Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

päiväkodin päiväunet pilaa elämämme!

Vierailija
16.10.2011 |

Meillä on kolmevuotias, joka ei nukkunut viime kesänä enää melkein koskaan päiväunia. Samoin ei nykyisin viikonloppuna. Silloin kaikki meni hyvin! Lapsi nukahti illalla 15-30 minuutin jälkeen sänkyyn laittamisen jälkeen ja nukkui sikeästi ja heräsi aamulla virkeänä. Mutta päiväkodissa laitetaan lapset makaamaan pimeään tunniksi pariksi, ja kyllähän siinä sitten lapsi nukahtaa. Seurauksena on se, että illalla ei tule uni, nukahtaa vasta kymmenen jälkeen ja herää tosi kiukkuisena yöllä monta kertaa, tulee viereen nukkumaan, potkii, huutaa, kierii, ja aamulla tosi aikaisin ylös. Äiti on aivan väsynyt.... Ja päiväkodissa väitetään aina kiven kovaa, että lapsi TARVITSEE päiväkodissa ne unet ja ne eivät vaikuta mitään yöuniin. Harmittaa niin saakelisti! Minullakin jo pinna kiristyy, ja äyskin lapsellekin kun yöt ovat menneet tällaisiksi ja olen aina väsynyt. Ei ole ollut vauva-aikojen jälkeen näin vaikeita öitä tässä perheessä. Onko muilla samoja kokemuksia?

Kommentit (134)

Vierailija
101/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki lapset nukkarissa klo 12, siellä kaksi aikuista ja kolmas siivoa ruokailutilan(näin siis hyvinä päivinä kun kaikki ovat töissä)Toinen pääsee nukkarista popis noin 12.20 kun muutama erityislapsi on rauhoittunut. Tuo siivooja pääsee tällöin jo kotiin kun on tullut töihin kuudeksi ja työaika tasataan aamuvuoroista

Tuo nukkarista pois tullut osallistuu kokuksessn tai menee toiseen ryhmään päästämään sieltä porukkaaa palaveriin, pitää kahvitaukoa ja lakisääteistä suunnitteluaikaa. Nukkurissa ollut tulee klo 13 ei nukkuvien lasten kanssa pois sieltä jolloin tuo toinen menee sinne vahtimaan nukkuvia. Tämä pois tullut auttaa lapsille vaatteet, käy kahvilla jos ehtii tia pystyy aj vahtii näitä ei nukkuvia. Voisi toki mneeä niiden aknssa puoleksi tunniksi ulos jotta ehditään taas välipalalle. jne

uskokaa nyt että näitä aikatauluja meititään suein voisiko jotain tehdä toisin mutta kun ketään alsta ei saa jättää vahtimatta ei vaan aikuiset riitä

Vierailija
102/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskokaa nyt että näitä aikatauluja meititään suein voisiko jotain tehdä toisin mutta kun ketään alsta ei saa jättää vahtimatta ei vaan aikuiset riitä

voisi olla useamman ryhmän yhteinen satu-ja lepotuokio salissa.

Näin ei tarvitsisi olla joka ryhmästä 2 aikuista siellä nukkarissa.

en usko että aikatauluja tai käytäntöjä mietitään , koska ne on olleet kymmeniä vuosia samat .

Mikä muuten on tämä "lakisääteinen" suunnitteluaika joka usein näissä ketjuissa vilahtaa ?

Joskus ulkopuolelta näkee paremmin. Ideariihet ulkopuolisten kanssa voisi olla paikallaan ! Uskon että päivänvalolla voisi olla yhtä iso virkistävä vaikutus kuin nukkumisella talvisaikaan !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on niin huvittavaa.. Voi kun valittajat pääsisitte päiväksi päiväkotiin työntekijän asemaan. Voisi asenteet muuttua kaiken kiireen ja vajaamiehityksen keskellä :)

Vierailija
104/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin vetää 2 h päikkärit, herään aurinkoisena ja nukahdan illalla normisti kitisemättä.

Ukkoni on huonompi kansalainen. Hänelle ei päiväunet sovi, jos nukkuu puoli tuntia päivällä on sekä hänen oma päivänsä että kaikkien muiden päivä kilometrin säteellä totaalisen pilalla.

Nyt aikuisena ukko on oikeassa ja minä väärässä. Päiväunet on huonon ja laiskan ihmisen merkki...

Vierailija
105/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on niin huvittavaa.. Voi kun valittajat pääsisitte päiväksi päiväkotiin työntekijän asemaan. Voisi asenteet muuttua kaiken kiireen ja vajaamiehityksen keskellä :)

Eikä väsynyt. Siksi pitää päästä illalla ajoissa nukkumaan. JOtta jaksaa aamulla herätä aikaisin, jotta ehtii täyden työpäivän jälkeen hakemaan lapsen ajoissa kotiin, jotta sen elämä säilyy tolkullisena.

Vierailija
106/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin tyytyväinen, jos lapseni nukahtaisi ennen 23.00. Päiväkodin päiväunien kanssa nukahtaa noin yhden maissa yöllä, mutta ilman niitä 22.00. itseni pitäisi päästä viimeistään nukkumaan 22.30. Minä kun tarvitsen tarkkuutta siellä leikkaussalissa. Haluaisitko itse väsyneen kirurgin?

Vierailija
107/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli sama ongelma ja ilmoitin päiväkotiin, että lapseni ei saa antaa nukkua päiväunia. Ja niin taas yöunet rauhoittuivat ja lapsi meni illalla ajoissa nukkumaan ja heräsi aamulla pirteänä.

Vierailija
108/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta että pienet lapset tarvitsevat päiväunia, toiset enemmän, toiset vähemmän.

Itse olen lastenhoitajana päiväkodissa. Meillä on yleisesti käytäntö että että tietyt lapset herätetään kesken unien vanhempien toiveesta. Minusta on kauheaa herättää lapset kesken kaiken, mutta teemme vanhempien toiveen mukaan. Kysy olisiko tämä mahdollista teidän lapsenne päiväkodissa. Esim. voit toivoa että lapsi herätetään 30 min. unien jälkeen tms.

Perjantaisin meillä kaikki nukkuvat niin pitkään kuin haluava.

Vierailija
109/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisia potilaita.

Missä pitäisi olla?

Olisin tyytyväinen, jos lapseni nukahtaisi ennen 23.00. Päiväkodin päiväunien kanssa nukahtaa noin yhden maissa yöllä, mutta ilman niitä 22.00. itseni pitäisi päästä viimeistään nukkumaan 22.30. Minä kun tarvitsen tarkkuutta siellä leikkaussalissa. Haluaisitko itse väsyneen kirurgin?

Vierailija
110/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei puhuta asioista niiden oikeilla nimillä? Eli vanhemmat halauavat puoli ysin uutisten jälkeen hiljaisuutta, jutella keskenään ja lukea kirjaa, katsella tv:tä niinkuin silloin ennen aikaa ennen lapsia... Päiväkoti ei ole ongelma. Ongelma on kun lapset tulevat alakoulu-ikäisiksi, valvovat viikonloppuisin yhteentoista. Silloin vanhemmat ovat jo toistensa kurkussa, herätyskello soi kolmelta jotta vanhemmat voi harrastaa seksiä ilman että kakara keskeyttää. Ratkaisukseksi keksitään laittaa nämä koululaiset viikonlopuiksi kavereilleen, isovanhemmilleen. Pois tieltä! Tulkoot sitten sopivasti sukujuhliin ja valokuviin, muuten pysykööt pois näkyvistä ja kuuluvista.

Vierailija
111/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meidän 3 lasta olleet hoidossa kolmella tapaa (eivät kaikki): hoitaja kotona, pph ja päiväkoti. Ehdottomasti tuo ensimmäinen oli kaikkien kannalta paras ja helpoinkin ratkaisu. Ei vaikuttanut yöuniin eikä käyttäytymiseen muutenkaan, vaikka nukkuivatkin päiväunet.

Minun mielestäni lapsesi uniongelmat johtuvat päiväkodin hälinästä eikä päiväunista.

Useimmat päiväkotilapset todella tarvitsevat päiväunet sen riekkumisen ja metelin keskellä. Ihan riippumatta siitä, ovatko kotona ollessaan nukkuneet niitä vai eivät.

