Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä vanhoillislestadiolaisuus tuntuu ulkopuolisen silmin?

Vierailija
25.10.2011 |

Entinen vl vastaa! (Olen tässä vähän aikaa.)

Elikkä kiinnostaisi tietää miltä vanhoillislestadiolainen uskonliike, joka on saanut paljon julkisuutta, tuntuu ja näyttää sellaisen suomalaisen silmissä, joka ei itse tunne kirkon suurinta herätysliikettä. Millaiset asiat ovat jääneet mieleen?

Mitä kysymyksiä on herännyt median perusteella?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse vl. Isosta vl-perheestä, itsellä 3 lasta, perheessämme yli 50 lasten lasta tähän mennessä. En tietenkään tiedä pienen perheen elosta kun itse kasvanut suuressa perheessä, mutta sen voin sanoa, että elämäni yksi suurimmista rikkauksista ja hienoimmista asioista on oma lapsuuden iso perhe! Mielettömiä muistoja ja mahtavaa että nyt aikuisena on niin monta sisarusta, samanhenkistä ihmistä samanlaisella taustalla elämässä! Toivon kovin, että jaksaisin omanikin hoitaa niin, että heilläkin olisi samoin kun kasvavat aikuisiksi.

Miettikääpä vastapainoksi sitten mitä tekee lapsille se, että aluksi saa "kaiken huomion" (näin jos oletetaan verrattuna, ettei vl-lapset saa yhtään kun on niin iso perhe) ja sitten maailma kaatuu kun vanhemmat eroaa ja perhe särkyy? Itse olisin tästä ilmmiöstä paljon enemmän huolissani rakkaat palstalaiset.

Olen muuten myös akateemisesti koulutettu. :)

Vierailija
2/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi matkustella ja nähdä maailmaa, kokeilla eri asioita, tutustua eri kulttuureihin: oppia ja kasvaa ihmisenä ja suoda perheenjäsenilleen vapaus elämään! Ainoa tie on tankuttaa raamatunstooreja joka kyllä nykymaailmassa katsotaan tyhmien ja oppimattomien tieksi... sori vaan akateeminen lestadiolainen.

itse vl. Isosta vl-perheestä, itsellä 3 lasta, perheessämme yli 50 lasten lasta tähän mennessä. En tietenkään tiedä pienen perheen elosta kun itse kasvanut suuressa perheessä, mutta sen voin sanoa, että elämäni yksi suurimmista rikkauksista ja hienoimmista asioista on oma lapsuuden iso perhe! Mielettömiä muistoja ja mahtavaa että nyt aikuisena on niin monta sisarusta, samanhenkistä ihmistä samanlaisella taustalla elämässä! Toivon kovin, että jaksaisin omanikin hoitaa niin, että heilläkin olisi samoin kun kasvavat aikuisiksi.

Miettikääpä vastapainoksi sitten mitä tekee lapsille se, että aluksi saa "kaiken huomion" (näin jos oletetaan verrattuna, ettei vl-lapset saa yhtään kun on niin iso perhe) ja sitten maailma kaatuu kun vanhemmat eroaa ja perhe särkyy? Itse olisin tästä ilmmiöstä paljon enemmän huolissani rakkaat palstalaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttama tiedostamaton pakko, harha johon on kasvettu pienestä pitäen. Erittäin surullinen naisen aseman osalta, myös lasten, koska liika on liikaa - aikaa ja jaksamista ei vaan riitä liian monelle. Outo sisäänpäinkääntynyt miniyhteiskunta, jossa tuntuu vallitsevan ihan omat säännöt - jotka pahimmillaan mahdollistavat pedofiliavyyhdit ja muut kauheudet, koska muu yhteiskunta koetaan jotenkin ulkopuolisena, jonka säännöt eivät ole niin tärkeät kuin tuon harhaisen miniyhteiskunnan omat säännöt.

Vierailija
4/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nyt aikuisena on niin monta sisarusta, samanhenkistä ihmistä samanlaisella taustalla elämässä!

Äläpä yleistä. Sinun asenteesi on että kaikki asiat omajust kuten sinä itse olet ne kokenut.

Minä olen kasvanut keskipaikkeilla erittäin suuressa vl perheessä. Eipä ole nyt aikuisena ympärillä "samanhenkisiä ihmisiä" koska sisaruksista suuri osa on vl:iä ja itse en pystynyt olemaan. Heillä ei ole sitä sivistystä että hyväksyisivät erilaisuutta.

- ap

Vierailija
5/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyvät järjestelemään 80 000 ihmiselle hienot kesäjuhlat. Ei häiriöitä eikä turvattomuutta, ei alkoholiongeljia eikä väkivaltaa. Kuka tekee perässä?

Vierailija
6/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi lasten pelkoja ei oteta ollenkaan vakavasti.

Mitä sinä mahdat tarkoittaa tuolla? Olisi mielenkiintoista tietää enemmän.

Minullakin oli pelkoja lapsena, varasinkin seurojen jlkeen se maailmanlopun ja helvetin tulimeren pelko.

-ap

Vierailija
7/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomailta hakkaa mennen tullen teikäläisen kokemukset, että se siitä. Koulutukseni toin vain siksi esille, että joku tuolla siitäkin ehti olla huolissaan. Mistähän kyltyyristä luulisit että vl:t ovat jääneet paitsi? Kerro toki niin vastaan olenko tai olemmeko. :)

Jos joku niin vl -sekä mies että nainen- saa kasvaa ihmisenä, onhan se pakkokin kun vastuu otetaan monesti jo nuorena kasvavasta perheestä.

Työtä tehdään kyllä yleensä nuoresta ja työn tekoa arvostetaan korkealle, mutta sehän tämän yhteiskunnan pitää pystyssä, eikö? (Toisin kuin vaeltelut pitkin himalajan nepaleja, vaikkakin siinä ei mitään pahaa tietenkään)

Vierailija
8/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omasta puolestani. Varmasti on pienessäkin perheessä puolensa, mutta juuri minua ihmetyttää tämä huoli suuresta sisarusparvesta kun itselleni se on niin arvokas asia. Ja ihan normaalista isosta perheestä olen, ystävilläni on monilla samanlaiset kokemukset. Tietenkään esim kaikkia haluamiani vaatteita en saanut tai varmaan huomiotakaan aina, mutta muistan hauskat jutut, lämmön sekä äidin sylin. Ja haluan keskittyä positiivisiin asioihin enemmän kuin kaivella kaikkia mahdollisia epäkohtia.

Vierailija
9/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkomailta hakkaa mennen tullen teikäläisen kokemukset, että se siitä. Koulutukseni toin vain siksi esille, että joku tuolla siitäkin ehti olla huolissaan. Mistähän kyltyyristä luulisit että vl:t ovat jääneet paitsi? Kerro toki niin vastaan olenko tai olemmeko. :) Jos joku niin vl -sekä mies että nainen- saa kasvaa ihmisenä, onhan se pakkokin kun vastuu otetaan monesti jo nuorena kasvavasta perheestä. Työtä tehdään kyllä yleensä nuoresta ja työn tekoa arvostetaan korkealle, mutta sehän tämän yhteiskunnan pitää pystyssä, eikö? (Toisin kuin vaeltelut pitkin himalajan nepaleja, vaikkakin siinä ei mitään pahaa tietenkään)

Vierailija
10/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu että kerrot nyt pelkästään omasta elämästä. Olet aika ylimielinen. Tiedät varmaan itsekkin että ison perheen kanssa eikä sieltä keskeltä noin vaan lähdetä ulkomaan reissuille.

Moni on päässyt ekaa kertaa ulkomaille oltuaan 10v naimisissa.

Ei vaan yksinkertaisesti ole ollut mahdollisuuksia lähteä kun kokoajan raskaana ja ei ole vauvan kans jaksanut lähteä.

Me ei todennäköissti oltas voitu näitäkään ulkomaan reissuja tehdä jos olis antanut joka vuosi lasten syntyä. Kyllä itse ainakin ajattelen kotiin jäävää hoitajaa myös että hänellä olis mahdollisimman mukavat oltavat. En jättäis vuodenikäistä viikoksi hoitajalle. Varsinkaan jos on isommat lapset vielä hoisettavana.

ulkomailta hakkaa mennen tullen teikäläisen kokemukset, että se siitä. Koulutukseni toin vain siksi esille, että joku tuolla siitäkin ehti olla huolissaan. Mistähän kyltyyristä luulisit että vl:t ovat jääneet paitsi? Kerro toki niin vastaan olenko tai olemmeko. :)

Jos joku niin vl -sekä mies että nainen- saa kasvaa ihmisenä, onhan se pakkokin kun vastuu otetaan monesti jo nuorena kasvavasta perheestä.

Työtä tehdään kyllä yleensä nuoresta ja työn tekoa arvostetaan korkealle, mutta sehän tämän yhteiskunnan pitää pystyssä, eikö? (Toisin kuin vaeltelut pitkin himalajan nepaleja, vaikkakin siinä ei mitään pahaa tietenkään)

Vierailija
11/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokinta-automaattina, rutiinien toistoa.... sitähän perheen kasvattaminen on ja varsinkin jos lapsia 10-20 kai nyt akateemisena sen tajuat?

En ole kyllä kuullut yhdestäkään merkittävästä ajattelijasta joka olisi noussut lestadiolaisten keskuudesta (paitsi tietty omat saarnamiehet). Ei ole sitä hengenrikkautta jota vapaus on mistä ponnistaa.

Vierailija
12/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutustumista tai oleilua vieraissa kulttuureissa eikä niinkään pieniä pyrähdyksiä, joita oletan että tarkoitat. Puhuin tietenkin omasta puolestani, mutta en keksi mikä tekisi vl-ihmiselle hankalampaa esim. nuorena tutustua vieraisiin kulttuureihin ja asua ulkomailla jos siihen kokee mielenkiintoa. Ison perheen keskellä vaatii enemmän järjestelyä mutta ei mahdotonta. Ja silloinkaan en näe eroa ei vl-perheeseen, samalla tavalla on arjen rutiinit, jotka hidastavat. Oletus oli mielestäni hassu, siksi "ylimielinen" vastaus.

Vierailija
13/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisesti elämä opettaa että yhtä lailla kuin vanhemmat kasvattavat lapsia myös lapset kasvattavat vanhempia. Vanhemmuus on mielestäni paljon muuta kuin ruokkimista varsinkin isossa perheessä.

Vierailija
14/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse vl. Isosta vl-perheestä, itsellä 3 lasta, perheessämme yli 50 lasten lasta tähän mennessä. En tietenkään tiedä pienen perheen elosta kun itse kasvanut suuressa perheessä, mutta sen voin sanoa, että elämäni yksi suurimmista rikkauksista ja hienoimmista asioista on oma lapsuuden iso perhe! Mielettömiä muistoja ja mahtavaa että nyt aikuisena on niin monta sisarusta, samanhenkistä ihmistä samanlaisella taustalla elämässä! Toivon kovin, että jaksaisin omanikin hoitaa niin, että heilläkin olisi samoin kun kasvavat aikuisiksi. Miettikääpä vastapainoksi sitten mitä tekee lapsille se, että aluksi saa "kaiken huomion" (näin jos oletetaan verrattuna, ettei vl-lapset saa yhtään kun on niin iso perhe) ja sitten maailma kaatuu kun vanhemmat eroaa ja perhe särkyy? Itse olisin tästä ilmmiöstä paljon enemmän huolissani rakkaat palstalaiset. Olen muuten myös akateemisesti koulutettu. :)

Vierailija
15/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskoo kukin mitä haluaa kenestä haluaa, tää lähtee nukkumaan!

Vierailija
16/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko kysyä miksi jokainen VL aina vastaa kritiikkiin heittämällä kuinka meidän tavisten (ei-vl:ien) avioliitot päätyy eroon? Perustelisitko myös miten on lapsen kannalta huolestuttavampaa olla eroperheen lapsi kuin olla vl-perheen lapsi jossa vanhemmilla ei ehkä ole aikaa lapsille? Tai ainakin sitä on vähän jos lapsia on paljon.

tv. 35-vuotias avioliitossa oleva "tavisperheen" äiti, jonka vanhemmat ovat edelleen yhdessä. Samoin mieheni vanhemmat ovat edelleen yhdessä.

Vierailija
17/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ole aikaa lapsille.

Hyvänen aika jos on kotona päivät pitkät niin eihän siinä muuta oo ku aikaa huomioida lapset! itse ainakin teen paljon lasteni kanssa kaikkea. Halailen ja juttelen heidän kanssa.

Eli aika paljon yleistetään. Myös sitä että "tavisperheen" vanhemmat päätyy eroon. Eihän se aina sitä ole.

Mua ärsyttää jo koko keskustelu. Jos haluaa ottaa kaikki rakkaat lapsensa vastaan niin kuka sitä on ihmettelemään.

Jos joku tahtoo 1 lapsen ja rakastaa sitä yli kaiken. Minä haluan monta koska rakastan heitä jokaista, minun ja mieheni yhteistä lasta.

Jos vl-uskoinen ei halua lapsia niin sitten ei halua, se on hänen valintansa ja arvostan ihmisenä silti. Hullua jos ei.

Ja aivan outo käsitys myös se että hylätään jos jättää uskon. Ja pah!!!

Vierailija
18/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpaa viihdettä heistä kyllä saa. :) Tykkään kauhistellen naureskella sitä hullua touhua - samalla tavalla kuin Tuksulle ja Parviaisen Jussillekin naureskellaan.

Vl-piirteitä minusta ovat:

-vakavuus ja ilottomuus. Vl-häät on tämän ilmiön huipentuma. Ylipäätään vl:t ovat tosi totisia ja vakavia. Vaikea kuvitella, että he nauraisivat jossain isoon ääneen.

-samannäköisiä. Ne vaan on pelottavasti samanoloisia.

-hiljaa kannettu kärsimys. Vl-rouvista usein paistaa tosi kova pelko synnytystä ja raskauksia kohtaan sekä ahdistus jaksamisesta ja taloudellisista pärjäämisestä. Mutta siitä ei koskaan puhuta, ei ainakaan epäuskoisten läsnäollessa. Semmoinen hiljaa kestäminen kuuluu kuvioon. Hetkittäiset itkukohtaukset vielä menee, mutta silloinkaan kukaan ei puhu mitään... :( On pakko kestää, ja viimeiseen saakka rouvat urheasti yrittävätkin jaksaa. Monesti on käynyt mielessä, että jos asioista voisi avoimesti puhua, niin moni romahdus jäisi kokematta ja vielä useampi elämä voisi tosissaan helpottua. Valittaminen saati vallitsevan tilanteen muutosvaatimukset olisivat erittäin epä-vl:mäistä.

-puhumattomuuden kulttuuri muutenkin. Asioista vaietaan. Jos jollekin suututaan, niin se pyritään ilmaisemaan poissaolo- ja vetäytymismielenilmauksilla. Tuntuisi vaan nii-in paljon helpommalta sanoa et hei, musta toi juttu oli vähän kurjasti tehty minua kohtaan. Mut vl vaikenee ja välttelee sen jutun vuoksi lopun ikäänsä, vaikka sitten pitäisi laittaa viikko-ohjelma sen vuoksi uusiksi.

-sukupuolten välinen epätasa-arvo. Pojat on poikia, ja sitä parempia puhujiahan niistä tulee, kun ovat syntejä kokeilleetkin. Tyttöjen tehtävä taas on elää kiltisti ja kestää osansa. Lapsia on paitsi pakko saada myös pakko haluta - tästä ei viitsi enää edes aloittaa. Moni äiti myös joutuu ummistamaan silmänsä pedofilialta. Naisten osa on hoitaa koti ja kaikki 124 lasta - ja halvalla. Toki isossa perheessä on isot kulut, mutta tuntuu hullulta että samaan aikaan isä voi ajaa tosi kalliilla autolla, mutta naisväen täytyy saada naurettavan pieni summa riittämään suurperheen ruokkimiseen. Tuntuisi järkevämmältä, että isä ajaisi jollakin halvalla perusautolla, ja perhe saisi paljon pienemmällä työmäärällä ravitsevampaa ruokaa.

-rahajutut sit tietty. Vl-yrittäjä on synonyymi ketkulle yrittäjälle.

-kilpavarustelu. Jos rahaa on, sen pitää näkyä. Jos ei ole rahaa, mutta sen vaikutelman voi antaa, annetaan se vaikutelma ja eletään vaikka muuten köyhyydessä. Kunnon elintasokilpaa... Talot ja autot ja merkkivaatteet täytyy osalla olla. Säästetään sitten siinä, ettei vedetä vessaa ja ruokitaan suurperhe 400 € / kk. Tämä vain hieman karrikoituna. :)

-omien suosiminen. Tästä on täällä päin vitsejä tyyliin kuinka kerran ei-vl oli valittu Oulunsalossa kunnan virkaan, ja vielä 20 vuotta myöhemminkin sitä painovirhettä kirotaan päivittäin.

-oikeat uskovat vs. etnisesti vl:t. Parhaiten pärjäävät ne, jotka eivät ota uskoa tosissaan vaan vain leikkivät mukana. Mukana leikkiminen vaatii varmasti tosi paljon rohkeutta ja älyäkin. Tiedän yhden vl-rouvan, joka on julkisesti parodioinut sitä omien kesken käytävää surkuttelua, kun ei ole enää Jumala (kierukan laiton jälkeen) lisälapsilla siunannut.

Vierailija
19/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta akateeminen ja vl myös. Jos kritiikissä yleistetään kaikki vl-perheet suuriksi ja vieläpä niin suuriksi, että vanhemmat eivät kykene huolehtimaan lapsistaan (riittävä materia, perusturvallisuus jne.), on kaiketi ihan loogista vastata kritiikkiin samanlaisella yleistyksellä. Minusta kyseinen vl-äiti perusteli asiaa korostaen nimenomaan, että "...jos oletetaan verrattuna, että vl-lapset saavat yhtään (huomiota) kun on niin iso perhe". Olen seurannut montaa tälläkin palstalla ollutta keskustelua, jossa joissakin kirjoituksissa perustellaan asioita olettamusten ja kuulopuheiden perusteella.Ylipäätään kärjistykset ja yleistämiset eivät vastaa ainakaan omaa kuvaani fiksusta keskustelusta. Toki ymmärrän, että ellei tunne yhtään vl-ihmistä, tiedot perustuvat muilta saatuun informaatioon. En kuitenkaan lähtisi muodostamaan vankkoja mielipiteitä nimettömien keskustelupalstaviestien perusteella mistään asiasta.

Saanko kysyä miksi jokainen VL aina vastaa kritiikkiin heittämällä kuinka meidän tavisten (ei-vl:ien) avioliitot päätyy eroon? Perustelisitko myös miten on lapsen kannalta huolestuttavampaa olla eroperheen lapsi kuin olla vl-perheen lapsi jossa vanhemmilla ei ehkä ole aikaa lapsille? Tai ainakin sitä on vähän jos lapsia on paljon.

tv. 35-vuotias avioliitossa oleva "tavisperheen" äiti, jonka vanhemmat ovat edelleen yhdessä. Samoin mieheni vanhemmat ovat edelleen yhdessä.

Vierailija
20/86 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ääneen nauroin sille (!). Olit kyllä osannut näppärästi löytää (yleistää) monenlaisia asioita yhteen herätysliikkeeseen. Ilmeisesti tunnet tosi paljon lestadiolaisia ympäri maata, koska kykenet yhdistämään nuo kaikki piirteet kaikkialla Suomessa asuville koulutuksesta ja asuinpaikasta riippumatta. Kuvailisitko vielä tuon ulkonäönkin, että kaikki palstalaiset osaisivat sitten paikassa kuin paikassa erottaa lestadiolaisen. Jokin sinua nyt harmittaa, mutta mikä?

Halpaa viihdettä heistä kyllä saa. :) Tykkään kauhistellen naureskella sitä hullua touhua - samalla tavalla kuin Tuksulle ja Parviaisen Jussillekin naureskellaan.

Vl-piirteitä minusta ovat:

-vakavuus ja ilottomuus. Vl-häät on tämän ilmiön huipentuma. Ylipäätään vl:t ovat tosi totisia ja vakavia. Vaikea kuvitella, että he nauraisivat jossain isoon ääneen.

-samannäköisiä. Ne vaan on pelottavasti samanoloisia.

-hiljaa kannettu kärsimys. Vl-rouvista usein paistaa tosi kova pelko synnytystä ja raskauksia kohtaan sekä ahdistus jaksamisesta ja taloudellisista pärjäämisestä. Mutta siitä ei koskaan puhuta, ei ainakaan epäuskoisten läsnäollessa. Semmoinen hiljaa kestäminen kuuluu kuvioon. Hetkittäiset itkukohtaukset vielä menee, mutta silloinkaan kukaan ei puhu mitään... :( On pakko kestää, ja viimeiseen saakka rouvat urheasti yrittävätkin jaksaa. Monesti on käynyt mielessä, että jos asioista voisi avoimesti puhua, niin moni romahdus jäisi kokematta ja vielä useampi elämä voisi tosissaan helpottua. Valittaminen saati vallitsevan tilanteen muutosvaatimukset olisivat erittäin epä-vl:mäistä.

-puhumattomuuden kulttuuri muutenkin. Asioista vaietaan. Jos jollekin suututaan, niin se pyritään ilmaisemaan poissaolo- ja vetäytymismielenilmauksilla. Tuntuisi vaan nii-in paljon helpommalta sanoa et hei, musta toi juttu oli vähän kurjasti tehty minua kohtaan. Mut vl vaikenee ja välttelee sen jutun vuoksi lopun ikäänsä, vaikka sitten pitäisi laittaa viikko-ohjelma sen vuoksi uusiksi.

-sukupuolten välinen epätasa-arvo. Pojat on poikia, ja sitä parempia puhujiahan niistä tulee, kun ovat syntejä kokeilleetkin. Tyttöjen tehtävä taas on elää kiltisti ja kestää osansa. Lapsia on paitsi pakko saada myös pakko haluta - tästä ei viitsi enää edes aloittaa. Moni äiti myös joutuu ummistamaan silmänsä pedofilialta. Naisten osa on hoitaa koti ja kaikki 124 lasta - ja halvalla. Toki isossa perheessä on isot kulut, mutta tuntuu hullulta että samaan aikaan isä voi ajaa tosi kalliilla autolla, mutta naisväen täytyy saada naurettavan pieni summa riittämään suurperheen ruokkimiseen. Tuntuisi järkevämmältä, että isä ajaisi jollakin halvalla perusautolla, ja perhe saisi paljon pienemmällä työmäärällä ravitsevampaa ruokaa.

-rahajutut sit tietty. Vl-yrittäjä on synonyymi ketkulle yrittäjälle.

-kilpavarustelu. Jos rahaa on, sen pitää näkyä. Jos ei ole rahaa, mutta sen vaikutelman voi antaa, annetaan se vaikutelma ja eletään vaikka muuten köyhyydessä. Kunnon elintasokilpaa... Talot ja autot ja merkkivaatteet täytyy osalla olla. Säästetään sitten siinä, ettei vedetä vessaa ja ruokitaan suurperhe 400 € / kk. Tämä vain hieman karrikoituna. :)

-omien suosiminen. Tästä on täällä päin vitsejä tyyliin kuinka kerran ei-vl oli valittu Oulunsalossa kunnan virkaan, ja vielä 20 vuotta myöhemminkin sitä painovirhettä kirotaan päivittäin.

-oikeat uskovat vs. etnisesti vl:t. Parhaiten pärjäävät ne, jotka eivät ota uskoa tosissaan vaan vain leikkivät mukana. Mukana leikkiminen vaatii varmasti tosi paljon rohkeutta ja älyäkin. Tiedän yhden vl-rouvan, joka on julkisesti parodioinut sitä omien kesken käytävää surkuttelua, kun ei ole enää Jumala (kierukan laiton jälkeen) lisälapsilla siunannut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän