Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kierukka, pillerit, kondomi... Keskustelua ehkäisystä

20.10.2011 |

Kierukka, pillerit, kondomi… Miten löytää ehkäisyviidakosta itselle sopiva menetelmä? Vaihtoehtoja on hormonaalisista ja mekaanisista menetelmistä aina sterilisaatioon asti. Vaikka vaihtoehtoja riittää, voi olla hankalaa päättää juuri se itselle sopiva ehkäisy. Entä jos sopivaa menetelmää ei löydy? Tule kysymään aiheesta, vastaamassa lääkäri Väestöliitosta sekä keskustelussa mukana Paula EOPH:sta.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua oikeastaan vielä kiinnostaa sellainen asia tuossa kondomin oikeanlaisessa käytössä, että kun välillä väitetään miehen touhutipoissakin olevan siittiöitä, niin pitäisikö se kondomi sitten pistää päälle jo esileikkivaiheessa? :.

Nainen voi tulla raskaaksi, jos siittiöitä pääsee tavalla tai toisella emättimeen. Touhutipoissa voi olla siittiöitä ja periaatteessa (joskus hyvin pienellä riskillä) voi näinkin tulla raskaaksi.

Suositus siis on, että kondomi olisi todellakin käytössä koko yhdynnän ajan.

Yst terv. VL lääkäri

Mutta eikö yhdyntä siis ole vain tämä yhtymistapahtuma (eli esileikki ei ole yhdyntää)? Tämä on ohjeissa juuri aina hämännyt, puhutaan vain että yhdynnän ajan täytyy olla kondomi päällä, mutta esileikistä (puhun siis esim. käsillä kiihottamisesta) touhutippoineen ei puhuta. Käsitin kuitenkin vastauksesta, että esileikkivaiheessakin voi siis tulla huonolla tuurilla raskaaksi, vaikka itse yhdynnässä kondomi olisikin alusta loppuun.

Vierailija
42/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sterilisaatio ei tosiaaan vaikuta munasarjojen tai kohdun toimintaan mitenkään, joten kuukautiset jatkavat tuloaan.

Yksi ratkaisu voisi olla hormonikierukka, jonka kanssa isolta osalta jäävät vuodot kokonaan pois ja luonnollisesti ehkäisyteho on liki sterilisaation luokkaa.

Kohdun poisto tuntuu aika kovalta toimenpiteeltä tässä kohtaa, joten suosittaisin vielä pohtimaan muita vaihtoehtoja. Yst terv. VL Lääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitin kuitenkin vastauksesta, että esileikkivaiheessakin voi siis tulla huonolla tuurilla raskaaksi, vaikka itse yhdynnässä kondomi olisikin alusta loppuun.

Näin juuri on. Käsiseksissä kannattaa siis olla tarkkana, vaikka mahdollisuus tulla tästä raskaaksi on äärimmäisen pieni.

Yst terv. VL lääkäri

Vierailija
44/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan että ehkäisyteho on 97-98 %. Osaatko sanoa miten iso osa noista kondomin pettämisistä johtuu käyttövirheistä?

Meillä ollut kondomi on toiminut moitteettomasti ehkäisymenetelmänä jo vuosia, niin tuli mieleen että pitääkö tässä kohta ruveta pelkämään koska sen pettäminen sattuu omalle kohdalle :)

Vierailija
45/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan että ehkäisyteho on 97-98 %. Osaatko sanoa miten iso osa noista kondomin pettämisistä johtuu käyttövirheistä?

Suurin osa johtuu käyttövirheistä nimenomaan. Oikein käytettynä (+ tarvittaessa jälkiehkäisy) kondomi on erinomaisen hyvä ehkäisymenetelmä. Se vaatii kuitenkin viitseliäisyyttä ja huolellisuutta.

Yst terv. VL lääkäri

Vierailija
46/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa johtuu käyttövirheistä nimenomaan. Oikein käytettynä (+ tarvittaessa jälkiehkäisy) kondomi on erinomaisen hyvä ehkäisymenetelmä. Se vaatii kuitenkin viitseliäisyyttä ja huolellisuutta.

Yst terv. VL lääkäri

Vierailija
47/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei enää ole toiveissa ja kärsin hypermenorreasta, mutta muuten loistava hormonikierukka aiheutti kipuja ja jouduttiin poistamaan, ja Femilarista tuli jatkuvaa välivuotoa; sain nyt Harmonet-pillerit mutta onko tosiaan tässä iässä turvallista käyttää tavallisia yhdistelmäehkäisypillereitä? En tupakoi, ei ole verenpainetta eikä ylipainoa.

Vierailija
48/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa kohta loppua. Onpas tullut paljon asiaa :) 15:30 lopetetaan, mutta ketjun löytää helposti tuolta Mietityttääkö päihteet ja perhe-elämä osiosta.

Vierailija
49/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

La onko tosiaan tässä iässä turvallista käyttää tavallisia yhdistelmäehkäisypillereitä? En tupakoi, ei ole verenpainetta eikä ylipainoa.

Yhdistelmäpillereitä voi käyttää aina vaihdevuosi-ikään asti JOS ei tupakoi, ei ole ylipainoa eikä muita sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöitä.

Voit siis turvallisesti jatkaa pillereiden käyttöä, jos nämä ehdot täyttyvät.

Vierailija
50/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle synnytyksen jälkeen laitettiin hormoonikierukka. kierukan aikana kuukautiset eivät suinkaan "laimenneet" vaan tuli välivuotoja sekä erittäin kivuliaat ovulaatiokivut ja kuukautiskivut. kierukka poistettiin 9kk laiton jälkeen kun oireet eivät asettuneet. poisotossa huomattiin että kierukka oli munajohtimessä. kierukka poistettiin, ei ultrattu ja sillä selitettiin oireet tiputteluun ja kipuihin. kivut ovat kuitenki jatkuneet ja tiputteluvuoto samoin vielä 6kk poisoton jälkeen. lapsi toiveissa, ei nykyistä ehkäisyä. mistähän oireilu voi johtua? tuhoja munajohtimessa? kohtu ultrattu,kaikki ok. terot käytössä neljättä kuukautta, ei apua. kiitos.

Vierailija
51/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vilkkaasta keskustesta ja ihanaa syksyn jatkoa!

Yst terv. Väestöliiton lääkäri

Vierailija
52/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt loppuu aika. Seuraava keskustelu on 3.11.samaan aikaan aiheena vahinkoraskaus ja vanhemmuus.

Moikka moi!

Vierailija
53/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut nyt viitisen vuotta sama kuparikierukka (sitä ennen on ollut kaksi muuta), ja kuten tästä voi päätelläkin olen ERITTÄIN tyytyväinen tähän ehkäisymenetelmään :) Vuoto ei ole erityisen runsasta tai kivuliasta, kierto on normaalin pituinen, mitään ei tarvitse muistaa ja ehkäisytehokin on tuntunut olevan kohdillaan vaikka ilman ehkäisyä olen hedelmällistä sorttia: kolme lasta ja kaikki ekasta laakista!

Muutin vuosi sitten ulkomaille, ja nyt kun kävin täällä ekaa kertaa gynellä ja mainitsin että kierukka olisi pian aika vaihtaa, lääkäri alkoi kovasti markkinoimaan hormonaalisia menetelmiä. Täällä kun on muotia se, ettei kuukautisia tule ollenkaan.. eli pillereitä syödään tauotta tai sitten on hormonikierukka.

En kuitenkaan halua mitään hormonaalista menetelmää. Ja lääkärini tuntuu omituisen vastahakoiselta auttamaan minua uuden kuparikierukan hankinnassa, väittää ettei tiedä mistä niitä saa tilattua eikä hänellä ole koskaan olltu potilasta jolla olisi ollut kuparikierukka..

Asumme syrjässä tosi pienellä paikkakunnalla, tämä on ainoa gyne sadan kilometrin säteellä. Näyttää siltä, että minun pitää itse alkaa metsästää kierukkaa ja sen jälkeen lääkäriä joka sen suostuisi asentamaan :O Jos tässä projektissa menee niin kauan aikaa että nykyinen kierukkani käyttöaika menee umpeen ja se onkin pidempään kuin 5 vuotta, mitä haittaa siitä voi olla? Laskeeko ehkäisyteho heti merkittävästi? Voiko se olla jotenkin vaarallinen elimistölle?

Vierailija
54/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tule toimimaan, liian paljon olen lukenut siitä miten langat tuntuvat yhdynnässä. Rengastakaan en voi jättää paikalleen yhdynnän ajaksi vaikka sitä ei pitäisi huomata. Nimittäin kyllä vaan huomaa, ja todella paljon tuntuu sekä haittaa jos edes yrittää jättää sen paikalleen.

Ja pakkohan sitä on pohtia muita vaihtoehtoja kun ei lääkärit kohdunpoistoa tee jos kohdussa ei ole mitään vikaa. Ei se minun mielestäni olisi yhtään kova toimenpide, enhän tee kyseisellä elimellä mitään eikä siitä ole kuin vaivaa. Kuukautiset ovat minulla ihan turhia kun lapsia ei ole tulossa.

Sterilisaatio ei tosiaaan vaikuta munasarjojen tai kohdun toimintaan mitenkään, joten kuukautiset jatkavat tuloaan.

Yksi ratkaisu voisi olla hormonikierukka, jonka kanssa isolta osalta jäävät vuodot kokonaan pois ja luonnollisesti ehkäisyteho on liki sterilisaation luokkaa.

Kohdun poisto tuntuu aika kovalta toimenpiteeltä tässä kohtaa, joten suosittaisin vielä pohtimaan muita vaihtoehtoja. Yst terv. VL Lääkäri

Vierailija
55/56 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaiskohan joku muu kuin tämä Väestöliiton lääkäri vastata?

T. kuparikierukkainen ulkomaanelävä :)

Vierailija
56/56 |
12.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierukka, pillerit, kondomi… Miten löytää ehkäisyviidakosta itselle sopiva menetelmä? Vaihtoehtoja on hormonaalisista ja mekaanisista menetelmistä aina sterilisaatioon asti. Vaikka vaihtoehtoja riittää, voi olla hankalaa päättää juuri se itselle sopiva ehkäisy. Entä jos sopivaa menetelmää ei löydy? Tule kysymään aiheesta, vastaamassa lääkäri Väestöliitosta sekä keskustelussa mukana Paula EOPH:sta.

Kokeile alovera - kondomia. Löytyy os. kondomikeiju.com