Miksi en raskaudu?! :(
Olen 25-vuotias nainen, joka jätti e-pillerit pois ennen juhannusta. Nyt siitä asti on esikoista yritetty tähän päivään asti. Viime viikon to tai pe oli tod.näköisesti ovulointi, mutta taidettiin taas "vetää vesiperä", koska kaikki tuntuu kropassa olevan entisellään. Ei minkäänlaisia raskausoireita, joita jotkut kuvailevat.
Mieheni on minua muutaman vuoden vanhempi. Olen yrittänyt olla stressaamatta ja elämäntapani ovat kunnossa lastentekoa ajatellen. Olemme tiivistäneet yhdyntöjen määrää aina, kun tiedän suunnilleen milloin ovuloisin (kierto ei ole aivan päivälleen sama kuin pillereiden kanssa oli) En tupakoi ja satunnaisen alkoholin nauttimisen olen jättänyt nyt kokonaan pois ja urheilen muutaman kerran viikossa.
Tiedän, että tuntuu tyhmältä ajatella, mutta tuntuu kuin tämä olisi jo jokin kirous. Tai että minussa on jokin peruuttamaton vika. Kuinkakohan todennäköistä on, että minussa on synnynnäisesti joku esim. rakenteellinen vika, etten tule raskaaksi?
Kommentit (69)
niin kyllä oikeasti alkavat muiden raskausjutut ja kuvaukset helpoista raskautumisista ärsyttää, ahdistaa ja itkettää.
Kilpirauhasoireita jos googlailee, niin vähintään puolet niistä osuu itseen ja seuraavaksi pohditaankin jo, että pitäis saada lääkitys.
Ovulaatiokaan ei kaikilla tunnu.
Oikeita raskausoireita ei ole kenelläkään viikko ovulaation jälkeen.
Raskausoireetkin pystyy hyvin helposti kuvittelemaan itselleen. Esimerkiksi rinnat tulevat varmasti aroiksi siitä, että niitä vähän väliä puristelee, et oisko ne nyt arat.
Suosittelen ihan vain jatkamaan normaaliin tahtiin. Valtaosa raskautuu ensimmäisen yritysvuoden aikana. Lapsettomia on 1/6 pareista. Heistäkin suurin osa saa lapsen lääkityksen tai hoitojen kautta.
Älkää ihmiset oikeasti kuvitelko olevanne jotain luonnonoikkuja, sairaita tai poikkeavia, jos ette heti tule raskaaksi. Ei se ole mikään automaattinen toiminto.
Mulla on kokemusta molemmista tavoista, ekan tekemiseen meni 11kk, olin 20v kun aloitettiin yritys.
Toinen oli ihan puhdas vahinko,nappas tyyliin kerrasta, esikoinen oli 4v kun toka synty.
Kolmas oli myös ihan ylläri ja sai alkunsa ehkäsystä huolimatta.
Kolmannen perään ajateltiin tehdä heti 4:s, ja raskautumiseen meni reilu 9kk:tta, nyt ootellaan siis talvivauvaa :)
Eli yhdistävä tekijä helposti raskautumisessa on ollut se ettei yritystä ole ollut :)
Neljänteen varmaan vaikutti edellinen synnytys ja hormoonien heittely ja ekassa en tiedä mikä kesti vaikka kaikki oli ns.kohdillaan, ajotus kai ei vaan tärpänny.
Eli sanoisin siis niin, että yritelkää rauhassa se vuosi ja menkää sitten lääkärin juttusille, tai hommaa vaikka joku "tärkeä" juttu jonka takia vauva hanketta pitäisi siirtää vaikka vuodella, niin eiköhän se sillä jo tärppää sitte :D (tosikoille tiedoksi, se oli huumoria ja pitkään turhaan yrittäneille,sorry)
Peukkuja yritykselle, kyllä se siitä! :)
Ensi kesänä voitte alkaa miettiä, että mistähän on kyse. Nyt vaan rennosti. Toivottavasti tärppää pian
t. 3 vuotta yrittänyt ja IVF:stä raskautunut
Olen useammasta suunnasta kuullut, että hormonaalisen ehkäisyn pois jäätyä on ihan tavallista, että raskauden alkaminen kestää useita kuukausia. Itsellä yritystä takana nyt puoli vuotta. Sitä ennen vauvan kaipuuta yli viisi vuotta ja voin sanoa, että en useinkaan enää ilahdu laisinkaan, kun kuulen tuttavien vauvauutisista. Oma kaipaukseni on saavuttanut jo sairaita piirteitä, tiedän sen, mutta järjellä en pysty tätä asiaa ajattelemaan. On hienoa, että tämän ketjun kuitenkin aloitit, jospa täällä paljastuisi muitakin nuoria vauvasta haaveilevia, joille odotuksen alkamisen odotus ei ole vain ruusunpunaista peittojen heiluttelua...
Uskoisin, että Sinä, ketjun aloittaja, raskaudut ihan lähikuukausina! Oma gyneni sanoi, että vuoden verran ainakin aktiivista yritystä täytyy olla takana (kun muuten terveet yrittäjät olemme), ennen kuin testaavat yhtään mitään.
Onnea meille kaikille vauvasta haaveileville!
on todella turhauttavaa! Mutta aivan normaalia. Syytä huoleen ei todellakaan ole. Muista, että hedelmöittyminen on mahdollista vain n. 24 tunnin ajan kuukaudessa, ja käsittääkseni silloinkin, kun yhdyntä tapahtuu juuri oikeaan aikaan, hedelmöittymisen tudennäköisyys on vain n. 20%. Siihen päälle vielä alkion viallisuudesta johtuvat varhaiset keskenemenot (joita et siis tajua keskenmenoiksi vaan vaikuttavat normikuukautisilta).
Mutta ovulaatiotestien käyttäminen voisi olla hyvä idea, koska ajoitus on niin tärkeä. Ja jos raskaus ei onnistu seuraavan 6kk aikana niin sitten lähtisin tutkimuksiin.
Mielenkiinnosta kyselen, että miten teidän miehenne suhtautuvat vauvan yrittämiseen ja mahdolliseen pettymykseen kuukausi kuukauden perään?
Oletko ihan 100 % varma, että ajoitus on ollut oikea? Oletko kokeillu ovulaatiotestejä? Tulos voi olla ihan oikeasti yllättävä, ja siihen oikeaan ajoitukseenhan kaikki perustuu. Meillä on molemmat lapset saanut alkunsa ekasta sellasesta kierrosta, jossa kokeilin ovulaatiotestiä.
Kyllähän hormanaalinenkin ehkäsy voi pettää, ei se heikennä hedelmällisyyttä!
Naisella on syntyessään munasolut valmiina koko ajalle mitä on hedelmällinen ja kun tyttö on valmis niin kroppa alkaa heittelemään munasoluja.
Hormonaalinen ehkäisy muistaakseni estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen.
Hyvässä hedelmöitysiässä oleva nainen on ihan terve ja tulee raskaaksi noin vuodessa. Ei kaikki tule heti raskaaksi eikä se tarkoita että jossain vikaa jos näin ei käy.
Iäkkäämmän naisen kannattaa mennä tutkituttavaksi aikaisemmin; ihan vaan sillä että ikääntyessään alkaa riskit vammaisen lapsen saamiseen nousta joten ongelmaan on hyvä saada heti apua JOS joku vika olisi.
Meillä meni vuosi tärpin saamiseen ja tultiin ihan tavallisesti raskaaksi. Odottaminen on tuskaa, muistan.
Itse olen 28-vuotias ja nyt on meneillään kahdeksas yrityskierto. Välillä ahdistaa, kun toivoisin lasta niin kovin. Yritän kuitenkin ajatella, että vasta vähän aikaa olemme yrittäneet ja nyt nautin miehestäni, ystävistäni ja mielenkiintoisesta työstäni.
Lapsionnea sinulle, ap. Toivottavasti raskaudut pian :) Netissä on vertaistukipalstoja esimerkiksi esikoisesta kuumeileville, siellä voi kirjoitella samanmielisten kanssa.
Luulen, että täällä vähintään saatetaan provoilla sillä, että "tulinpa raskaaksi, kun nuuskasin mieheni alushousuja", mutta minua ei haittaa, vaikka joku ihan oikeasti tulisi noin helposti raskaaksi.
En ole kenellekään perheelliselle kateellinen, vaan vilpittömästi onnellinen heidän puolestaan! Jos minulle ei samaa suoda niin en voi asialle mitään.
Meidän "epäonnisten" ei kannata vaivata mieltämme noilla kommenteilla ja eivät ne nyt niin pahoja loppujen lopulta ole. Joka kuukausi alkavat menkat ne vasta ärsyttävätkin!!
T. Ap
En ole tuo, joka tuossa aiemmin kommentoi helposti raskaustuvansa, mutta meillä oli miehen kanssa onni tulla helposti raskaaksi. Ja voisitko kuvitella, että minä kuvittelin, että en varmasti koskaan tule raskaaksi. Ja siihenkin oli oma syynsä. Epäilen, että meidän kohdalla tähän onneen on syynä mieheni. Se on totta, että tälläkin asialla helposti saa syyllistystä osakseen, jos onnistuu liian helposti. Lopputulema on kuitenkin sama, jos lopulta raskautuu, tulipa sitten helposti tai vaikeasti raskaaksi. Ei se elämä ole vain lapsentekoa ja vaikeuksia ja onnistumisia on muuallakin elämänosa-alueilla.
Kyllä se on niin, että toiset tosiaan raskautuvat tavattoman helposti ja toisilla voi kestää aikansa ja valitettavasti on sitten niitä, joille soisi sen kaiken onnen, mutta joilla todennäköisyys omin avuin raskautua on hyvin pieni tai raskauden läpivienti on ongelmallista. Tunnen erään pariskunnan, jotka olisivat ainakin minun silmissä unelmavanhemmat, mutta vauvaa ei vain kuulu, vaikka toivovatkin kovasti. Kyllä se tuntuu silloin ulkopuolisistakin ja ystävistä pahalta, mutta valitettavasti tässä asiassa ei oikein voi heitä auttaa.
Oikeita raskausoireita ei ole kenelläkään viikko ovulaation jälkeen.Raskausoireetkin pystyy hyvin helposti kuvittelemaan itselleen. Esimerkiksi rinnat tulevat varmasti aroiksi siitä, että niitä vähän väliä puristelee, et oisko ne nyt arat.
neljä päivää oletetun hedelmöityksen jälkeen olin varma että olen raskaana. eikä siis yritetty lasta sen kummemmin, enkä varmasti tissejä puristellut vaan ne meni niin kipeäksi että itku meinasi tulla :D ei liittynyt keskusteluun mutta pakko oli tyrmätä tuo ettei oireet voisi tulla heti.. raskaustestin tein rv 3+5 ja silloin jo oksentelin täyttä häkää =)
ohis
Onko sulla kuiteski säännölliset kuukautiset? Mulla e-pillereiden jälkeen oli tosi epäsäännölliset kuukautiset ja kävi ilmi etten ovuloi ollenkaan. Terolut ja clomifen käynnistivät kierron uudestaan j atulin sitten jokusen kierron jälkeen raskaaksi. Silloin ei enää edes ollut noita lääkkeitä käytössä, kun vihdoin raskauduin, mutta niiden ansiosta kierto palautui.
että täällää oli virinnyt keskustelua vähän enemmänkin. :) Piti oikein ruoan laittaminen keskeyttää, että saa vastata tänne itsekin! :D
23:lle: mieheni oli se, joka vauvantekoa viimein ehdotti. Olin itse vuosia puhunut asiasta, mutta miehellä meni muutama vuosi näköjään, että itse lämpeni asialle ja minä olin vähäksi aikaa vaiennut. Tuntui hyvältä, että hän lopulta otti asian esille.
Näihin tuloksettomiin kuukausiin on suhtautunut hyvin eli ei panikoi kuten minä ja varmaan juuri siitä syystä. Toisaalta ärsyynnyn, kun hän ei ole itku kurkussa, mutta parempi niin...
Onnea myös teille kaikille muillekin raskautta yrittäville!! Toivon, että mahdollisimman moni meistä vielä plussaa. :)
Olenkin lukenut paljon erilaisia blogeja, kuten täällä joku ehdottikin vertaistukipalstoista. Jopa omaa blogia olen suunnitellut..
ap
29:
mulla oli e-pillereiden kanssa normaali 29. päivän kierto ja nyt parien menkkojen kierrot ovat heitelleet mielestäni yllättävän vähän. Eka kierto pillereiden jälkeen oli 32(vaikkakin tuhnuttelua jo aiemmin), sitten 27 ja 33.
Tästä oikeastaan huomaa, miten vähän vasta yritetty... melkein vois jo sanoa, että nolottaa. *köhöm
Olen miettinyt, että pitäsköhän mun perua jo varattu lääkäriaika ens viikolle?? Jospa se mun yhdynnänjälkeinen verinen vuoto on vaan limakalvoista johtuvaa, koska sitä sattuu harvoin (puolen vuoden sisällä kaks kertaa) ja aika paljon on jo poissuljettu(papa ja sukupuolitaudeista tippuri ja kuppa). Itse siis halusin tuon lääkäriajan vielä lisäks.
Th aiemmin kyllä vakuutteli, että varmaan on nuo limakalvot... Ja uskon itsekin, että näin on. Mutta kun ajattelinkin nyt olla ovela ja samalla kysyä näkeekö lääkäri minussa mitään poikkeavaa, koska uskon hänen tekevän ultran (varasivat sellaiselle lääkärille ajan, jonka tiedän täällä tekevän sellaiset tutkimukset). Halusin hänen nimittäin katsovan voisiko se olla kysta tai jotain sellaista, joka vuotaa... Samalla saan näin otettua asian esille eikä tartte vuotta oottaa, että tehdään yhtikäs mitään!
Mitähän se lääkäri musta arvelee, haukkuu varmaan sen hoitajan, joka anto mulle ajan... :)
Ap
tietenkin voit kysyä, ja järkevä lääkäri tajuaa että tällaiset asiat voivat vaivata mieltä kovastikin.
Suosittelen kyllä myös noita ovistestejä! Tsemppiä yritykseen!
29:
mulla oli e-pillereiden kanssa normaali 29. päivän kierto ja nyt parien menkkojen kierrot ovat heitelleet mielestäni yllättävän vähän. Eka kierto pillereiden jälkeen oli 32(vaikkakin tuhnuttelua jo aiemmin), sitten 27 ja 33.Tästä oikeastaan huomaa, miten vähän vasta yritetty... melkein vois jo sanoa, että nolottaa. *köhöm
Olen miettinyt, että pitäsköhän mun perua jo varattu lääkäriaika ens viikolle?? Jospa se mun yhdynnänjälkeinen verinen vuoto on vaan limakalvoista johtuvaa, koska sitä sattuu harvoin (puolen vuoden sisällä kaks kertaa) ja aika paljon on jo poissuljettu(papa ja sukupuolitaudeista tippuri ja kuppa). Itse siis halusin tuon lääkäriajan vielä lisäks.
Th aiemmin kyllä vakuutteli, että varmaan on nuo limakalvot... Ja uskon itsekin, että näin on. Mutta kun ajattelinkin nyt olla ovela ja samalla kysyä näkeekö lääkäri minussa mitään poikkeavaa, koska uskon hänen tekevän ultran (varasivat sellaiselle lääkärille ajan, jonka tiedän täällä tekevän sellaiset tutkimukset). Halusin hänen nimittäin katsovan voisiko se olla kysta tai jotain sellaista, joka vuotaa... Samalla saan näin otettua asian esille eikä tartte vuotta oottaa, että tehdään yhtikäs mitään!
Mitähän se lääkäri musta arvelee, haukkuu varmaan sen hoitajan, joka anto mulle ajan... :)Ap
niin ja tuosta sun ovuloimattomuudesta tuli mieleeni se, että olen just miettiny, että ovuloinkohan ollenkaan!!!! Kun toiset sanoo tuntevansa niitä vihlajusa sun muita kolotuksia eikä mulla ole mitään.
Täytyy sanoa, että jos olisin pienimmästäkin mahdollisuudesta tiennyt, että e-pillerit saattavat vaikeuttaa raskautumista tai ainakin lykätä sitä kuukausi tolkulla, niin en olisi koskaan alottanutkaan! 18-vuotiaasta syönyt Melianea, mutta mitään ongelmia niiden kanssa ei kyllä muuten ole ollut. Näistä asioista kannattaisi puhua nuorille, vaikka se ei tunnu ajankohtaiselta. Kai sitä ajatellaan, että parempi, kun jotain nuoret käyttävät, vaikka ne myrkkyjä olisikin.
Tiedän tunteesi. Mäkin ajattelin, että nyt kun jätämme ehkäisyn pois on meillä vauva 9kk kuluttua.
Toisin kävi. Yritimme tasan 2 vuotta, kunnes tärppäsi. Nyt menossa 9+4 ja olen onnellinen.
Tsemppiä yritykseen.
neljä päivää oletetun hedelmöityksen jälkeen olin varma että olen raskaana. eikä siis yritetty lasta sen kummemmin, enkä varmasti tissejä puristellut vaan ne meni niin kipeäksi että itku meinasi tulla :D ei liittynyt keskusteluun mutta pakko oli tyrmätä tuo ettei oireet voisi tulla heti.. raskaustestin tein rv 3+5 ja silloin jo oksentelin täyttä häkää =) ohis
Eli tällä ei oikeastaan ollut mitään todistusarvoa. Ovulaatio voi olla tosi aikaisessakin vaiheessa kiertoa.
Mulla meni ekan kanssa 1,5 vuotta, että raskauduin, ja olin kans popsinut pillereitä monta vuotta. Menkat oli aika niukat mutta ovulaation tunsin kyllä. Toinen tuli heti, eikä hormonaalista ehkäisyä ollut ollut.