Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS tänään: Lastenvaatteisiin käytettävä rahamäärä kasvanut

Vierailija
26.10.2011 |

Tänään painetussa lehdessä talous-sivuilla on juttu lastenvaatteisiin käytettävästä rahamäärästä, joka on siis kasvanut. Valitettavasti juttua ei löydy hs.fi -sivuilta.

Mutta siis yksi haastatelluista äideistä kertoi miettivänsä 3,5 v ja 1 v lastensa vaatteita ainakin tunnin joka päivä ja käyttävänsä lasten vaatehankintoihin n. 500 € kuukaudessa, paitsi silloin "kun hankkii vaikka kashmir-villapaidan joka nyt maksaa jo pelkästään 200 €."

Lukiko kukaan juttua ja mitä ajatuksia herätti?

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sen käsityksen että äidit huokaisivat helpotuksesta, että ei tarvitse enää kokea syyllisyyttä ostaessaan 200 euron villapaitoja, kun SPR:lle tai johonkin muuhun avustuskohteeseen annettuina ne rahat muuttuisivat konekivääreiksi.

Vierailija
122/142 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ikinä ostais lapselle Cirafin haalaria ja minusta sellainen äiti EI sijoita lapseensa, sillä markettivaatteessa ei ole kunnon teknisiä ominaisuuksia, tämä on fakta.

Uskon, että aikaa ja rakkautta suurin osa satsaa lapsiinsa, jos on suht normaali tunne-eämältään, toiset sitten laadukkaampaa ruokaa kuin toiset ja vieläpä jotkut jaksavat satsata jopa vaatteisiinkijn, se on ihanaa.

Muistanpa jopa, että äiti paikkasi pyllyä ja polvea vedenpitävillä paikoilla.. :)

Ihan serkuilta perityt normaali toppahaalarit ja kengät samaa kastia.

Muistan myös, että minulla oli hirmu kivaa lapsena! Talvella puettiin mummon kutomat villakerrastot toppiksien alle ja hanskat piti ehdottomasti laittaa hihojen alle ettei lunta mee sisään. Pihaleikeissä haalarit oli ihan parhaita! Pysty vaikka sukeltamaan tai kaivautumaan lumeen (leikittiin joskus hautajaisia jolloin joku haudattiin lumeen).

Mutta nykyajan lapsuus on tyystin erilaista. Vaunussa nukkuvalla vauvallakin pitäisi jo olla lumilukot toppavaatteissa... :/

Minä muistan itse, kun vanttuut oli umpijäässä ja käsiin ja jalkoihin tuli paleltumia. Samoin oli enstexhaalarit märät, kun pari tuntia peuhas ulkona, vaikka ne oli parasta teknistä osaamista mitä silloin löytyi. Porraskäytävässä käytiin lämmittelemässä paleltuneita kehon kohtia patterilla ja muistan kuinka se sattui, kun joku kohta alkoi sulaa. Täsä syystä minulla herkästi menee esim. jalat kohjmeeseen ellei ole hyvät jalkineet, kun on niin monesti lapsenma palelluttanut.

Tietenkään vaunuissa olevalla vauvalle ei tarvitse teknisiä vaatteita ja meillä onkin vauvat nukutettu Ruskovillan villassa ja ihan fleece- tai vanuhaalarissa ja päälle äp-makuupussi pakkasella, hyvin vältti. Toisaalta Ruskovillan villahaalari maksaa 60e, mutta on hyvödyllinen huonon lämmönsiirtokyvyn omaavalla vauvalle.

Itse ostan ulkovaatteissa vain parasta lapsielleni, ei ole kukaan heistä palelluttanut vielä tähän mennessä jäseniään, kuten minä lapsena. Sisävaatteissa ostan halpaa ja kallista, mutta aina kiinnitän esim. H&M:lläkin huomiota kankaan laatuun jne. Halvemmistakin ketjuista voi saada hyvää perusvaatetta ja miltei kaikki alusvaatteet meillä onkin ruotsalaisketjuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikeasti ihmetyttää, että onko ne oikeesti niin kamalan rumia ne perus markettihaalarit?

Kun siis esikoiselle ostelin kaikenlaista teccia ja rahaa ja aikaa oli tuolloin enemmän eikä tietämystä juuri lainkaan. Nyt, kun lapsia on enemmän, niin olen aivan vahingossa tutustunut anttilasta saatavaan haalariin, joka maksoi alennusmyynnissä n.15e (en muista nyt merkkiä) ja robin hoodista ostettuun skila haalariin. Tämän lisäksi meillä on lassien haalari.

Olen käsitellyt haalarit kosteussuojasuihkeella enkä oikeastaan huomaa eroa mihinkään tecci haalariin. Silloin, kun esikoiselle ostin ekan reimatecin, niin olin aivan haltioissani, että "jee! tän päälle voi kaataa vaikka kuraa ja se on kuin vastapesty!". Sitten huomasin, että pesut ja aika huonontaa näitä ominaisuuksia. Samoihin aikoihin aloin miettimään, että mitähän kenkien kosteussuojasuihke tekis tilanteelle. Ja sehän paransi sitä aika lailla! (pirkka myy ihan hyvää tököttiä tähän tarkotukseen. Yhellä purkilla saa kosteussuojattua ainakin kuomat ja haalarin)

En mä sitä väitä, että noi ticketit tai popit ois rumia mun mielestä. Musta ne vaan on tavallisen näköisiä. Ja siellä puistossa kaikki lapset konttaa ja sotkee yhtälailla. Itse en ainakaan kiinnitä muiden haalareihin hirveesti huomiota..

Tietysti, jos asuu jossain hienommalla alueella ja niitten teknisten haalareiden tehtävä on viestiä muille vanhemmille, että lapsi on rakastettu ja hyvin toimeentulevan perheen vesa..

Mutta siis onhan meilläkin kyläilyvaatteet tuolla naulakossa joka muksulle. Ne on semmoiset niinkuin aikuisetkin pitäis: villatakkia tytöillä ja pojalle ostin parkatakin turkiskauluksella. Niitten kanssa pistetään talvella sukkahousut, pitkät kalsarit ja farkut (poika tosin pistää merinovillasia kalsareitaan sinne alle). Ja näissä vaatteissa lapset alkaa automaationa matkia aikuisten käytöstä. ;D He on hirmu onnellisia, kun saavat noi pikkuvanhat kyläilyvaatteensa päälle ja mennään kauppaan, juhliin, kylään tms.

Mulla ei jotenkin oo tullu mieleenkään että tuohon tarkotukseen vois myös hankkia lumilukollisen ökyhaalarin. Meinaan eihän se sitten menis tilanteen mukaan pukeutumisen kultaisten sääntöjen mukaan?

Mutta myö asutaankin eteläsuomessa. Yhtenä talvena ei tullut ees lunta. Pari talvea on pitänyt aika kylmää. Pahimmilla pakkasilla ei mennä ulos lainkaan, kun posket jäätyy. Paremmilla ilmoilla noi kosteussuojatut lassiet ja skilat pelittää ihan hyvin.

Lopuksi vielä myönnän, että kyllähän mä ostaisin kaikki lasten vaatteet urheiluliikkeistä ja parasta mitä rahalla saa, jos sitä rahaa tulvis ovista ja ikkunoista.

Peruskansalaisena joudun kuitenkin tekemään valintoja, laskemaan ja miettimään uudestaan, tekemään uusia valintoja...

Vaikka meidän lapsiin on sijoitettu vaatteissa vähemmän, niin mielestäni he ovat oikein sieviä lapsia oikein sievissä vaatteissa. Heillä on tavallisia harrastuksia ja he elävät tavallista elämää tavallisessa perheessä. Ja tavallisella perheellä on kolmen kuukauden palkka "pahan päivän varalle" sekä vanhemmat, jotka joskus hemmottelevat myös itseään ja toisiaan.

Minua tämä tilanne tyydyttää. Mielestäni sijoitan lapsiini ihan tarpeeksi.

Vierailija
124/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua oikeasti ihmetyttää, että onko ne oikeesti niin kamalan rumia ne perus markettihaalarit?

Kun siis esikoiselle ostelin kaikenlaista teccia ja rahaa ja aikaa oli tuolloin enemmän eikä tietämystä juuri lainkaan. Nyt, kun lapsia on enemmän, niin olen aivan vahingossa tutustunut anttilasta saatavaan haalariin, joka maksoi alennusmyynnissä n.15e (en muista nyt merkkiä) ja robin hoodista ostettuun skila haalariin. Tämän lisäksi meillä on lassien haalari.

Olen käsitellyt haalarit kosteussuojasuihkeella enkä oikeastaan huomaa eroa mihinkään tecci haalariin. Silloin, kun esikoiselle ostin ekan reimatecin, niin olin aivan haltioissani, että "jee! tän päälle voi kaataa vaikka kuraa ja se on kuin vastapesty!". Sitten huomasin, että pesut ja aika huonontaa näitä ominaisuuksia. Samoihin aikoihin aloin miettimään, että mitähän kenkien kosteussuojasuihke tekis tilanteelle. Ja sehän paransi sitä aika lailla! (pirkka myy ihan hyvää tököttiä tähän tarkotukseen. Yhellä purkilla saa kosteussuojattua ainakin kuomat ja haalarin)

En mä sitä väitä, että noi ticketit tai popit ois rumia mun mielestä. Musta ne vaan on tavallisen näköisiä. Ja siellä puistossa kaikki lapset konttaa ja sotkee yhtälailla. Itse en ainakaan kiinnitä muiden haalareihin hirveesti huomiota..

Tietysti, jos asuu jossain hienommalla alueella ja niitten teknisten haalareiden tehtävä on viestiä muille vanhemmille, että lapsi on rakastettu ja hyvin toimeentulevan perheen vesa..

Mutta siis onhan meilläkin kyläilyvaatteet tuolla naulakossa joka muksulle. Ne on semmoiset niinkuin aikuisetkin pitäis: villatakkia tytöillä ja pojalle ostin parkatakin turkiskauluksella. Niitten kanssa pistetään talvella sukkahousut, pitkät kalsarit ja farkut (poika tosin pistää merinovillasia kalsareitaan sinne alle). Ja näissä vaatteissa lapset alkaa automaationa matkia aikuisten käytöstä. ;D He on hirmu onnellisia, kun saavat noi pikkuvanhat kyläilyvaatteensa päälle ja mennään kauppaan, juhliin, kylään tms.

Mulla ei jotenkin oo tullu mieleenkään että tuohon tarkotukseen vois myös hankkia lumilukollisen ökyhaalarin. Meinaan eihän se sitten menis tilanteen mukaan pukeutumisen kultaisten sääntöjen mukaan?

Mutta myö asutaankin eteläsuomessa. Yhtenä talvena ei tullut ees lunta. Pari talvea on pitänyt aika kylmää. Pahimmilla pakkasilla ei mennä ulos lainkaan, kun posket jäätyy. Paremmilla ilmoilla noi kosteussuojatut lassiet ja skilat pelittää ihan hyvin.

Lopuksi vielä myönnän, että kyllähän mä ostaisin kaikki lasten vaatteet urheiluliikkeistä ja parasta mitä rahalla saa, jos sitä rahaa tulvis ovista ja ikkunoista.

Peruskansalaisena joudun kuitenkin tekemään valintoja, laskemaan ja miettimään uudestaan, tekemään uusia valintoja...

Vaikka meidän lapsiin on sijoitettu vaatteissa vähemmän, niin mielestäni he ovat oikein sieviä lapsia oikein sievissä vaatteissa. Heillä on tavallisia harrastuksia ja he elävät tavallista elämää tavallisessa perheessä. Ja tavallisella perheellä on kolmen kuukauden palkka "pahan päivän varalle" sekä vanhemmat, jotka joskus hemmottelevat myös itseään ja toisiaan.

Minua tämä tilanne tyydyttää. Mielestäni sijoitan lapsiini ihan tarpeeksi.

