Ylitätkö suomalaisten keskipituuden?
"Aikuispituus on vanhasta standardista lisääntynyt naisilla 1,9 senttiä, ja naisten keskipituus on nyt 167,2 senttiä. Miesten pituus on kasvanut 1,8 sentillä, ja keskipituus on 180,7 senttiä."
Minä naisena ylitän miestenkin keskipituuden.
Kommentit (46)
näköjään suurinta osaa naisista yläviistosta ;)
lapseni 3 v 116 cm. neuvolasta sanottiiin että normaalipituus kun pian jo 4 v kuitenkin. sanoi ertä neuvoloiden käyrät on vanhoja ja nykyään lapset paljon isompia kuin keskikäyrä. mun jalka on 38-39 kun joku epäili pitkällä olevan isot jalat.
Reilustikin, pituutta 175 cm. Ja mies ylittää miesten keskipituuden melkein kymmenellä sentillä :)
eli taidan olla juuri keskimittainen
Todellakin ylitän, olen nainen ja 176 cm pitkä.
mä olen teletappi rinkiä 162 cm ja tyytyväinen
179cm (ja kenkä 40).
Myös vanhemmat ja veli pitkiä.
Ja lapset : ) (isänsä myös pitkä).
Kaikkien painot sen sijaan alakäyrillä.
175cm miehillä
ja naisilla 166cm.
Siinä se. Muut ovat kirahveja.
172cm pitkä olen. Ja siis nainen.
Olen 164,5 cm pitkä. Riittää minulle vallan mainiosti. Olen hoikka ja tuo pituus passaa ruumiinrakenteeseeni.
ylitän tuon naisten keskipituuden ja mieheni ylittää miesten keskipituuden. Minä vaan vähän ja mies vähän enemmän :)
Olen aika tasan ikäisteni miesten keskimitassa (vähän vajaa 180)
mutta en varmaan enää vanhana. Olen nimittäin 170cm, ja eiköhän sitten kun olen eläkeiässä ole keskipituus jo enemmän kuin se
en ylittänyt edes naisten entistä 165 cm keskipituutta...
muistan, että "nuoruudessani" naisten keskipituus oli 165, hurjaa vauhtia kasvaa pituudet
muistan, että "nuoruudessani" naisten keskipituus oli 165, hurjaa vauhtia kasvaa pituudet
eli keskipituus ylittyy nippanappa :-)
jää useista senteistä kiinni. Nainen siis.
Onko tämä vain lähipiirini ja minun pohdintaa mutta tuntuu, että nykyiset ala- ja yläkoululaiset ovat lyhyitä, ainakin pojat. Toki kasvavat myöhemmin sitten senkin edestä, mutta verrattuna vuosien taakse..