Terroristi päiväkodissa, mitä tehdä?!
Tyttäreni on 2v. ja aloitti päiävkodin 3kk sitten, ryhmässä 1-3 vuotiaita 10-15 lasta, riippuen miten kukin on paikalla, osa osa-aikaisia.
Reilu kuukausi sitten sattui ikävä välikohtaus ja tytärtäni oli purtu poskeen, niin että siinä oli ikävä iso mustelma, hampaan jäljet ja turvotusta. En ollut asiasta aluksi huolissaan ja ajattelin, että sattuuhan noita ja ei meidänkään tyttö mikään enkeli ole.
Juttelin kuitenkin asiasta tuttavan kanssa, joka on psykiatri, niin hän neuvoi ottamaan yhteyttä päiväkotiin ja selvittämään asiaa tarkemmin, kun pikaisesti pihalla kerrottu "riitaa liukumäessä ja heippa"..
Asiaa selviteltiin ja kolme eri versiota tapahtumista sain ja päiväkoti teki tapaturmailmoituksen ja asia oli sillä selvä...
Olin unohtanut jo koko asian, kunnes tällä viikolla olin hakemassa tytärtä, olivat he lähdössä ulos ja eteisessä pukemassa. Puin itse lapseni ja jutustelin hoitajien kanssa, kunnes tämä terroristi aloitti taas...
Hän oli puettuna ja istui kahden pojan välissä odottamassa, hän yritti koko ajan purra poikia poskiin, töni heitä. Tyttö nousi pari kertaa seisomaan ja hänet komennettiin takaisin. Kolmannella kerralla hän nousi taas ja komennon jälkeen tönäisi kiusaksi 1v. tytön nurin niin että tyttö löi suoraan pään laattalattiaan.
MITÄ MÄ TEEN? Otanko asian esille vai annanko olla? Viimeksikin sain niin nihkeää kohtelua...
Kommentit (24)
Ja on sitten terroristi. Juuh, näinhän se on.
se on pieni melkein vauva joka hakee huomiota ja harjoittelee yhdessä olemista. Valitettavasti päiväkotien ryhmät on suuria ja millään ei pysty vahtimaan kaikkia 12 yhtä aikaa. Päiväkoti ei ole paras paikka noin pienelle.
Voit toki keskustella asiasta päiväkodissa, mutta jos oikeasti haluaa muutosta on otettaav yhteyttä ylempään tahoon esim. päivähoidon päälikköön. Ja silloinkin on hyvä olla vaikka lääkärin lausunto tapahtuneesta. Päivähoidonpäälikkö on ainoa joka voi lisätä ryhmään resursseja
Meidän tytön ryhmässä on poika, joka raapi, puri ja töni muita aikanaan. Tytöllä on edelleen 2 vuoden jälkeen pitkä arpi poskessa muistona yhdestä raapimisesta. Välillä oli hampaan jälkiä selässä tai kädessä. Hoitajat tekivät kaikkensa, mutta näitä silti tapahtui. Hoitajat olivat todella pahoillaan ja harmissaan tilanteesta ja kertoivat erilaisista toimenpiteistä, joita heillä oli käytössä. Poika jatkoi tuota käyttäytymistä n. vuoden ja rauhoittui sitten, kun oppi kävelemään. Eli kehittyi todella hitaasti ja siksi ilmeisesti käyttäytyi noin. Oli siis turhautunut; pää toimi mutta kielellinen ja motorinen kehitys ei. Nykyään on mukava poika.
