Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa postinjakajan työstä!

Vierailija
23.10.2011 |

Minua kiinnostaisi ehkä tehdä sijaisuuksia postiin. Monelta postinjakajan työt alkaa, kuinka pitkiksi työpäivät tulee, millainen palkka, jne+ Hyvät/huonot puolet?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^ Tosi hyvin on selostettu, pitää täysin paikkaansa.

Kesällä on kivaa, erityisesti fillarilla. Talvella ei. Muistan ikuisesti sen päivän kun piti fillarilla mennä jakamaan ja pakkasta oli -27 astetta. Onneksi sai kunnon työvaatteet! Tai raahasin 4 kilometria pyörää umpihangessa, pyörä oli sentään siinä vaiheessa jo tyhjä, eikä painanut kuin ehkä 30 kiloa. Työssä pärjääminen riippuu täysin asenteesta. Teen sitä osa-aikaisesti eli silloin kun tarvetta on, tulee 2 vuotta täyteen. Mutta kyllä talvella täysin viikkoja ketuttaa tehdä, erityisesti joulun aikaan kun työpäivät oli 6.00-18.00. Rahaa tuli kyllä mukavasti.

Vierailija
2/31 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työt alkavat klo 6, sillä jakavat myös lajittelevat itse piirinsä postin. Jos jaettavana on puoli piiriä, valmista tulee klo 10, jos koko piiri, niin klo 14.

Työ on raskasta, käy selän päälle. Etenkin talvella kun joutuu työntämän lumessa niitä kärryjä. Palkka on kehno.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on eräs jakaja kertonut.

Vierailija
4/31 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konttorista riippuen:

Aloitat 06 ja teet joko oman piirin lajittelun ennen jakamista tai sekä tuon aiemman + aluelajittelun eli kaksinkertainen lajittelu.

Lajittelun jälkeen ne kasataan piirien jakojärkän mukaisesti asukaslistojen perusteella.

Sitten käännät muuttaneet uusiin osoitteisiin, etit puuttuville osoitteet jne.

2-3h päästä pääset jakamaan: kävellen, fillarilla, autolla (jos lajittelupääkeskukselta kaikki kuormat tulleet)

Sitten itse jakaminen esim fillarilla vie kesällä noin 2-3h, talvella 4-6h auraustialnteesta riippuen voit joutua työntämään fillaria umpihangessa koko matkan. Jouluaikaan kun pyrytti niin aamulla 06 tulleet ja nopeimmin jakaneet pääsivät kotiin 20.00 illalla.

Piirillä saat varautua monenlaisiin kommentteihin: toiset ei kestä että luukku kolahtaa yhtään, toiset inkuttaa että miksi posti tulee vasta 14, vaikka työaikahan on 16 asti ja ihan jakoaikakin siis. Kirjakerhon painavat paketit kuuluu jakaa kotiin, mutta kun krstaloasukit jättää välioven kii, eikä ne mahdu luukusta, niin saat soitella ovikelloja ja sitten raahata ne 20 kirjaa takas konttorille ja laittaa pakettikortin perään, että hakekaa konttorista.

Joskus kyllä tulee kivojakin kommentteja, toivotetaan varjelusta, jaksamista ja kauniita ajatuksia.

Plussa: urakkamaisuus ja itsenäinen tekeminen

Miinus: säät, olet niiden armoilla, pakkaset ja rankkasateet, lajittelukuormat voi viipyä eli työpäiväsi venyy sitten sen mukaan, joskus veemäisiä ihmisiä reitillä, palkka melko ankea

Vierailija
5/31 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[lajittelukuormat voi viipyä eli työpäiväsi venyy sitten sen mukaan, joskus veemäisiä ihmisiä reitillä, palkka melko ankea

[/quote]

Kiitos pitkästä selostuksesta.

Vierailija
6/31 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäsenä voi jakaa lehtiä?

Vierailija
7/31 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:02"]Minkä ikäsenä voi jakaa lehtiä?

[/quote]

postinjakaja on eri kuin lehdenjakaja.

Vierailija
8/31 |
01.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:02"]

Minkä ikäsenä voi jakaa lehtiä?

[/quote]

14-vuotiaana. Katsopa ilmoituksia niissä ilmaisjakelulehdissä, joita teillekin tulee kotiin. Siellä ilmoitussivulla etsitään aina uusia jakajia.

Vierailija
9/31 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa työtä :D kesällä muuten jees,mutta meillä ainakin pidennettiin piirejä kesäisin lomien yms takia. Päivät alko 06.30 ja loppu usein vasta viiden maissa, kun kotiin pääsit vasta kun urakka oli tehty. Taukoja on aika iso kynnys pitää just sen takia että ne sit pidentää työpäivää. Itse oon urheilija ja juoksin/ hölkkäsin koko piirin eli sen saamarin kolme ja puol tuntia ja olin ihan rikki sekä fyysisesti että henkisesti :D iltasin ei jaksa tehdä mitään kun työ oli niin rankkaa,samoin aamuheräämiset.

Ihan rentoa se oli niille vanhoille työntekijöille jotka sai ite valita helpot piirit mutta me uudet saatiin ne paskapiirit jotka oli paljon rankempia kuin toiset.

Hyvä puoli oli se työn itsenäisyys, sai olla ulkona ja oikeasti tunsi tekevänsä töitä, ei tarvinnut vaan pyöritellä peukaloita. Mutta enää en menis jos ei olis pakko. Mut osaapahan nyt arvostaa omaa uutta työtä erittäin paljon :D

Vierailija
10/31 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aika paljon missäpäin olet töissä. Riippuen alueesta, se millä viet postia vaihtelee (auto, pyörä jne)

Nykyään aikalailla työpäivät vaihtelee näiden uudistuksien myötä. Omalla paikkakunnallani on sisävuorolaisia, kuskeja ja näidensekoituksia. 

Sisävuorolaiset menevät töihin kuudelta ja pääsevät sitten kun kaikki on lajiteltu ja osoitteenmuutokset ynnä muut hommat hoidettu. Joissain tapauksissa sisävuorolaiset jakavat postia myös kärryillä

Kuskit tulevat tavallisesti myöhemmin töihin, itse tulin 9-10 aamulla (riippuen päivästä esim torstaina kymmeneltä ja perjantaina klo 9)  ja työ on pelkästään postin jakoa autolla. Osan paketeista viet itse, mutta erillinen kuriirin nimikkeen omaava vie iltapäivän paketit (että ehtivät siihen klo 14:00 deadlineen)

Sitten on niitä jotka lajittelevat oman reittinsä ja jakavat sen. Jotain muutakin hommaa siihen liittyy, mutta en ole oikein siihen perehtynyt.

Olen itse ollut lajittelemassa, kuskina ja kuriirina. Lajittelussa työaika ei vaihtele hirveästi, mutta kuskilla kyllä. Muutaman kerran on käynyt niin, että kun perjantaina lähden kotiin klo 16 niin torstaina olen lähtenyt klo 19

Kuriirin homma on mielestäni parasta, mutta sitä ei kaikilla paikkakunnilla ole. Itsellä homma oli pakettien viemistä isommalla autolla, noutoja ja smartpost automaattien täyttöä ja tyhjentämistä sekä ruokakuljetuksia.

Kaiken kaikkiaan, palkka on aluksi siinä 10e/h hujakoilla ja ylitöistä saa kahdesta ensimmäisestä tunnista sen 50% extraa ja siitä eteenpäin 100%. Kesätyöntekijöillä ainakin oli 35h/viikko sopimus eli 7h päivät ja siitä eteenpäin ylitöitä. Kotiin tosiaan lähdetään vasta sitten kun reitti on jaettu ja hommat hoidettu.

Ihan mukavaa hommaahan se on, olkapää ja selkä kärsii ja vähän ja ikävää se on kun taittaa nilkkansa rapussa. Palkka ei päätä huimaa, mutta varsinkin kesätyöläiselle on se ainakin omasta mielestä aika hyvin. Kun itse aloitin niin ekat viikko pari olivat aika raskaita. Rapuissa ravaamiseen ei ollut tottunut, varsinkaan kun se 15kg postinippu on käsivarrella. Mutta kaikkeen tottuu ja pian se tuskakin helpotti. 

Jos tosiaan joku hommaan päätyy niin sihhen kyllä koulutetaan ja virheitten kautta on tehokkainta oppia. Jos ajoit ohi jostakin tiestä, niin ensi kerralla et varmasti aja. Jos tiputit vahingossa väärään laatikkoon postit niin ensi kerralla et varmasti niin tee jne :) 

Toivottavasti tästä oli nyt apua jollekkin :D

Vierailija
11/31 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään postissa päivät venyy, jos ei kieltäydy ylitöistä.  Aamu minulla alkaa kuudelta, ensin lajitellaan yhteiset, sit aletaan laittaa omaa reittiä kasaan. reitillä kestää postimäärästä ja reitin pituudesta johtuen n. 3-5 tuntia. kotiin pääsee normipäivänä ylitöiden kanssa n. kolemn -neljän aikoihin. rankat päivät ja helpot päivät ovat siten asia erikseen. Työ on fyysisesti rankkaa ja kuluttavaa. Palkka on melko huono, tosin jos tekee ylitöitä niin palkkakin on isompi jos ottaa ylpät rahana.

Vierailija
12/31 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako postissa työn puolesta sadevarusteet?

Vierailija
13/31 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goretexit niskaan. Mutta joo, meillä meni keväällä kanto uusjakoon (mä olen siis tavis postinsaaja) ja jakaja menee töihin klo 10.20 ja saa valmiiksi lajitellut postit mukaansa. Siitä lenkille autolla, johon on yhdistetty kaksi lenkkiä. Posti tulee meille viimeisimpänä jättöpaikkoina, klo 16-19 on se postin saapumisaika. Joskus ei viitsi edes hakea sitä iltaisin, otetaan sitten aamuisin aamun lehden kanssa.

Vierailija
14/31 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kivaa työtä, arkisin, palkka ok, suht helppoa, ei tuu työasiat kotia ja ylitöitä ei oo pakko tehä. lähen surutta kotia kun päivä loppuu.

Vierailija
15/31 |
29.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin syksyisin tulee aina ikävä muutaman vuoden takaisia aikoja, kun tein varhaisjakelijana elantoni. Pimeän koleat ja sateiset myöhäissyksyn yöt olivat parhaita, jotka ovat jääneet mieleeni.

Vierailija
16/31 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin syksyisin tulee aina ikävä muutaman vuoden takaisia aikoja, kun tein varhaisjakelijana elantoni. Pimeän koleat ja sateiset myöhäissyksyn yöt olivat parhaita, jotka ovat jääneet mieleeni.

Eikö ollut yhtään keljua kastua koleassa sateessa läpimäräksi?

Vierailija
17/31 |
19.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten postille pääsee töihin? Se niiden oma rekrysivu on ihan onneton.

Ja mitä ominaisuuksia itsessään kannattais kehua?

Vierailija
18/31 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa

Vierailija
19/31 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa jauhaa purkkaa työaikana ja siitä saa palkkaa. Mistään ei tarvitse tietää mitään, eikä mistään tarvitse olla millään tavalla vastuussa, kunhan saa hukattua jaettavan postin jonnekin...

Vierailija
20/31 |
20.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaat ja lajittelet postin, leikkaat nurmikon, hoidat vanhukset ja jaat ruuat. Ihanan monipuolista tuo postinjakajan työ!