Subjektiivinen päivähoito-oikeus on NIIIN hanurista!
Mä aloitan työt kuukauden kuluttua, ja olen hakenut pojalleni päiväkotipaikkaa jo 10 kk sitten. Meidän alueen päiväkodit on ihan järkyttävän ruuhkaisia, olleet jo monta vuotta ja varmaan siksi päätökset tulevat todella myöhään. Alueelta suljettiin muutama vuosi sitten kolme päiväkotia, kun ennusteiden mukaan lapsimäärät vähenevät radikaalisti. No eipä vähenneet, päin vastoin, ja täällä ollaan ihan kusessa hoitoonpääsyn kanssa.
Kuulin tänään kerhossa, että yksi äiti oli saanut tiedon hoitopaikasta. Heidän poika oli päässyt samaan päiväkotiin jossa isosiskokin on, hurraa! Äiti tosin itse on kotona perheen vauvan kanssa ja molemmat isommat lapset siis hoidossa. Päiväkoti oli sama, johon minäkin hain paikkaa.
No, kotiin päästyämme luurin kampeen ja päiväkotiin soittamaan. Juu, kyllä, paikat on jaettu, mutta valitettavasti me ei päästy sinne. Heillä oli vain yksi paikka vapaana, ja etusijalla oli toinen perhe, jolla oli jo yksi lapsi ennestään samassa tarhassa. Aivan hoo-molaisena kysyin, että miten voi näin olla? Meillä on molemmat aikuiset kuukauden kuluttua töissä, mutta paikka annetaan kuitenkin sellaiselle perheelle, jossa toinen aikuinen on kotona!!
Soittelin lisää, ja lopulta selvisi minne me "pääsemme".. emme päässeet oman alueen päiväkoteihin vaan joudumme viemään lapsen kuuden kilometrin päähän toisen alueen päiväkotiin. Meillä on kaksi hakijaa/viejää ja vain yksi auto, eli toiseen suuntaan on aina mentävä lapsen kanssa bussilla.
Ja syy tähän? Alueellamme on kuusi päiväkotia, jotka ovat aluejohtajan mukaan täynnä ei paikkoja yksinkertaisesti ole. On kuulemma niin paljon näitä subjektiivisen hoito-oikeuden käyttäjiä, että tarhat ovat savupiippua myöden täynnä! Ok, ymmärrän kyllä, että heilläkin on oikeus hoitopaikkaan, mutta MIKSI etusijalla eivät voi olla ne perheet, jossa käydään töissä ja sitä hoitopaikkaa tarvitaan OIKEASTI??!
Kommentit (284)
hoitaja kotiin niin kuin tehtiin usein ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta. Olisiko se mielestäsi parempi vaihtoehto?
että se kotona oleva äiti, joko a) hoitais itse ne lapsensa b) kotona olevana kuskais lapsensa kauempana olevaan päiväkotiin
ap kirosi subjektiivisen päivähoito-oikeuden h****tiin. Kysykää vanhemmiltanne ja aiemmilta sukupolvilta kuinka helppoa se työssä käynti oli, kun lapset piti saada sen ajaksi hoitoon jonnekin.
hoitaja kotiin niin kuin tehtiin usein ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta. Olisiko se mielestäsi parempi vaihtoehto?
että se kotona oleva äiti, joko a) hoitais itse ne lapsensa b) kotona olevana kuskais lapsensa kauempana olevaan päiväkotiin
ap kirosi subjektiivisen päivähoito-oikeuden h****tiin. Kysykää vanhemmiltanne ja aiemmilta sukupolvilta kuinka helppoa se työssä käynti oli, kun lapset piti saada sen ajaksi hoitoon jonnekin.
Miksi jatkuvasti yhdistetään päivähoidon saatavuus työtätekeville vanhemmille subjektiiviseen päivähoitolakiin,ikään kuin ilman lakia joka avaa ovet kaikille haluaville,syystä piittamatta,päivähoitoa ei olisi.Olemassa on todellakin vaihtoehto jossa työssäkäyville vanhemmille tarjotaan lasten hoitoa kun itse ovat töissä tai perheille jotka syystä tai toisesta eivät ilman apua pysty lapsiaan hoitamaan.Nykyinen laki päinvastoin aiheuttaa sekä lapsille,vanhemmille että yhteiskunnalle enemmän huolta kuin hyötyä.
Miksi jatkuvasti yhdistetään päivähoidon saatavuus työtätekeville vanhemmille subjektiiviseen päivähoitolakiin,ikään kuin ilman lakia joka avaa ovet kaikille haluaville,syystä piittamatta,päivähoitoa ei olisi.Olemassa on todellakin vaihtoehto jossa työssäkäyville vanhemmille tarjotaan lasten hoitoa kun itse ovat töissä tai perheille jotka syystä tai toisesta eivät ilman apua pysty lapsiaan hoitamaan.Nykyinen laki päinvastoin aiheuttaa sekä lapsille,vanhemmille että yhteiskunnalle enemmän huolta kuin hyötyä.
Ei siinä laissa sanota että vanhemmat saa valita lapsensa hoitopaikan, toiveita toki saa esittää. Yksinkertaisesti, aina ei saa sitä mitä haluaa, kaikki lapset eivät pääse lähipäiväkotiin ja luulis aikuisten ihmisten sen ymmärtävän. Vaikka se lusmu mamma ei olis saanut lastaan siihen ap:n lähipäiväkotiin ei olis ollut mitenkään varmaa että ap:n lapsi sen paikan olis saanut. Yhtä hyvin sen paikan olis saanut joku muu. Tuskin ap on ainoa jonka lapsi on jonossa juuri siihen päiväkotiin.
Ei ole mahdotonta tutkija ja laajoja seurantatutkimuksia myös tehty.Suomessa näistä ei vaan puhuta ääneen muut kuin Keltikangas-Järvinen ja hiljattain myäs Erja Rusanen.Kyllä siis ihan suomenkielistäkin tekstiä on saatavilla aiheesta, jos todella kiinnostaa.
mutta nämä tutkimukset koskettavat kylläkin alle kolmivuotiaita.
että ap piipahtaa siellä työterveyshuollossa hakemassa lääkärintodistuksen uupumuksesta. Muista tehdä selväksi, että päiväkotikuljetukset rasittavat häiritsevästi teidän arkeanne, ja ota yhteys päivähoidon johtajaan.
Ei kotiäideillä ole mitään yksinoikeutta uupumiseen tai helppoon arkeen. Voit ihan yhtä lailla käyttää systeemiä hyödyksi, kunhan vain osaat.
näin sen täytyy olla. Vain minun oikeudellani käydä töissä on merkitystä, minun palkallani ja minun urakehitykselläni, minun talollani, minun tulevalla eläkkeelläni ja minun lapseni oikeudella päästä lähitarhaan. Niin ärsyttävää kun maailmassa on muitakin ja muiden tarpeita, koska meidän perheen ehdoton tarve on kaksi työssäkäyjää, ja minun ehdoton tarve on saada työnantajan tarjoamia älyllisiä virikkeitä, jotka jalostavat minua, ja lapseni tarvitsee tarhan virikkeitä, jotka jalostavat häntä. Ja kaikki huonommat alta pois, yhteiskunnan tulee taata kaikki edellä mainittu juuri minulle, juuri nyt tai muuten minä suutun ja puhkun ja puhisen ja hermostun. Miten joku huonompi ihminen voi saada sellaista, mikä kuuluisi minulle?
Koska ihminen ei ole kone, ei voida yksiselitteisesti sanoa, että jos ihmiselle tapahtuu näin, regoi hän siihen näin. Jokainen ihmine on yksilö ja tähän yksilöön vaikuttaa niin moni muuttuja, että on hiukan eri asia tutkiä ihmisen mieltä kuin vaikkapa fysiikan lakeihin perustuvia asioita. Tämä vastaus myös lainausta edeltävään kirjoitukseen.
Tutustupa hieman esim. fysiikan tutkimuksiin ja approksimaatioihin, joita siellä joudutaan tekemään. Katos, kun maailman ei ole tyhjiö, joten fysiikan lait eivät suoraan toimi tosi elämässä. Tiedäthän?
Jos ei taidot riitä tutkimaan asioita, niin kannattaa silloin pysyä hiljaa, eikä heittää mutu-mielipiteitä asioista, kuten ainakin kasvatustieteilijöillä on tapana tehdä.
niin av-äiti tietää aina parhaiten.
Äidin ollessa kotona työttömänä tai äitiyslomalla niin hänen tehtävänsä ei ole lastensa kasvattaminen eikä varsinkaan näiden kotona hoitaminen. Näin se vain menee, ja se kellä sattuu oleen duunipaikka saa maksaa itse itselleen hoitajan kotiin. Päiväkotipaikat pitää varata vain näille kuuluisille virikelapsille, se on vain oma häpeäsi jos muuta odotat.
No lähdetään siitä, että perheistä tarvitaan tieto ovatko vanhemmat töissä, opiskelvat, työttöminä vai kotona hoitamassa nuorempia lapsia, eläkkeellä tms. Nämä tiedothan löytyvät verottajalta ja/tai kelasta. En usko, että vaatisi ihan hirveää byrokratiaa, jos kunta saisi nämä tiedot ko. paikoista.
Ai, vuoden tai puolentoista viiveellä :D Sehän se vahvistettu verotus on. Ja se ei lisäksi kerro työajoista mitään. Jos vanhemmista toinen tekee yötyötä ja toinen päivätyötä, ei lapsi hoitoa tarvitse.
Minkälaisia tampioita oikein on olemassa!
Mulla on yövuoro klo 22-07. Kotona olen noin klo 8. En missään tapauksessa jaksaisi yön valvottuani ja töitä painettuani olla vielä päivää 3-vuotiaamme kanssa klo 17 asti, kun mies tulee töistä ja pääsisin nukkumaan. Nukkua ehtisin 3 tuntia ja sitten taas ylös painamaan 9-10 tunnin vuoron. Jos taas sitten suoraan lapsenhoitoon.
Ei hyvää päivää, mietitkö yhtään mitä kirjoitit??
No lähdetään siitä, että perheistä tarvitaan tieto ovatko vanhemmat töissä, opiskelvat, työttöminä vai kotona hoitamassa nuorempia lapsia, eläkkeellä tms. Nämä tiedothan löytyvät verottajalta ja/tai kelasta. En usko, että vaatisi ihan hirveää byrokratiaa, jos kunta saisi nämä tiedot ko. paikoista.
Ai, vuoden tai puolentoista viiveellä :D Sehän se vahvistettu verotus on. Ja se ei lisäksi kerro työajoista mitään. Jos vanhemmista toinen tekee yötyötä ja toinen päivätyötä, ei lapsi hoitoa tarvitse.
Mulla on yövuoro klo 22-07. Kotona olen noin klo 8. En missään tapauksessa jaksaisi yön valvottuani ja töitä painettuani olla vielä päivää 3-vuotiaamme kanssa klo 17 asti, kun mies tulee töistä ja pääsisin nukkumaan. Nukkua ehtisin 3 tuntia ja sitten taas ylös painamaan 9-10 tunnin vuoron. Jos taas sitten suoraan lapsenhoitoon.
Ei hyvää päivää, mietitkö yhtään mitä kirjoitit??
niin joku kunnan virkamies kyllä takuuvarmasti keksisi että te ette sitä hoitopaikkaa tarvi, koska teillä on jompikumpi vanhemmista aina kotona. Päättäähän nytkin kelan lääkäri jossain toisella puolen maata potilasta näkemättä että terve se on, ei se mitään eläkettä tarvi. Ei siinä omalääkärin todistus mitään paina. Säästöt otettaisiin sieltä mistä ne saataisiin, viis siitä saako vanhemmat nukkua vai ei, jos olet kotona niin pystyt kyllä lapsesi hoitamaan. Just tämän takia mä olen valmis maksamaan virikelasten hoidon, vain sillä takaan että myös minun lapsellani on oikeus hoitopaikkaan ilman älytöntä paperisotaa ja tappelua tärkeilevien virkamiesten kanssa.
Meni väärä lainaus eikä sekään onnistunut :) Piti siis olla tää.
[/quote]
[/quote]
t, 261
siitä, että kotiin voi jäädä hoitamaan lapsia, jos toinen vanhempi on töissä. Että muuttaa sitten vaikka halvempaan vuokra-asuntoon :) Joko tässä on naiiviuus huipussaan tai sitten muualla Suomessa vuokra-asunto tilanne on todella erilainen kuin täällä pääkaupunkiseudulla. Täällä ei niita halvempia asuntoja noin vain löydäkään.
Me muutettiin omistusasuntoon jokunen vuosi sitten, koska meidän vuokra nousi nousemistaan. Neliöitä tuli kymmenkunta lisää ja asumiskustannukset nousi silloin 100 e kuukaudessa. Taivas tietää mitä vuokra on tällä hetkellä.
En voisi kuvitellakaan, että haluaisin muuttaa omasta kodistani jonnekin muualle, mutta jos nyt näin olisi, niin tuskinpa saisimme vuokra-asuntoa mistään halvalla ainakaan kovinkaan pian. Esim. kaupungin vuokra-asuntoon meillä ei olisi mitään mahdollisuutta päästä, jono taitaa olla toista vuotta pitkä.
Tunnen yhden nuoren perheen, joilla on kaksi lasta ja kolmas tulossa. He asuivat vuorkalla yksityisellä vuokranantajalla. Tämä kuitenkin päätti myydä asunnon ja sanoi vuokralaiset irti. Perhe laittoi heti asuntohakemukset kaupungille. Silloinen vuokra-asunto piti olla tyhjä kesäkuussa ja kun kesäkuu koitti, kaupunki tarjosi vain ei oota. Samaa tarjoavat vieläkin, ja perhe asuu mumminsa luona 51 neliön asunnossa. Heidän kaikki huonekalut ja tavarat on ripoteltu ympäriinsä kavereiden ja sukulaisten kellareihin. Että jos koditon perhekään ei saa vuokra-asuntoa, niin meillehän nauraisi harakatkin, jos sellaista hakisimme.
Niin että työt kutsuvat ja lapsi menee päivähoitoon. Jos jostain paikan saa.
Koska ihminen ei ole kone, ei voida yksiselitteisesti sanoa, että jos ihmiselle tapahtuu näin, regoi hän siihen näin. Jokainen ihmine on yksilö ja tähän yksilöön vaikuttaa niin moni muuttuja, että on hiukan eri asia tutkiä ihmisen mieltä kuin vaikkapa fysiikan lakeihin perustuvia asioita. Tämä vastaus myös lainausta edeltävään kirjoitukseen.
Tutustupa hieman esim. fysiikan tutkimuksiin ja approksimaatioihin, joita siellä joudutaan tekemään. Katos, kun maailman ei ole tyhjiö, joten fysiikan lait eivät suoraan toimi tosi elämässä. Tiedäthän? Jos ei taidot riitä tutkimaan asioita, niin kannattaa silloin pysyä hiljaa, eikä heittää mutu-mielipiteitä asioista, kuten ainakin kasvatustieteilijöillä on tapana tehdä.
Muuhun kommenttiisi en viitsi edes kommentoida.
Terveisin tekniikan alan asiantuntija, joka osaa ajatella asioita myös muilta näkökannoilta ja ei omaa putkiaivoja
kun tästä asiasta puhutaan. Kun ihan fakta on se, että 90% subjektiivisen ph-oikeuden käyttäjistä käyttää sitä tasan siksi, että ne voi sen tehdä. Ei siinä ole taustalla sen kummempia ongelmia ja hirveitä draamoja jne. Toki se mameloista on aina kivaa selitellä, kuinka he niin ennaltaehkäisevät nyt syviä masennuksen syövereitä... Subjektiivinen ph-oikeus pitäisi poistaa. Ja ihmisille tarjota sitten mahdollisuutta vaikka myöhäisempään aborttiin, jos ei järki kerro kuinka monta ( tervettä) lasta jaksaa hoitaa.
Me ollaan myös käytetty subjektiivista ph-oikeutta kahteenkin kertaan, kun olen ollut vauvan kanssa kotona, ja ihan itsekkäisitä syistä! Siis mitään muuta tarvetta hoitoon ei ollut, kun se, että minä niin halusin. Ja tiedän monen muunkin tehneen näin. Ja silti olen sitä mieltä, että tuo oikeus pitäisi poistaa, tai ainakin työssäolijoiden lasten pitäisi jonoissa mennä edelle.
kun tästä asiasta puhutaan. Kun ihan fakta on se, että 90% subjektiivisen ph-oikeuden käyttäjistä käyttää sitä tasan siksi, että ne voi sen tehdä. Ei siinä ole taustalla sen kummempia ongelmia ja hirveitä draamoja jne. Toki se mameloista on aina kivaa selitellä, kuinka he niin ennaltaehkäisevät nyt syviä masennuksen syövereitä... Subjektiivinen ph-oikeus pitäisi poistaa. Ja ihmisille tarjota sitten mahdollisuutta vaikka myöhäisempään aborttiin, jos ei järki kerro kuinka monta ( tervettä) lasta jaksaa hoitaa.
Me ollaan myös käytetty subjektiivista ph-oikeutta kahteenkin kertaan, kun olen ollut vauvan kanssa kotona, ja ihan itsekkäisitä syistä! Siis mitään muuta tarvetta hoitoon ei ollut, kun se, että minä niin halusin. Ja tiedän monen muunkin tehneen näin. Ja silti olen sitä mieltä, että tuo oikeus pitäisi poistaa, tai ainakin työssäolijoiden lasten pitäisi jonoissa mennä edelle.
Tunnen useita perheitä, jotka käyttää oikeutta ihan toissijaisista syistä. Haluavat säilyttää esikoisen hoitopaikan äitiys- ja hoitovapaiden ajan, äiti haluaa hoitaa rauhassa vauvaa ja päästä vähän helpommalla yms. Sen sijaan en tunne yhtään perhettä, joka olisi laittanut esikoisen hoitoon sosiaalisista syistä tai uupumuksen takia.
Meillä on myös pari tuttavaperhettä, joissa toisessa on neljä alle eskari-ikäistä lasta ja toisessa myöskin neljä alle eskari-ikäistä ja niiden lisäksi vielä kaksi kouluikäistä. Yksikään lapsista ei ole päivähoidossa, vaan kaikki hoidetaan kotona. Kummasti he jaksavat ison katraan kanssa ja toiset ei pärjää edes kahden kanssa. Hmm.
hirmuisen varakkaita? Näin kai täytyy olla, kun he pystyvät olemaan kotona tämän palstan mammojen mukaan. Minä taas olen huomannut tosielämässä, että mitä varakaammat vanhemmat sitä nopsempaan lapsi kiikutetaan päivähoitoon. Kun kotona on tylsää ja lasta ei viitsitä hoitaa. Kyllä todellakin pystyy toinen vanhempi olemaan kotona lapsia hoitamassa jos vaan haluaa. Koko lastentarha-ajatus lähti siitä, että erityisesti varhaiskasvatusta tarvitseville lapsille olisi sitä tarjolla. Silloin kun minä valmistuin lastenhoitajaksi 80-luvulla, oli vielä päivähoitoasetuksessa kohta, jonka mukaan päivähoito on ensisijaisesti kasvatuksellisista tai sosiaalisista syistä tarvitseville lapsille.Tänä päivänäkään ei missään mainita, että vanhempien työssäkäynti olisi se syy päivähoitoon. Ei siis ole mikään uusi ilmiö tämä "virikehoito". Mistähän syystä ne työssäkäyvät vanhemmat muuten haluavat lapsensa juuri päiväkotiin? Ettei vaan juuri virikkeiden takia. Kuinka te aikuiset ihmiset voitte olla noin itsekkäitä ja suorastaan tyhmiä tässä asiassa? Ei se naapurin lasten päiväkodissa käynti ole teiltä pois.Jos sieltä päiväkodista ne hirveän suuri määrä virikelapsia (joka ei oikeasti pidä paikkaansa) jäisi pois, luuletteko tosiaan, että teidän lapsenne sinne automaattisesti pääsisi? Kun käyttöaste ja täyttöaste vähenee, päiväkoti lakkautetaan. Ei siinä katsota, haluaako joku hienohelma viriketöihin haluava mamma lapsosensa kymmenen metrin päässä sijaitsevaan päiväkotiin. Varhaiskasvatus on lasta ei aikuista varten!
Tuskinpa itsekään kailottaisit kaikille, että olen uupunut ja masentunut ja vien tässä lapsia hoitoon.Koko päivähoidon ajatus muuttuisi täysin, jos vanhempien työssäkäynti tulisi etusijalle lapsia päivähoitoon valittaessa. Niin ei ole ollut koskaan eikä toivottavasti koskaan tule olemaankaan.
Mistähän syystä ne työssäkäyvät vanhemmat muuten haluavat lapsensa juuri päiväkotiin? Ettei vaan juuri virikkeiden takia. Kuinka te aikuiset ihmiset voitte olla noin itsekkäitä ja suorastaan tyhmiä tässä asiassa? Ei se naapurin lasten päiväkodissa käynti ole teiltä pois.Jos sieltä päiväkodista ne hirveän suuri määrä virikelapsia (joka ei oikeasti pidä paikkaansa) jäisi pois, luuletteko tosiaan, että teidän lapsenne sinne automaattisesti pääsisi? Kun käyttöaste ja täyttöaste vähenee, päiväkoti lakkautetaan. Ei siinä katsota, haluaako joku hienohelma viriketöihin haluava mamma lapsosensa kymmenen metrin päässä sijaitsevaan päiväkotiin. Varhaiskasvatus on lasta ei aikuista varten!
Minä työhön palaavana ihmisenä haluan lapseni päiväkotiin, jotta voin käydä töissä! Ei sen suurempaa syytä. Tietysti ne virikkeetkin (huh mikä sana, ihan kuin kanoista olisi kyse) on ihan kiva. Sä et ilmeisesti ymmärrä miksi töissä käydään, kun puhut työssäkäyvistä noin halventavaan sävyyn.
Olet siis sitä mieltä, että kotiäidin lasten hoidontarve on suurempi kuin työssäkäyvän? Eikö kotiäiti ole itsekäs, kun työntää lapsensa päivähoitoon ollakseen vauvan kanssa kotona? Miksi on vuoropäiväkoteja, jos päivähoito vastaa vain lapsen tarpeeseen? Miten se täyttö- ja käyttöaste laskee, jos nytkin on parhaimmillaan toistasataa lasta jonossa yhteen päiväkotiin? Vai ovatko he kaikki virikelapsia, joita ei sitten kuitenkaan ole?
Maailmassa monta ihmeellistä asiaa...
lapsen eikä vanhemman oikeus! Sinä menet töihin jos haluat ja jos et halua itse lastasi hoitaa. Mutta älä ala vinkua toisten tarpeista.
Ei ole mahdotonta tutkija ja laajoja seurantatutkimuksia myös tehty.Suomessa näistä ei vaan puhuta ääneen muut kuin Keltikangas-Järvinen ja hiljattain myäs Erja Rusanen.Kyllä siis ihan suomenkielistäkin tekstiä on saatavilla aiheesta, jos todella kiinnostaa.