Samoin useimmat päiväkodeissa päivänsä viettävät lapset muuttuvat levottomimmiksi ja itkuisemmiksi myös kotioloissa.

Pitää vielä mainita, että en ole mikään päivähoidon vastustaja. Kaikki omat lapseni ovat olleet alle 3-vuotiaasta hoidossa. Kaksi ensin perhepäivähoitajalla, viimeisin suoraan tarhassa. Sama ilmiö on nähtävissä myös pphoidossa olevilla lapsilla, mutta paljon lievempänä kuin päiväkotilaisilla.

Vierailija
112/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuden jälkeen ylös, jos on illalla valvonut kymmeneen asti? Ja millä ihmeen perusteella koko perheen pitäisi mennä samaan aikaan nukkumaan? Kyllä mä ainakin tulisin hyvin äkkiä hulluksi, jos en saisi omaa rauhallista telkankatseluhetkeä iltaisin, kun lapset jo nukkuu.

Moni perhe ratkaisee tämän sillä että menee nukkuman koko perhe 22.00. jää yhteistä aikaa olla ja lueskella. ja aamulla jaksetaanv ielä nousta ylös.

Vierailija
113/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma 5v on pph:lla mutta käy sieltä kahtena päivänä viikossa srk:n kerhossa ja on niinä päivinä iltaisin väsyneempi kuin muulloin, tähän kaiketi vaikuttaa juurikin se hälinä mitä isossa ryhmässä ts. päiväkodissakin on.

molemmat lapseni olivat useamman _vuoden_ ns. huonoja nukahtamaan, yliväsyneenä kukkuivat puolille öin vaikka olisi vieressä istunut kolme tuntia kunnes isompi aloitti koulun ja on oikeasti iltaisin väsyneempi kuin eskari/päiväkotiaikana (siellä sai levätä/nukkua päivällä) ja lapset saa nukahtamaan 21 mennessä, heräävät 7 aikoihin aamulla itsekseen.

onneksi ainakin perhepäivähoitajilla on se systeemi että niiden kanssa voi keskustella saako lapsi nukkua vai ei, nukahtaahan nuo isommatkin suht helposti mutta ne voi herättää puolen tunnin-tunnin unien jälkeen.

viikonloppuisin 5v saattaa nukkua parin tunnin päikkärit kainalossa iltapäivästä ja silti nukahtaa illalla helposti. 7v nukahtelee joskus koulun jälkeen ja jos nukkuu monta tuntia niin illalla ei uni tule.

Vierailija
114/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuden jälkeen ylös, jos on illalla valvonut kymmeneen asti? Ja millä ihmeen perusteella koko perheen pitäisi mennä samaan aikaan nukkumaan? Kyllä mä ainakin tulisin hyvin äkkiä hulluksi, jos en saisi omaa rauhallista telkankatseluhetkeä iltaisin, kun lapset jo nukkuu.

Koska päiväkodin tätien ei tarvi olla paikalla kun kolmevuotias kiskotaan kuudelta ylös.

Vierailija
115/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvitsee myös sen hetkensä päivittäin !

Moni perhe ratkaisee tämän sillä että menee nukkuman koko perhe 22.00. jää yhteistä aikaa olla ja lueskella. ja aamulla jaksetaanv ielä nousta ylös.

Vierailija
116/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tahdotte lapsenne parasta, laadukkaampaa, yksilöllisten tarpeiden huomioonottamisen mahdollistavaa hoitoa, vaikuttakaa päättäjiin Arkadianmäelle saakka!

OIKEASTI-etenkin näin flunssa-aikaan henkilöstövaje on karmaiseva. Päiväkodin henkilöstö minimissä sairaspoissaolojen yms. takia. Ihmisiä ne pk-työntekijätkin ovat. Siis pääasia on lasten hengissäpitäminen ja perustarpeista huolehtiminen!

Teen paljon keikkaa päiväkodeissa, joten olen nähnyt kymmeniä eri päiväkoteja...

Vierailija
117/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asian vierestä, mutta ei lapsi oikeasti nukahda edes päiväkodissa, jos ei ole väsynyt.

Kaikki lähtee siitä, että jonain päivänä se lapsi nukahtaa päivällä. Siitä ALKAA KIERRE, eli sitten valvoo illalla klo 23 saakka -> yöuni jää liian lyhyeksi, koska aamulla ei saa nukkua niin pitkään kuin haluaa -> se univelka paikataan päiväunilla.

tadaa, kierre on valmis.

Tottakai lapsi nukahtaa päikkärissä, koska on SE KIERRE PÄÄLLÄ, KOSKA ON NUKKUNU LIIAN LYHYET YÖUNET!!!!!!!

Mun lapsi 4 v on kotihoidossa, nukkuu putkeen öisin 11-12 tuntia, nukahtaa hyvin illalla. ei nuku päikkäreitä (lopetti ne vähän alle 3 veenä)

Vierailija
118/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskenään? Meillä ainakin halutaan puhua ja puuhata aikuisten juttuja, joihin ei lapsia kaivata. Lasten paikka on sängyssä 8 jälkeen.

Ekaluokkalainen saa lukea puoli ysiin ja pienemmiltä valot pois kahdeksalta. Meillä halutaan viettää myös aikuisten aikaa. Lapset tosin haetaan 15-16 aikaan, joten päivässä ehditään olla vielä lastenkin kanssa 4-5 tuntia.

Nyt rupeaa vähän pännimään, että 2-vuotias nukkuu tosi pitkät unet dagiksessa. Tunti riittäisi jo hyvin, mutta nukkuu usein parikin tuntia. Seurauksena 5-vuotias häiriintyy, kun pikkuveli melskaavielä yhdeksältä.

Vierailija
119/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on minusta ks'äittämätöntä että se kaikki halutaan ajoittaa yöhön. Siis seitsämältä nukkumaan jotta ajksaa seitsämältä herätä. koska te vanhemmat vietätte aikaanne lasten kanssa? Suurin osa lapsista haetaan päiväkodista 16-17 välillä ja jos yhteistä aikaa jää kaksi tuntia vuorokaudessa niin eikö se ole ongelma?

Minä olen hurjan tyytväinen että omat lapset nukkuvat päiväkodissa, näin päivä siellä tuntuu lyhyemmältä ja meille jää illallakin yhteistä virkeää aikaa

Ihminen ei ole kone, joka nukkuu aina samalla tavalla muiden kanssa. Itsellänikin unet siirtyy myöhään jos päivällä nukun. Samoin kummallakin lapsellani. Jos meidän kohta 4v nukahtaa päiväkodissa, valvoo hän 22-23. Ja siitä se kierre alkaa.

Vaikka lapseni tarvitsee noin 123 h unta jotta jaksaa, hän ei nuku 21--07 sillä että nukkuu pari tuntia päiväkodissa. Se siirtää nukahtamista yöunille vaan myöhäisemmäksi,

Vierailija
120/134 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on minusta ks'äittämätöntä että se kaikki halutaan ajoittaa yöhön. Siis seitsämältä nukkumaan jotta ajksaa seitsämältä herätä. koska te vanhemmat vietätte aikaanne lasten kanssa? Suurin osa lapsista haetaan päiväkodista 16-17 välillä ja jos yhteistä aikaa jää kaksi tuntia vuorokaudessa niin eikö se ole ongelma?

Minä olen hurjan tyytväinen että omat lapset nukkuvat päiväkodissa, näin päivä siellä tuntuu lyhyemmältä ja meille jää illallakin yhteistä virkeää aikaa

Ihminen ei ole kone, joka nukkuu aina samalla tavalla muiden kanssa. Itsellänikin unet siirtyy myöhään jos päivällä nukun. Samoin kummallakin lapsellani. Jos meidän kohta 4v nukahtaa päiväkodissa, valvoo hän 22-23. Ja siitä se kierre alkaa.

Vaikka lapseni tarvitsee noin 123 h unta jotta jaksaa, hän ei nuku 21--07 sillä että nukkuu pari tuntia päiväkodissa. Se siirtää nukahtamista yöunille vaan myöhäisemmäksi,