G: Minkä ikäisenä sinut laitettiin päiväkotiin?
Itse olin 1,5-vuotias kun aloitin päivähoidon. Olin siellä 6h päivässä aina koulun aloittamiseen saakka.
Päiväkoti oli yksityinen ja muistelen hyvällä niitä aikoja. Pidin päiväkodistani ja kavereistani siellä. Meillä esikoulukin oli samassa tutussa päiväkodissa.
Kommentit (28)
vielä kertoo, että oli päiväkodissa 80-luvun lopulla.
80-luvun puolivälissä. Äiti oli kotona. Pienempi sisarus mua kolme vuotta nuorempi.
Äiti teki töitä kotona ja mummo asui samassa talossa. Muistan kyllä vaiheen että tekemisestä oli ainainen pula ja muistan myös kateuden siitä että kouluun mennessä suurin osa tunsi toisensa vähintäänkin eskarista, minä en taas tuntenut ketään.
Kolmevuotiaana olin hetken pph:lla, kun äitini meni töihin. Muutoin äiti aina ollut kotona.
Mutta en tiedä, maillaista se hoito oli. Lähinnä isommat sisarukset katsoi perään, sen minkä katsoi. Muistan monet kiusaukset ja epäreilut tilantet. Vanhemmat oli karjatilallisia, ei heillä kovin aikaa ollut lasten kanssa olla. Kesäisin meillä oli kesätyttöjä hoitamassa meitä. Mutta esim 2 vuotiaana naapuri oli löytänyt mut parin kilometrin päästä kotoa ja toi mut kotiin. 5 v eksyin metsään, olin siellä n. 4-6 tuntia, kunnes lopuksi löysin tien ja lopulta osasin kotiin. Kotona mua oli juuri ruettu etsimään, mutta en kertonut eksymisestäni. Sain rangaistuksen "piilottelustani".
menin esikouluun, meillä oli yksityinen lasten hoitaja + kodinhoitaja kotona.
t olen erittäin ulospäin suuntautunut ja sosiaaliset suhteet ovat vahvuuteni
Olin siitä lapsena aina pahoillani. Mä olin vuoden ikäisestä lähtien perhepäivähoidossa. Kolmessa tai neljässä eri paikassa ehdin olla hoidossa muuttojen takia. Päiväkerhossa kävin sitten, kun en päiväkotiin päässyt (sinne pääsi vain pienituloisten lapset.)
Olin kyllä sitä ennen ollut hoidossa äidin osa-aikatöiden ajan muutama tunti päivässä. Lähinnä isoäidilläni ja joskus naapurissa.
mut vietiin pph:lle n 1vuotiaana. Samalla tädillä olin hoidossa koululaiseksi asti.
äiti hoiti ja teki työtä kotona. Olen myös hoitanut kaikki lapseni kotona, eskariin vasta menneet "hoitoon".
Olin kokoajan puolipäiväryhmässä - aluksi klo 8-12 ryhmässä vuoden ja sitten siirryin klo 12-16 ryhmään.
Eipä taida pahemmin enää nykyisin tällaisia puolipäiväryhmiä olla, joissa puolipäiväisyys tarkoittaa kaikilla lapsilla tiettyjä kellonaikoja.
Viihdyin ihan ok:sti. Sain hyviä kavereita, joista osan kanssa olen yhä hyvä ystävä mutta toisaalta kiusaamistakin esiintyi.
oli todella hankalaa saada päivähoitopaikkoja, mutta jollain ihmeen kaupalla äitini onnistui saamaan minut päiväkotiin. Olin 8-9 kk ikäinen. Äitiysloma oli silloin jo loppunut ja äitini oli pakko mennä töihin.
kun odotettiin paikka pph:lle. Menin hoitoon siis 9kk:na. Ajasta siellä en muista mitään mutta pph:ta muistelen vieläkin lämmöllä. Olin siellä siis siihen asti että menin eskariin :)
Meillä oli lehmiä ja äiti oli kotona. Myös mummu asui samassa taloudessa. Mieluummin olisin ollut päiväkodissa kuin hullun mummun komenneltavana.
mutta vuonna -82 menin 9 kuukauden iässä perhepäivähoitajalle. Traumoja ei ole jäänyt.
työpaikkahan siitä sitten tulikin
lto
ja oli vähän pelottavaa olla isossa ryhmässä isossa päiväkodissa. Pari hyvää kaveria kuitenkin sain.
Kolmevuotiaaksi olin kotona äidin kanssa ja sen jälkeen erittäin sekalaisesti eri perhepäivähoitajilla. Mieleen on jäänyt niiltä ajoilta vain yksi hyvä ja turvallinen hoitopaikka.
Viisivuotiaana menin pieneen vastavalmistuneeseen päiväkotiin ja siitä alkoi hyvä aika. Pelkästään hyviä muistoja ja kivoja kavereita siltä ajalta, koulun alkuun asti.
Viisivuotiaana vasta olen ollut mielestäni tarpeeksi kypsä ja rohkea päivähoitoon. Miksei aikaisemminkin, jos olisin päässy heti sinne pienempään päiväkotiin.
Niissä sekalaissa hoitopaikoissa tunsin itseni araksi ja huonoksikin kun jotkut hoitajat saattoivat tiuskia, lapsia oli joskus hirveän paljon jne.
oli hoitaja kotona aluksi. Olin ehkä kolmen, kun meille tuli eka hoitaja sellaisten jaksojen ajaksi, kun äiti sai töitä (teki sijaisuuksia, ei ollut vielä virkaa). 5-vuotiaana menin pph:lle. Päiväkodissa en ollut koskaan. Olen syntynyt vuonna 80.
Pph:lle menin 9-kuisena ja olin siellä vielä iltapäivisin tokalle asti. Siskoni oli myös. Eskariakaan en ole käynyt.
Ihana täti oli ja samat hoitokaverit kouluun asti (yksi tuli samalle luokalle). Opin siellä lukemaan ja laskemaan. Hyvät muistot on jäänyt.
Äitini oli kotona putkeen kymmenen vuotta :) Ne olivat ajat 80-luvulla...