Lastentarhassa on ihan samat lait voimassa kuin sen porttien ulkopuolellakin. Lapsilla on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
Lastentarhassa on ihan samat lait voimassa kuin sen porttien ulkopuolellakin. Lapsilla on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
mutta karu totuus on se, ettei kaikkia lapsia voi koko ajan vahtia. Vai meinaatko, että pieni lapsi lopettaa tuon käyttäytymisen, kun sille sanoo, ettei sääntöjen mukaan niin saa tehdä?
huonosti kasvatetut ja tyhmät lapset kiusaavat. Mihin se tyhmyys katoaisi.
ymmärrä mitään. pahempaa on kuin saa kuulla että 5 vuotias isokokoinen poika (täysin tietoisesti) purkaa pahaaoloaan just sun omaan pienikokoiseen 4 vuotiaan tyttöön joka ei osaa puolustautua. pojan perhe eroaa ja varmasti on pahaaoloa siellä jokaisella. siihenkin onneksi saatiin puututtua ja tilanne rauhoittui. mutta tosi pahaa jälkeä tuli jo fyysisitä hyökkäyksistä ja siitä ettei tyttö ymmärtänyt miksi. jotenkin vieläkin se poika on levoton ja tönii "leikillään" pienempiään ja yrittää komennella muita. tädit on onneksi tilanteen tasalla, mutta ei noita tilanteita kukaan näe kun on jo niin vanha että osaa varoa ettei jää kiinni eli tietää tekevänsä väärin.
täytyy toivoa ettei mitään pahempaa satu.
johtuu vanhempien alemmasta sosiaaliluokasta,eivät ne välitä kasvattaa lapsiaan.
johtuu vanhempien alemmasta sosiaaliluokasta,eivät ne välitä kasvattaa lapsiaan.
Sosiaaliluokalla ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, miten lapsi kehittyy kielellisesti tai motorisesti! Kasvatus ja käytöstavat ovat toki eri asia, mutta tuommoinen turhautumisen purkautuminen ei liity mitenkään siihen, miten on kasvatettu. Viestistäsi päätellen, et itse ole kovin sivistynyt, kun perusasiat lapsen kehityksestä ovat hukassa.
Sosiaaliluokalla ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa, miten lapsi kehittyy kielellisesti tai motorisesti! Kasvatus ja käytöstavat ovat toki eri asia, mutta tuommoinen turhautumisen purkautuminen ei liity mitenkään siihen, miten on kasvatettu. Viestistäsi päätellen, et itse ole kovin sivistynyt, kun perusasiat lapsen kehityksestä ovat hukassa.
Ööö..olen se, jonka tyttöä purtiin ja raavittiin ja jäi ikuinen jälki poskeen. Joten kuule ei, ei kolahtanut :D. Pojan vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja, joilla kaikki herkut. Joten ei, tuo akateemisuus ei varjele tuollaiselta lapselta.
On jo fyysisiä taitoja mutta ei vielä sosiaalisia.
ja kerro sitten viite tutkimukseen, jonka mukaan alempi sosiaaliluokka ei välitä kasattaa lapsiaan.
Ai että pistää vihaksi tuo ylimielinen, omahyväinen asenteesi.
huonosti kasvatetut ja tyhmät lapset kiusaavat. Mihin se tyhmyys katoaisi.
niin en lähtisi vetämään mitään johtopäätöksiä kasvatuksesta tai sen puutteesta. Pienet lapset nyt vaan saattavat purra, ja aikuisten on estettävä se. Pienet ryhmäkoot päiväkodeissa auttaisivat asiaa.
huomioon että kun joukossa on yksi pureva lapsi, tulee toinenkin ja ehkä kolmaskin purija...
Puremisvimma tarttuu.
Kaikenlisäksi on tönimistä, jos oikein ymmärsin.
Ihan oikeasti on kyllä niin, että lasten fyysinen koskemattomuuus on turvattava tavalla tai toisella. Mm. kasvoihin puremisesta jää yleensä jälki, raapimiset jättävät jälkiä kuten esim. olemme huomanneet vesirokossakin mahdollista.
Pysyvän "kosmisen haitan" tuottaminen toiselle on estettävä. Esim. kun asianaja määrittelee puukosta saanutta asiakkaansa korvauksia, mainitaan niissä korvattavaksi myös kosminen haitta, eli puukosta jäänyt arpi tulee syylliselle maksettavaksi muiden kulujen lisäksi...totta on.
Muistan kun omat kaksi lastani olivat päiväkodissa jossa n.1v-2v lapsia. Puremista oli tapahtunut, lapseni olivat kuvauksiin menossa muutaman viikon kuluttua tapahtuneesta. Poskessa pienemmällä hampaan jäljet. (kuvauksessa filmikuorien päällä oleva kuva)
Lapsilla muuutama kuvaus lisäksi ja sai kyllä miettiä että minkänäköisenä haen. Sattui mm. että joku lapsi ehätti työntämään ruusupenkkaankin..kasvot naarmuilla.
Kukaan vanhemmista ei saa suostua siihen että lapsiryhmässä jatkuu pureminen.
Tilanne ei ole hallinnassa joten asan eteenpäin vieminen niin korkealle kuin on tarve että ryhmään saadaan esim. avustaja tai jopa erityisavustaja takaamaan lapsille turvallisen hoitoajan.
Ap, ota yhteyttä tarvittaessa aina porras ylöspäin jos apua ei tule, lapsesi ei tavitse kärsiä tahallisesti tuotettua kipua, hekistä kärsimystä pelokkuudesta, kosminen haitta mahdollisesti jne.
Itse olen aina hoitanut tarvittaessa asian aika ylös viranomaisiin asti jos lasten hyvinvoinnista kyse.
Olen myös ollut "lisätyöntekijänä" lapsiryhmässä johon oli pakko ottaa erittäin vaikean tilanteen vuoksi.
Tässä päiväkodissa katsottiin lisätyöntekijän tarve ja virallisia kanavia pitkin asia hoitui ryhmän parhaaksi. Ei otettu työllistettyä tai harjoittelijaa, vaan minulla on koulutusta erityislapsista...tämä kunta ymmärsi mitä pitää tehdä vaikeassa tilanteessa.
Ja kaikki väkivaltaisuus hyväksytään, koska on niin pieni. Pitäähän ne rajat opettaa jo pienemmille.
Kyllä totuus on että moni äiti ja isä vain katsoo ja naurahtaa kun oma kakara tekee jotain yhteisten sääntöjen mukaan väärää, heidän mielestään tietysti vain hassua.
Mun poika ei ikinä töni ketään, koska on pienestä pitäen opetettu että niin ei tehdä. Ja ymmärtää varsin hyvin miksi.
Pidättekö lapsianne ihan tyhminä.
Ja ap:lle, ota asia puheeksi päiväkodissa. Vaikka johtajan kanssa. Mietin myös paikan vaihtoa. Ei tuollaisia terroristeja hyysääminen auta.
kun alaikäiselle pojalle jäi stiletin pistosta arpi...
Kun joku tekee rikoksen, hänen maksettavakseen saattaa tulla esim. poikamme tapauksessa olevasta kosmisesta haitasta summa, jonka sitten oikeus katsoo onko sopiva rikoksen tekijän maksettavaksi.
Asianajaja laittoi kanssamme luettelon kaikista kuluista (lääkärikulut, lääkkeet, kivut...) jossa tosiaan oli laitettu kosminen haitta.
Ei kenekään tarvitse "kärsiä" arvista jotka rikoksen uhrina saa syyttömänä. Näin toimii oikeus ja pojallemme tuli rahaa tuosta kosmisesta haitasta kuten muistakin asanajajan laittamista vaatimuksista.
kun alaikäiselle pojalle jäi stiletin pistosta arpi... Kun joku tekee rikoksen, hänen maksettavakseen saattaa tulla esim. poikamme tapauksessa olevasta kosmisesta haitasta summa, jonka sitten oikeus katsoo onko sopiva rikoksen tekijän maksettavaksi. Asianajaja laittoi kanssamme luettelon kaikista kuluista (lääkärikulut, lääkkeet, kivut...) jossa tosiaan oli laitettu kosminen haitta. Ei kenekään tarvitse "kärsiä" arvista jotka rikoksen uhrina saa syyttömänä. Näin toimii oikeus ja pojallemme tuli rahaa tuosta kosmisesta haitasta kuten muistakin asanajajan laittamista vaatimuksista.
:D
jotkut lapset vaan on tollasia. Varmaan päiväkodissa tehdään kaikki mahdollinen välikohtausten estämiseksi. Tsemppiä!