Sympaattinen kirjoitus, mutta tiesitkö, että nuo kenkien kosteussuojasuihkeet ovat kamalaa myrkkyä? En mitenkään voisi käyttää iho-ongelmaisella lapsellamme niitä enkä haluaisikaan.

Vierailija
125/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tää fakta on? Mun käsittääkseni sillä voi suojata mitä tahansa tekstiiliä. Ja myrkyllisyys on samaa luokkaa kuin deodorantissa. Mutta olenko väärässä?

Vierailija
126/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

PFAS-aineet tekevät materiaalit vedenpitäväksi, likaa hylkiväksi ja estävät tarttumista. Viereisessä kuvassa valkoiselle pöytäliinalle on kaatunut kahvia. Eipä näytä imeytyvän.

PFAS-yhdisteitä on käytetty monissa erityyppisissä kulutustuotteissa vielä viime vuosiin asti. Niitä on käytetty muun muassa astianpesukoneiden huuhteluaineissa, autonpesuaineissa, uuninpesuaineissa, kuivapesuaineissa, kiillokkeissa, lattia- ja autovahoissa, kosmetiikassa, mikropopcornpusseissa, pitsalaatikoissa...

"Fluoriyhdisteitä on tuhansia. Jotta sain jotain tolkkua asiaan, laadin Kemikaalikimaraa kirjoittaessani itselleni taulukon, josta käy ilmi aineiden "heimot", "suvut" ja "perheet", (Päänupissani ei ole omaa lokeroa joka kemikaalille.) Saman näkyy tehneen Mannio esityksensä sivulla 10. Kuluttajan ei tarvitse olla nimistä ja lyhenteistä selvillä, kunhan tietää, missä tuotteissa fluoriyhdisteitä on ja miten niitä voi varoa. Hankalien nimien ja kirjainyhdistelmien ei pidä antaa häiritä."

Vierailija
127/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.pirkka.fi/tuotteet/61479-pirkka-kosteussuihke-300-ml205-g

tarkoitettu oikeastaan kengille, mutta onko tuo tosiaan vaarallinen?

Vierailija
128/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.pirkka.fi/tuotteet/61479-pirkka-kosteussuihke-300-ml205-g" alt="http://www.pirkka.fi/tuotteet/61479-pirkka-kosteussuihke-300-ml205-g">http://www.pirkka.fi/tuotteet/61479-pirkka-kosteussuihke-300-ml205-g</a…;

tarkoitettu oikeastaan kengille, mutta onko tuo tosiaan vaarallinen?

Kosteussuojasuihkeet ovat hormonihöiritsijöitä eli todella vaarallisia. Tutkimuksia pilvin pimein tietokannoissa, suurin osa englanniksi.

Kannattaa ostaa jo tehtaalla kosteussuojatut, mielellään vielä ökotex-vaatteet, joita esim. Malalla ja monilla muilla merkeillä (olikohan PO.P). Maksavat paljon, muttaovat turvallisempia.

Vierailija
129/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lasten pukemisessa on muitakin "tasoja" kuin 200euron kashmirneule ja vanha lumppu.

Itse puen omat lapseni hyvin, joka tarkoittaa, että on ehjiä, siistejä, sopivankokoisia, "nykyaikaisia" (eli ei siis mitään hirvityksiä ysäriltä..." ja silmää miellyttäviä. Ostan paljon henkkamauksta, lindexilta, joskus meandi:ta, tai urheilukaupoista ja myös kirpparilta. Eli ei mitään ökykallista, mutta tavoitteeni ei ole myöskään että pitäs olla halvinta mahdollista, ulkonäöstä viis. Olen tarkka vaatteista, mitään rätei ja lumpui en suostu pitämään.

Ulkoiluvaatteet pitää mielestäni olla kunnolliset, eli haalarin pitää olla vedenpitävä jne, että lapsen on kiva sen kanssa ulkoilla eikä aina tartte laittaa kurahousuja päälle jos on pari vesitippaa ilmassa.

Olen samaa mieltä jonkun kirjoittajan kanssa, että toisille vanhemmille tuntuu olevan kunnia-asia että mitä kamalimmissa rytkyissä lapsi kulkee, sehän vaan näyttää että meillä panostetaan muuhuin kuin materiaan.

Päiväkodissa työskennellessä oon huomannut, että suurin osa lapsista kulkee kamalissa vaatteissa (tässä on mukana oma mieltymykseni vaatteista ja sit ihan yleinen käsitys...) Suurimmalla osalla on aivan liian pieniä vaatteita, joita lapsi ei saa ite puettua/riisuttua, säähän/tilanteeseen sopimattomia vaatteita, vanhoja lumppuja ( sellaisilla perheillä, joiden ei taloutensa takia tarvis lumpuissa kulkea).

200euron villapaitaa en ostais ittelleni saati lapselleni, mutta joku raja mullakin on siinä, mitä puen lapsilleni. ja ihmettelen, miks niin monet vanhemmat ei YHTÄÄN välitä mitä pukee lapselleen!

Vierailija
130/142 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi on todellinen huomiohoro ja ainainen "minä, minä" tyyppi. Luulee olevansa varmaan joku nousukas.

Vierailija
131/142 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvaatteet on kiva harrastus joka palvelee ä-i-t-i-e-n tarpeita. Suotakoon se heille.

Mutta ei sekoiteta äitien harrastuksia lapsen hyvään hoitoon, läsnäoloon tai iloisiin lapsuusmuistoihin.

..

Muistanpa jopa, että äiti paikkasi pyllyä ja polvea vedenpitävillä paikoilla.. :)

Ihan serkuilta perityt normaali toppahaalarit ja kengät samaa kastia.

Muistan myös, että minulla oli hirmu kivaa lapsena! Talvella puettiin mummon kutomat villakerrastot toppiksien alle ja hanskat piti ehdottomasti laittaa hihojen alle ettei lunta mee sisään. Pihaleikeissä haalarit oli ihan parhaita! Pysty vaikka sukeltamaan tai kaivautumaan lumeen (leikittiin joskus hautajaisia jolloin joku haudattiin lumeen).

Mutta nykyajan lapsuus on tyystin erilaista. Vaunussa nukkuvalla vauvallakin pitäisi jo olla lumilukot toppavaatteissa... :/

Vierailija
132/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin mitä elintarviketeollisuus käyttää esim. pakkaamiseen?

Siis kosteussuojasuihkeissa.

Vierailija
133/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se taas on teiltä pois jos henkilö X tienaa sikana ja käyttää sen ylimääräisen ostamalla laadukkaita (=ylihintaisia) vaatteita mukulalleen?

Urpoahan se on, hinta korreloi laadun kanssa vain tiettyyn pisteeseen, mutta edelleenkään se ei silti ole teiltä pois.

Vierailija
134/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit pukevat kalliisti lapsensa sen vuoksi, että muut aikuiset vaistomaisesti mieltäisivät näiden kashmirvillapaitaisten pienokaisten kuuluvan johonkin tiettyyn, ylempään ja parempaan kansanryhmään. Kalliit vaatteet viestvät, että " meillä panostetaan lapsiin ja kuten näette, meillä on varaa ja tahtoa pukea heidät vaikkapa kashmiriin"

Kalliilla vaatteilla haluataan erottautua taviksista ( täällä av-palstalla = prismaperheistä ) ja viestittää vaatteiden kautta muille aikuiselle omaa menestystään, paremmuuttaan ja sitä kautta lapsensa paremmuutta ja parempia lähtökohtia elämään.

Lapsethan eivät alle kouluikäisenä juurikaan ymmärrä vaatemerkistä mitään ( jostain brändeistä kuten hello kitty tms. joo varmaan, mutta eivät ole kiinnostuneet mistään boss:in neuleista tai että farkkujen pitää olla tietyn merkkiset - eikä varsinkaan hinnoista ).

Vierailija
135/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisävaatteet milloin mitäkin. Näin meillä.

Vierailija
136/142 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pukeudu itsekään lumppuihin tai Gantiin, sama linja lapsilla. Arvostan lasten vaatteissa ulkonäköä, laatua ja käytännöllisyyttä, etenkin ulkovaatteissa. Se vaan on kertakaikkiaan niin, että Reimatecia parempaa ei ole. Olen kokeillut lähes kaikki merkit. Jostain puuttuu heijastimet, toisesta kuminauhat, joku ei pidä vettä, tuulta, pakkasta tai muuttuu pakkasessa koppuraksi, ovat hankalia puettavia tms. olen palannut takaisin Reimateciin huonojen kokemusten jälkeen. Jos löydän ne alesta, niin hyvä homma, jos en, niin se on voi voi. Kerranhan se kirpaisee.

Kintaiden ja kenkien on pidettävä vettä ja oltava lämpimät, jotta menevät säässä kuin säässä. Yleensä näissä hinta=laatu. Laadukkaat myös kestävät pidempään. En osta joka kelille eri kenkiä, talvikenkien on kestettävä ensipakkasista kevääseen ja seuraavana talvena uudet.

Työssä käyvänä äitinä en voi käyttää lasten vaatteiden ajatteluun liikaa aikaa. Mielestäni juuri kirppareilta ostelu vie aikaa kaikista eniten... Ikinä ei löydy sitä mitä lähti etsimään. Mutta jos eteen tulee jotain kivaa, hyväkuntoista ja tarpeellista, niin varmaan tarttuu matkaan. Hyvä jos jollain on siihen aikaa! Laadukkaista vaatteista saa kyllä paremman hinnan kirppareilla, jos vaan osaa itse hinnoitella oikein. Kuluneesta merkkivaatteesta en maksaisi maltaita.

Sisävaatteissakin ostan mieluummin sellaisia, jotka ei kutistu, kulahda tai nyppyynny heti parin pesun jälkeen. Marketeistakin voi joskus löytää jotain mistä voin maksaa, mutta harvemmin.

Mietin siis tarkkaan jokaisen lastenvaateostokseni oli se sitten marketista, Popilta tai H&M:ltä, onko ostos tarpeellinen, käytännöllinen, kestävä ja hintansa veroinen, mutta myös hyvännäköinen...?!

-Käytännöllinen

Vierailija
137/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ilman merkkivaatteita ei lapsi muka pärjää päiväkodissa.

Suomen talvessa on yks helvetin hailee, vaikka se ulkoiluhaalari olisi ruma. Joko on kuraista tai sitten on pimeää.

Sitäpaitsi nekin voi asustaa nätisti - ja nätillä lapsella menee rumempikin.

Ootteko muuten huomanneet, että usein nää lastenvaatefriikkien äitien lapset on susirumia.

Onkohan päässäsi vikaa, minä näen tosi harvoin rumia lapsia enkä muista blogeissa koskaan nähneeni rumia lapsia, mutta luurankomaisia naisia kylläkin blogeissa, jotka esittelevät muuta kuin lastenvaatteita ja se jos jokin ON RUMAA!

ei ehkä rumia mutta harvoin kauniin tarvitsee vaatteilla koreilla. yleensä kalliisti puetut ovat pulskia lapsia jotka näyttävät lähinnä possulta

Vierailija
138/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollekin 3-vuotiaalle, mahtuu ehkä vuoden päälle. Että siinä mielessä ei mun mielestä järjen häivääkään ostaa tuollaista jollekin taaperolle.

Eli jos vaate jää pieneksi, sitä ei kukaan enää käytä?

Mutta jos siihen töräyttää tomaattisoseet pysyvästi tai erikeeperit hihansuihin askarrellessa tai hame jää saksien ja paperin väliin niin sitä ei kukaan enää käytä, luki siinä sitten H&amp;M, Zara, Gant tai Kenzo. Ostan välillä kalliita merkkivaatteita, läheskään aina laatu ei kestä pitämistä ja pesemistä, joskus kyllä, mutta esim. H&amp;M monessa asiassa hakkaa kestävyydessä kalliimmat ja menevät esim. kirppiksellä siistin kuntonsa asniosta hyvin kaupaksi. Olen ostanut myös esim. huuto.netistä yhdeltä ökyostamisesta kuuluisalta blogaajalta vaatteita ja niille on tunnusomaista se, ettei niitä ole ehditty käyttää, koska vaatteita on niin jumalattoman paljon - ei kai vaate jota ei käytetä voi myöskään kulua, ei myöskään ne halvemmat vaatteet. Ja sitten intoillaan että kun nämä ovat niin laadukkaita vermeitä. Itse en niinkään pidä älyttömänä sitä, että ostetaan sitä laatua kalliilla - oli se sitten todellista tai merkin luomaa illusiota, kun ostetaan tarpeeseen. Se, että jollain 1-vuotiaalla on vaikka 45 hametta tai 10 toppatakkia (en nyt puhu HS:n äidistä vaan ilmiöstä yleensä mm. blogeissa), on mielestäni jo maanista kuluttamista pelkän ostamisen onnesta joka ei enää ole edes ihan tervettä.

Onnellisena olet kuitenkin huutamassa niitä vähän käytettyjä vaatteita ja näinollen kommenttisi on kaksinaismoralistinen ja typerä.

esim. yhden tai kaksi hupparia siihen tarpeeseen kun on sopiva sattunut kohdalle, en kahtakymmentä. Eikä ostaminen tee minua onnelliseksi, se ei merkitse mitään muuta kuin sitä, että lapsi tarvitsee hupparin - ostan sellaisen, joka on järkevän hintainen, silmiini kivan näköinen ja jonka saan suht helposti. Jos en osta sitä huutiksesta, ostan sen kaupasta tai kirppikseltä. Ja myyn itsekin esim. huutiksessa ja kirppiksellä.

Kuten sanottu, en ihmettele "laadun" ostamista vaan maanista ostamista.

Vierailija
139/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..rakkautta, huolenpitoa, aikaa. Vertaan usein vaatteita hankkiessani omiin kokemuksiini lapsena (mitkä vaatteet tuntu hyvältä päällä). En mä osais ajatella sijoittavani lapsiin, jos käyttäisin 200euroa perheen varoista kashmir paitaan. Sen sijaan sijoitan rahaa harrastuksiin, matkoihin, yhteiseen tekemiseen (leffat, hoplopit, kylpyläviikonloput jne.)

Meillä on ehkä cirafin ja lassien perusvaatteita, lindexia ja henkkamaukkaa, kirppistä ja alennumyyntiä, mutta jokaisella on säänmukaiset, toimivat ja sopivan kokoiset vaatteet.

Uskomatonta, että joku oikeasti ajattelee, että mä en siis sijoita lapsiini, kun en käytä puolta palkkaani pelkästään heidän ulkoiseen olemukseen!

Osa vanhemmista panostaa lapsiinsa, osa ei. Osalle lapset ovat pelkkä kuluerä, osalle kiva asia, johon haluaa sijoittaa aikaa ja rahaa.

Tottahan tuo on, että ennen lapset olivat nimettömissä collegehousuissa, nyt pitää olla Metsolaa ja Myllymuksua. Osa vannoo oikeiden merkkivaatteiden nimeen, osa kierrättää kirppiksellä.

Totuus on, että H&M:n vaate ei montaa käyttökertaa kestä, kashmir-villapaita on oikeastaan ikuinen, jos sitä ei pesulla pilaa.

Ja jos on rahaa, niin miksi ei sitä käyttäisi. Se ei ole muilta pois.

Vierailija
140/142 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ikinä ostais lapselle Cirafin haalaria ja minusta sellainen äiti EI sijoita lapseensa, sillä markettivaatteessa ei ole kunnon teknisiä ominaisuuksia, tämä on fakta.

Uskon, että aikaa ja rakkautta suurin osa satsaa lapsiinsa, jos on suht normaali tunne-eämältään, toiset sitten laadukkaampaa ruokaa kuin toiset ja vieläpä jotkut jaksavat satsata jopa vaatteisiinkijn, se on ihanaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän