Jos käytte kyläpaikassa ja siellä haisee selvästi home/kellari,
Kommentit (29)
Siitä voi kuitenkin tulla elinikäisiä terveysongelmia.
Tuttavani ostivat upean vanhan kivitalon, kellari haisee ihan "kellarille". Salaojia yms. ei taida olla.
On paljon taloja joissa on sellanen kellarimainen tai mikä lie haju, tuoksu mikä tarttuu vaatteisiin. Ja ei se tosiaan ole aina home. Olen itse ollut muutamasta talosta täysin varma että ne ovat olleet ns. hometaloja mutta laajoissa tutkimuksissa näin ei ole ollutkaan! Monesti etenkin vanhemmissa taloissa on jo ihan luonnostaan sellanen haju mikä tarttuu vaatteisiin. Monesti erilaiset pinnat, lika, noki, eletty elämä jne. vaan tekee sellasen tunkkasen hajun. Pitää muistaa että monesti näissä taloissa ei ole ilmastointia ja pintoihin on tarttunut ties mitä hajuja vuosien varrella. On paljon taloja joissa on todettu hometta vaikka ei sitä kellarin ja tunkkasen hajua ole ollut ollenkaan. Uudemmissa taloissa etenkin... Mutta jos perhe selvästi sairastelee jatkuvasti ja enemmän kuin keskivertoperhe niin aina kannattaa epäillä huoneilmaa, että mitä se sisältää.
Jos ilmastointikanavat ovat nuohoamatta niin talo voi haista tunkkaiselle, mikäli ei ole hometta.
ja kyllä monet sen kotinsa hajun huomaavat, etenkin sen jälkeen kun ovat olleet jonkun aikaa poissa kotoa (matkoilla, mökillä tms.)
Siitä voi kuitenkin tulla elinikäisiä terveysongelmia.
Tuttavani ostivat upean vanhan kivitalon, kellari haisee ihan "kellarille". Salaojia yms. ei taida olla.
kun home ei aina haise, ja kellarimainen haju ei aina ole homeen merkki... Jätän huomauttamatta, jos ei ole tosi läheisiä ihmisiä, jotka eivät vedä hernettä nenään asiasta.
että täällä haisee joku omituinen, onko se nyt sitten se muoveista erittyvä syöpää aiheuttava aine? Ja joka kerta talonväki häkeltyy siitä tiedosta, että muovi siellä seinissä ei olekaan turvallinen.
Yhden tuttavaperheen (jonka luona en siis ole käynyt, mutta nähdään säännöllisesti muualla) vaatteet haisee tosi voimakkaasti "kellarille" ja sellaiselle tunkkaiselle, vähän pistävällekin. Olen maininnut asiasta, koska heillä sairastetaan paljon. Ovat jatkuvasti flunssassa, ja astmaa ym. on perheellä melkeinpä jokaisella. Eivät kuulemma itse oel koskaan huomenneet, että heillä haisisi tunkkaiselle, tai että vaatteet haisisi. Mutta eipä sitä haistakaan.
En tiedä aikovatko tutkia taloa, toivoisin niin, sillä homeen aiheuttamat sairastelut on tosi ikäviä ja pitkäkestoisia. Ei siitä astmasta ja allergioista jne pääse enää sitten eroon.
Jos meillä haisisi, toivoisin ehdottomasti, että joku asiasta mainitsisi!!
Jos ilmastointikanavat ovat nuohoamatta niin talo voi haista tunkkaiselle, mikäli ei ole hometta.
Mutta pelkkä tunkkainen haju onkin eri asia. Kyllä sen oikeasti huomaa, jos kyseessä on "epätavallinen" tunkkaisuus, homeen haju voi olla hyvinkin selvästi perunakellarin haju, tai sellainen voimakkaan pistävä.
Kaveriperheellä haisee. Ihan niin voimakkaasti, että kun tulevat meille kylään, niin heidän vaatteet haisee. Lähinnä sellaiselle kellarille, homeesta varsinaisesti en tiedä. Sellaiselle vanhalle talolle, tunkkaiselle. En ole sanonut tästä mitään.