Pelkään, että rahat ei riitä oikeaan jouluun :(
Olen aivan kamala joulufriikki. Kodin on oltava tip top, kuusen viljelty, pöytien notkuttava suklaita ja herkkuja sekä joulukukkia. Mulla menee kodin laittamiseen jouluiseksi aivan vaivatta sellaiset 300-400 euroa, eikä tähän vielä sisälly lahjoja, eikä jouluruokaa.
Ja nyt näyttää, että olisi tulossa laiha joulu... Perheemme tulot ovat joulun alle loka-joulukuussa noin 1000 euroa pienemmät mitä yleensä. Se tuntuu ja kirpaisee!
En tiedä, miten saan hankittua kaiken tarvittavan. Lahjoja ostan postimyyntifirmoista ja maksan osissa, niin olen tehnyt ennenkin.
Minkä verran teillä muilla menee jouluun rahaa?
Meidän perheessä menee seuraavasti:
- lahjoihin noin 1000 euroa
- joulukuusi 50-75 euroa
- lasten vaatteet joulukorttikuvaan 100 euroa
- joulukortit, teettäminen + lähetys 75 euroa
- joulukukkasiin 150-200 euroa
- joulumakeiset ehkä 50-60 euroa
- jouluglögit yms 50 euroa
- uudet joulukoristeet noin 200 euroa
Eikä mulla rahat riitä!!! Joo, olen varmaan tosi pinnallinen, kun murehdin tätä, mutta harmittaa ihan vietävästi, että meille on tulossa vähemmän rahaa. En tiedä, mistä kiristäisin. On tosi tärkeää, että koti on jouluna nätti, eikä se tule nätiksi ilmaiseksi...
Huoh. Minkä verran teillä muilla menee jouluna rahaa lahjoihin, kukkiin, koristeisiin (niitä vanhojakin tosin on laatikkokaupalla), joulukuuseen, uusiin tekstiileihin (joululiinat, verhot tms) ?
Toivon vastauksia erityisesti niiltä, jotka oikeasti laittavat kodin jouluiseksi, enkä niiltä jotka ostavavat lahjoja jollain 300 eurolla ja se on siinä sitten.
Sanokaa, että tää on normaalia!
Kommentit (99)
eihän sulla edes ole mitään ongelmaa!
ihan pistää vihaksi tuollainen. on oikeasti ihmisiä ja perheitä jotka haaveilee että olis edes jotain, edes yksi lahja lapsille...
sydämetön ap
yks yhteen ap:n kirjoituksen kanssa, paitsi että hösäät ruokien kanssa enemmän.
[/quote]
Onhan noissa eroja. Lähdetään siitä, että ruoat on 2 viikolle. Kinkkua viikosi. Kalat hupenee muutamassa päivässä ja jo siksi ettei ne säily.
Maitoa yms saatta joutua täydentää tuon parin viikon aikana.
En haaskaa turhuuksiin. Meillä ei ole tulotaso romahtanut. Säästämme jatkuvasti ja säästössä on mukavasti rahaa eri tarpeisiin.
Jos rahatilanne olisi toinen niin tekisin toisin.
t. Jouluhullu
ja sitten lapset kulkevat kaikki juhlat niissa samoissa vaatteissa?
Järkevämpää olisi laittaa kuvaan ja juhliin eri vaatteet, ts. ainakin vaihtaa osa niistä.
Toisekseen nuo joulukuvat ovat varmasti kaikista kornein joulukortti, miksette askartele lasten kanssa kortteja - siinä tulisi sitä yhdessä tekemistä ja joulutunnelmaa..
Enkä oikeesti ymmärrä sua, ap.
Mäkin elän kyllä joka joulu yli varojeni, mutta toi sun kerskakulutuksesi on jo jotain ihan muuta...
http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/jouluartikkelit/134/askartele_ka…
eikö joku kuusenkorvike tuolla korvaisi nitä kalliita sypressejä? Ja noihin materiaalit ovat ilmaisia.
http://pajupirtti.blogspot.com/2009/11/mustikanvarpukranssi.html
Tässä kuva mustikanvarpukranssista. Kransseja googlailemalla löydät paljon muitakin malleja, esim. risuista, pajusta, kävyistä... Ja nekin voi maalata, jos ei alkuperäisestä väristä pidä. Materiaalit jälleen kerran ilmaisia/ erittäin edullisia.
Sama meininki muissa koristeissa. Itsekin ostan joka vuosi Stockmannilta uusia koristeita, mutten mitenkään montaa vaan mielummin vain muutaman superihanan.
Joulukukkia ostan, paljon. Mutta tarjouksesta ja teen asetelmat itse esim. sammalta ja meriheinää apuna käyttäen.
KOrteista ei ole pakko teettää sitä kalleinta mahdollista mallia. Sellaiset pönötyskuvat, jossa lapset istuvat juhlavaatteet päällä eivät muutenkaan ole mistään kotoisin. Viime vuonna näin kauhean vaivan, että sain lapsestani aidon nauravan kuvan kesken lumisodan. Toimintakuvat ovat hauskempia, eikä niihin tarvitse ostaa uusia vaatteita. Korttia kiiteltiin kovasti jälkeenpäin.
Oikeesti, ajattele tänä jouluna boksin ulkopuolelle, voit löytää paljon kaikkea uutta ja ihanaa!
En ole lukenut koko ketjua, joten pahoittelut jos tulee toistoa.
Omasta mielestäni joulussa tärkeintä on perheen yhdessäolo ja se että saa vain olla, ilman kiirettä ja stressiä. Kyllä varmasti se joulufiilis tulee ilman niitä koristeröykkiöitä ja muita kalliita tilpehöörejä. Laita ap vaikka joululevyt soimaan, niin johan tulee jouluisa tunnelma ihan ilmaiseksi.
Ei ainakaan kannata joulun takia vetää kodin taloutta kuralle, joten mene suosiolla tämä joulu "himmeämmillä valoilla", niin joulun jälkeenkin on mukavaa. Kyllä varmasti tulevina jouluina sulla on taas mahdollisuus käyttää enemmän rahaa jouluun kuin tänä vuonna. Aika menee nopeasti, eikä elämä mene yhdestä "miedommasta" joulusta pilalle. :)
Kyllä, meillä on "jouluinen koti" melkein kuukauden, noin itsenäisyyspäivästä loppiaiseen.
Mutta en minä silti ymmärrä aloittajan törsäystä.
Millä tavalla joulukortin ja "kuvausta varten hankittavan uudet vaatteet" vaikuttavat kodin jouluisuuteen?
Huomaan, että teillä vain sinä höösään joulua. Et leivo pipareita lasten kanssa -> jouluinen tuoksu leipomuksista, ette myöskään koristele mitään yhdessä, vaan sinä haalaat taloon varsinaisen joulupuutarhan.
Mutta kukin tavallaan. Minulle riittää vallan loistavasti yksi 5 euron joulutähti. Sekin luultavasti joltain naapurilta lahjaksi saatu.
Varsinaisen tunnelman tuovat tuoksuvat hyasintit, ehkä amaryllis jos se sattuu kukkimaan joulun aikaan.
JOulun tunnelmaa tulee myöskin joululauluista, joita sinä et lainkaan maininnut. Niissäkin on valinnanvaraa moneen makuun. Ja jouluisista lastenohjelmista. Lapseni muistelevat niistä mainioimpia vielä aikuisinakin.
Myös kirkossa tai hautausmaalla voi käydä joko aattona tai jouluaamuna. Siellä sitä tunnelmaa vasta onkin. Hautuumaalle mennessä voi ottaa jonkun varakynttilän siltä varalta, että sieltä löytyy jonkun tutun hauta, jolle sen voi sitten laittaa.
Provoksi minä epäilen tätä siitä syystä, että pitkästä ja rahakkaasta listasta on monta hyvin olennaista joulujuttua jäänyt kokonaan pois. Kuten se joulupukki, joka maksaa maltaita jos "tulee porolla", laulaa ja laulattaa ja tekee tämän kaiken selvin päin parhaaseen ilta-aikaan.
Ei nuo ap:n rahasummat niin kummallisia ole, jos kaikki mahdollinen on siihen laskettu mukaan. Mun mielestä paljon oudommalta kuulostaa koti, jossa joulukukiksi riittävät joulutähti ja sypressi. Mun mielestä joulu on juhla, ja juhla eroaa arjesta, koti ja sen asukkaat laitetaan juhlakuntoon ja pöytään tarjolle jotain parempaa. Ja nämä eivät mitenkään poissulje sitä perheen/suvun yhdessäoloa ja siitä nauttimista.
Meillä ei tosiaan ole mitenkään paljon joulukukkia ja koristeita eikä erikseen hankittuja jouluvaatteita mutta panostetaan ruokaan ja lahjoihin.
Vastasin tuolla jo toisaalla. En muista monesko.
Lisäisin sen verran, että meidän perheessä joulu on se ainoa juhla mihin meillä panostetaan.
Uutena vuotena saatetaan vain joku raketti ostaa lasten mieliksi.
Muut vuoden juhla ja pyhät ei vain innosta. Ei herätä mitään kiinnostusta.
Lapsetkin jo kuitenkin isoja meillä.
että ostan lapsille uudet vaatteet joulukorttikuvaan, niin vain av-mamma voi ymmärtää sen niin, että niitä vaatteita käytetään vain siinä joulukorttikuvassa. Ei, kyllä niitä käytetään myös jouluaattona, lasten omissa ja lasten kavereiden synttäreillä seuraavana vuonna, kyläreissuilla ja koko seuraavan vuoden ajan perhejuhlissa jne. Käytiin juuri lasten kanssa kavereiden synttäreillä ja niillä oli päällä viime vuoden joulukorttiin ostetut vaatteet. Tekö ette osta lapsille juhlavaatteita koskaan? Outoa. Meillä ostetaan, juuri ennen joulua, ei koskaan muulloin. Ne samat vaatteet saa kelvata myös kesäjuhlissa. Lasken joulukoristeisiin muuten joulun kaikki ns. muut kulut eli esim joulupaperit ja lahjanarut ja rusetit, Iittalan glögilasit jne, eli ei niinkään mitään tonttu- tai pukkijuttuja LOL Varsinaisia koristeita en tosiaankaan osta, niitä kun jo on ennestään ihan tarpeeksi. ap
joulun jälkeisistä aleista. Olen aina tehnyt niin. Mulla tulee hyvä mieli säästämisestä, ei tuhlaamisesta. Joulu tulee vähemmälläkin. Se on sydämessä, ei tavaroissa.
Muistan mun ekan joulun, kun olin muuttanut kotoa. Ei ollut varaa ostaa lahjoja, niinpä kudoin kaikille joko lapaset, kaulaliinan tai villasukat. Edelleenkin harrastan lahjoina villatakkeja, -hameita ja -paitoja...Se oli elämäni parhaita jouluja, hain pihalta pariin isoon maljakkoon kuusenoksia, ja koristelin ne kävyillä, jotka pyöritin kimalleliimassa ja pumpulissa. Ripustin oksiin karamelleja. Koristelin itse istuttamani amarylliksen, ja ostin kaupasta pienen kinkun ja laatikot tein itse. Pöydälle vanha pitsiliina. Siinä sitten koiran kanssa sitä kinkkua jaettiin ja katseltiin lumisadetta pihalla. Ei mitään kiirettä, ei hössötystä. Hyvä kirja ja villasukat, ja kävely klo 23-24 jouluisilla kaduilla, tähtikirkas taivas, lunta, koira jolkotteli irti ja jouluvalot loisti. Hautausmaalle kävin pika pikaa kynttilän viemässä, ei ollut autojonoja ja hautausmaa loisti juhlavalaistuksessa. (Yritin viedä koirankin, mutta se kieltäytyi tulemasta, murisi ja pelkäsi, vaikkei siellä mitään ollut. Ehkä koira näki kummituksia...)
Ei se rahanmeno, vaan se tunnelma. Sä et nyt taida tosiaan osaa ajaa sitä mopoa, kuten ketjussa jo aikaisemmin sanoin. Jätä ne kuppiostokset!
minäkin haluan kuulla, miten joulu sitten sujuu yleensä, kun on koti kauniina ja jouluisena. Mikä joulussa tekee tunnelman? Ja missä teidän jouluvaaterahat ovat? Ap:n kuvaus kuulosti siltä, että teillä on tehty ns. kuvastojoulu, jossa kaikki viimeisen päälle pyntättyinä hymyilee eikä kukaan saa näyttää tunteitaan, ainakaan, jos ei satukaan olemaan hyvällä päällä tai kinkku palaa pohjaan?
Minä olen jouluhullu, mutta aivan eri lailla kuin ap. Minusta on erityisen tärkeää askarrella, askarrella ja askarrella lasten kanssa, tehdään lahjoja itse, kortit itse ja leivotaan ja kokataan, jotta saadaan joulun tunnelmaa. Mikä sen ihanampaa, kuin piparintuoksussa koristella piparkakkutaloa? Kynttilöitä joka paikkaan ja nimenomaan vanhat, nostalgiset koristeet kaivetaan joka vuosi ja ihastellaan niitä. Niillä on tunnearvoa. Ulos lyhtyjä, jotka on tehty vesisangoilla ja kuuseen koristeiden lisäksi piparikoristeita. Eikä tietenkään itse tekemällä halvinta saa, esim. kortit maksavat varmasti enemmän kuin ostokortit.
Silti juhlatunnelman aikaansaamiseksi riittää puhdas koti, puhtaat tekstiilit, pari tyylikästä koristetta, pari joulukukkaa, kuusi ja kynttilöitä. Kattaukseen kuuluu pöytäliina ja servetit (n 10e). Liina voi olla vaikka valkoinen ei siis erityisesti joulukuvioinen ja siksi meillä muussakin käytössä.
Joulukukkia kasvatan itse sipulista (mm tassit) ja asetelmat teen itse, joulupuut pihalle haen plantagenista, eli tuijat syysalesta 5e.
Ruuat haetaan sieltä mistä saa halvalla, tietenkin laatua tarkkaillen (esim mädeissä voi olla suurikin hintaero). Peruskonvehteja haetaan aattona puoleen hintaan ja niitä parempia ei sitten osteta ja rohmuta niin paljon.
Joulukortit ostan unicefiltä, maksaa toki, mutta menee hyvään. Emme lähetä kuin n.30 korttia.
Lasten kallein toive maksaa n. 70e, siihen lisäksi kerrytetään syksyn tarpeelliset ostokset kuten retkeilytavaroita tai sisustustavaroita. Silti emme saisi tuollaisia summia menemään jouluun. ENKÄ laittaisi, jos ei olisi varaa, niinkuin ap.llä ei ole.
Ei se tunnelma rahalla synny. Meillä on aina ollut "oikea" todella lämmin ja hienostunutkin joulu, mutta ei siihen herratunaika tuollaista summaa laiteta koskaan. Oikeen pahaa teki lukea tuota.
Meillä kuluu jouluun rahaa seuraavasti:
Kortit: Yleensä teen itse, tarvikkeet + - 50 e +postimerkit
Kuusi: 0euroa, omasta metsästä. Suosin itsekin ennen muinoin kasvatettuja (hopea)kuusia, tasaisia, tuuheita ja tummanvihreitä.. mutta nyt en huolisi mistään hinnasta enää sellaista. Niin muovisen oloinen, teennäinen ja öllö. Aidossa metsäkuusessa on sitä tunnelmaa ja tuoksua!
Koristeet: Kertynyt niin paljon ostettuja ja lasten tekemiä että hyvin valikoivasti laitan niitäkin esille saati ostan uusia. Muutamaan vuoteen en ole ostanut juuri mitään joulukoristehärpäkkeitä. Niin muovista ja liian päälleliimattua jos joka paikka täys jotain jouluroinaa. Lasipalloja ja tekstiileitä ostin viime vuonna pitkästä aikaa ja ne saa nyt palvella tänäkin jouluna. Ulkovalot kaivamma varastosta, pajusydämiin pujoteltu ulkovalosarjat. Itsetehdyt ja hyvin palvelee yhä.
Joulukukat: No näitä ostan pari-kolme, yleensä yhden isomman asetelman ja yhden tai kaksi pienempää. Näistäkään ei siis tarvii tehdä mitään kymmenen kukan asetelmaa isolle pöydälle, kun asutaan pienessä kodikkaassa puutalossa, eikä missään modernissa hallissa, ei tarvii keinotekoisesti koittaa tunnelmaa luoda.
Jouluruoka: Tähän panostamme. Rahaa 4 hengen (pienet lapset) joulupyhien ruokiin laitetaan n. 300 euroa (mukaanluettuna makeiset). Kaikkia jouluherkkuja väännetään mitä vaan mieli tekee. On sen kahtakymmentä sorttia.
Lahjat: omien lapsien lahjoihin laitetaan yhteensä n. 250-300 e. Muille sukulaislapsille n. 30 e/lapsi. Siis yhteensä n. 350-450 e. Aikuisille emme juurikaan osta, annetaan jotain itsetehtyä tai muuta hyvin pientä. Puolisoni lahjaan laitan yleensä 50-80 e. Lahjat siis kaikkinensa 500-600 e.
Mitä vaatteisiin tulee niin aattona pukeudutaan hieman fiinimmin, vaikka ihan kotona ollaankin. Meidän lapsilla on aina kaapissa myös jotain juhlavaa päälle pantavaa, ei tarvii jouluaattoa varten erityisesti niitä ostaa.
Niin ja jos joulupukki tulee, niin kyllä siinä sen noin 50 e joutuu köyhtymään kun ei tuttavapiirissä ole sopivia pukkeja.
Ei se tunnelma rahalla synny. Meillä on aina ollut "oikea" todella lämmin ja hienostunutkin joulu, mutta ei siihen herratunaika tuollaista summaa laiteta koskaan. Oikeen pahaa teki lukea tuota.
Meillä kuluu jouluun rahaa seuraavasti:
Kortit: Yleensä teen itse, tarvikkeet + - 50 e +postimerkit
Kuusi: 0euroa, omasta metsästä. Suosin itsekin ennen muinoin kasvatettuja (hopea)kuusia, tasaisia, tuuheita ja tummanvihreitä.. mutta nyt en huolisi mistään hinnasta enää sellaista. Niin muovisen oloinen, teennäinen ja öllö. Aidossa metsäkuusessa on sitä tunnelmaa ja tuoksua!
Koristeet: Kertynyt niin paljon ostettuja ja lasten tekemiä että hyvin valikoivasti laitan niitäkin esille saati ostan uusia. Muutamaan vuoteen en ole ostanut juuri mitään joulukoristehärpäkkeitä. Niin muovista ja liian päälleliimattua jos joka paikka täys jotain jouluroinaa. Lasipalloja ja tekstiileitä ostin viime vuonna pitkästä aikaa ja ne saa nyt palvella tänäkin jouluna. Ulkovalot kaivamma varastosta, pajusydämiin pujoteltu ulkovalosarjat. Itsetehdyt ja hyvin palvelee yhä.
Joulukukat: No näitä ostan pari-kolme, yleensä yhden isomman asetelman ja yhden tai kaksi pienempää. Näistäkään ei siis tarvii tehdä mitään kymmenen kukan asetelmaa isolle pöydälle, kun asutaan pienessä kodikkaassa puutalossa, eikä missään modernissa hallissa, ei tarvii keinotekoisesti koittaa tunnelmaa luoda.
Jouluruoka: Tähän panostamme. Rahaa 4 hengen (pienet lapset) joulupyhien ruokiin laitetaan n. 300 euroa (mukaanluettuna makeiset). Kaikkia jouluherkkuja väännetään mitä vaan mieli tekee. On sen kahtakymmentä sorttia.
Lahjat: omien lapsien lahjoihin laitetaan yhteensä n. 250-300 e. Muille sukulaislapsille n. 30 e/lapsi. Siis yhteensä n. 350-450 e. Aikuisille emme juurikaan osta, annetaan jotain itsetehtyä tai muuta hyvin pientä. Puolisoni lahjaan laitan yleensä 50-80 e. Lahjat siis kaikkinensa 500-600 e.
Mitä vaatteisiin tulee niin aattona pukeudutaan hieman fiinimmin, vaikka ihan kotona ollaankin. Meidän lapsilla on aina kaapissa myös jotain juhlavaa päälle pantavaa, ei tarvii jouluaattoa varten erityisesti niitä ostaa.
Niin ja jos joulupukki tulee, niin kyllä siinä sen noin 50 e joutuu köyhtymään kun ei tuttavapiirissä ole sopivia pukkeja.
Luetko uudestaan aloitukseni ja sitten tämän oman kirjoituksesi. Sitten vertaile uudestaan. Teidän joulu on paljon kalliimpi!
Siis omasta metsästä voi hakea "ilmaiseksi"? Metsää ei tarvitse siis koskaan hoitaa? Kyllä sen metsänne joku esi-isä on joskus ihan rahalla joutunut ostamaan, ja olen aivan varma, että se on maksanut enemmän kuin meidän 30 vuoden joulukuuset yhteensä. Joten se siitä ilmaisesta joulukuusesta.
Jouluruokaan meillä menee nolla euroa. Joululahjoihin menee laskujeni mukaan sama summa. Miten voit kauhistella jouluamme kun omasi on paljon kalliimpi?
Minä en koskaan osta valmiita asetelmia, vaan ne sisäsypressit maksavat maks 4-5 euroa kappale. Koristelen ne itse, tulee sitä tunnelmaa.
Kyllä meillä leivotaan pipareita ja lapset saavat paketoida paketteja. Joululaulut soivat. Sukulaisia ei kylään huolita, koska joulu on perheen juhla, eikä joulukoti ole mikään näyttelypaikka, vaan omalle perheelle tehty paikka.
Minä taas en ikinä voisi ostaa jouluksi ruokia 300 euroa muutamalle päivälle, aivan järkyttävää kerskakulutusta!
Kuten jo aiemmin todettua, se meidän "jouluroina"on kymmeniä vuosia vanhoja perittyjä joulukoristeita.
Joulukortit tulostetaan itse ja merkit maksavat ehkä 15 euroa.
ap
on muuten mukana myös muille lahjaksi ostettava makeiset eli käytännössä ne sukulaisten lahjat. Meillä siis ei todellakaan osteta sukulaisilapsille jotain 30 euron lahjoja.
Myös joulukukissa on mukaan laskettu sukulaisille annettavat joulukukkatervehdykset.
Te muut taidatte vähän valehdella itsellenne kun laskette joulun todellisia kuluja? Kuten tuo ylläoleva kirjoittaja. Ensin haukkuu meidän joulun, vaikka omansa on satoja euroja kalliimpi.
ap
Jos oot oikea ihminen, sun lapsilla on varmaan ihan hirveetä siinä vaiheessa, kun ovat isompia, kun äitee suorittaa joulua.
Me syödään jouluna keskimääräistä paremmin ja enemmän, kuusen pitää olla metsäkuusi, koristeita en osta ikinä (vanhoja on riittämiin)... lahjoja ostetaan maltillisesti.
Meillä menee jouluun ehkä kaiken kaikkiaan 400-500 euroa, olisko sitäkään.
ovat niitä, jotka valittavat kun ei ole rahaa edes puuropakettiin.
Jos halusit palstalaisten sanovan tuon olevan normaalia, niin nyt tiedät valtaosan mielipiteen. Kai tajusit ennen kirjoittamista, että suurin osa meistä ei osta jouluksi uusia kannuja ja kuppeja? Lisäksi kun sanot laittavasi 100 euroa joulukorttikuvan vermeisiin, niin kyllähän se kuulostaa vaatteiden olevan kertapitoisia.
Enkä tällä halua kritisoida, tee ihan sellainen joulu kun tahdot, mutta nyt, kun rahasi on tiukilla, mieti todella mihin haluat panostaa! Kyllä se joulu tulee joka tapauksessa, helpoimmalla pääset, kun sopeutat odotuksiasi "siitä oikeasta joulusta". :)
Jos oot oikea ihminen, sun lapsilla on varmaan ihan hirveetä siinä vaiheessa, kun ovat isompia, kun äitee suorittaa joulua.
Me syödään jouluna keskimääräistä paremmin ja enemmän, kuusen pitää olla metsäkuusi, koristeita en osta ikinä (vanhoja on riittämiin)... lahjoja ostetaan maltillisesti.
Meillä menee jouluun ehkä kaiken kaikkiaan 400-500 euroa, olisko sitäkään.
Miksi sinun joulusi on aitoa ja meidän suorittamista?
Meillä tänä jouluna joulubudjetti on tosiaan jotain 500 euroa. Jos sinä ostat kuusen, se on joulutunnelman hakua, kun minä ostan, se on suorittamista? Voisitko kertoa miksi? Ne viljellyt ja viljelemättömät on siellä kuusikauppiaalla vierekkän. Hintaeroa on ehkä 10 euroa. Viime vuonna kuusi maksoi meillä 40 euroa, uskoakseni tänä vuonna saman verran.
Meillä ei taas jouluna syödä keskivertoa paremmin ja enemmän kuin teillä. Minusta se olisi älytöntä. Kukin tyylillään.
ap
että ostan lapsille uudet vaatteet joulukorttikuvaan, niin vain av-mamma voi ymmärtää sen niin, että niitä vaatteita käytetään vain siinä joulukorttikuvassa.
Ei, kyllä niitä käytetään myös jouluaattona, lasten omissa ja lasten kavereiden synttäreillä seuraavana vuonna, kyläreissuilla ja koko seuraavan vuoden ajan perhejuhlissa jne.
Käytiin juuri lasten kanssa kavereiden synttäreillä ja niillä oli päällä viime vuoden joulukorttiin ostetut vaatteet.
Tekö ette osta lapsille juhlavaatteita koskaan? Outoa. Meillä ostetaan, juuri ennen joulua, ei koskaan muulloin. Ne samat vaatteet saa kelvata myös kesäjuhlissa.
Lasken joulukoristeisiin muuten joulun kaikki ns. muut kulut eli esim joulupaperit ja lahjanarut ja rusetit, Iittalan glögilasit jne, eli ei niinkään mitään tonttu- tai pukkijuttuja LOL
Varsinaisia koristeita en tosiaankaan osta, niitä kun jo on ennestään ihan tarpeeksi.
ap