Onko joku oikeasti näin tyhmä?-
"Hoitjathan sen suurimman työn siellä sairaalassa tekee, lääkäri tekee vain päätökset. Mikään näistä ei ole salaista tietoa vaan tilastollista faktaa. "
Kommentit (27)
"Hoitjathan sen suurimman työn siellä sairaalassa tekee, lääkäri tekee vain päätökset. Mikään näistä ei ole salaista tietoa vaan tilastollista faktaa. "
Molempia tarvitaan. Sairaalat ei pyörisi ilman hoitajia mutta ei kyllä ilman lääkäreitäkään.
Toisaalta itseä ärsyttää hoitajien aliarvostus ja asenne alaa kohtaan että se on sellaista, että "kuka tahansa voi tehdä sun työsi". Sukulaisissa hoitajia, nääs.
toteuttavat osan hoidosta. Eivät hoitajat kuitenkaan suurinta työtä tee. Kyllä lääkäri tekee täyttä päivää ja hoitaa useita potilaita päivän aikana. Eivät he vain yhtä potilasta kohtaa ja vedä lonkkaa loppupäivää.
Eivät hoitajat kuitenkaan suurinta työtä tee.
No, toivottavasti ens kerralla kun sinulle tehdään joku toimenpide sairaalassa, ymmärrät lähteä itse kotiin ja hoidat itse itsesi loppuun kotona kun "ne hoitajat eivät suurinta työtä tee". Lääkärin kanssahan voit vaikka soitella tai voit vain kärrätä itsesi lääkärin luo diagnooseja varten. Muista ensi kerralla.
Jos olen sitä mieltä, että lääkärit tekevät yhtä paljon työtä tai yhtä "suuren" työn kuin hoitajat, ei se kai vie minulta oikeutta sairaanhoitoon? En arvosta toista ylitse toisen, koska kumpikin tekee oman työsarkansa, toivottavsti hyvin.
En ole koskaan kuullut, että lääkäri väheksyisi hoitajan työpanosta. Hoitaja väheksymässä lääkärin työpanosta taas on hyvinkin tavallinen ilmiö. Miksi? Eikö sitten kannattaisi hoitajan kouluttautua tuohon "paremmin palkattuun mutta helpompaan" lääkärin työhön?
No, toivottavasti ens kerralla kun sinulle tehdään joku toimenpide sairaalassa, ymmärrät lähteä itse kotiin ja hoidat itse itsesi loppuun kotona kun "ne hoitajat eivät suurinta työtä tee". Lääkärin kanssahan voit vaikka soitella tai voit vain kärrätä itsesi lääkärin luo diagnooseja varten. Muista ensi kerralla.
Hoitajat tekee yleensä ns. käytännön työt ja lääkäri vetää linjat miten hoito toteutetaan.
Jos olen sitä mieltä, että lääkärit tekevät yhtä paljon työtä tai yhtä "suuren" työn kuin hoitajat, ei se kai vie minulta oikeutta sairaanhoitoon? En arvosta toista ylitse toisen, koska kumpikin tekee oman työsarkansa, toivottavsti hyvin. En ole koskaan kuullut, että lääkäri väheksyisi hoitajan työpanosta. Hoitaja väheksymässä lääkärin työpanosta taas on hyvinkin tavallinen ilmiö. Miksi? Eikö sitten kannattaisi hoitajan kouluttautua tuohon "paremmin palkattuun mutta helpompaan" lääkärin työhön?
Kimpaannuin kommentissasi siitä, että koin sinun arvottavan kuitenkin lääkärin työn paremmaksi tai ainakin raskaammaksi. Omasta mielestäni molemmat ovat raskaita töitä. Useammin vaan törmää mielestäni siihen näkökantaan, että hoitajien työtä voi väheksyä, koska se "ei ole niin tärkeää". Ja näinhän se nykyään tuottavuutta mitatessa on rankattukin.
ei juurikaan työskennellä tai työskennellään sillain ihan pikkuisen vain?
Jos olen sitä mieltä, että lääkärit tekevät yhtä paljon työtä tai yhtä "suuren" työn kuin hoitajat, ei se kai vie minulta oikeutta sairaanhoitoon? En arvosta toista ylitse toisen, koska kumpikin tekee oman työsarkansa, toivottavsti hyvin. En ole koskaan kuullut, että lääkäri väheksyisi hoitajan työpanosta. Hoitaja väheksymässä lääkärin työpanosta taas on hyvinkin tavallinen ilmiö. Miksi? Eikö sitten kannattaisi hoitajan kouluttautua tuohon "paremmin palkattuun mutta helpompaan" lääkärin työhön?
Kimpaannuin kommentissasi siitä, että koin sinun arvottavan kuitenkin lääkärin työn paremmaksi tai ainakin raskaammaksi. Omasta mielestäni molemmat ovat raskaita töitä. Useammin vaan törmää mielestäni siihen näkökantaan, että hoitajien työtä voi väheksyä, koska se "ei ole niin tärkeää". Ja näinhän se nykyään tuottavuutta mitatessa on rankattukin.
Hoitajat vetävät yhteen suuntaan, lääkärit toiseen ja kumpikin näistä ryhmistä kampittaa tehokkuusihmisiä väittämällä, ettei sairaalaa voi pyörittää tehokkuusperiaatteella. Lopputuloksena sitten päädytään ratkaisuun, että julkisen puolen lääkärit voivat iltaisin ja viikonloppuisin tehdä julkisen puolen sairaaloissa, välineillä, varusteilla ja henkilökunnalla tehdä omaa bisnestä.
aina riittää niitä, joiden mielestä ne, jotka oikeasti tekevät kaikkein suurimman ja vastuullisimman työn (lääkärit, esimiehet, poliitikot, johtajat) eivät tee mitään verrattuna fyysisen työn tekijöihin. Niinkuin juuri tuo: "Lääkärit tekee VAIN päätökset" - ap, meidän on vaan siedettävä näitä, joiden ajatusmaailma on järkyttävän suppea...
duunareiden tilitystä. Sama kuin sanoisi, että kauppa ei pyöri ilman myyjiä tai puhelimet eivät valmistu ilman kokoonpanolinjaa.
Duunareita tarvitaan aina suorittamaan mekaanista työtä. Jonkun pitää kuitenkin kertoa näille, mitä se kulloinkin tarvittava mekaaninen työ on.
Toki siinä on se ongelma, että jossain vaiheessa duunari alkaa tietää jo kertomattakin mitä milloinkin kuuluu tehdä, mutta sieltä ei edelleenkään löydy syvempää tietopohjaa perusteeksi poikkeuksille tai vaihtoehdoille.
Näistä puutteista huolimatta duunariporras kuitenkin kuvittelee voivansa hoitaa koko paletin itsekin.
tee yhtä paljon työtä kuin kouluavustaja eikä ole useinkaan käytännössä yhtä pätevä. Odottakaas vain vähän aikaa...
Sairaalassa olleen voin kertoa totuuden: parhaimmillani olin siellä viikon näkemättä lääkäriä. Hän näyttäytyi vasta sitten, kun pyysin paperia, jotta voin kirjoittaa lähteväni pois sairaalasta omalla vastuulla - kun ei siellä mitään tapahtunut.
En minä väitä, ettei lääkäri töitä tehnyt kun katsoi labravastaukset ja määräsi uusia. Sen varsinaisen jalka- ja käsityön sillä osastolla tekivät kuitenkin jokseenkin 100% hoitajat.
Myös lääkärit tekevät töitä myös yöllä. Ihan turha verrata lääkäreiden ja hoitajien työtä vain siitä näkökulmasta, paljonko potilas x tai y lääkäriä sattuu näkemään verrattuna hoitajiin.
Lääkäreiden tehtäviin ei kuulu patsastella käytävillä tai potilaiden parissa tuhlaamassa aikaa, vaan olla tekemässä omia hommiaan.
Hoitajat vetävät yhteen suuntaan, lääkärit toiseen ja kumpikin näistä ryhmistä kampittaa tehokkuusihmisiä väittämällä, ettei sairaalaa voi pyörittää tehokkuusperiaatteella. Lopputuloksena sitten päädytään ratkaisuun, että julkisen puolen lääkärit voivat iltaisin ja viikonloppuisin tehdä julkisen puolen sairaaloissa, välineillä, varusteilla ja henkilökunnalla tehdä omaa bisnestä.
Niin noita uudistuksia junaillaan kysymättä niiltä hoitajilta, mikä toimii..Näin olen kuullut. Tyyliin joku konsultti tai muu asiantuntija suunnittelee uudistukset ja ne vain laitetaan tulemaan ylhäältä alaspäin.
Tietysti (ja myönnän että tämä on subjektiivinen näkemykseni) olen ymmärtänyt, että sairaala on tosi hierarkinen työyhteisö eikä sitäkään voi noin vain murtaa.
ei juurikaan työskennellä tai työskennellään sillain ihan pikkuisen vain?
laitetaan laastari katkenneeseen kynteen. Sen jaksaa lääkärikin tehdä.
duunareiden tilitystä. Sama kuin sanoisi, että kauppa ei pyöri ilman myyjiä tai puhelimet eivät valmistu ilman kokoonpanolinjaa. Duunareita tarvitaan aina suorittamaan mekaanista työtä. Jonkun pitää kuitenkin kertoa näille, mitä se kulloinkin tarvittava mekaaninen työ on. Toki siinä on se ongelma, että jossain vaiheessa duunari alkaa tietää jo kertomattakin mitä milloinkin kuuluu tehdä, mutta sieltä ei edelleenkään löydy syvempää tietopohjaa perusteeksi poikkeuksille tai vaihtoehdoille. Näistä puutteista huolimatta duunariporras kuitenkin kuvittelee voivansa hoitaa koko paletin itsekin.
Mutta duunarityössä voi niitä uusia työtapoja ja ideoita työtä koskien tulla myös siellä duunarityössä. Moni työpaikka on niin jäykkä, että näitä näkemyksiä ei hyödynnetä vaan duunareihin suhtaudutaan niin, että he ovat vaan siellä tekemässä, mitä käsketään. He eivät ikään kuin omista omaa työtään puhumattakaan ammatillisuudesta. Duunareita kohtaan on usein tuo asenne, että "kuka tahansa voi tehdä työsi". Sääli tätä asennetta sikäli, kun se on paikan johdossa olevien asenne.
Ja näkyyhän asioiden toimimattomuus siinä, millaista hoitoa potilaat saavat.
Hoitajatko ne aivoleikkaukset ja elinsiirrot tekevät?
Näistä puutteista huolimatta duunariporras kuitenkin kuvittelee voivansa hoitaa koko paletin itsekin.
...että jos työtä pitäisi kehittää, ei mitään tapahdu, jos joku duunari otetaan sinne johtoon ja tekemisen rakenne säilyy samanlaisena. Duunariporras näkee omalta kantiltaan, mitkä ratkaisut eivät toimi, jos johdon asenne on se, että tiedon ainoa kulkusuunta on ylhäältä alaspäin niin eipä siinä mitään kehitystä tapahdu.
tuo on totta. Lekurit päättää hoidosta ja yleensä hoitsut toteuttaa. Usein lääkäri ei potilasta edes näe.
Kyllä, olen hoitaja.