Kertokaa postinjakajan työstä!
Minua kiinnostaisi ehkä tehdä sijaisuuksia postiin. Monelta postinjakajan työt alkaa, kuinka pitkiksi työpäivät tulee, millainen palkka, jne+ Hyvät/huonot puolet?
Kommentit (31)
Omat kokemukseni ovat jo yli 20 vuoden takaa (olin postissa jakajana 1996), mutta muutama v-mäinen asia muistuu mieleeni.
Koskaan ei voinut pitää hanskoja, sillä aina oli jaettavana myös muutama saapumisilmoitus rappua kohden, ja koska ko. lipareet olivat todella ohutta paperia, ei niitä voinut käsitellä muuten kuin paljain käsin. Hanskattomuudesta seurasi tietysti se, että ulkona kädet jäätyivät herkästi (jakopiirissäni oli muutama luhtitalo).
Luhtitaloissa myös kerrostasanteet olivat joskus kuin luistinratoja, kun niiden päälle oli sattanut ohut kerros lunta.
Seurakuntasanomien jakopäivänä kädet olivat rantetita myöden mustina, koska ilmeisesti ko. aviisi painettiin halvalla, mikä näkyi painomusteen laadussa.
Kädet olivat kovilla joidenkin postiluukkujen takia, koska yläreunassa oli terävä reuna, joka kättä ulosvedettäessä toimi juustohöylän tavoin.
Kotona saattoi olla myös koira, joka tykkäsi näykkiä postiluukusta ulostyöntyviä sormia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa työtä :D kesällä muuten jees,mutta meillä ainakin pidennettiin piirejä kesäisin lomien yms takia. Päivät alko 06.30 ja loppu usein vasta viiden maissa, kun kotiin pääsit vasta kun urakka oli tehty. Taukoja on aika iso kynnys pitää just sen takia että ne sit pidentää työpäivää. Itse oon urheilija ja juoksin/ hölkkäsin koko piirin eli sen saamarin kolme ja puol tuntia ja olin ihan rikki sekä fyysisesti että henkisesti :D iltasin ei jaksa tehdä mitään kun työ oli niin rankkaa,samoin aamuheräämiset.
Ihan rentoa se oli niille vanhoille työntekijöille jotka sai ite valita helpot piirit mutta me uudet saatiin ne paskapiirit jotka oli paljon rankempia kuin toiset.
Kuulostaa siltä, että sulla oli vain äärimmäisen huono esimies/työyhteisö, jos tarina ei siis ollut liioiteltu. Ainakin meidän työpaikalla pisimmät ja raskaimmat piirit tekee poikkeuksetta joku kokenut postinjakaja. Jos aloitat uutena saat pyöräpiirin, eli jakoalue on lyhyempi ja pienempi kuin autolla kuljettaessa.
Ja ylitöitä ei ole pakko kenenkään tehdä, ja meille sitä korostettiin joka välissä. Oli tiettyjä ihmisiä, jotka eivät tehneet ikinä ylitöitä esim. päiväkodista haettavan lapsen takia, periaatteen vuoksi tms. Ja jotkut eivät satunnaisesti tehneet ylitöitä joidenkin menojen takia. Näitä syitä ei ikinä tarvitse kertoa pomolle, sanoo vaan päivän alussa, että en tee tänään ylitöitä. Näin saat tarvittavan avun esitöihin, ja pääset lähtemään piirille niin ajoissa, että ehdit työajan puitteissa takaisin.
Tämä tietysti vaatii työntekijältä vähän suunnitelmallisuutta ja pitää osata avata suunsa, jos vasta jakaessa kattoo että oho, 5min työaikaa jäljellä ja 10 tietä käymättä, niin ei sille siinä vaiheessa minkään voi :D
Monet muutkin näytti kuvailevan työtä hyvinkin negatiivisesti esim. valittavista asiakkaista. En voi totuutta näissä tietää, mutta itse huomasin sen, että suurin osa negatiivista asiakaskohtaamisista oli liioiteltuja. Sanoisin että 99% ihmisistä on tavallisia mukavia ihmisiä, jotka eivät valita kolahtelevista postiluukuista tms. Päinvastoin talojen asukkaat toivottavat hyvää työpäivää ja viikonloppua, voivottelevat huonon sään sattuessa ja tarjosivat taloyhtiön vessaa, jota voisin ilomielin käyttää. Jos joku valitti se oli ihan asiallista esim. joku puuttuva lehti, mikä ärsyttäisi itseäkin asiakkaana.
Eniten työhön vaikuttaa oma asenne, ja voisi sanoa, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan :D Itse moikkasin kaikkia talon asukkaita, pidin ovia auki ja juttelin mukavia.
Vaikka työ välillä on ihan paskaa (niinkuin jokainen työ joskus), itse lohduttauduin pahassa paikassa sillä, että en löydä toista tällaista lyhytaikaista työtä, jossa on takuuvarmasti aina viikonloput ja juhlapyhät vapaat :) Ja pakollinen liikunta oli plussaa, itse laihduin pelkästään töitä tekemällä 10kg muuttamatta ruokavaliossa mitään, ja joinain päivinä otin asenteeksi, että tässä oikeastaan saan rahaa kuntoilusta.
Postinkantajan työ oli kamalaa! Aamulajittelu, oman piirin lajittelu ja sit juokset sen oman piirin. Super-raskasta! Työkavereina ihmisiä, joilta vaaditaan ainoastaan jonkunlainen Suomenkielen taito. Kaikki halusivat vaan tehdä työnsä nopeasti, jotta pääsee aikasemmin kotiin. Ei sosiaalista kanssakäymistä, voit olla vaikka kuuro. Kauheeta työtä! Ai ei ylitöitä? Jätätkö kärryt vaikka keskelle tietä kun kello tulee 2. Ei onnistu! En enää ikinä mee!
Tälläistä työntekijän ryöstötoimintaa nykyään postissa,suosittelen kiertämään kyseisen puljun kaukaa www.tyoehtoshoppailu.fi
Leh d en ja kajien jatkuvat, toistuvat, törkeät palkanalen nukset.
Kiitos.
Nykyään yölläkin jaetaan laskuja lehtien lisäksi.
Millaisia työsuhde-etuja postilaisilla on?
Tehostetaan ja optimoidaan. Tämä meinaa työntekijälle aina lisää työtä ja vähemmän palkkaa, mutta johdolle tämä toimii käänteisesti elikkäs vähemmän työtä ja enemmän bonuksia.
Itse tykkäsin!
Tein alaikäisenä kesäisin lajittelutyötä, eli noin klo 6-9. Täysi-ikäisenä sitten kesät ja välivuosi meni myös postilaisena.
Aamu alkaa tosiaan noin klo 6, lajittelut, jonka jälkeen lehdet kuskille (vie ne piirillä oleviin "laatikoihin", ettei tarvitse raahata kaikkia mukana alusta lähtien) ja itse ruokailun kautta piirille. Jaoin postia autolla sekä kävellen. Kävellen jaettavissa piireissä postin kärryissä on sähköavustus. Käytännössä sait laittaa musiikit korville ja hyvää liikuntaa! Kun piiri on jaettu, voit lähtee himaan. Tein siis keskikokoisessa kaupungissa lähiöalueita, en keskusta-aluetta.
Toki joulun aika tms kiireiset ajat ovat kiireistä ja sieltä ja syvältä, mutta sama kokemus on esim. Cittarin työntekijänä joulun ajalta :D
Kerrostalojen ala-aulaan postilaatikot asunnoille, vähentää ja keventää jakelijoiden työtä. Miksi kerrostaloissa pitää posti tuoda ovelle ja pudottaa luukkuun ?