Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään, että rahat ei riitä oikeaan jouluun :(

Vierailija
25.10.2011 |

Olen aivan kamala joulufriikki. Kodin on oltava tip top, kuusen viljelty, pöytien notkuttava suklaita ja herkkuja sekä joulukukkia. Mulla menee kodin laittamiseen jouluiseksi aivan vaivatta sellaiset 300-400 euroa, eikä tähän vielä sisälly lahjoja, eikä jouluruokaa.

Ja nyt näyttää, että olisi tulossa laiha joulu... Perheemme tulot ovat joulun alle loka-joulukuussa noin 1000 euroa pienemmät mitä yleensä. Se tuntuu ja kirpaisee!

En tiedä, miten saan hankittua kaiken tarvittavan. Lahjoja ostan postimyyntifirmoista ja maksan osissa, niin olen tehnyt ennenkin.

Minkä verran teillä muilla menee jouluun rahaa?

Meidän perheessä menee seuraavasti:

- lahjoihin noin 1000 euroa

- joulukuusi 50-75 euroa

- lasten vaatteet joulukorttikuvaan 100 euroa

- joulukortit, teettäminen + lähetys 75 euroa

- joulukukkasiin 150-200 euroa

- joulumakeiset ehkä 50-60 euroa

- jouluglögit yms 50 euroa

- uudet joulukoristeet noin 200 euroa

Eikä mulla rahat riitä!!! Joo, olen varmaan tosi pinnallinen, kun murehdin tätä, mutta harmittaa ihan vietävästi, että meille on tulossa vähemmän rahaa. En tiedä, mistä kiristäisin. On tosi tärkeää, että koti on jouluna nätti, eikä se tule nätiksi ilmaiseksi...

Huoh. Minkä verran teillä muilla menee jouluna rahaa lahjoihin, kukkiin, koristeisiin (niitä vanhojakin tosin on laatikkokaupalla), joulukuuseen, uusiin tekstiileihin (joululiinat, verhot tms) ?

Toivon vastauksia erityisesti niiltä, jotka oikeasti laittavat kodin jouluiseksi, enkä niiltä jotka ostavavat lahjoja jollain 300 eurolla ja se on siinä sitten.

Sanokaa, että tää on normaalia!

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen ehdottomasti jouluihminen. Joulutunnelman eteen nähdään paljon vaivaa. Vertaanpa meidän kuluja teidän kuluihin..

- lahjoihin meillä menee ehkä 500-800 euroa (mukaanlukien sukulaisten, kummilasten ym lahjat), teillä noin 1000 euroa

- joulukuusi meillä menee 50 euroa teillä 50-75 euroa

- lasten vaatteet joulukorttikuvaan ei mene mitään sillä en teetä joulukorttikuvia, teillä menee 100 euroa. Ompelen itse lapsille kullekin pari- kolme erilaista jouluista asua. Kankaat ostan uutena (esim. fleece ei paljon maksa) ja juuri löysin UFFin euron päiviltä joulunpunaisia, upeita plyysiasuja, joista saan lapsille jouluasut!

- joulukortit, teettäminen + lähetys meillä tehdään kortit itse lasten kanssa, kulut kaikkineen ovat noin 50 euroa, teillä 75 euroa

- joulukukkasiin meillä ostetaan kukat erikseen ja teen itse asetelmat edellisvuotisiin koreihin ja edellisvuotisia koristeita käyttäen. Uudet jäkälät ja kävyt on haettu syksyllä. Rahaa upeisiin kukkalaitteisiin menee noin 60 euroa. Teillä 150-200 euroa

- joulumakeiset näihin menee ehkä 20 euroa, teillä ehkä 50-60 euroa

- jouluglögit yms 50 euroa, saman verran kuin teillä.

- uudet joulukoristeet teillä noin 200 euroa, meillä ei mene mitään, sillä meidän joulu tulee osittain nimenomaan niistä vanhoista, ihanista koristeista...

Meillä on kerralla hankittu sellaiset joulutekstiilit ja koristeet, ettei niitä tarvitse koko ajan olla ostamassa uusia. Tunnelma tulee yhdessäolosta, musiikista, kynttilöistä, yhdessä leipomisesta, askartelusta....

Vierailija
82/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä kannua ja mukeja, niin on joulu piloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI tule tähän ketjuun sanomaan, että tuo on NORMAALIA. Itse asiassa aikausi, maapallon ja talouden yleistilanteet, huomioon ottaen tuo on aika ällöttävää ja itsekeskeistä kerskakulutusta ja sotii räikeästi joulun todellisia arvoja vastaan.

Ymmärrän, että joulu on tärkeä ja toki on ihan saivartelua alkaa väittää, ettei siihen länsimaissa menisi ja saisikin mennä rahaa, ihan niin kuin muutenkin isoihin juhliin. - Ongelmasi ei mielestäni kuitenkaan ole lähtökohtaisesti nyt pienentyneet menot vaan joulun viettoon liittämäsi kerskakulutusmalli, jonka voisit ihan tuloista riippumatta rikkoa!

Miksi esim. pitäisi ostaa uusi astiasto tai uusia koristeita joka vuosi parilla sadalla? Varmaan saat kodin ihan yhtä jouluiseksi ja aivan yhtä paljon koristelluksi kuin viime vuonna niillä vanhoillakin koristeilla ja astioilla. Siis koristeiden määrässä tai kodin jouluisuudessa yhtään karsimatta!

Ja 100 euroa lasten vaatteisiin joulukorttikuvaa varten? What? Eikö kaapissa olevat vaatteet kelpaa? Ja mikä vielä parempaa, mitä jos vaikka askartelisitte yhdessä kortit, ettekä ostelisi kuvausvaatteita, kuvauttaisi ja teettäisi joka vuosi? Säästäisitte pari sataa ja ihan varmasti olisi enemmän jouluisempaa ja lapsillekin lämpimämpi hetki askarrella kortteja yhdessä kuin pönöttää jossain kuvassa!

Listaa voisi jatkaa, mutta pointtini ei ole tällaisten yksittäisten asioiden osoittelu vaan se, että ei sinun tarvitse karsia jouluisuutta tai juhlan tunnelmaa vaan ymmärtää se, että isonkin joulun voi toteuttaa pienemmälläkin rahalla!

Vierailija
84/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tuleva joulu.

1 dösälippu hautuumaa käyntiin ja samalla pääsee takasin.

Kynttilät haudalle ostettu tiimarista n.2,50€ kappale.

Lapselle 1 lahja.Brion joku härpäke n. 39€

Glögiä 1 litra joka jää aina juomatta.En muista hintaa.

Ruoka yms.ihan samaa kuin muulloinkin kun en voi sietää jouluruokaa.

p.s Eihän mun tarvikaan ostaa lippua kun vaunujen kans pääsee ilmaiseksi=)

p.p.s Vuositulot on keskivertoa korkeammat vaikkakin nyt hoitovapaalla eli ei johdu rahasta.Mua ei vaan kiinnosta joulu,suorastaan inhoan sitä=D

Vierailija
85/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori mut mua lähinnä naurattaa tää sun vuodatus..

Joo kyllä meillä vietetään joulua ja ihanaa sellaista. Me teemme ne jouluruoat joista pidämme, lapset saa lahjoja ja hankimme kuusen. Joulukoristeet nyt on samoja aika usein, se kuuluu perinteeseen kaivaa ne vanhat koristeet esiin!

Taidat nyt vähän höpöttää omias, tuskin joka vuosi ostat uusia joulusukkia yms koristeita.. eikä ihme jos teillä ei ole rahaa, opettele rahan käyttöä!! Kamalaa tuhlausta, hävettäis lapsille myöntää tollaista tuhlausta ja muista että he oppivat sen sinulta

Vierailija
86/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeeaan juhannukseen? entä oikeaa halloweeniin?

Entä kun tulee uusivuosi, riittääkö rahat????

uudet kannut ja koristeet joku juhlaan

Vierailija
87/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti tämä tuskin on provo. En voi mitenkään käsittää tällaista rahankulutusta. Ap pitäisi meidän jouluamme varmaan järkyttävänä. Olemme juuri niitä, jotka käyttävät 100€/lapsi*3. Nuorin lapsista saa jotakin brion junaradan toivottuja osia, koska ei ymmärrä lahjoista vielä. Muutama hyasintti tai muu edullinen joulukukka. Ruokiin satsataan enemmän. Ja nyt jo ajattelen, etten varmaan ikinä enää osta joulukoristeita, kun niitä on maltillisellakin ostamisella kertynyt laatikollinen.

Sitä näköjään valitsee piirinsä omien arvojensa mukaan, koska en tosiaankaan ole IKINÄ nähnyt ihmistä, joka ajattelee joulusta (ja varmaan muustakin rahankäytästä) näin. En vieläkään tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa....

Vierailija
88/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi käyttää vanhoja koristeita?!

Kortit voi ostaa Tiimarsitakin ja kukkiin ei tosiaan tarvitse laittaa kuin muutama kymppi. Kynttilät ovat halpoja ja kestävät vuosia (ainakin ne paksut).

Vierailija
89/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon yleensäkin hirveä tuhluri rahan kanssa, eikä joulu tee poikkeusta. Meillä on aina iso kasa sukulaisia aattona syömässä ja ruoka on tosi kallista, lahjat ostan täsmälleen sellaiset kuin saaja toivoo jne. MUTTA en tajua tuollaista, että joka vuosi pitäisi ostaa uudet koristeet tai pöytäliinat jne: mulle joulutunnelma syntyy nimen omaan niistä ihanan vanhoista, omasta että miehen kodista saaduista ja suhteen alkuaikoina hankituista vanhoista koristeista, pöytäliinoista ym.

Myöskään kukkia en osta koskaan, me saadaan niitä aina ihan tarpeeksi lahjana. Kuusena meillä on jo vuosia ollut muovikuusi, joka on hankittu aikoja sitten ulkomaan komennuksella ollessamme. Se tuo muistoja mieleen, ja kestää sen kuukauden, mitä kuusta joulun aikaan sisällä pidämme.

Epäilen, että ap on surkea provo, koska ei kai kukaan järkevä ihminen osaisi köyhyyden uhatessa olla listaamatta "turhia" asioita, eli niitä, joita ilmankin selviää, vaikkapa nyt joulusta?

Vierailija
90/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tajuan, etten kai sitten olekaan.

- Meillä menee ylivoimaisesti eniten rahaa ruokaan. Koko suku kokoontuu meille, joten helposti hurahtaa kolmen päivän ruokiin 20 hengelle 500 euroa. Viineihin menee vähän, koska yleensä vieraat tuovat niitä tullessaan.

- Lahjat kaikille 20 hengelle ehkä noin 600 euroa. Osalle ostetaan pariskunnittain ja halvalla. Lapsille (4 kpl) sekä kummilapsilleni (3kpl) menee rahaa enemmän.

- Joulukukat. No, en ole koskaan kuullutkaan noista sypresseistä. Olen ostanut yleensä 1-2 hyasinttia, joskus harvoin joulutähden (en pidä niistä) ja jos en saa lahjana ennen joulua niin yhden amarylliksen. Meillä panostetaan kynttilöihin ja niitä ostan yleensä joulunjälkeisistä aleista ja Ikeasta.

- Joulukoristeita ostan, kun vanhat on rikki ja pari vuotta sitten ostin joulunjälkeisestä alesta uudet, joten tänä vuonna en osta muuta kuin yhden valosarjan rikkimenneen tilalle sekä mahdollisesti ikkunavalokoristeen.

- Joulupöytäliinoja olen hankkinut vuosien varrella niin, että riittää joka pöydälle. Jouluastiastoa aloin kerätä jo 10 vuotta sitten ja se on ollut nyt näissä sukujouluissa käytössä.

- Joulukortit askarrellaan lasten kanssa itse. TArvikkeet ostin heinäkuussa, ja kohta askarrellaan. Perinteisesti kortin kannen askartelevat lapset ja minä sitten liimailen lapsista jonkun hauskan kuvan ja kirjoitan toivotukset sisäpuolelle. Mitään vaatteita tai valokuvauksia en takuulla maksa! Kuvat on printattu tietokoneella, ja ovat usein toimintakuvia pulkkamäestä tai piparinleivonnasta, jotka sitten leikkelen korttiin sopivaksi.

- Joulukarkkeja en osta erikseen. Tärkeää on, että on glögiä, pähkinöitä ja rusinoita ja hedelmiä. Suklaata tulee usein lahjaksikin, siksi en niihin panosta. Joskus ostan lapsille joulukalenteria varten yhden joulupukkipussin tms.

- Joulukuusi maksoi viime vuonna 50 euroa, mutta tänä jouluna mies varmaan hakee sen mökiltä.

- Jouluverhoja on vino pino kaapissa, mutta tähän taloomme ne eivät sovi. Tänä vuonna voisin yrittää joko koristella nykyisiä hopeatähdillä tms. tai sitten etsiä kangasta ja ommella keittiöön jouluiset verhot. Luulen, että päädyn halvempaan vaihtoehtoon, meillä kun ikkunoita on keittiössäkin jo 4 kpl. Kivat joulumatot tosin on hakusessa... Sellaisia en ole ikinä omistanut.

Minä suosittelen, että kaivat vanhat koristeet esille, teet niistä uudenlaisia yhdistelmiä ja otat esille jo unohtuneita koristeita. Ei varmasti tarvite ostaa mitään uutta. Tai sitten huomaat sen yhden ainoan, jonka haluat ja voit panostaa siihen. Joulukukkia et ämppää joka huonetta täyteen vaan ostat halvempia, teet omat asetelmat ja pidät huolen, että joka huoneessa on vain se yksi joulukukka. Sypressejä et tarvitse noin montaa. En edes käsitä, minkälainen lukaali teillä täytyy olla, jos voit sirotella montaa kukkasorttia ja asetelmaa joka huoneeseen ilman että se jo ahdistaisi. Panosta kynttilöihin ja jätä kukat pois! Käytä vanhaa astiastoa ja vanhoja pöytäliinoja - niitä on varmaan kaapeissa jo ihan unohtuneitakin. Panosta tunnelmaan, älä kerskakulutukseen ja tavaraan. Jos on paljon pöytätilaa, joille sopisi mielestäsi kukkia, niin laita niille piparilautasia tuomaan joulutuoksua ja kynttilöitä, pähkinöitä ja rusinoita.

Vierailija
91/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro teidän ruokajutuista ja lahjoista. Ovatko nekin ylenpalttisia? Yritätkö aina rakentaa jonkin joululehden mallijoulun?

Vierailija
92/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tajuan, etten kai sitten olekaan.

- Meillä menee ylivoimaisesti eniten rahaa ruokaan. Koko suku kokoontuu meille, joten helposti hurahtaa kolmen päivän ruokiin 20 hengelle 500 euroa. Viineihin menee vähän, koska yleensä vieraat tuovat niitä tullessaan.

- Lahjat kaikille 20 hengelle ehkä noin 600 euroa. Osalle ostetaan pariskunnittain ja halvalla. Lapsille (4 kpl) sekä kummilapsilleni (3kpl) menee rahaa enemmän.

- Joulukukat. No, en ole koskaan kuullutkaan noista sypresseistä. Olen ostanut yleensä 1-2 hyasinttia, joskus harvoin joulutähden (en pidä niistä) ja jos en saa lahjana ennen joulua niin yhden amarylliksen. Meillä panostetaan kynttilöihin ja niitä ostan yleensä joulunjälkeisistä aleista ja Ikeasta.

- Joulukoristeita ostan, kun vanhat on rikki ja pari vuotta sitten ostin joulunjälkeisestä alesta uudet, joten tänä vuonna en osta muuta kuin yhden valosarjan rikkimenneen tilalle sekä mahdollisesti ikkunavalokoristeen.

- Joulupöytäliinoja olen hankkinut vuosien varrella niin, että riittää joka pöydälle. Jouluastiastoa aloin kerätä jo 10 vuotta sitten ja se on ollut nyt näissä sukujouluissa käytössä.

- Joulukortit askarrellaan lasten kanssa itse. TArvikkeet ostin heinäkuussa, ja kohta askarrellaan. Perinteisesti kortin kannen askartelevat lapset ja minä sitten liimailen lapsista jonkun hauskan kuvan ja kirjoitan toivotukset sisäpuolelle. Mitään vaatteita tai valokuvauksia en takuulla maksa! Kuvat on printattu tietokoneella, ja ovat usein toimintakuvia pulkkamäestä tai piparinleivonnasta, jotka sitten leikkelen korttiin sopivaksi.

- Joulukarkkeja en osta erikseen. Tärkeää on, että on glögiä, pähkinöitä ja rusinoita ja hedelmiä. Suklaata tulee usein lahjaksikin, siksi en niihin panosta. Joskus ostan lapsille joulukalenteria varten yhden joulupukkipussin tms.

- Joulukuusi maksoi viime vuonna 50 euroa, mutta tänä jouluna mies varmaan hakee sen mökiltä.

- Jouluverhoja on vino pino kaapissa, mutta tähän taloomme ne eivät sovi. Tänä vuonna voisin yrittää joko koristella nykyisiä hopeatähdillä tms. tai sitten etsiä kangasta ja ommella keittiöön jouluiset verhot. Luulen, että päädyn halvempaan vaihtoehtoon, meillä kun ikkunoita on keittiössäkin jo 4 kpl. Kivat joulumatot tosin on hakusessa... Sellaisia en ole ikinä omistanut.

Minä suosittelen, että kaivat vanhat koristeet esille, teet niistä uudenlaisia yhdistelmiä ja otat esille jo unohtuneita koristeita. Ei varmasti tarvite ostaa mitään uutta. Tai sitten huomaat sen yhden ainoan, jonka haluat ja voit panostaa siihen. Joulukukkia et ämppää joka huonetta täyteen vaan ostat halvempia, teet omat asetelmat ja pidät huolen, että joka huoneessa on vain se yksi joulukukka. Sypressejä et tarvitse noin montaa. En edes käsitä, minkälainen lukaali teillä täytyy olla, jos voit sirotella montaa kukkasorttia ja asetelmaa joka huoneeseen ilman että se jo ahdistaisi. Panosta kynttilöihin ja jätä kukat pois! Käytä vanhaa astiastoa ja vanhoja pöytäliinoja - niitä on varmaan kaapeissa jo ihan unohtuneitakin. Panosta tunnelmaan, älä kerskakulutukseen ja tavaraan. Jos on paljon pöytätilaa, joille sopisi mielestäsi kukkia, niin laita niille piparilautasia tuomaan joulutuoksua ja kynttilöitä, pähkinöitä ja rusinoita.

Vierailija
93/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan oikeasti jouluista, mutta ei siihen nyt tuhansia todellakaan laiteta.

- lahjoihin noin 100-200€ (+ jos miehelle löytyy jotain kivaa), isovanhemmilla on riittävästi roinaa samoin serkun kummin kaimoilla, että lasten uusin päiväkotikuva kera joulukukan riittää

- joulukuusi: kaivetaan varastosta muovikuusi (joka maksoi ehkä kerran tuon 50€)

- lasten kuvat 50€ (siis se kaverikuva, joka menee isovanhempien ja kummien luo) muutoin soitellaan joulutervehdykset

- joulukortit, en jaksa

- joulukukkasiin 50€ (anopille ja äidille, mies vie kynttilän omalleen)

- joulumakeiset, ruuat + glögit 120€

Ja ihan on oikea joulu, vanhat koristeetkin kelpaa, me on ostettu kerran kunnon satsi peruskoristeita, ja nautitaan siitä, että lapset tekee päiväkodissa joka vuosi jotain, saadaan aina uusi koriste, joka merkitseekin jotain.

Vierailija
94/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi lisätä vielä, että irvokkaalla tavalla materialistinen.

Vierailija
95/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pilvin pimein jouluihmisiä, jotka laittaa sitä joulua paljon enemmän kuin minä. Esimerkiksi ne, joilla on joulublogi. Mulla ei ole. Aloitan joulun laiton tosi myöhään, vasta joulukuun puolivälissä.

Laitan sitä kotia jouluiseksi sen takia, että ollaan joulunpyhinä niin paljon kotona ja haluan että siellä on lämmin tunnelma.

En osta joka joulu juttuja UUSIKSI, vaan ostan hillitysti jotain tiettyjä UUSIA juttuja, lisää entisiin kokoelmiin. Ymmärrättekö?

En nosta joka vuosi kaikkia koristeita esille, vaan vaihtelen niitä.

Takana ei ole sen kaupallisempaa ajatusta.

Jouluruokia meillä on lanttu- ja porkkanalaatikot, karjalanpaistia ja rosollia sekä tonttulan joululeipää. Ei sen kummempaa, koska ei tykätä hössöttää ruoan kanssa, ihan perusjutut riittää. Kinkkua ei ole ollut koskaan, kun sitä ei kukaan syö.

ap

Vierailija
96/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä voi muuta sanoa kuin että tulin ihan surulliseksi tästä ketjusta. Kauheeta luettavaa, aikuiset ihmiset. Ap (ja monet muut) kuulostaa siltä, että pitää tehdä ja ostaa kuitenkin sen takia, että kilpaillaan naapureiden, sukulaisten ja kavereiden kanssa. Kukaan sitä ei myönnä. Pakkomielle, jolla saa koko joulunsa pilalle. Niinkuin nyt esimerkiksi ap:n joulu on jo pilalla, reilusti lokakuun puolella jo. Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuinka paljon tällä ap:lla on ikää, ja käykö itse töissä, vai onko kotiäiti?

Vierailija
97/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan ei oikeasti tulisi tälle palstalle kirjoittamaan jotain noin vajaaälyistä. Uudet joulukoristeet 200 euroa.... viimeistään tuossa vaiheessa alkoi haista.

Vierailija
98/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee todella surullinen olo aina kun kuulee, että joku inhoaa joulua.

Onneksi itselläni on todella rakkaita muistoja lapsuuden jouluista.

Mutta ap kysymykseen vastatakseni, voin kyllä ymmärtää, että joinain jouluna rahaa todella voi mennä noin paljon. Esimerkiksi meillä viime jouluna, kun olimme juuri muuttaneet, jouduin hankkimaan mm. uudet jouluvalosarjat (n.100e)ja uudet keittiön jouluverhot, lisäksi joka vuosi tulee joku uusi pieni koriste ostettua.

Valokuvaan tarvittavat vaatteet voivat äkkiseltään kuulostaa oudolta, mutta kyllä minäkin joitain uusia vaatteita ostan lapsille koulun joulujuhlaa varten.

Kukkiin menee helposti noin paljon rahaa, varsinkin ne sypressit on aika kalliita.

Lahjoihin meillä menee yht n.800e

Joulunaika kestää meillä kuukauden jonka aikana glögiä, leivontatarpeita, suklaata ja kynttilöitä kuluu aika paljon.

Ap:lle vielä: se Oikea Joulu ja tunnelma tulee kuitenkin ilman stressiä ja jouluastiastoa, joten yritä sinäkin vain löytää sitä lapsuuden iloa ja hämärää...

Vierailija
99/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee todella surullinen olo aina kun kuulee, että joku inhoaa joulua.

Onneksi itselläni on todella rakkaita muistoja lapsuuden jouluista.

Mutta ap kysymykseen vastatakseni, voin kyllä ymmärtää, että joinain jouluna rahaa todella voi mennä noin paljon. Esimerkiksi meillä viime jouluna, kun olimme juuri muuttaneet, jouduin hankkimaan mm. uudet jouluvalosarjat (n.100e)ja uudet keittiön jouluverhot, lisäksi joka vuosi tulee joku uusi pieni koriste ostettua.

Valokuvaan tarvittavat vaatteet voivat äkkiseltään kuulostaa oudolta, mutta kyllä minäkin joitain uusia vaatteita ostan lapsille koulun joulujuhlaa varten.

Kukkiin menee helposti noin paljon rahaa, varsinkin ne sypressit on aika kalliita.

Lahjoihin meillä menee yht n.800e

Joulunaika kestää meillä kuukauden jonka aikana glögiä, leivontatarpeita, suklaata ja kynttilöitä kuluu aika paljon.

Ap:lle vielä: se Oikea Joulu ja tunnelma tulee kuitenkin ilman stressiä ja jouluastiastoa, joten yritä sinäkin vain löytää sitä lapsuuden iloa ja hämärää...

tarkoita sitä, etteikö voisi vihata joulua. Minulla on erittäin lämpimät muistot jouluista lapsena, mutta en nykyään voi sietää koko juhlaa, joka on pelkkää materian hamstraamista, kuten tämäkin ketju todistaa. Mitä enemmän krääsää ja lahjoja, sitä onnellisempi ja hauskempi joulu.

terv. yksi, joka saa mukavan joulun aikaiseksi alle 600 eurolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä