Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkään, että rahat ei riitä oikeaan jouluun :(

Vierailija
25.10.2011 |

Olen aivan kamala joulufriikki. Kodin on oltava tip top, kuusen viljelty, pöytien notkuttava suklaita ja herkkuja sekä joulukukkia. Mulla menee kodin laittamiseen jouluiseksi aivan vaivatta sellaiset 300-400 euroa, eikä tähän vielä sisälly lahjoja, eikä jouluruokaa.

Ja nyt näyttää, että olisi tulossa laiha joulu... Perheemme tulot ovat joulun alle loka-joulukuussa noin 1000 euroa pienemmät mitä yleensä. Se tuntuu ja kirpaisee!

En tiedä, miten saan hankittua kaiken tarvittavan. Lahjoja ostan postimyyntifirmoista ja maksan osissa, niin olen tehnyt ennenkin.

Minkä verran teillä muilla menee jouluun rahaa?

Meidän perheessä menee seuraavasti:

- lahjoihin noin 1000 euroa

- joulukuusi 50-75 euroa

- lasten vaatteet joulukorttikuvaan 100 euroa

- joulukortit, teettäminen + lähetys 75 euroa

- joulukukkasiin 150-200 euroa

- joulumakeiset ehkä 50-60 euroa

- jouluglögit yms 50 euroa

- uudet joulukoristeet noin 200 euroa

Eikä mulla rahat riitä!!! Joo, olen varmaan tosi pinnallinen, kun murehdin tätä, mutta harmittaa ihan vietävästi, että meille on tulossa vähemmän rahaa. En tiedä, mistä kiristäisin. On tosi tärkeää, että koti on jouluna nätti, eikä se tule nätiksi ilmaiseksi...

Huoh. Minkä verran teillä muilla menee jouluna rahaa lahjoihin, kukkiin, koristeisiin (niitä vanhojakin tosin on laatikkokaupalla), joulukuuseen, uusiin tekstiileihin (joululiinat, verhot tms) ?

Toivon vastauksia erityisesti niiltä, jotka oikeasti laittavat kodin jouluiseksi, enkä niiltä jotka ostavavat lahjoja jollain 300 eurolla ja se on siinä sitten.

Sanokaa, että tää on normaalia!

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötte ilmaiseksi :) Jokuhan nekin ruoat maksaa, ellette sitten nälässä ole. Kuitenkin laitat jo pelkästään glögeihin ja makeisiin yli sata euroa niin kyllähän tuossa vaan mielikuvitus on rajana että mitä teidän syömiset sitten olisi. Meidän jouluruokabudjettihan on verrattaen suht hillittykin. 300 e ja sisältää KAIKEN, kaiken syötävän ja juotavan. Joulukukkasiin, joo ostan sen yhden asetelman, laitan rahaa ihan korkeintaan 40 e, tähänkin sinä satsaat jopa 200 euroa! Oman metsän kuusi ei meille mitään maksa. Oma metsä kuluineen sekä myöskin tuottoineen on, oli joulua tai ei, tajuat varmaan pointin? :) Myöskään joulukoristeisiin, olkoon mitä paperia tai iittalaa, hyh sentään, tahansa, en saa kulumaan vuosittain 200 euroa, lähellekään. Kuten sanottu, ostamme tavaroita, esim Villeroy&Bochia jota itse suosin, ympäri vuoden. Jouluna ei tarvii alkaa sitten erikseen hienoa leikkimään :)

Lahjoihin käytätte tuplaten sen mitä me.

PS. Siis, tulostatte vai teetätte nuo kortit?

Vierailija
42/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten tajua minäkään ap:n listaa. Meille herkut ovat kaikkein tärkeimpiä ja niihin menee taatusti enemmän rahaa kuin monella muulla, kun on kaikki alkupalat, juustot ja muut herkut perinteisten jouluruokien lisäksi.

Mä ostan joulukoristeet aina joulun jälkeen alennusmyynnistä, jos siis jotain lisää ajattelen haluavani. Viimeksi hankin kaiken -70% alennuksella, kustannukset ehkä 30€ ja sain vaikka mitä ihanuuksia. Lisäksi haluan ehdottomasti käyttää niitä vuosien varrella kerättyjä ihanuuksia. Lisäksi ostin suunnilleen juhannuksen (!!) jälkeen muutamia ihania wanhoja joulukoristeita antiikkiliikkeestä, ne oli alihinnoiteltu ihan käsittämättömän halvasti!! Eli ajoita ap jatkossa hankinnat niin ettet osta uusia koristeita ainakaan just joulun alla, jolloin ne on kalleimmillaan.

Kukkasia en laita noin paljon kuin ap, meillä kissat syö myrkylliset niin ei voi laittaa, vähempikin riittää ja lisäksi meille tulee aina aika paljon tuomisinakin kukkia, joten luotan siihen että osa tulee lahjaksi.

Kortit teetän nettikaupassa hyvissä ajoin, just oli -30% taas... enkä hanki mitään erityisiä vaatteita lapsille kuvaan, mulla on vähän eri idea noissa korteissa aina.

Lahjoihin en laita myöskään noin paljon ja niitäkin kerään pitkin vuotta. Ei mulla riitä hermot ja aika haalia kaikkia lahjoja just ennen joulua, vaan ostan kun jotain kivaa tulee vastaan ja säilytän niitä sellaisessa lahjajemmalaatikossa.

Eli ennakointia ja karsimista ap, ja saat silti ihanan tunnelmallisen joulun ilman ankeilua! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloin laskemaan niin mähän saan sun ilmoittamista luvuistasi päälle 1700 e kun taas nuo minun kirjoittamani kulut ovat 1040 e kun se kukkien summakin on mukaan laskettuna. Että kyllä se teidän joulu vaan melkein tuplaten kalliimpi on. Ja vielä ilman ruokia. Opettele laskemaan jos et laskinta omista.

T. se 25

Vierailija
44/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin 2000-3000 euroa, mutta vain lahjoihin (pari isompaa/kalliimpaa lahjaa per hlö), ruokiin, ja viineihin. Joulutunnelman saa aikaan vanhoillakin koristeilla. Ja koska olen nautinnonhaluinen luonteeltani, ei meillä hössötetä mitään uusia vaatteita, en myöskään jaksa lähettää kortteja kuin äidille, ja siivooja tulee tekemään joulusiivouksen pari päivää ennen aattoa.

Ja minä istun kuusta katsellen, villasukat jalassa ja nautin glögiä.

Ap rauhoitu ja priorisoi rahan käyttö. Satsaa ruokaan ja juomaan, ja lahjoihin jos niitä tarvitaan. Ja hei, kuka haluaa joulukortteja, joissa on lasten kuvat?

Meillä menee joulunpyhien ruokiin ja

kinkkuun noin 500 e, viineihin, koristeisiin ja kukkasiin toinen 500 e ja lahjoihin ehkä 300 e per nuppi. Kyllähän se sellainen lähes puolentoista tonnin paukku on joka vuosi... Meitä on siis kaksi.

Hyvä me kaksi!

ap

Vierailija
45/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja merkit maksaa 15 euroa.

Aiemmin teetettiin, mutta säästää paljon, kun tulostaa itse.

Vahingossa muistelin aiempia jouluja, jolloin teetettiin.

Joulukukkasissa on myös sukulaisten joulutervehdykset laskettu. Joulukarkeissa samoin.

En osta alennusmyynneistä joulukoristeita, koska siellä on pääasiassa krääsää. Meillä on jo ihan tarpeeksi joulukoristeita - uusia ei tosiaan enää tarvita!

Ne ostamani joulukoristeet ovat esim maljakoita, joita voi pitää ympäri vuoden. Joulukranssi viime vuodelta oli aika ajaton ja se on ollut ovessa koko vuoden, koska ei ole punainen. Lasken sen kuitenkin joulumenoihin.

Ei mitään kuusenpalloja tai pöytätonttuja meille tosiaan osteta. Ehkä olisi pitänyt nimetä tuo joulukoristeet toisella tapaa. Lasken siihen myös esim joulunpyhien ajojen bensat.

ap

Vierailija
46/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloin laskemaan niin mähän saan sun ilmoittamista luvuistasi päälle 1700 e kun taas nuo minun kirjoittamani kulut ovat 1040 e kun se kukkien summakin on mukaan laskettuna. Että kyllä se teidän joulu vaan melkein tuplaten kalliimpi on. Ja vielä ilman ruokia. Opettele laskemaan jos et laskinta omista.

T. se 25

mitä meillä jouluna menee, usko pois. Olenhan jo korjaillut lukuja esim joulukortteihin ei mene 75 euroa, vaan 15 euroa. En suosittele tekemään mitään johtopäätöksiä aloituksen perusteella, siellä tosi monet luvut ovat aika reippaasti yläkanttiin. Esim karkkeihin menee varmaan jotain 15 euroa, aloituksessa saattoi olla isompi luku.

ap

Vierailija
47/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lahjoihin noin 600 euroa

- joulukuusi 40 euroa (tuskin kuusien hinnat ovat tuplaantuneet!)

- lasten vaatteet joulukorttikuvaan 0 euroa (olenkin jo ostanut aiemmin syksyllä, en muistanut)

- joulukortit, postimerkit 15 euroa

- joulukukkasiin 60 euroa (tulppaaneja ei ollutkaan kuin 1 kimppu, tarkistin vanhoista kuvista ja sypressit maksaa 4 euroa, kuistilla on aina ollut ilmaisia havuja)

- joulumakeiset 20 euroa

- jouluglögit yms 6 euroa

- joulukoristeita meillä on jo tarpeeksi, eikä niitä ole tarvinnut ostaa vuosiin

eli mitä tästä nyt sitten tulee, noin 750 euroa. Onko se muka paljon?

Sori, tuli aloitukseen vähän turhan reippaat luvut. Olisi pitänyt tehdä tarkituslaskenta.

ap

Vierailija
48/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

outoa, tyhjänpäiväistä tai vaikkapa säälittävää kirjoittaa ensin jotain (puuta heinääkö?) ja alkaa sitten kritiikin mukaan korjailemaan sitä, että loppujen lopuksi ollaankin jossain ihan muissa lopputulemissa. Jostainhan sinä nuo luvut olit ottanut. Vastasin nimenomaan alkuperäiselle, alkuperäiseen viestiin siis. Se, että teidän jouluun kuluukin alle puolet tuosta alkuperäisestä, olisi keskustelun kannalta ollut aika relevantti tieto sinänsä. Eipä siis sinunkaan kannata tehdä mitään johtopäätöksiä minun vastauksistani, sillä minä vastasin johonkin ihan muuhun, kuin miten asiat sitten "todellisuudessa" olivastkaan.

Koita nyt vaan kestää kritiikki ja pidä oma linjasi. Säälittävintä on se, että aletaan taipua ja kaunistella kun alkaa tulla kriittistä palautetta.

Vierailija
49/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli kyllä hauska veto. Alunperin kalliit sypressit onkin 4-5 euroa ja joulukoristeisiin laskettu myös bensat.

Vierailija
50/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuten huomaat, niin eipä meilläkään osteta mitään KRÄÄSÄÄ, vai mitä tuumaat jostain sotia edeltävän ajan wanhan ajan koristeista??? Jos sä et halua oikeasti vinkkejä miten päästä halvemmalla ja silti saada kivaa, niin älä sitten kysy, ärsyttävää.

T. 84

ja merkit maksaa 15 euroa. Aiemmin teetettiin, mutta säästää paljon, kun tulostaa itse. Vahingossa muistelin aiempia jouluja, jolloin teetettiin. Joulukukkasissa on myös sukulaisten joulutervehdykset laskettu. Joulukarkeissa samoin. En osta alennusmyynneistä joulukoristeita, koska siellä on pääasiassa krääsää. Meillä on jo ihan tarpeeksi joulukoristeita - uusia ei tosiaan enää tarvita! Ne ostamani joulukoristeet ovat esim maljakoita, joita voi pitää ympäri vuoden. Joulukranssi viime vuodelta oli aika ajaton ja se on ollut ovessa koko vuoden, koska ei ole punainen. Lasken sen kuitenkin joulumenoihin. Ei mitään kuusenpalloja tai pöytätonttuja meille tosiaan osteta. Ehkä olisi pitänyt nimetä tuo joulukoristeet toisella tapaa. Lasken siihen myös esim joulunpyhien ajojen bensat. ap

Vierailija
51/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun korjailet noita lukuja, korjaatko niitä tämän vuoden joulubudjetin mukaisesti vai aikaisempien vuosien? En myöskään ymmärrä miten voit peruuttaa lähes kaiken alkuperäisen viestisi sisällöstä. Oletko tosiaan niin harkitsemattomasti tehnyt aloituksen?

Meillä menee jouluun ehkä n. 600 sisältäen lahjat, ruuat, kuusen ja muun. Ruokaan menee eniten, lahjoihin ehkä n. 150€. Itse olen niin laiska etten ole vielä koskaan lähetellyt joulukortteja enkä aio lähetellä niitä nytkään. Mitään suurempia joulukoristeitakaan meillä ei ole, en oikein välitä sellaisista. Lasten kanssa askarrellaan lumihiutaleita ja joulutonttuja, joulukalenteri laitetaan seinälle, kuusi koristellaan, poltetaan kynttilöitä sisällä ja pihalla, sohvalle laitetaan punainen huopa ja muutama muu joulukoriste laitetaan esille.

Vierailija
52/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lahjoihin noin 600 euroa

- joulukuusi 40 euroa (tuskin kuusien hinnat ovat tuplaantuneet!)

- lasten vaatteet joulukorttikuvaan 0 euroa (olenkin jo ostanut aiemmin syksyllä, en muistanut)

- joulukortit, postimerkit 15 euroa

- joulukukkasiin 60 euroa (tulppaaneja ei ollutkaan kuin 1 kimppu, tarkistin vanhoista kuvista ja sypressit maksaa 4 euroa, kuistilla on aina ollut ilmaisia havuja)

- joulumakeiset 20 euroa

- jouluglögit yms 6 euroa

- joulukoristeita meillä on jo tarpeeksi, eikä niitä ole tarvinnut ostaa vuosiin

eli mitä tästä nyt sitten tulee, noin 750 euroa. Onko se muka paljon?

Sori, tuli aloitukseen vähän turhan reippaat luvut. Olisi pitänyt tehdä tarkituslaskenta.

ap

Tämähän jo kuulostaa aivan normaalilta, ihan erilaiset luvut kuin ekassa viestissä. Tosin tuo 600€ joululahjoihin on aika paljon. Jos rahaa ei ole, siitä on helpointa karsia, samoin noista kukkasista. Listasta oli jäänyt pois ne uudet astiat jota todellakin ovat aivan turhia, varsinkin jo rahaa ei ole tarpeeksi.

Vierailija
53/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän nyt maksaa yks pieni kalkkunarulla ja bataattivuoka..?

Eli meillä ei hössötetä, ei laiteta koristeita eikä kukkia eikä varmaan hankita lahjojakaan. Viime talvesta jäi koirille hautakynttilät eli ei tarvii niitäkään ostaa. Melko lailla normiruokaa syödään, hyvää viiniä on aina muutenkin viikonloppuaterioilla. Eli ei oikeestaan mee yhtään "ylimääräistä" rahaa.

Vierailija
54/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei paljoa joulua jaksa surkutella, se tulee ja menee. Mutta silti meillä on ollut joka joulu lämmin tunnelma ja panostamme ruokailuun, että olis normaalia juhlavampaa kotona ja lahjoja ostan aina jo kun alennusmyynnit alkaa, että lapset saavat edes 1-2 pakettia. Kortteja emme lähetä ja kaikki muu jää.

Vierailija
55/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten uudet vaatteet kuvaa varten?!? JA miksi uudet koristeet pitää ostaa joka vuosi? Jos oot tähän asti ostanut uudet joka vuosi, niin sulla on niitä varmaan aikamoinen varasto, eiköhän niillä saa kodin koreaksi.

Miksi lahjoja pitää olla niin tuhottomasti ja kalliita? Ei se joulun tunnelma niistä tule. monta kivaa pakettia saa paljon edullisemminkin.

Mun mielestä meillä on kotona nättiä ja jouluna jouluista, vaikka en osta kaikkia koristeita joka vuosi uusiksi ja laitan lahjoihin vain sen noin 300. Tänä vuonna ajattelin ostaa uudet verhot keittiöön, ehkä kaitaliinan, muuten pärjätään vanhoilla.

Ruokaan menee kyllä meilläkin rahaa, tosin syödään aina aika hyvin, joten ei nyt jouluna siihenkään ihan hirveen paljon enemmän kuin muulloin. Viiniä on ruoalla viikonloppuisinkin.

Vierailija
56/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähtekää vaikka matkalle. Tuolla rahankulutuksella sekin onnistuisi eikä tarvitse hössöttää niin paljoa kodin kanssa vaikka se ihanaa onkin. Matka korvaa myös osan lasten lahjoista tottakai. Kuvakortit jätät nyt teettämättä ja askartele muuten persoonalliset kortit.

Vierailija
57/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä ostaa uudet joulukoristeet ja -liinat yms. joka vuosi...

Vierailija
58/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

usean sadan euron koristeet,mitä teet niille vanhoille???Voisitko tänä vuonna käyttää samoja kuin viime vuonna??Voisitko ostaa suklaat nyt jo tukusta halvemmalla??Voisitko tuunata valokuvaa varten vaatteet niistä mitä teillä jo on eikä ostaa uusia?????

Vierailija
59/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tyydyn kommentoimaan vain yhtä kohtaa: siis miksi käytät 200 € joulukoristeisiin joka vuosi? Eikö niitä ole jo joka väriä ja laatua varastoissasi? Miksi et päättäisi tämän vuoden teemaa ja etsisi siihen liittyviä koristeita ihan omista kaapeistasi. Tietenkin kynttilöitä ja paperisevettejä pitää hankkia uusia, koska ne ovat kuluvaa käyttötavaraa, mutta ne muut?

Samoin ehdottaisin kohtuullistamaan joulukukkiin menevää summaa. Vai onko osa niistä muille lahjaksi meneviä?

Vierailija
60/99 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä silti jaksa uskoa, että se joulun tunnelma syntyy noista.

Joulun tunnelma syntyy yhdessä olemisesta, tuoksuista, kynttilän valosta, lasten äänistä ja kirkkaista silmistä.

- Käytä vaikka toissavuotisia joulukoristeita. Tai viiden vuoden takaisia. Tai lasten tekemiä!

- Uudet tekstiilit: kts. edellinen vastaus

- Miksi ihmeessä uudet vaatteet joulukorttikuvaan? Hei haloo. Askarrelkaa lasten kanssa joulukortit, lapsille se on paljon tärkeämpää.

- Ruoka: minä aina ihmettelen tätä jouluruoan kalleutta. Eihän jouluruoat edes ole mitään kovin kalliita, niitä kuitenkin sitten syödään monta päivää. Kunhan pidät huolen, ettei ruokaa mene roskiin, se tulee oikeasti kalliiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme