Missä teidän mielestänne on Lappi?
Tai mistä alkaa? Jyväskylästä? Maakunnan rajalta? Napapiiriltä? Sieltä, missä ei kasva enää kuusi, mänty, koivukaan?
Kommentit (47)
että Rovaniemi ei ole Lappia, vaan peräpohjolaa. Se on muinaisen Lapin läänin pääkaupunki, mutta Lapin maakunnan raja kulkee selvästi Rovaniemen pohjoispuolella. Maakuntalaulu Rovaniemellä on Kymmenen virran maa, eli ihan virallisesti Rovaniemi ei kuulu Lappiin. Eikä tietenkään mikään sen eteläpuolinenkaan alue. Eihän joku Pirkanmaa tai Satakuntakaan ole mikään mielipidekysymys, ei Kuopio ole Pirkanmaalla vain sen takia, että minusta olisi jotenkin hauska niin sanoa.
mielestäni Lappi on jossain Rovaniemen takana, mutta mistäpä minä mitään tiedän, kun olen itse pohjalainen!
mielestäni Lappi on jossain Rovaniemen takana, mutta mistäpä minä mitään tiedän, kun olen itse pohjalainen!
maantietoa, ja kartat, joissa näkyy maakuntien rajat.
että Rovaniemi ei ole Lappia, vaan peräpohjolaa. Se on muinaisen Lapin läänin pääkaupunki, mutta Lapin maakunnan raja kulkee selvästi Rovaniemen pohjoispuolella. Maakuntalaulu Rovaniemellä on Kymmenen virran maa, eli ihan virallisesti Rovaniemi ei kuulu Lappiin. Eikä tietenkään mikään sen eteläpuolinenkaan alue. Eihän joku Pirkanmaa tai Satakuntakaan ole mikään mielipidekysymys, ei Kuopio ole Pirkanmaalla vain sen takia, että minusta olisi jotenkin hauska niin sanoa.
Missä Perä-Pohjolan maakuntalaulu Kymmenen virran maa tai Esko Rahkosen "On kotiseutu mulla tuolla..." vaihtuu Lapin lauluihin?
En ihan tarkkaan tiedä, vaikka jossain tässä rajaseudulla asun. Kas kun ei kukaan ole vielä tähän mennessä keksinyt yhdistää tähän aiheeseen Saamenmaata, johon kuuluu vain kolme pohjoisinta kuntaa + Vuotso.
siis tässä kysyttiin missä maakuntaraja menee? Miksei ap voinut katsoa sitä kartasta?
Mielipide ja maakuntaraja ei aina mene samassa kohdassa. Ja minun kouluaikanani oli läänejäkin vielä runsain mitoin nykyistä enemmän, ei ole kartatkaan enää entisellään. DDR oli myös euroopan kartassa tuolla kaukaisella vuosikymmenellä!
maakuntarajat ovat muuttuneet, ja nykyiseen Lappiin kuuluu myös Peräpohjola, eli Kemin eteläpuolelta menee nykylapin raja, ja Rovaniemi on siis nykyään Lappia.
Muinoin Lapin raja meni Muoniosta Kittilän ja Sodankylän eteläosien ja Kemijärven kautta Kuusamoon. Kolari ei olisi sen mukaan vanhaa Lappia, mutta kyllä se tuntureineen Lapista käy.
Sen mukaan Kuusamokin olisi Lappia, mitä se nykyisten maakunta- ja läänirajojen mukaan ei ole.
Minä lappilaisena koen etelästä tullessani olevani "kotona" kun horisontissa näkyy ensimmäiset tunturit. Tulosuunnasta riippuen se on Ylläs, Ruka tai joku Keski-Lapin suurimmista tuntureista, eli Kumputunturi, Luosto tai Pyhä.