Kierukka, pillerit, kondomi... Keskustelua ehkäisystä
Kierukka, pillerit, kondomi… Miten löytää ehkäisyviidakosta itselle sopiva menetelmä? Vaihtoehtoja on hormonaalisista ja mekaanisista menetelmistä aina sterilisaatioon asti. Vaikka vaihtoehtoja riittää, voi olla hankalaa päättää juuri se itselle sopiva ehkäisy. Entä jos sopivaa menetelmää ei löydy? Tule kysymään aiheesta, vastaamassa lääkäri Väestöliitosta sekä keskustelussa mukana Paula EOPH:sta.
Kommentit (56)
Mä oon miettinyt, että voiko jonkun ehkäisy muodon käyttäminen hankaloittaa myöhempää raskaaksi tulemista? Jos mä jättäisin pillerit nyt pois, niin missä vaiheessa kiertoa ne pitäis jättää ja mitä ongelmia siitä vois tulla? Ja jos jatkaisin pillereiden syömistä, niin milloin mä aloitan?
1) Mikään ehkäisymenetelmä (paitsi sterilisaatio) ei vaikeuta raskaaksitulemista ehkäisyn poisjättämisen jälkeen.
2)Jos jätät pillerit pois, syö liuska loppuun normaali tapaan. Jos jätät pillerit pois, voit tulla raskaaksi hyvin pian, sillä munasolun kypsyminen voi tapahtua jo viikon kuluttua pillereiden lopettamisesta, jos muuta ehkäisyä ei ole käytössä. Kuukautiskierron tasaantuminen vie joskus aikaa pillereiden loputtua, joskus kuukausiakin.
3)Jos pidät siis pidemmän tauon pillereissä, aloita ne uudestaan, kun sinulla alkaa seuraava kuukautisvuoto. Joskus pillerit voi aloittaa myös muuna ajankohtana, mutta sen sinulle voi neuvoa ehkäisyneuvolan lääkäri tai hoitaja.
Pillereitä ei suositetan tauotettavaksi pitkiksi ajoiksi. Pitkät tauot pillereissä sotkee yleensä kuukautisrytmin, aiheutta haittavaikutuksia. Ystterv. VL lääkäri
tarkemmin sanottuna noin 19-vuotiaasta jonnekin 25 ikävuoden tienoille. Sitten seurasi ehkäisytön aika sinkkuvuosiksi. Kun päälle kolmikymppisenä tapasin nykyisen kumppanini, kokeilin aloittaa samat pillerit uudelleen (Trikvilar). Ja johan tuli ongelmia, välivuotoja ja vatsassa koko ajan sellainen olo, että kuukautiset olisivat juuri alkamassa. Kerran koitin vaihtaa merkkiä, mutta ongelma ei poistunut.
Niinpä jätin pillerit sikseen ja kondomilla on hyvin pärjätty. Nyt ajatuskin hormonaalisesta ehkäisystä tuntuisi jotenkin vastenmieliseltä :)
Onkohan se juuri noin, että kun ikää tulee hormonaalinen ehkäisy sopii huonommin? Ennenkin on osunut silmään tuo, että aikaisemmin sopinut pilleri merkki ei enää myöhemmin käykään.
Nyt ajatuskin hormonaalisesta ehkäisystä tuntuisi jotenkin vastenmieliseltä :)
Kaikki ehkäisyvaihtoehdot eivät valitettavasti käy kaikille. Onneksi kuitenkin vaihtoehtoja löytyy nykypäivänä ja kokeilla voi uusiakin juttuja. Ehkäisypillerimarkkinoille on ollut lyhyessä ajassa pari uutta tulokasta ja lisää on tulossa aivan lähikuukausina. Kannattaa käydä keskustelemassa lisää lääkärin kanssa, jos tunnet, että haluaisit jotain muuta vielä miettiä. Yst terv. VL lääkäri
Olen 28-vuotias kahden lapsen äiti ja imetän. Tällä hetkellä käytssäni on minipillerit, jotka ovat ihanasti pitäneet kuukautiset ja mielialavaihtelut pois. Rengasta ja E-pillereitä kokeilin joskus, mutta niihin en palaa. Kierukkaakaan minuun ei todellakaan ujuteta.
Olen menossa lääkärille ensi kuussa ja haluan näillä näkymin ehkäisyruiskeen. Kuitenkin lääkärit, neuvola jne. ovat kaikki toiveeni kuultuaan suositelleen kierukkaa tai kapselia. Miksiköhän? Onko ruiskeessa tavanomaisuudesta poikkeavia sivuvaikutuksia, vai miksei sitä suositella missään (vaan pikemminkin käännetään keskustelu muihin ehkäisymuotoihin?
Onko ruiskeessa tavanomaisuudesta poikkeavia sivuvaikutuksia, vai miksei sitä suositella missään (vaan pikemminkin käännetään keskustelu muihin ehkäisymuotoihin?
Ehkäisyruiske on Suomessa hyvin vähän käytetty. Se on enimmäkseen kehitysmaitten ehkäisyksi mielletty valmiste.
Ruiskeeseen liittyy varsinkin nuorilla naisilla luuntiheyden laskua (osteoporoosiriski) pidemmässaä käytössä. Painonnousua on joidenkin tutkimusten mukaan enemmän kuin muilla valmisteilla.
Hedelmällisyys palautuu hitaammin, eli ruiskeen ottamisesta tehoaika on 3 kk, joten jos tuossa ajassa haluaisi tulla raskaaksi, ei se onnistu.
Sanoit, että pidät minipillereistä. Suosittaisin sinulle kapselia minäkin, Nexplanon kapselissa on samaa vaikuttavaa ainetta kuin Cerazette-pillereissä. Olisit todennäköisesti kapseliin tyytyväinen.
Yst terv. VL lääkäri
Naisille usein suorastaan tuputetaan pillereitä, ja kondomin käyttöä saatetaan katsoa jopa vähän pahalla ja sanotaan, että se pettää usein. Minua kiinnostaisi tietää, liittyykö kondomin "petollisuus" loppujen lopuksi siihen, että jos nyt ihmisiltä on kyselty mikä ehkäisy on käytössä ja joku jolla ei muutakaan ole niin on maininnut kondomin. Kuitenkaan kaikki, jotka mainitsevat käyttävänsä kondomiehkäisyä eivät välttämättä käytä sitä aina tai laittavat sen kesken yhdynnän vasta tms. Yritän siis kysyä, että onko kondomi oikein käytettynä jotenkin erityisen epäluotettava, vai johtuuko se epäluotettavuus enemmän käyttäjästä kuin itse kondomista?
Itse kun en hormonaalista ehkäisyä halua, ja olen alle 30, joten kondomi on oikeastaan ainut vaihtoehto. Ajatuskin jonkin esineen (kierukan) tunkemisesta sisääni tuntuu niin vastenmieliseltä, että sitä en edes harkitsisi. Vaikutelmani kuparikierukan luotettavuudesta ei myöskään ole kovin hyvä, kierukkavauvoja kun tuntuu olevan vähän liikaa...
Hei,
olen 22-vuotias ja olen käyttänyt hormonallista ehkäisyä 13-vuotiaasta lähien runsaitten kuukautisten ja kipujen lieventämiseksi. Olen käyttänyt eri yhdistelmäpillereitä, Evra-laastaria ja nuvaringia. Synnytin 2010, enkä ole edelleenkään normaalipainossa.
Uskallanko käyttää nuvaringia normaalisti, ilman tukospelkoa? En ole koskaan muistakaan valmisteita mitään tukoksia saanut Olen siis lievästi ylipainoinen.
Keskeytetyn yhdynnän vaaroista on peloteltu jo nuoresta lähtien. Mun kaveri on nyt käyttänyt sitä yli puolitoista vuotta, ilman muuta ehkäisyä tulematta raskaaksi. Eli vaikuttais aika toimivalta ehkäisymuodolta. Suosittelisitko sinä lääkärinä sitä?
oikeasti jotenkin vähemmän hormoneja kuin pillereissä? Jossain väitettiin, että hormonikierukan vaikutus on paikallinen, kun taas pillereiden on koko kroppaa koskeva ja näin mieliala ym. muutoksia tulisi helpommin. Onko tämä totta?
Yritän siis kysyä, että onko kondomi oikein käytettynä jotenkin erityisen epäluotettava, vai johtuuko se epäluotettavuus enemmän käyttäjästä kuin itse kondomista?
