Kierukka, pillerit, kondomi... Keskustelua ehkäisystä
Kierukka, pillerit, kondomi… Miten löytää ehkäisyviidakosta itselle sopiva menetelmä? Vaihtoehtoja on hormonaalisista ja mekaanisista menetelmistä aina sterilisaatioon asti. Vaikka vaihtoehtoja riittää, voi olla hankalaa päättää juuri se itselle sopiva ehkäisy. Entä jos sopivaa menetelmää ei löydy? Tule kysymään aiheesta, vastaamassa lääkäri Väestöliitosta sekä keskustelussa mukana Paula EOPH:sta.
Kommentit (56)
En tiedä johtuiko pillereistä vai mistä, mutta muuta syytä en keksi, ellei kyseessä ole jokin sairaus tai tauti.. Siis en enää kostu kunnolla, limakalvot todella kuivat aina, joten seksistä alkoi tulla kivuliasta ja aina sellaisia pieniä haavaumia alapäässä. Seksi kirvelee ja seksin jälkeen polttelee kauan, eikä pysty moneen päivään harrastamaan uudelleen seksiä.
Lopetin pillerit reilu kuukausi sitten, pieniä haavoja ollut sen jälkeenkin koko ajan, vaikkei seksiä olla harrastettu kuin kerran kondomin kanssa, ei sattunut eikä poltellut.
Terveysasemalla ehkäisy on maksutonta, ja ensimmäinen ehkäisy on ilmainen. Tarkoittaako tämä myös jos vaihtaa ehkäisyä tai aloittaa pitkän ajan jälkeen uudelleen?
Enempää lapsia ei toiveissa (mutta en sano vielä ihan varmaksi tätä). Pillereitä enkä hormonaalista ehkäisyä haluaisi (pillerit käytössä ennen lapsia, vaikuttivat mielialaan). Ainut ratkaisu taitaa olla kuparikierukka, vai mitä? Se taas aiheuttaa runsasta vuotoa ja kipuja, joten ei houkuttele. Nimim. kondomillako pari vuotta ja sitten sterilisaatioon?
Terve! On totta, että e-pillerit voivat aiheuttaa limakalvojen kuivuutta. Se on itseasiassa yleinen ongelma. Kokemasi kipu voi toki johtua muustakin, kuten tulehduksesta. Hiivassa tyypillistä on limakalvon haavaumat ja arkuus, välttämättä muita oireita ei olekaan.
Liukaste yhdynnässä on välttämättömyys. Samoin hyvä limakalvojen hoito - ei saippuaa, ei stringejä, ei tiukkoja farkkuja, ei jatkuvaa pikkuhousunsuojien käyttöä. Joskus paikallinen estrogeenivoide voi auttaa. Suosittaisin lääkärikäyntiä. E-pillerimerkin vaihto tai siirtyminen esim e-renkaaseen voisi tulla kohdallasi kyseeseen. Terv. Väestöliiton lääkäri
minunkin puolesta. Nyt voi siis kysyä ehkäisyyn liittyen tai muuten vain keskustella aiheesta.
Onko oman teinin kanssa helppo keskustella ehkäisyyn liittyvistä aiheista?
aloimme yritämään toista lasta elokuun puolella, jolloin jätin minipillerit (cerazette) pois, eli pois jätöstä n. 9 vkoa. kuukautisia ei kuulu, n.2 vkoa sitten tehty testi nega. koska menkat yleensä minipillerien jälkeen kuuluisi alkaa? pillerit olivat käytössä noin puoli vuotta.
Kaikki ehkäisykäynnit ovat perusterveydenhuollossa maksuttomia. Ensimmäisen ehkäisyn saa paikkakunnasta riippuen yleensä maksutta, mutta sen jälkeen joutuu itse maksumieheksi. Yst terv. Väestöliiton lääkäri
Yhdistelmäpillereihin en koske enää koskaan, niitä tuli käytettyä useita vuosia ja vaikka käytön aikana en kovin suuria vaikutuksia huomannutkaan, ne pani elimistön kuitenkin niin sekaisin jälkeenpäin kun ruvettiin lasta yrittään. Sama koskee kaikkea muutakin hormoniehkäisyä: Synnytyksen jälkeen käytin minipillereitä ja ihan samoin meni kierto ja elimistö sekasin ja nyt ku ne lopetin, taas pitää odotella millonkahan kroppa ois valmis uuteen raskauteen :(
Mutta oikeasti, kuka vakituisessa suhteessa (avioliitossa) elävä jaksaa värkätä kumien kanssa?? Ainoa vaihtoehto sitten on kuparikierukka, ehkä se sitten tulee minulle seuraavaksi.
Nimim. kondomillako pari vuotta ja sitten sterilisaatioon?
Kuparikierukka ja kondomi ovat hormonittomat vaihtoehdot. Kuparikierukka ei sovi kaikille, mutta niille joille se sopii, ovat yleensä erittäin tyytyväisiä. Vuodot voivat runsastua ja tulla kivuliaammiksi, mutta ei kaikilla.
Matalahormonisia vaihtoehtoja ovat hormonikierukka ja kapseli- niissä etuna on tasainen hormonipitoisuus ja hyvin matalat hormonimäärät /vrk. Ajatuksesi kondomista ja sterilisaatiosta ovat toki hyvät nekin, mutta varsinkin kondomin käyttöön voi liittyä omia ongelmiaan, muista siis myös jälkiehkäisy. Yst VL lääkäri
heips, ehkäisyrengas aiheutti jatkuvan hiivan ja pillerit tekevät itkuiseksi ja murhanhimoiseksi :)
En halua kierukkaa ja kondomi on taas... Miten kapseli ja laastari, aiheuttavatko ne mielialamuutoksia ja mikä on niiden varmuus?
Itselläni on ollut kuparikierukka pian 2 vuotta, mitään runsaampaa vuotoa ja tai kovia kuukautiskipuja ei ole tullut. Myös monella kaverillani on tämä kierukka ja ovat siihen kaikki tyytyväisiä. Ei se kaikille tee näitä haittavaikutuksia.
Suosittelisin ainakin kokeilemaan :) Itse olen tosi tyytyväinen kuparikierukkaan.
koska menkat yleensä minipillerien jälkeen kuuluisi alkaa?
Kuukautiset alkavat viimeistään puolen vuoden kuluttua. Siihen asti tilannetta pidetään vielä normaalina, eikä lisätutkimuksia tarvita. Malttavaisuutta siis vielä! Yst terv. Väestöliiton lääkäri
Juuri näin! Sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä, eikä niitä voi etukäteen ennustaa.
Mitä jos synnytyksen jälkeen käyttää kondomia ja kondomi pettää. Voiko ottaa jälkiehkäisytabletin imetyksen aikana? Vai annetaanko sitten seuraavan lapsen vaan tulla? :)
kuulla positiivisia kokemuksia ja että itselle sopiva menetelmä on löytynyt :)
Miten kapseli ja laastari, aiheuttavatko ne mielialamuutoksia ja mikä on niiden varmuus?
Kapselin ehkäisyteho on erinomainen, lähes sterilisaation tasoa. Laastarissa taas teho riippuu paljon käyttäjästä - eli huolellisella käytöllä teho on samanlainen kuin e-pillereillä, mutta aavistuksen huonompi kuin esim. kierukalla ja kapselilla.
Sivuvaikutukset ovat yksilöllisiä ja vaikeasti ennustettavissa. Kapselissa hormoni erittyy tasaisesti ja pitoisuus on hyvin matala. Siksi kapselilla sivuvaikutksia esiintyy vähemmän kuin vaikka pillereillä. Kuitenkin kapselillä kuukautiset voivat olla ongelmalliset - ne saattavat muuttua epäsäännöllisiksi tai jäädä kokonaan pois. Laastarissa sivuvaikutusprofiili on hyvin samanlainen kuin e-pillereissä. Yst terv. Väestöliiton Lääkäri
Mitä jos synnytyksen jälkeen käyttää kondomia ja kondomi pettää. Voiko ottaa jälkiehkäisytabletin imetyksen aikana? Vai annetaanko sitten seuraavan lapsen vaan tulla? :)
Jälkiehkäisyn saa ottaa imetyksen aikana, pidä kuitenkin taukoa imetyksestä 8 tunnia tabletin oton jälkeen.
Imettävällä naisella on paljon muitakin ehkäisyvaihtoehtoja kuin kondomi, suositan keskustelemaan oman neuvolahoitajan kanssa, jos et ole jo sitä tehnyt. Yst terv. VL lääkäri
Mä oon miettinyt, että voiko jonkun ehkäisy muodon käyttäminen hankaloittaa myöhempää raskaaksi tulemista? Jos mä jättäisin pillerit nyt pois, niin missä vaiheessa kiertoa ne pitäis jättää ja mitä ongelmia siitä vois tulla? Ja jos jatkaisin pillereiden syömistä, niin milloin mä aloitan?
Hyvä kuulla positiivisia kokemuksia ja että itselle sopiva menetelmä on löytynyt :)
Niinpä, yllättävän harvassa ovat nuo positiiviset kokemukset vielä näinkin myöhään kuin vuonna 2011. Ihminen menee kuuhun ja muuta, mutta toimivaa ehkäisyä ei ole onnistuttu kehittelemään.
Olen Väestöliiton Seksuaaliterveysklinikan asiantuntijalääkäri ja seksuaalineuvoja. Tervetuloa mukaan!