HS tänään: Lastenvaatteisiin käytettävä rahamäärä kasvanut
Tänään painetussa lehdessä talous-sivuilla on juttu lastenvaatteisiin käytettävästä rahamäärästä, joka on siis kasvanut. Valitettavasti juttua ei löydy hs.fi -sivuilta.
Mutta siis yksi haastatelluista äideistä kertoi miettivänsä 3,5 v ja 1 v lastensa vaatteita ainakin tunnin joka päivä ja käyttävänsä lasten vaatehankintoihin n. 500 € kuukaudessa, paitsi silloin "kun hankkii vaikka kashmir-villapaidan joka nyt maksaa jo pelkästään 200 €."
Lukiko kukaan juttua ja mitä ajatuksia herätti?
Kommentit (142)
...ikinä ostais lapselle Cirafin haalaria ja minusta sellainen äiti EI sijoita lapseensa, sillä markettivaatteessa ei ole kunnon teknisiä ominaisuuksia, tämä on fakta.
Uskon, että aikaa ja rakkautta suurin osa satsaa lapsiinsa, jos on suht normaali tunne-eämältään, toiset sitten laadukkaampaa ruokaa kuin toiset ja vieläpä jotkut jaksavat satsata jopa vaatteisiinkijn, se on ihanaa.
Muistanpa jopa, että äiti paikkasi pyllyä ja polvea vedenpitävillä paikoilla.. :)
Ihan serkuilta perityt normaali toppahaalarit ja kengät samaa kastia.
Muistan myös, että minulla oli hirmu kivaa lapsena! Talvella puettiin mummon kutomat villakerrastot toppiksien alle ja hanskat piti ehdottomasti laittaa hihojen alle ettei lunta mee sisään. Pihaleikeissä haalarit oli ihan parhaita! Pysty vaikka sukeltamaan tai kaivautumaan lumeen (leikittiin joskus hautajaisia jolloin joku haudattiin lumeen).
Mutta nykyajan lapsuus on tyystin erilaista. Vaunussa nukkuvalla vauvallakin pitäisi jo olla lumilukot toppavaatteissa... :/
Mun puolesta jokainen käyttäköön rahansa niin kuin haluaa, kunhan ei vaan kaatopaikalle kärrää noita vaatteita käytön jälkeen. Jonkunhan ne vaatteet on uutena ostettava, joten jos tuo äiti ostaa uutena, niin joku muu voi sit ostaa ne hyväkuntoisena käytettynä.
Sit jos ostaa huonolaatuista kertakäyttökamaa tuommoisella hinnalla, niin se on minusta pahasta.
Itse miettisin kyllä, että tulisiko lapset toimeen vaikka 300 e kuussa vaatteilla ja pistäisikö 100 e per lapsi vaikka sit rahastoon... Ei tuo Suomen taloustilanne niin hyvältä näytä jatkossa, etteikö voi olla, että lapsille tulis hyvinkin hyödyksi nuo rahat vaikka sitten kun menevät opiskelemaan. Noilla vaatteilla ei nimittäin tee mitään 15 v päästä, mutta 15 v päästä 100 e kuussa sijoitus tekis 34 000 euroa...