Saanko pakottaa lapseni harrastamaan?
Kertokaas saako lasta pakottaa kokeilemaan erilaisia harrastuksia? Lapseni ei ole niin innostuneita oikein mistään harrastuksista. Haluaisivat olla kotona ja leikkiä. Meillä olis tällä hetkellä rahaa harrastaa ja aikaa kuskata lapsia kun olen kotona. Harmittaa jos eivät edes kokeile.
En haaveile balettiprinsessasta tai lätkätähdestä, mutta haluaisin että lapsilla olis joku juttu josta tykkäävät, Haluaisin kuunnella lasta, mutta toisaalta eiväthän he edes tiedä mistä kieltäytyvät jos eivät edes kokeile. Saanko siis pakottaa? Edes kokeilemaan vaikka 5 kertaa? Kokemuksia?
Mitä mieltä
Kommentit (37)
Minkä ikäinen lapsi on? Eikö leikkiminen ole harrastamista. Miksi ohjattu toiminta on näin arvokasta? Leikkiminen loppuu kuitenkin pian. Se kuitenkin mitä luovinta toimintaa!!!!
Minkäikäinen lapsesi on. Onko päiväkodissa, kotihoidossa, vai jo kouluikäinen? Miten teillä arki muuten sujuu. Keksiikö tekemistä, leikkiikö ulkona, onko kätevästi kaverit saatavilla? MInkälainen leikkiympäristö. Pääseekö metsään leikkimään? Minkälaiset sosiaaliset taidot? Mistä jutuista tykkää vanhempin kanssa?
Mutta älä pakota, vaan vähän ovelasti lahjo kokeilemaan.
Mutta jos eivät oikeasti halua ja/tai pelkäävät mennä, eivät vaan tee siellä mitään ja pahimmassa tapauksessa itkevät tihrustavat jossain nurkassa ja silloin on aika sanoa hommalle stop jo ekalla tai viimeistään tokalla kerralla. Useimmissa jutuissa on 1-2 kertaa kokeiluvaraa.
Ajattelen vähän samalla tavalla, että olisi kiva jos olisi joku harrastus kaikilla lapsilla. Mutta kuopus ei ole vielä millekään kokeilemistaan jutuista lämmennyt vaikka isommat sisaret harrastavat into piukassa ja olen suosiolla päätynyt siihen, että harrastamme hänen kanssaan perheen kesken ja se saa toistaiseksi riittää kunnes haluaa oikeasti kokeilla jotakin. Tottakai siis ehdotan erilaisia juttuja ja kerron mahdollisuuksista ja nyt syksyllä jopa yritettiin Lassiloikkaan ilmoittautua mutta ryhmä oli täysi.
Minkäikäinen lapsesi on. Onko päiväkodissa, kotihoidossa, vai jo kouluikäinen? Miten teillä arki muuten sujuu. Keksiikö tekemistä, leikkiikö ulkona, onko kätevästi kaverit saatavilla? MInkälainen leikkiympäristö. Pääseekö metsään leikkimään? Minkälaiset sosiaaliset taidot? Mistä jutuista tykkää vanhempin kanssa?
On kavereita ja pääsee metsään... (heh, hauska kysymys). Arvostan tosi paljon leikkiä ja haluan kannustaa siihen. Teemme kotonakin kaikenlaista yhdessä. Mielestäni voisi silti olla harrastus esim. 1 tai 2 iltana / lapsi.
Kysymys kuuluu, aiheuttaako pakottaminen vastustusta vai voisiko auttaa löytämään mieluisan harrastuksen. Harva lapsi itse ehdottaa haluavansa miekkailla tai soittaa selloa.
mitä on tarjolla?
On kavereita ja pääsee metsään... (heh, hauska kysymys). Arvostan tosi paljon leikkiä ja haluan kannustaa siihen. Teemme kotonakin kaikenlaista yhdessä. Mielestäni voisi silti olla harrastus esim. 1 tai 2 iltana / lapsi.Kysymys kuuluu, aiheuttaako pakottaminen vastustusta vai voisiko auttaa löytämään mieluisan harrastuksen. Harva lapsi itse ehdottaa haluavansa miekkailla tai soittaa selloa.
Mulla on kaksi pientä koululaista, jotka ovat harrastaneet kaikenlaista pienessä mittakaavassa. Ensin muskaria, sittemmin uimakoulua, luistelukoulua, käsityökerhoa, telinevoimistelua ja erilaisia musiikki-instrumentteja. Ja itse ovat ehdottaneet näistä osan itse, osasta olen äitinä vain päättänyt (uima- ja luistelukoulut).
Koululaiset yleensä kyllä kuulevat luokkalaisiltaankin vinkkejä, mitä muut harrastavat, ja ehkä haluavat kokeilla samaa. Kaikkeen ei tietysti ole mahdollisuuksia kaikissa perheissä -- esim. hevosharrastus ei meille onnistuisi.
Ai niin, oma 6-vuotiaani aikoinaan HALUSI soittaa selloa, kun pääsi sellaista kokeilemaan (esim. musiikkiopistot järjestävät avoimien ovien päiviä, joissa voi kokeilla eri instrumentteja).
mutta jos lapsi ei pidä, niin miksi aiheuttaa lapselle säännöllisesti pahaa mieltä epämukavalla aktiviteetilla?
mutta älä pakota.
Olen itse käynyt 7 pitkää vuotta äidin tahdosta harrastamassa eikä ole hyvät muistot vaikka aikaa on yli 20 vuotta.
itse en ole koskaan tykännyt OHJATUISTA harrastuksista. Ei se silti tarkoita etteikö harrastuksia olisi ollut: piirsin ja maalasin, luin ja kirjoitin, valokuvasin, uin, lenkkeilin ja laskettelin jne.
ja 6-vuotias oli vasta nyt tänä syksynä valmis aloittamaan harrastuksen. Aikaisemminkin yritettiin mutta eihän siitä mitään tullut. Nyt houkuttelin juuri sillä että käy kokeilemassa pari kertaa ja loppujenlopuksi kun useampi keskustelu oli käyty itse oikein sanoi että ilmoitathan sinä hänet sinne! Harrastaa nyt sählyä ja nauttii silminnähden siitä, liian harvoin hänen mielestään 1 x vko. Isompi pojista mielellään aloittaisi uusia harrastuksia ja ongelmana on siinä pysyminen. Mielenkiinto lopahtaa ja valitsisi aina mieluummin kaverit. Olen kannustanut ja sanonut että joku harrastus olisi hyvä olla. Pidemmän päälle ei voi mitään jos ei halua käydä mutta aina keskustellaan kun on mahdollisuus lopettaa että jatketaanko vai ei! Ulkoilevat paljon mutta ilman harrastuksia elämä kävisi tylsäksi!
Ilmoitat lapsesi harrastukseen josta luulisit hänen pitävän. Voit ilmoittaa hänelle samana päivänä kun harrastus on, että tänään mennäänkin kokeilemaan esim. ratsastusta. Jos annat lapsesi valita, niin hän tuskin lähtee/haluaa koittaa mitään. Otat asian ilmoitus luontoisena asiana, etkä keskustele asiasta muuta kuin sillä tasolla, että nyt mennään ja että tulee varmaan olemaan tosi kivaa. Jos se ei sitten 5 tai tli kerran jälkeen edlleenkään kiinnosta niin sitten voit sanoa lapselle, että voidaan lopettaa tämä, kunhan itse ehdottaa jotain ,jota haluaisi harrastaa.
Lapset ovat usein vain laiskoja ja mukavuuden haluisia. Ei kannata opettaa kuitenkaan lapselle sitä, että on aina ok mennä sieltä missä aita on matalin. Myöhemmin lapsi on kuitenkin tyytyväinen jos on saanut jostakin harrastuksesta edes perustaidot.
Mielestäni et voi pakottaa, mutta voit esitellä vaihtoehtoja.
Voisitteko harrastaa jotain koko perheenä? Ainakin joissakin kunnissa järjestetään kädentaitokerhoja (askartelu, puutyöt, käsityöt), joissa on lapsi vanhempi ryhmiä. Myös joitakin liikuntakerhoja olen nähnyt, jossa koko perhe voi liikkua yhdessä. Mahdollistahan on myös alkaa tehdä jotain säännöllisesti yhdessä (esim. käydä kerran viikossa uimahallissa).
Yhden kauden jälkeen tälläisessä perheharrastuksessa lapset voisivat innostua jatkamaan samaa harrastusta ikäistensä lastenryhmässä.
Muskarissa kävivät vauvasta asti, tanssi tuli 3-vuotiaana, muita harrastuksia kaverien mukaan. Kuvataide tuli, koska toisen luokkakaverit harrasti sitä, nyt menivät luisteluun, koska toisen eskarikaveri siskoineen luisteli.
Ei ole koskaan mennyt vanhempien elämänrytmin mukaan, vaan lasten ehdoilla.
Aina on venytty kuskaamaan, omista asioista nipistäen sitten vaikka.
moni lapsi ei koskaan opettelisi lukemaan, sitomaan kengännauhoja tai monta muutakaan hyödyllistä asiaa. Kyllä jotkut lapset tarvitsevat lempeää pakottamista päästäkseen alkuun asioissa.
Usein käy niin, että yli 10-vuotias alkaa tivata vanhemmiltaan, miksei häntä ole viety oppimaan uintia/luistelua/yleisurheilua/pianonsoittoa silloin kun muutkin ja nyt hän "ei osaa mitään". Olen nähnyt useammankin tällaisen tapauksen lähipiirissäni.
Sitten kun vanhemmat ovat lempeästi selittäneet, että "ei sinua kiinnostanut pienenä mikään sellainen", lapsi vastaa että olin niin lapsellinen ja mukavuudenhaluinen, olisitte vieneet vain!
Summa summarum: kyllä minä veisin aktiivisesti lasta kokeilemaan erilaisia harrastuksia, jos mitään ei ole. Itse pidän liikuntaharrastusta ensisijaisen tärkeänä, koska todella harva liikkuu omaehtoisesti riittävän paljon ja riittävän monipuolisesti. Suomalaisilla lapsilla alkaa jo olla luukatoa, ja yksi merkittävä syy on liian vähäinen liikunta.
Yk:n lasten oikeuksien julistuksen vastaista!
Kokeilkaa liikuntaa, taidetta, musiikkia. Jokaiselle yleensä löytyy jokin laji, jopa aremmalle lapselle mutta se ei sitten yleensä ole mikään joukkuelaji.
Saako pakottaa pukemaan toppahousut pakkasella?
On paljon asioita, jotka olisivat lapselle hyväksi mutta hän ei itse sitä tiedä. Hyvä vanhempi käyttää silloin lempeää "pakkoa". Sitä voi kutsua myös suostutteluksi, houkutteluksi tai silloin tällöin se voi ilmetä myös niin ettei lapsen mielipidettä kysytä vaan ensin kokeillaan.
Pakottaminen on inhottava sana, mutta vastauksena ap:n kysymykseen: voisi olla ihan hyvä jos aktiivisesti veisit lapsesi kokeilemaan muutamaa lajia, joihin heillä voisi mielestäsi olla taipumuksia. Tosin olet aika myöhässä tältä syksyltä, ryhmät ovat varmasti täysiä. Mutta kokeillahan aina voi.
Sään mukaiset vaatteet on pakko olla ettei palellu, mutta harrastaminen ei ole välttämätöntä. Jos joku ei halua harrastaa, niin se on oma valinta. Miksi nykyään pitäisi pakonomaisesti harrastaa? Eivät kaikki aikuisetkaan harrasta. Joku lapsi voi haluta olla ihan rauhassa koulun jälkeen, eikä jatkuvasti suorittaa jotain.
varmasti "pakottaisin" hänet jonkun liikuntaharrastuksen pariin. Liikunta on lapsen terveydelle yhtä tärkeää kuin kasvisten syöminen tai säänmukaisiin vaatteisiin pukeutuminen. Nykylapsilta kuulemma napsahtelee jo luita poikki kuin vanhuksilta osteoporoosin vuoksi. Syynä liikunnan puute ja liian vähäinen D-vitamiinin saanti. Ja kumpaakin siis tarvitaan, ihan välttämättä.
Sään mukaiset vaatteet on pakko olla ettei palellu, mutta harrastaminen ei ole välttämätöntä. Jos joku ei halua harrastaa, niin se on oma valinta. Miksi nykyään pitäisi pakonomaisesti harrastaa? Eivät kaikki aikuisetkaan harrasta. Joku lapsi voi haluta olla ihan rauhassa koulun jälkeen, eikä jatkuvasti suorittaa jotain.
mutta houkutella, ja kannustaa kokeilemaan, ehkä jopa lahjomaan olet kyllä oikeutettu:)
Minkä ikäinen lapsesi on?