Olet aivan oikeassa. Kun ehkäisyvalmisteiden tehoa tutkitaan ja mainostetaan, on huomattava, että on todella suuri ero sillä, käyttääkö henkilö menetelmää täsmälleen ohjeiden mukaan vai kuten elämässä yleensä, eli välillä unohdellen ja huolimattomasti. Esimerkiksi pillereiden kohdalla tässä on tuntuva ero.
Kondomi on oikein käytettynä erinomainen ehkäisymenetelmä. Jälkiehkäisy pitää muistaa kondomin pettämisen tapahduttua.
Kondomin käyttöön liittyy varsinkin nuorimpien kohdalla joskus ongelmia - kondomi unohtuu, hajoaa, ei osata laittaa päälle, ei käytetä koko ajan, päihtyneenä käyttö vaikeutuu jne. Siksi joskus pitkäaikainen hormonaalinen menetelmä on turvallisempi. yst terv. VL lääkäri
Keskeytettyyn yhdyntään ei kannata luottaa. Lisäksi kondomi on ainoa, joka oikein käytettynä suojaa seksitaudeilta.
Lääkäri vieressä komppaa :)
Uskallanko käyttää nuvaringia normaalisti, ilman tukospelkoa? En ole koskaan muistakaan valmisteita mitään tukoksia saanut Olen siis lievästi ylipainoinen.
Synnyksestäsi on jo aikaa, joten sen suhteen tulppapelkoa ei tarvitse kantaa. Et maininnut painoasi, mutta jos BMI on yli 30, voi joku toinen valmiste kuin NR olla parempi. Tulppariskiin vaikuttaa ennenkaikkea sukuhistoriasi - onko lähisuvussasi (isä, äiti, sisarukset) ollut nuorella iällä veritulppia lajoissa, keuhkoissa tai muualla laskimoissa? Jos on, pitäisi sinulta ottaa verikokeet, joissa selviää, onko sinulla veritulppataipumusta.
Suositan keskustelua ehkäisyasioista tietävän lääkärin kanssa. Yt. VL lääkäri
Olen kolme ja yksi vuotiaiden lasten äiti. Olen ollut munasarjakystan leikkauksessa reilu vuosi sitten. Ehkäisypillerit auheuttivat ennen lasten saantia hiivakierteen ja painonnousua. Suvussa on endometrioosia ja minulla on aina ollut runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Muita ehkäisykeinoja kuin kondoomia ja (nuoruudessa) pillereitä, en ole käyttänyt. Olen nyt 30 vuotias. Mikä olisi sopiva ehkäisy?
Yritän siis kysyä, että onko kondomi oikein käytettynä jotenkin erityisen epäluotettava, vai johtuuko se epäluotettavuus enemmän käyttäjästä kuin itse kondomista?
Olet aivan oikeassa. Kun ehkäisyvalmisteiden tehoa tutkitaan ja mainostetaan, on huomattava, että on todella suuri ero sillä, käyttääkö henkilö menetelmää täsmälleen ohjeiden mukaan vai kuten elämässä yleensä, eli välillä unohdellen ja huolimattomasti. Esimerkiksi pillereiden kohdalla tässä on tuntuva ero.
Kondomi on oikein käytettynä erinomainen ehkäisymenetelmä. Jälkiehkäisy pitää muistaa kondomin pettämisen tapahduttua.
Kondomin käyttöön liittyy varsinkin nuorimpien kohdalla joskus ongelmia - kondomi unohtuu, hajoaa, ei osata laittaa päälle, ei käytetä koko ajan, päihtyneenä käyttö vaikeutuu jne. Siksi joskus pitkäaikainen hormonaalinen menetelmä on turvallisempi. yst terv. VL lääkäri
Kiitos vastauksesta, näin olen epäillytkin. Minua oikeastaan vielä kiinnostaa sellainen asia tuossa kondomin oikeanlaisessa käytössä, että kun välillä väitetään miehen touhutipoissakin olevan siittiöitä, niin pitäisikö se kondomi sitten pistää päälle jo esileikkivaiheessa? :O Ohjeissa kun aina painotetaan, että ehdottomasti koko yhdynnän ajan täytyy olla päällä ja näin tietenkin onkin, mutta kyllähän sitä miehen "kiimanestettä" esileikkien aikana tulee käsiin ja joka puolelle. Jos siinä on siittiöitä, niin voivatko ne sitten siirtyä kondomin laiton yhdeydessä naiseen? Kondomiraskauksia olisi kyllä varmaan aika paljon, jos näin olisi...
oikeasti jotenkin vähemmän hormoneja kuin pillereissä? Jossain väitettiin, että hormonikierukan vaikutus on paikallinen, kun taas pillereiden on koko kroppaa koskeva ja näin mieliala ym. muutoksia tulisi helpommin. Onko tämä totta?
Olet kuullut ja ymmärtänyt ihan oikein. Hormonikierukassa on vain keltarauhashormonia, eikä lisäksi estrogeeniä kuten e-pillereissä. Hormonipitoisuus veressä on hyvin matala ja tasainen. Toimintamekanismi on aivan erilainen pillereissä kuin kierukassa.
Sivuvaikukset ovat aina yksilöllisiä. Hormonikierukkaankin voi liittyä mielialaoireita, ihon huononemista. Kaikki eivät kuitenkaan saa kaikkia haittavaikutuksia, suurin osa ei mitään.
Yst terv. VL lääkäri
Minua oikeastaan vielä kiinnostaa sellainen asia tuossa kondomin oikeanlaisessa käytössä, että kun välillä väitetään miehen touhutipoissakin olevan siittiöitä, niin pitäisikö se kondomi sitten pistää päälle jo esileikkivaiheessa? :.
Nainen voi tulla raskaaksi, jos siittiöitä pääsee tavalla tai toisella emättimeen. Touhutipoissa voi olla siittiöitä ja periaatteessa (joskus hyvin pienellä riskillä) voi näinkin tulla raskaaksi.
Suositus siis on, että kondomi olisi todellakin käytössä koko yhdynnän ajan.
Yst terv. VL lääkäri
Muita ehkäisykeinoja kuin kondoomia ja (nuoruudessa) pillereitä, en ole käyttänyt. Olen nyt 30 vuotias. Mikä olisi sopiva ehkäisy?
Näin netin välityksellä en voi tietenkään muuta kuin suosittaa sinulle jotakin - päätöksen ehkäisymenetelmän valinnasta teette yhdessä lääkärisi kanssa.
Periaatteessa sinulle voisi sopia ehkäisykapseli tai hormonikierukka. Saisit kohtuullisen avun endometrioosivaivoihin, luotettavan ehkäisyn ja matalahormonisen valmisteen.
Miksei jotkin yhdistelmäpillerit, sellainen merkki, jota et ole kokeillut, voisi olla vaihtoehto sekin.
Endometrioosin hoitoon on myös uusi lääkevalmiste Visanne, sisältää keltarauhashormonia.
Käy juttelemassa gynekologin kanssa vaihtoehdoista. Yst terv. VL lääkäri
yli kolmekymppinen nainen, ehkäisynä tällä hetkellä Nuvaring. Sopii muuten hyvin, mutta kuivattaa jonkin verran alapäätä eikä rengas tahdo myöskään pysyä paikallaan, vaan on usein tunkemassa värkistä ulos (vaikka sen kuinka syvälle survoisi).
Lapsia ei ole eikä tule, joten sterilisaatiotakin olen harkinnut. Ainut mikä vielä estää menemästä lääkäriin sitä kysymään on se, että pitäisikö sterilisaation jälkeen minun kärsiä kuukautisista tosiaan joka kuukausi? Nyt olen pitänyt kaksi rengasta putkeen peräkkäin ja nauttinut ihanan pitkästä ajasta ilman menkkoja. Kaikkein parasta olisi jos minulta voitaisiin poistaa kohtu kokonaan, en sillä mitään tee ja siitä on vain harmia, mutta sellaista operaatiota kun ei muuten vaan tehdä niin haaveeksi jää.
Eli ilmeisesti on turha mennä sterilisaation jos sitten ei voi enää saada pidempää väliä kuukautisille? Ärsyttää vaan maksaa satoja ja tuhansiakin euroja vuosien saatossa ehkäisystä kun yhdellä operaatiolla voisi ratkaista koko homman.
:)