olisiko ihan älyttömän vaikeaa opetella ompelemaan
aikuisiällä? Oon aina vihannut käsitöitä ja kaikkea pikkunäpertelyä, sillä en ole kovin kärsivällinen luonne enkä kätevä käsistäni. Toisaalta, olen viime vuosina alkanu tykätä rilaisista jutuista, joista en kuunaan olisi osannut kuvitella innostuvani, tyyliin leipominen, säilöminen jne. :) Esim. ompelukoneen/saumurin (mikä ero??) käyttö, kuinka vaativaa?
Kommentit (26)
se vaatii vain paljon harjoitusta ja kärsivällisyyttä. Ja sitten vielä kärsivällisyyttä ja kärsivällisyyttä.
Kannattaa aloittaa jostain suht suoralinjaisista jutuista, esim. tyynynpäällisistä tms.
Joku ohjekirja, jossa neuvotaan ihan yksityiskohtaisesti mitä tehdä ja missä järjestyksessä, on varmaan välttämätön alussa. Tai sit joku kurssi jossa pääset alkuun.
Kun olet päässyt jyvälle jutusta niin sitten voit kehittää taitoasi omatoimisesti.
Saumurilla voi ommella vain saumoja, joten sillä ei yksin tee mitään, vaan tarvitset myös ompelukoneen. Ompelukoneella taas voit tehdä melkein samanlaisia saumoja kuin saumirilla.
Suosittelen ostamaan saumurin vasta sitten, kun olet päässyt siihen vaiheeseen, että ompelet vaatteita. Saumuri on nopea ja kätevä lähinnä joustavien kankaiden ompelussa, esim. trikoo yms.
Ompelukoneella on myös helpompi harjoitella, koska kaiken voi purkaa. Saumuri leikkaa kankaan reunan pois sauman ulkopuolelta, joten sillä voi joskus saada aikaan sellaista tuhoa jota ei voi enää korjata. Sitten kun ompelun osaa saumuri on tosi nopea ja kätevä esim. lastenvaatteiden ompeluun.
Ompelukoneen käyttö on helpompaa ja ompele aluksi vaikka tyynyliinoja, pyyhkeiden reunoja ja muita sellaisia.
Toki ompelu vaatii taitoa, mutta sitä karttuu kun tekee ja aloittaa jostain suht yksinkertaisesta. Ompelu on taito, joka tuottaa paljon iloa ja hyötyä.
Minäkin suosittelen jotain kurssia, mutta kyllä sen voi oppia itsenäisestikin vähän kerrallaan, nykyisin on hyviä ohjekirjoja. Jo vähäisilläkin taidoilla voi ommella vaikka tyynyliinoja tai helppoja vaatekappaleita (ei siis mitään istutettuja hihoja tms). Yksi tärkeä taito on oppia valitsemaan tuotteeseen sopiva kangas, jotta siitä tulee käyttökelpoineen. Vaatteissa merkitystä on myös itselle sopivan kaavan valinnassa ja se, että osaa valita kaavaan/vaatteeseen sopivan kankaan. Ehkä sinulla on luontaisestikin jo tällaista ymmärrystä - jos ei, sitäkin voi harjoitella.
Ompelukone on helpompi, sillä siinä on vain 2 lankaa, saumurissa on 4 ja siinä on leikkuuterä, joka leikkaa samalla kangasta kun ompelee. Saumuri on nopeampi ja trikoolle hyvä, itse suosin ompelukonetta, sillä en ompele paljoakaan trikoosta ja ompelukoneestakin löytyy kyllä jousto-ommel. Pidän ompelukonetta itselleni hyödyllisempänä, sillä saa monipuolisempaa aikaan.
Entä minkäänlaiseen koneeseen sitä aloittelija uskaltaisi investoida, jos ja jos sitä sitten uskaltautuisi kokeilemaan?
Entä minkäänlaiseen koneeseen sitä aloittelija uskaltaisi investoida, jos ja jos sitä sitten uskaltautuisi kokeilemaan?
Jos nimitttäin huomaat ettei innostus riitäkään, sulle jää kallis kone turhan pantiksi. Mitään ihan halpaa/huonoa ompelukonetta ei kannata ostaa,
innostus kaatuu siihen kun kone ei toimi koskaan.
Joku n. 500€ hintainen kone on jo toimiva.
Jos nimitttäin huomaat ettei innostus riitäkään, sulle jää kallis kone turhan pantiksi. Mitään ihan halpaa/huonoa ompelukonetta ei kannata ostaa,
En oikein tiedä ketään, jolla olisi, tai jolla joutaisi lainaan.
Entäpä, kuinkahan paljon nuo koneet on mahtuneet kehittyä viime vuosikymmenten aikana? Nimittäin muistelisin, että lapsuudenkodissani olisi kyllä yksi, sen itseasiassa mummoni mulle joskus osti kun olin pieni (ja jota ei kukaan tietenkään koskaan käyttänyt). Olisikohan tuollaisesta yli parikymmentä vuotta vanhasta koneesta mitään iloa, vai olisiko se niin hankalakäyttöinen, että innostus tyssäisi viimeistään siihen?
t. ap
ajaa asiansa ihan täysin.
Ompelukoneet eivät ole kamalasti muuttuneet vuosikymmeniin. Ompeleen valinta voi olla uusissa helpompaa ja napinläven teko on kehittynyt joissain malleissa, mutta ei se varsinaisesti vaikeaa varmasti ole siinä vanhassakaan. Muuten se vanha kone voi olla jopa parempi kuin uusi.
Perusompelukoneessa on lähinnä suora ja siksak, vähän paremmissa koristeompeleitakin. Saumurilla saa ommeltua saumat niin kuin tehdasvaatteissa. Saumurilla saa sellaisen ammattimaisemman jäljen sisäsaumoihin eikä purkaudu. Ompelukoneessa voi käyttää myös kaksoisneulaa (siihen pitää pujottaa kaksi ylälankaa ja yksi alalanka), jolla saa trikoovaatteisiin sellaiset tehdastekoisen näköiset saumat hihoihin ja helmoihin...
laatukone ja vielä ihan käypä peli. Eli riippuu ihan siitä, kuinka hyvälaatuinen se kone on lähtökohdiltaan, onko se yhä toimiva ja kannattaako sillä tehdä.
Jos nyt ostaisit uuden, valitse laatumerkki ja ota selvää testitulosten avulla koneista. Sinuna tekisin tuolla vanhalla tai menisin työväenopiston kurssille, missä voi kokeilla koneita kunnolla oikeassa ompelutyössä, ja kokemuksen kautta ostaa itselle sopiva ja toimiva kone. Sillä tapaa saa itselle sopivan koneen, tietää mitä ominaisuuksia tarvitsee. Tosin jos ostaa jonkun varman laatumerkin koneen, vaikka just Berninan tai Singerin tms. niin aika varmoilla vesillä mennään.
Jotkut halpiskoneet eivät ole järkeviä ostoksia.
ajaa asiansa ihan täysin.
Perus ompelukoneet eivät ole kamalasti muuttuneet vuosikymmeniin. Ompeleen valinta voi olla uusissa helpompaa ja napinläven teko on kehittynyt joissain malleissa, mutta ei se varsinaisesti vaikeaa varmasti ole siinä vanhassakaan. Muuten se vanha kone voi olla jopa parempi kuin uusi.
Sitten jos innostut jostain erikoisemmasta niin voit myöhemmin ostaa jonkun huippukoneen.
Saumurilla ommellessa sen leikkurin voi antaa leikata ihan kankaan laidasta niin, että ei siinä menetä kangasta välttämättä ollenkaan... Pitää vaan ohjata riittävän läheltä reunaa, että leikkaa korkeintaan millin...
Täytyypä tutkia mikä on tuon vanhan koneen tila. Kiitos motivoivista vastauksistanne! Vielä kysyisin, että onko kukaan teistä vastaajista itse opetellut ompelemaan aikuisena? Ja mitä te, jotka säännöllisesti ompelette, teette useimmiten?
t. ap
Jos vanha kone on huonossa kunnossa/korjauskelvoton, niin suosittelen ostamaan käytetyn ja huolletun vanhan koneen. Mieluummin laatukone käytettynä kuin uutena joku muovista tehty digitaaliräppänä, jota ei voi korjata.
Esim. Helsingissä tiedän liikkeen, joka myy käytettyjä, huollettuja koneita. Hinnat (viime syksynä) näkyivät olevan 150 eurosta ylöpäin. Suosittelen!
vajaa 30v kun olin lasten kanssa kotona, oli aikaa ja se oli kiva harrastus, tosin ei ainakaan minun kohdalla halpa, ostin paljon kankaita joista ei koskaan tullut mitään. Minulla oli kiva naapuri joka oli aikoinaan käynyt ompelupuolen koulutuksen, hänelle kiikutin aina kinkkiset kohdat, jotka hän neuvoi ja minä taas ompelemaan.
Enää en kyllä osaa, pitäisi ommella useammin, vuosiin en ole ommellut kuin jotain verhon saumoja.
Esim. metallikuoriset 70-luvun Singerit ovat ihan huippuja vieläkin. Niistä löytyy joustinneuleet, kaksoisneulat ja kaikki tarpeellinen.
T: eräs, joka opetteli nelikymppisenä trikoovaatteiden, pyjamien ja college-vaatteiden ompelun käytetyllä koneella.
piinaa. Neuloin kyllä, mutta ompelemaan en oppinut.
Esikoinen oli vuoden ikäinen, kun lastenvaatteiden hinnoista kauhistuneena kysyin ompelevalta kaveriltani, voisiko hän vähän näyttää. Porukassa ompelimme hänen koneillaan collegepuvut. Hurahdin täysin, joten hankin itselle sekä saumurin että ompelukoneen. Vuosien ajan ompelin lapsille kaiken alusvaatteista ulkoilupukuihin sekä aikuisille t-paitoja ja vaikka mitä.
Kerrankin saatiin yllättäen kutsu yksille 2-vuotissynttäreille. Kaivelin kaapista kankaita ja ompelin päivänsankarille ihanan collegepuvun, siihen ei mennyt tuntiakaan. Oli kyllä mieleinen lahja.
Harmi, kun sain myöhemmin astman, piti ompelukin lopettaa. Jos olisi kunnon tuulettuva tila, niin sitten voisi jatkaa harrastusta.
ja hyvin toimii. Kerran sille on tehty perusteellisempi huolto. Kai sina ap ompelemaan opit jos haluat, kylla minakin ompelin 12-vuotiaana ihan taysilla housuja, paitapuseroita ja kesatakinkin. Kunhan perustaidot harjoittelee yksinkertaisilla toilla niin esim. kaavojen ymmartaminen on kylla ihan jarkeenkayvaa touhua. Aikuisena en itse ole ommellut vaatteita, mutta esim. vuorilliset verhot kotiin olen tehnyt aina.
Ompelukoneliikkeestä otin vanhan ja käytetyn koneen, maksoin muistaakseni 200 e vakuuden, ompelin kuukauden verran, palautin koneen ja sain 150 e takaisin. Siis sovittiin, että saan kokeilla kuukauden verran, maksan siitä 50 e.
Mutta kannattaa ehkä mennä vaikka kansalaisopiston kurssille tms ettei tie nouse heti pystyyn taidon puutteessa.