteita, jos vähän katsoo mitä sieltä ostaa.

saatu ruokatahroilla pilattua, silloinkin se sotkija olin minä. Ei lasten vaatteet sen enempään sotkeudu kuin aikuistenkaan, jos lapsella ei ole motoriikan kanssa ongelmia.

Mahtaa olla koko maailma sitten täynnä motoriikkaongelmaisia lapsukaisia, meiltäkin löytyy 3kpl.

Pitäisiköhän ne viedä johonkin terapiaan, kun sotkevat menemään ( okei, esikoinen ei oikeastaan enää nyt, kun on 8-v), mutta 3 v ja 6v kyllä sotkevat. Ja minäkin, 33-v tiputtelen milloin mitäkin rinnuksilleni... mahtaa olla toivo jo mennyttä.

Vierailija
112/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vanhemmista panostaa lapsiinsa, osa ei. Osalle lapset ovat pelkkä kuluerä, osalle kiva asia, johon haluaa sijoittaa aikaa ja rahaa.

Tottahan tuo on, että ennen lapset olivat nimettömissä collegehousuissa, nyt pitää olla Metsolaa ja Myllymuksua. Osa vannoo oikeiden merkkivaatteiden nimeen, osa kierrättää kirppiksellä.

Totuus on, että H&M:n vaate ei montaa käyttökertaa kestä, kashmir-villapaita on oikeastaan ikuinen, jos sitä ei pesulla pilaa.

Ja jos on rahaa, niin miksi ei sitä käyttäisi. Se ei ole muilta pois.

Mistä päättelet synnärillä kuka haluaa panostaa lapseensa ja kuka ei?

Pahoittelen, mutta mulle lapsi ei ole sijoituskohde. Annan lapselleni aikaa ja läsnäoloa, koska hän on minulle rakas ja tärkeä ja minusta on ihanaa olla lapseni kanssa. Tavaroita ja vaatteita hankin tarpeiden mukaan.

Kashmir-neuleista en tiedä, mutta HM:n vaatteet on meillä kestäneet hyvin kymmenet pesut 60 asteessa ja vanish-käsittelyt:-)

Rahansa ja aikansahan saa kaikki käyttää niinkun tykkää, mutta tarviiko näin törppö olla...

Vierailija
113/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua lähinnän oksettaa.

ei kai kukaan luule, että kersa on sama kuin hänen ulkokuori?

tyhmä, ruma ja ilkeä ihminen ei muutu laaduksi pukeamlla laatua päälleen. ihminen ei ole sama kuin ulkokuori. Jos käyttää päivänsä vaatteista miettimiseen, ei voi olla kovin fiksu tai älykäs, tuskin kauniskaan. Yleensä katson lentokentillä ja lihavat ja rumat ovat aina kalleimmin puettuja.

Vierailija
114/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paska on paskaa vaikka voissa paistaisi.

ihminen ei ole laatua ja parasta luokkaa vaikka hän pukeutuisi kultaan. ruma, tyhmä ja ilkeä ei muut kauniiksi, viisaaksi, älykkääksi pukeutumalla chaneliin.

Vierailija
115/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja, että elämänsisältö on aika vähissä, jos ehtii ja haluaa miettiä lastenvaatteita päivittäin noin paljon. En ole aivan varma, onko tuo ihan terveen ihmisen merkki.

Itse tosin kuulun tuohon kierrätysintoiseen porukkaan. Meilläkin tosin lapsella on jonkin merkkivaatteita, joita isovanhemmat pääsääntöisesti ostavat. Jos itse ostan uutena, pyrin ostamaan kotimaista.

Minusta on ikävää, että lasten erottelu vaatteiden perusteella alkaa jo noin hurjan pienenä.

Kirppareiden koluamiseen menee myös aikaa. Monesti joutuu kiertelemään useita tunteja eikä löydä oikein mitään. Sama aika se sinne menee kuin jos toinen äiti miettii tunnin päivässä. Sitä paitsi hän saattaa miettiä ruokatunnilla/illalla lasten nukahdettua/ajaessaan autoa...Ei luultavasti juuri silloin mieti, kun on aikaa olla lasten kanssa.

Olen täysin varma että proto av-mamma kuluttaa joka minuutin lapsen kanssa ollessaan intensiiviseen läsnäoloon, ei tiiraa telkkua, ei avaa tietsikkaa, ei mieti omiaan, ei puhu puhelimessa...Käyttää ajan täydelliseen lapsen kehittämiseen ja vuorovaikutukseen.

Vierailija
116/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin 3-vuotiaalle, mahtuu ehkä vuoden päälle. Että siinä mielessä ei mun mielestä järjen häivääkään ostaa tuollaista jollekin taaperolle.

Eli jos vaate jää pieneksi, sitä ei kukaan enää käytä?

Mutta jos siihen töräyttää tomaattisoseet pysyvästi tai erikeeperit hihansuihin askarrellessa tai hame jää saksien ja paperin väliin niin sitä ei kukaan enää käytä, luki siinä sitten H&M, Zara, Gant tai Kenzo.

Ostan välillä kalliita merkkivaatteita, läheskään aina laatu ei kestä pitämistä ja pesemistä, joskus kyllä, mutta esim. H&M monessa asiassa hakkaa kestävyydessä kalliimmat ja menevät esim. kirppiksellä siistin kuntonsa asniosta hyvin kaupaksi. Olen ostanut myös esim. huuto.netistä yhdeltä ökyostamisesta kuuluisalta blogaajalta vaatteita ja niille on tunnusomaista se, ettei niitä ole ehditty käyttää, koska vaatteita on niin jumalattoman paljon - ei kai vaate jota ei käytetä voi myöskään kulua, ei myöskään ne halvemmat vaatteet. Ja sitten intoillaan että kun nämä ovat niin laadukkaita vermeitä.

Itse en niinkään pidä älyttömänä sitä, että ostetaan sitä laatua kalliilla - oli se sitten todellista tai merkin luomaa illusiota, kun ostetaan tarpeeseen. Se, että jollain 1-vuotiaalla on vaikka 45 hametta tai 10 toppatakkia (en nyt puhu HS:n äidistä vaan ilmiöstä yleensä mm. blogeissa), on mielestäni jo maanista kuluttamista pelkän ostamisen onnesta joka ei enää ole edes ihan tervettä.

Onnellisena olet kuitenkin huutamassa niitä vähän käytettyjä vaatteita ja näinollen kommenttisi on kaksinaismoralistinen ja typerä.

Vierailija
117/142 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ikinä ostais lapselle Cirafin haalaria ja minusta sellainen äiti EI sijoita lapseensa, sillä markettivaatteessa ei ole kunnon teknisiä ominaisuuksia, tämä on fakta.

Mitähän ne tekniset ominaisuudetkin oikeasti on, minkä perään me täällä kouhkataan... (retorinen kysymys, ei tarvi vastata)

Oikeasti jos miettii, millä tulee toimeen, ei Po.P:t ja Reimatecit ole ollenkaan tarpeen ja jopa sillä Cirafillakin voisi pärjätä. (toki en väitä tätä faktaksi, koska yhtään Cirafia meillä ei ole, mutta isovanhempien hankintoina joitakin muita "merkittömiä" kyllä)

Minä väitän, että suuren osan tästä vaatebuumista selittää se, että lapset ovat nykypäivän ihmisille yksi minuuden jatke. Se miltä lapset näyttää kertoo siis jotain vanhemmista. AVkin on täynnä kirjoituksia erinäköisistä lapsista ja mitä lasten ulkonäön perusteella vanhemmista voi päätellä.

Vaatteilla siis voidaan pöhkittää omaa itsetuntoa ja viestiä ulkopuolisille kaikenlaista. Ja onhan vaatteiden ostelu ja sommittelu hauskaa ajanvietettäkin, jos rahat sen sallivat.

Minä ainakin voin rehellisesti tunnustaa, että haluan pukea lapset nätisti, jotta muut näkevät, että

-heistä huolehditaan

-minulla on varaa (en ole rikas mutten köyhäkään)

-minulla on (omasta mielestäni) hyvä maku ja olen tyylikäs

-lisäksi notkun nettikaupoissa silloin, kun lapset nukkuvat ja minulla on hetki aikaa kahvikupin äärellä. Jos olisin fiksu, käyttäisin senkin ajan johonkin hyödylliseen.

-lisäksi, koska olen kotona lasten kanssa, mun ei paljon kannata satsata omiin vaatteisiin, kun lapsiarjessa ei paljon ulkona käydä. Niinpä kun ennen ostin bilemekkoja, nyt hankin lastenvaatteita.

Nuo syyt ovat kaikki todella pinnallisia ja itsekkäitä ja paremmin satsaisin lapsiini jos laittaisin rahat säästöön kuin ostelen esim. Po.Pia ja Me&I:tä. Mutta kysehän onkin mun omista tarpeistani ja niiden tyydyttämisestä.

Se, että nykypäivänä niin monet pönkittävät itsetuntoaan lasten avulla on aihe, josta voisi myös vähän keskustella...?

-Tekniset ominaisuudet ovat tuulen ja veden eristäviä ominaisuuskia ja esim. sitä, että notkea ja näennäisen ohut haalari, jossa on mahdollisimman helppo liikkua, on samlla kuitenkin lämmin, ksoka siinä käytetään viimeisintä teknologiaa. Lisäksi esim. viimeistellyt yksityiskohdat, heijastimet, huput, kiinnitykset jne. On mietitty lumen estäminen lahkeisiin ja hihoihin jne. Lian voi pyyhkiä kankaasta, ei jämähdä siihen niin ettei koskaan irtoa .

vastasin, vaikkei olisi tarvinnut.

-Tottakai lasten vaatteilla viestitään tietoisesti ja tiedostamatta erilaisia asioita aivan kuin omallakin vaatetuksella. Harva aikuinenkaan pukeutuu ihan mihin vain lumppuu, joka lämmittää eikä halua että vaatteilla on esteettistä arvoa tai muita arvoja. Miksei lasten vaatteilla saisi olla samoja arvoja?

-Se että satsaako lapsiinsa sen enempää tai vähempää sillä, että ostaisikin jotain mahdollismman halpoja vaatteita mahdollisimman vähän ei kyllä mene yksi yhteen. Ostamalla lapsille kauniit ja asianmukaiset vaattet, takaa samalla heille ulkoilumukavuutta, sosiaalista arvostusta (hyvinkin pienet lapset jo osaavat kiusata) jne.

-Asioista voi keskustella, mutta av on aika väärä foorumi.

Vierailija
118/142 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja, että elämänsisältö on aika vähissä, jos ehtii ja haluaa miettiä lastenvaatteita päivittäin noin paljon. En ole aivan varma, onko tuo ihan terveen ihmisen merkki. Itse tosin kuulun tuohon kierrätysintoiseen porukkaan. Meilläkin tosin lapsella on jonkin merkkivaatteita, joita isovanhemmat pääsääntöisesti ostavat.

Vierailija
119/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yksi hyvien haalareiden kriteereistä heijastimet? Oikeasti? Mä oon aina pukenu lapsille ne liivit siihen haalarin päälle... Siis heijastinliivit. Mun mielestä KAIKKI muut heijastimet on liian huonoja varsinkin suomen pimeinä talvina.

Vierailija
120/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä pop tai po.p = polarn o pyret? Mun mielestä niiden sisävaatteet on kamalia, ihanku marimekko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan