Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään, että rahat ei riitä oikeaan jouluun :(

Vierailija
25.10.2011 |

Olen aivan kamala joulufriikki. Kodin on oltava tip top, kuusen viljelty, pöytien notkuttava suklaita ja herkkuja sekä joulukukkia. Mulla menee kodin laittamiseen jouluiseksi aivan vaivatta sellaiset 300-400 euroa, eikä tähän vielä sisälly lahjoja, eikä jouluruokaa.

Ja nyt näyttää, että olisi tulossa laiha joulu... Perheemme tulot ovat joulun alle loka-joulukuussa noin 1000 euroa pienemmät mitä yleensä. Se tuntuu ja kirpaisee!

En tiedä, miten saan hankittua kaiken tarvittavan. Lahjoja ostan postimyyntifirmoista ja maksan osissa, niin olen tehnyt ennenkin.

Minkä verran teillä muilla menee jouluun rahaa?

Meidän perheessä menee seuraavasti:

- lahjoihin noin 1000 euroa

- joulukuusi 50-75 euroa

- lasten vaatteet joulukorttikuvaan 100 euroa

- joulukortit, teettäminen + lähetys 75 euroa

- joulukukkasiin 150-200 euroa

- joulumakeiset ehkä 50-60 euroa

- jouluglögit yms 50 euroa

- uudet joulukoristeet noin 200 euroa

Eikä mulla rahat riitä!!! Joo, olen varmaan tosi pinnallinen, kun murehdin tätä, mutta harmittaa ihan vietävästi, että meille on tulossa vähemmän rahaa. En tiedä, mistä kiristäisin. On tosi tärkeää, että koti on jouluna nätti, eikä se tule nätiksi ilmaiseksi...

Huoh. Minkä verran teillä muilla menee jouluna rahaa lahjoihin, kukkiin, koristeisiin (niitä vanhojakin tosin on laatikkokaupalla), joulukuuseen, uusiin tekstiileihin (joululiinat, verhot tms) ?

Toivon vastauksia erityisesti niiltä, jotka oikeasti laittavat kodin jouluiseksi, enkä niiltä jotka ostavavat lahjoja jollain 300 eurolla ja se on siinä sitten.

Sanokaa, että tää on normaalia!

Kommentit (99)

Vierailija
61/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee joulunpyhien ruokiin ja kinkkuun noin 500 e, viineihin, koristeisiin ja kukkasiin toinen 500 e ja lahjoihin ehkä 300 e per nuppi. Kyllähän se sellainen lähes puolentoista tonnin paukku on joka vuosi... Meitä on siis kaksi.

Vierailija
62/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

liinoja, verhoja yms. Jos olet joka vuosi ostanut runsaasti joulukukka-asetelmia, sulla on ehkä tallessa niitä koreja, koristeita yms; mitä jos tekisitkin jouluasetelmat itse? Ostat vain halpoja joulutähtiä, hyasintteja, tai mitä nyt sitten ostatkin, ja teet itse näyttävät asetelmat.

Kalliit joulukortit voi skipata tänä vuonna, ja miettiä siinäkin vaikka omatekoisia kortteja.

Mä itse panostan jouluna lasten lahjoihin ja hyvään ruokaan, jota ei tarvii olla kymmeniä sortteja, kunhan on laadukasta ja mieleistä. Koristeita on kertynyt vuosien varrella niin paljon, ettei uusia tarvii ostaa kuin satunnaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ymmärrän, että joulu on joillekin hurjan tärkeä ja siihen liittyy heillä monenmoisia "pakkoja", mutta otahan nyt jo se järki käteesi!

Tärkeintä ei ole ostaa aina vaan uudet joulukoristeet, vaan rauhoittua ja viettää aikaa perheen kanssa. Jos olet uskonnollinen, myös joulun sanoma merkitsee.

Korttikuvat esimerkiksi voisit ottaa ihan itse ja teettää. Kokeilkaapa tehdä lavasteet olkkaariin, valaistuksessa voi käyttää tavallisia valojakin. TAI sitten voit tehdä kuten minä yhtenä vuonna: laadin "uutislehden" vuoden tapahtumista, siirsin siihen päätteellä olevia, vuoden sisällä kuvattuja perhekuvia ja kirjoitin tekstit wordilla väliin siitä, mitä olemme tehneet ja mitä meille kuuluu. Tulostimeen ostat valokuvapaperia, se maksaa hiukan, mutta selvästi vähemmän kuin korttitarpeet aiemmin.

TAI sitten tosiaan askartelette kortit lasten kanssa, se on nättiä ja tuo joulumielen =säästyy jo 150 egeä.

Koristeita ei mitenkään tarvitse ostaa uusia, on perinteikkäämpääkin panna välillä vanhoja.

Lahjoissa voi ilman muuta säästää. Lapsille ostat, muille annat lahjakortteja palveluksista. Jollekulle iäkkäälle tädille on varmasti kivempaakin saada kevätsiivous lahjaksi iänikuisen joulukukan ja viinipullon sijasta, usko pois!

Ja hei: sinulla on vielä kaksi kuukautta aikaa. Osta vähitellen asioita.

Siis: kodin nätteys on kiinni eniten siisteydestä ja mielialasta. Ei siitä, ovatko koristeet upouusia vai eivät.

Vierailija
64/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne vanhat koristeet on usein paljon mukavampiakin. Itselle ja lapsille eritoten on tärkeää kaivaa (löytää!) se vähän vanhempi tonttu ja panna se samalle paikalle kuin viime vuonna.

Tunnelmasta on joulu kiinni, ei pakosta.

Vierailija
65/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän täytyy olla provo, ei kukaan voi olla noin urpo!

Vierailija
66/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täytyykö koristeet ja tekstiilit uusia vuosittain? Ehdotankin, että käytät tänä vuonna vanhoja ja tuunaat niitä jollain pikkujutulla.

Voisiko lähetettävien korttien määrää karsia tai yrittää selvitä halvemmalla? Ostaa vaikka vaihteeksi valmiit kortit, niin ei tarvitse lapsille hommata kuvaa varten uusia vaatteita.

Mutta tässä vinkkiä seuraavaksi vuodeksi: laita joka kuukausi pieni summa säästöön joulua varten esim. 50 euroa. Lahjoja voi ostaa pitkin vuotta alnnennusmyynneistä. Uusia tekstiilejä, eikä varsinkaan koristeita tarvitse uusia vuosittain. Osta mielummin yhdet ajattomat, joita on sitten helppo muokkailla tulevina vuosina.

Vierailija
67/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lahjoihin noin 1000 euroa - joulukuusi 50-75 euroa - lasten vaatteet joulukorttikuvaan 100 euroa - joulukortit, teettäminen + lähetys 75 euroa - joulukukkasiin 150-200 euroa - joulumakeiset ehkä 50-60 euroa - jouluglögit yms 50 euroa - uudet joulukoristeet noin 200 euroa Eikä mulla rahat riitä!!!

-4 lapsen lahjat + muille ostetut n. 500e

-joulukuusi 0e (omasta metsästä)

-lasten vaatteet löytyy kaapista

-joulukortit n. 100e sis. merkit

-jouluasetelmat teen itse, kukat n. 30e

-makeiset 10e

-glögi 5e

-koristeet n. 10e kun ostan aina alesta uusia.

Tunnelma se tärkein, hintaa 0e. Tunnelma ei tarvitse uutta pöytäliinaa ja verhoja joka vuosi.

Vierailija
68/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee joulunpyhien ruokiin ja kinkkuun noin 500 e, viineihin, koristeisiin ja kukkasiin toinen 500 e ja lahjoihin ehkä 300 e per nuppi. Kyllähän se sellainen lähes puolentoista tonnin paukku on joka vuosi... Meitä on siis kaksi.

Hyvä me kaksi!

ap

Vierailija
69/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän täytyy olla provo, ei kukaan voi olla noin urpo!

Pakko olla provo, ei hyvää päivää..

Vierailija
70/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1760 euroa...? Ei ole minusta normaalia, kun kerran kommentoimaan pyysit.

"Meidän perheessä menee seuraavasti:

- joulukuusi 50-75 euroa

- uudet joulukoristeet noin 200 euroa"

ja ruoka puuttui vielä listasta!

onko sulta karannut joulun kanssa mopo? Pistätkö pääsiäiseen, vappuun ja juhannukseen noin paljon rahaa?

Jos on vähemmän rahaa, pitää friikin rauhoittua. Jätät koristeet ostamatta, makeiset hyllyyn tai teet ne itse (lihottaa), karsit notkuvia pöytiä, ostat halvempia lahjoja. Kukkia ostat pari amaryllista, lyöt ne pajukoriin ja sammalta päälle ja se on siinä.

Meidän lista:

- lahjoihin noin 200-500 euroa (vain omille leluja, kummilapselle ja sisarusten lapsille vaatetta, kukaan vanhemmista ei halua lisää leluja, aikuisille ei sovitusti osteta lahjoja. Osa lahjoista hamstrattu syksyn mittaan aleista ja loppuunmyynneistä halvalla ja tarkkaan harkiten)

- joulukuusi 50-75 euroa tai ei mitään

- lasten vaatteet joulukorttikuvaan 0 euroa

- joulukortit, ostetut + lähetys 30 euroa

- joulukukkasiin 20-40 euroa (amarylliksen sipulit on tällä hetkellä kaupoissa n. 7-8 euroa + ruukku päälle + pari hyasinttia)

- joulumakeiset ehkä 5-10 euroa

- jouluglögit yms 15 euroa

- uudet joulukoristeet ja tekstiilit noin 0 euroa (vanhoilla tässä on pärjätty kymmenen vuotta)

- ruokaan ehkä 150 euroa

Lopeta järjetön törsäys. Se on vaan yksi päivä.

Vierailija
71/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouluun, kysy paikkakunnaltasi. Siitä saisi moni perhe jouluilon, ja sinäkin ehkä, jos olet yhtään inhimillinen.

Vierailija
72/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä me kaksi! ap

Tiedän kyllä, että joulu on joissakin kodeissa todellinen kulutusjuhla, mutta tämä, ettei joulua muka synnykään ilman suurta rahankäyttöä. Taukit.

Meillä on joka joulu ollut tunnelmallinen ja ihana, ja varsinkin nyt, kun lapset odottavat joulupukkia, on joulun aika erityisen kutkuttava. Meillä joulun tunnelma syntyy kiireettömyydestä ja perheen yhdessäolosta.

Meillä on lahjoja osteltu jemmaan jo pitkin vuotta ja aikuisille on hankittu paljon "hyötylahjoja" jotka muutenkin olisi tarkoitus hankkia. Mutta minusta tuntuu, että ap:lle on ihan turha kertoa mitään säästövinkkejä ym. jouluun liittyen, kun tunnumme arvostavan joulussa ihan erilaisia asioita.

Vierailija
73/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän aloituksen luettuani olen taas niin onnellinen lapsuuteni köyhistä jouluista.

Ei mitään paineita, vaikka ei rahaa olekaan.

Tässä oma versioni:

* muutama satanen riippuen siitä, mitä tällä kertaa tarvitaan. Joku isompi ja kalliimpi (ehkä satasen arvoinen) jokaiselle lapselle, ja sitten jotain käytännöllistä ja tarpeellista. Mm. villasukat ja suklaata, myös lukemista.

- joulukuusi 50-75 euroa

* haetaan ilmaiseksi, joko omasta metsästä tai perinteiseen tapaan "varastetaan" naapurin metsästä.

* siis mihin? Lapsille pitää ostaa tietenkin vaatteita muutenkin, mutta että "joulukorttikuvaan"? En oikeasti ymmärrä, mistä tässä on kysymys. Olen kyllä saanut kuvallisia joulukortteja, mutta ei niitä varten ole erikseen mitään naamiaisasua ostettu. Tonttulakki maksanee noin euron, jos pitää välttämättä "pukeutua".

* En ymmärrä tätäkään, kun tiimarikortit tai ilmaislähetyksen kortit kelpaavat vallan hyvin, enkä minä muutenkaan koko suvulle kortteja laita.

* tulppaanikimppu+ tarjoushyasintit noin 10 e tai muuta vastaavaa. Hyödynnetään entisiä koreja, joihin käytetään metsästä haettuja tarpeita.

* Osa joulun tunnelmaa tulee niiden valmistamisesta itse, mutta meneehän noihin rahaa.

* Hirmuinen "glögi"-määrä varsinkin lapsiperheelle. Et kai sinä jouluruokia aivan tyystin unohtanut?

- uudet joulukoristeet noin 200 euroa

* lasketaan tähän nyt kynttilät ja jouluvalot, joihin menee ehkä pari kymppiä. Olennainen osa meidän jouluamme on PERINTEISET koristeet, eli niitä ei todellakaan laiteta uusiksi joka vuosi. Ovat muuten uskomattoman kalliita varsinkin ennen joulua ostettuina.

Vasta omat kommentit luettuani aloin epäillä tätä provoksi. Ei kai kukaan jätä laittamatta jouluruokia, vaikka törsäisi koristeisiin ym. ja vielä viettäisi joulun syömässä (ja juomassa) jossain muualla kuin omassa kodissaan.

Täytyykin muistaa käydä nyt ostamassa amarylliksen sipulit, jotta ehtivät kukkaan jouluksi. Nekin voi muuten säästää seuraavaksi vuodeksi.

Vierailija
74/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän erittelyä joulukukkasten kuluista, mihin se 200 euroa menee, arvioitu summa siis.

Ostan rappusille useita sypressejä marras-joulukuussa ja niihin menee helposti 50 euroa, eikä edes monta sypressiä saa, kun yksi isokin joukossa ja se voi jo maksaa 20 euroa.

Joulun alla ostan keittiöön, olohuoneeseen ja makuuhuoneeseen tulppaaneja. Joulunpyhiksi myös. Siis 6 kimppua tulppaaneja, noin 10 euroa kimppu, tekee 60 euroa.

Sitten muut joulukukat sisälle - kyllä, koristelen itse, siinä säästää rahaa. Sypressejä tulee myös sisälle ja niihin menee 50 euroa. Niitä on olohuoneessa 2-3, keittiössä kolme, lastenhuoneessakin omansa. Sitten vielä satunnaisia muita joulukukkia, kuten vaaleanpunaisia joulutähtiä yms, niihin menee ehkä 40 euroa.

Näin saa menemään esimerkiksi joulukukkiin sen 200 euroa. Jos jaksan voin eritellä muitakin kohtia myöhemmin.

Sitten tietysti vielä sukulaisille vietävät joulukukat erikseen, niitä ei ole tähän vielä laskettu.

Joku on siis tyytyväinen siihen, että kotona on yksi 5 euron joulutähti ?

Joulu ei mielestäni tosiaankaan ole vain yksi päivä, kuten joku tuolla perusteli, vaan noin 2 viikon ajanjakso. Meillä ainakin joulukoristeet, kuusi yms on ainakin sen 2 viikkoa sisällä.

ap

Vierailija
75/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaankaan tarkoita sitä, että kaikki kuusenkoristeet uusitaan joka vuosi, vaan siihen joulukoristeisiin sisältyvät esim yksittäiset isommat koristeet. Tänä vuonna olen ajatellut panostaa GreenGaten valkopunaiseen astiasarjaan, siis kannu ja kuusi mukia... Sitten ehkä punavalkoisia liinoja sinne tänne. On mennyt parisataa euroa ennenkuin huomaankaan. Ehkä joku uusi kranssi oveen olisi myös kiva, varmaan jollain 35 eurolla saa ihan kivan.

Ne peruskoristeet on tietysti samat joka vuosi, enkä niitä mihinkään lahjoita, koska mukana on paljon kymmeniä vuosia vanhoja suvun koristeita.

Unohdin listastani muuten joululehdet. Ostan sekä koti- että ulkomaisia. Viime vuonna niihin upposi noin 100 euroa. Vähän kirpaiseen kun maksaa ison läjän lehtiä kassalla, mutta kyllä niistä on sitten niin paljon iloa joulunpyhinä.

En ole provo, vaikka muutama on sitä epäillyt. Voi olla, että on hieman karannut mopo käsistä joulun kanssa LOL

ap

Vierailija
76/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lista

-Ruuat, ehkä jotain 250 euron kipakoilla (sis. kinkun ja suklaat).

-Viinit ja muut juomat ehkä jotain 30e.

-Lahjat 300e (Omat muksut 2kpl ja siskon lapset 2kpl. Mies omille siskonmuksuilleen osta mitään).

-Kukat 10e. Yksi joulutähti ja yksi hyasintti.

-Joulukuusi 20-30e. Hinnat vaihtelevat myyjittäin aika paljon.

Koristeina ovat vanhat, tänä vuonna tosin joudutaan ostamaan uusi tähti. Myös verhot ja pöytäliinat ovat samat, joita ollaan käytetty jo viimeiset viisi vuotta.

Vierailija
77/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaankaan tarkoita sitä, että kaikki kuusenkoristeet uusitaan joka vuosi, vaan siihen joulukoristeisiin sisältyvät esim yksittäiset isommat koristeet. Tänä vuonna olen ajatellut panostaa GreenGaten valkopunaiseen astiasarjaan, siis kannu ja kuusi mukia... Sitten ehkä punavalkoisia liinoja sinne tänne. On mennyt parisataa euroa ennenkuin huomaankaan. Ehkä joku uusi kranssi oveen olisi myös kiva, varmaan jollain 35 eurolla saa ihan kivan.

Ne peruskoristeet on tietysti samat joka vuosi, enkä niitä mihinkään lahjoita, koska mukana on paljon kymmeniä vuosia vanhoja suvun koristeita.

Unohdin listastani muuten joululehdet. Ostan sekä koti- että ulkomaisia. Viime vuonna niihin upposi noin 100 euroa. Vähän kirpaiseen kun maksaa ison läjän lehtiä kassalla, mutta kyllä niistä on sitten niin paljon iloa joulunpyhinä.

En ole provo, vaikka muutama on sitä epäillyt. Voi olla, että on hieman karannut mopo käsistä joulun kanssa LOL

ap

Vierailija
78/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en pidä joulutähdistä, en osta niitä lainkaan.

Okei, ulko-ovelle ostettuja sypressejä hankitaan meillekin, mutta en osannut niitä laskea, kun ostetaan jo ihan kohta.

Muuten panostan yhteen isoon (valkoiseen) joulukukka-asetelmaan, joka on ruokapöydällä. Lapsilla on omissa huoneissaan pienet joulukukat omista toiveistaan. Joulukuusi oli budjetissasi erikseen, se meillekin hankitaan, mutta muita kukkia ei. Yleensä vierailta saadaan tuliaisiksi esim. tulppaanikimppuja tms., mutta niitä en laske etukäteen, koska ovat lahjoja.

Vierailija
79/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä meillä mun mielestä "laitetaan koti jouluiseksi"

Eli meidän joulubudjetti:

-lahjat 300-500 euroa (2 lasta + 2 kummilasta + muut)

-joulukuusi/joulukaktus :) 0 euroa Tässä kohtaa meillä mennään kovin epätyypilliseen suuntaan ja koristellaan aina yksi todella iso kaktus joka muutenkin vie meidän olohuoneessa tilaa.

-lasten vaatteet joulukorttikuvaan 50-100 euroa Ei olla otettu joulukorttikuvia, mutta mulle on tärkeää että jouluaattona on ns. siistiä päällä, joten uusia vaatteita jouluksi yleensä ostetaan.

-joulukortteja ei olla lähetetty

-joulukukkasiin 0-10 euroa Ei hankita jouluksi juurikaan kukkia. Perinteiset joulukukat ovat monet joko voimakastuoksuisia tai myrkyllisiä. Pienen lapsen ja hajuherkkien ystävien kanssa tulee osteltua noita vähemmän.

-joulumakeiset 5-10 euroa Lisää tulee kuitenkin jostain lahjoina.

-jouluglögit 5-10 euroa

-joulukoristeet 5-20 euroa Meillä perinteet tuovat joulun. Eli juurikin ne samat koristeet, joista osa esim lasten tekemiä. Ja joka joulu täytyy tehdä piparkakkutalo. Jotain pientä tulee tietysti kuitenkin ostettua. Jos ei muuta niin kynttilöitä.

-ruokaan 100-150 euroa

Tottakai tuntuu pahalta, jos joulu on teille tärkeä eikä siihen voikkaan panostaa samalla tavalla kuin aikaisemmin. Käy ensiksi ne vanhat koristeet läpi. Siellä voi olla vaikka mitä aarteita, joita on ihan kivakin ottaa käyttöön. Sun summat on kuitenkin aivan järkyttävän isoja, joten kyllä niistä on varaa supistaa ilman että mistään oleellisesta täytyisi luopua.

Vierailija
80/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saat rahaa noihin sypresseihin sun muihin.

Jos rahat on tiukassa, minusta on kyllä outoa itkeä jonkun kranssin perään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme