Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä teidän mielestänne on Lappi?

Vierailija
10.10.2011 |

Tai mistä alkaa? Jyväskylästä? Maakunnan rajalta? Napapiiriltä? Sieltä, missä ei kasva enää kuusi, mänty, koivukaan?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi alkaa ja löytyy sydämestä. Lappi on mielentila. Lappi on siellä missä voi yksinään itkeä tirauttaa kyyneleen maahan ja tuntea itsensä pieneksi.

Vierailija
2/47 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi alkaa ja löytyy sydämestä. Lappi on mielentila. Lappi on siellä missä voi yksinään itkeä tirauttaa kyyneleen maahan ja tuntea itsensä pieneksi.

Voi oksennus, on taas tunteelliset siilit asialla.

Sanotaan että Lappi alkaa sieltä missä sivistys loppuu ja periferia alkaa, eli kehä-III pohjoispuolelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olisiko sitten jostain Kemin paikkeilta?

Vierailija
4/47 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan että Lappi alkaa sieltä missä sivistys loppuu ja periferia alkaa, eli kehä-III pohjoispuolelta.

No tuota olen ounastellutkin Tikkurilan kohdalla. Sivistys on loppunut, kun siitä on lähtenyt etenemään. Puistolassa tulee vielä räkäisempää sakkia junaan ja mitä lähemmäs keskustaa, sitä kaukaisemmalta sivistys tuntuu. Uutisissakin on kirjoitettu niistä bussikuskien potkijoista. Aivan kuin viidakossa: ei saa liikkua öiseen aikaan. Onneksi muualle lentäessä ei tarvitse sinne periferiaan eksyä, muutama kerta vain, kun olen yöpynyt lentokentän kupeessa. En tiennyt sitäkin kutsuttavan Lapiksi.

Vierailija
5/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi alkaa Sodankylästä.

Toki tiedän, että Lapin lääni on paljon isompi, mutta oikea Lappi on tuo. :)

Vierailija
6/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Ruka ei ole Lappia.

Vierailija
7/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovaniemeltä alkaa ainakin.

Vierailija
8/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Rovaniemi ole portti Lappiin. Tosin mun mielestäni alkaa vasta Saariselän huitteilta. Ennen sitä maisematkaan ei ole yhtään lappilaisia.

Mä olen muuten kotoisin Rovaniemeltä, mutta enpä ole siellä asunut yli kymmeneen vuoteen. Käydään kuiten vuosittain "kotona" :)

Vierailija
9/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuduilla sitten Rovaniemestä ylöspäin.

Vierailija
10/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestä noin Rovaniemeltä ylös päin. tosin Kuusamo on Lappia, mutta Oulu ei. näin minulla

Vierailija
11/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä Lappi alkaa, kun ajomatkaa on 10 tuntia Helsingistä. Esim. Ruka on Lapissa mun mielestä, ja tiedän juu, että kaikki eivät ole tätä mieltä, mutta tässä kysyttiin mielipidettä.

Vierailija
12/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisvanha Lapin ja lannan raja meni Muoniosta Kittilän Kelontekemäjärven, Sodankylän Unarinjärven ja Kemijärven kautta Kuusamoon, joten sikäli Kuusamon lukeminen Lappiin on perusteltua.

Minusta tämän on ihan käypä määritelmä vieläkin, vaikka Kolarin tuntureineen sisällyttäisin kyllä Lappiin tuon vanhan Lapin eteläpuolelta. Onhan se kuitenkin reippaasti napapiirin ja Rovaniemen pohjoispuolella.

Vierailija
13/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maisematkin muuttuvat sen jälkeen "lappalaisiksi".

Vierailija
14/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulusta ylöspäin on lappia

Vierailija
15/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Roin keskusta ei ole lappia.

Vierailija
16/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestä noin Rovaniemeltä ylös päin. tosin Kuusamo on Lappia, mutta Oulu ei. näin minulla

Vierailija
17/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simosta alkaa lännessä.

Vierailija
18/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän kyllä, että Lappi alkaa virallisesti sieltä Oulun ja Lapin läänien rajalta. Mutta koska olen parikymmentä vuotta asunut Rovaniemellä (siis koko lapsuuteni ja nuoruuteni), koen, että "oikeasti" Lappi alkaa jossain Kittilän tai Ivalon jälkeen. Eli minulle Lappi on siellä, missä on tuntureita ja oikeasti kunnon pitkä kaamos. Kyllähän se nyt Keski-Suomessa asuessa tuntuu kummalta, kun työkaveritkin saattavat Ouluun lähtiessä puhua menevänsä Lappiin.

Vierailija
19/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu on reippahasti vielä pohojanmuata

Vierailija
20/47 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. stadilainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi