Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällaisten öiden jälkeen tunnen RAIVOA ja pettymystä miestä kohtaan!

Vierailija
10.10.2011 |

Vauva 11kk hirveässä räkätaudissa, kova kuume ja niin tukossa ettei meinannut saada yöllä hengitetty. Hyöri ja pyöri, itkeskeli läpi yön.

Mies kävi nukkumaan 21.30 ja hänellä herätys 6.30 töihin. Minä nukuttelin vauvaa sylissä klo 22 ja sen jälkeen vielä laittelin sipuleita yms yöjuttuja kuntoon. Vauva ei osannut nukkua omassaan yhtään, lopulta meidän välissämme kahden tyynyn päälle tuettuna. SIinä keikkui ja itkeskeli, vähän väliä piti imeä nenää puhtaaksi yms. Minä hoitelin vauvaa aivan koko yön, mutta kun esim juotin häntä kovasti niin vaippa oli märkä klo 2 ja pyysin miestä auttamaan siinä (koska vauva roikkui rinnassa ja itki jos päästin irti). Mies oli äkäinen, ei olisi millään jaksanut. Kun pyysin hakemaan lääkettä, aloitti siitä unisena vartin valituksen. Yritti vaan pitkittää ja jatkaa omia nukkumisia, kysyi peitteen alta että "ootkos nyt varma.. onkohan se nyt hyvä lääke.." täysin välinpitämättömänä. Pakotin miehen hakemaan lääkkeen ja kirosi mennessään että kohtahan pitääkin jo herätä töihin saatana.

Minä valvoin vauvan kanssa läpi yön, nyt tiedän ettei nuku päivällä kuin 10 min pätkiä ja mulla pitkä päivä hänen kanssaan täysin nukahtamisen partaalla olevana.. kädet tärisee ja sydän hakkaa, kun edeltävänäkin yönä valvotti jo niin paljon. Surettaa olla niin jumalattoman yksin kun mies vaan päättää että väsyttää, ei häntä huvita! Vetoaa töihinsä. Mutta eipä juuri innokkaampi ole vaikka olisi viikonloppu. Päivisin/iltaisin osallistuu kyllä, mutta yöllä ei jaksa.. Miten voi ihminen olla välittämättä, kun oma vauva haukkoo henkeä ja itkee vaikeaa oloaan?! :(

Kommentit (246)

Vierailija
1/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia! Toivottavasti vauva paranee pian.

Vierailija
2/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tunnet pettymystä ja ajattelet että mies ei rakasta teitä ollenkaan ja ikinä. Lopeta. Jos mies olisi ollut yksin paikalla, lapsi olisi hoidettu ihan yhtä hyvin.

Meillä räkäpetterit nukkuivat sitterissä, pääpuoli oli koholla ja se auttoi hengittämiseen. nasolin on myös hyvää kamaa jos haluat nukkua vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei tullut edes mieleen, että pyytäisin miestäni yöllä jos oli menossa töihin.

Minä kuitenkin päivät olin kotona ja mies ymmärsi jos en tehnyt päivällä yhtään mitään jos olin yön valvonut lapsen takia.

Silloin mies saattoi tulla jopa mäkkärin kautta tuoden mulla sieltä aterian jos en ollut syönyt tai jaksanut tehdä mitään.

Anna miehen nukkua ja yritä sinä jaksaa yöisinkin. Ei se lapsi onneksi kipeä ole aina.

Vierailija
4/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saat nukkua. Yritä silti ymmärtää miestäsikin. Hänellä on raskasta töissä jos ei saa nukuttua.

Vierailija
5/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on hoitovapaalla (?) eli kyllä mun mielestä äiti hoitaa yöt ja sitten notkuu tajunnan rajamailla päivät, näin se menee :) isä käy töissä ja hienoa, että hoitaa sen jälkeen/viikonloppuisin. Se kipeänkin vauvan hoitaminen on 24/7 työtä. Jos itse ajattelisin (sh, kolmivuorotyö) että esim iltavuoron jälkeisen yön joutuisin hoitamaan vauvaa ja taas heräämään 05.50 aamuvuoroon, kun hoitovapaalla oleva isä on ollut sen edellispäivän ja tulevan päivän kotona, niin olisin kyllä tyrmistynyt. En dissaa kotonaoloa ja lapsenhoidon rankkuutta, olin aikanaan täydet ajat "lomailemassa" kotona, mutta se palkkatyössä olo on kuitenkin eri asia kuin kotona haahuilu vähän vajaalla :)

Vierailija
6/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä töihin menijän yöuni on tuollaisissa tapauksissa tärkeämpi kuin kotona olijan. Työssäkäyvän on ehkä ajettava autoakin, ja se on vallan eri juttu kuin että saa haahuilla kotona horroksessa.

Vierailija
7/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miehen työ on sellaista, ettei joudu ainakaan koville. Kahvittelee ja on netissä hyvin paljon, korjaushommia ja paikalla varuilla oloa lähinnä. ETtä voisi kyllä aika pää tyhjänä olla sielläkin.. mutta mun pitää jaksaa tuota kiipeilijää, vaikka meinaan nukahtaa justiinsa. En saa hoitoapua mistään.

JA, mies kun ei ole viikonloppuöisinkään juuri innokaampi auttamaan. Hänelle ihan sama miten vauva voi öisin, ei se sitä hoitaisi sen paremmin vaikka minä olisin jossakin muualla..

Vierailija
8/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloput oli sitten erikseen. Mutta meillä minä olen hoitanut lasten yövalvomiset, mies on sitten passitettu töiden jälkeen apteekkiin ja valmisruokaa tuomaan, kun en ole jaksanut kokata.

Suosittelen, laita nasolinia nenään, saa pieni edes vähän nukkua.

Pinnasängyn päädyn voi kohottaa kirjoilla (meillä esikoisen sänky oli aina näin korvaongelmien takia), valkosipulisilppu aukaisee nokan aika hyvin :)

Niin, ja oletko kokeillut höyryhengitystä kylppärissä? Suihku kuumalle valumaan, ja kun kylppäri on höyryssä, sinne vauvan kanssa seisoskelemaan.

Pikaista paranemista!

Vierailija
9/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin nyt työssäkäyvänä olen seuraana päivänä aivan kuollut jos olen heräillyt yöllä. Työnteosta ei meinaa tulla mitään tällöin.

Jos olet vauvan kanssa kotona niin ehkä saat jossain välissä hieman torkuttua?

Vierailija
10/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaisin miehen nukkua, jos mahdollista eri huoneessa. Jos hän kerta osallistuu iltaisin ja kantaa sinulle ruoatki kotiin silloin tällöin niin en valittaisi. Sinä olet kuitenkin päivät kotona lapsen kanssa. Ja voimia sinulla kyllä riitti tietokoneella istumiseen ja avauksen tekemiseen, joten et voi olla aivan täysin rättipoikkipuhki.

Terv. 10kk vauvan yksinhuoltaja jolle kukaan ei tuo ruokaa kaupasta iltapäivällä vaikka olisi ollut kuinka rankka päivä.

Vierailija
11/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kuitenkin kohtuullista, jos ap:n mies olisi edes pari tuntia hoitanut vauvaa, jotta ap saa nukuttua edes vähän aikaa. Eikä tiuski, jos yöllä tarvitsee kerran apua lääkkeen hakemiseen.

Jos toinen on valvonut jo monta yötä, siinä alkaa olemaan pian sairaalakunnossa. Ei elimistö kestä ihan kuinka kauan vaan valvoen tai muutaman minuutin pätkissä nukuttua unta. Kyllä kotona olevakin ihminen tarvitsee unta ihan vain kyetäkseen toimimaan, paha univelka on jopa hengenvaarallista. Ja kotiäiti ei kuitenkaan vain ole kotona, vaan pitää kyetä samalla hoitamaan se vauva, vaikka se toki onnistuukin väsyneenä, niin siinäkin on rajansa, missä väsymys alkaa olemaan vaarallista.

Jos ei ole pohjalla univelkaa, niin pari yötä selviää tosi vähillä unilla, mutta jos on valmiiksi väsynyt, parin valvotun yön jälkeen olo voi olla sitä, että ei enää oikeasti pysy hereillä, kävelee kirjaimellisesti päin seinää, sydän alkaa saamaan rytmihäiriöitä ja jopa näkemään harhoja.

Mua ärsyttää miten unenpuutetta täällä usein väheksytään. Epäilen, että sitä väheksyvät eivät joko ole kokeneet todella pahaa univelkaa tai ovat onnellisesti onnistuneet unohtaman mitä se on.

t. työäiti

Vierailija
12/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi palkka.

Olisin todella vihainen jos minun olisi pitänyt yöt valvoa vauvan kanssa ja aamulla mennä töihin kun mies olisi ollut päivät kotona.

Kyllä se, joka töissä kulkee ja elannon tienaa, nukkuu yönsä.

Vierailija
13/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tunnet pettymystä ja ajattelet että mies ei rakasta teitä ollenkaan ja ikinä. Lopeta. Jos mies olisi ollut yksin paikalla, lapsi olisi hoidettu ihan yhtä hyvin. Meillä räkäpetterit nukkuivat sitterissä, pääpuoli oli koholla ja se auttoi hengittämiseen. nasolin on myös hyvää kamaa jos haluat nukkua vähän.

vastauksia joita olen ikinä palstalta lukenut. Hoivavietti, sikäli kun sitä on, ei ole kiinni sukupuolesta. Olen nainen eikä minulla ole mitään hoivaviettiä. Monella miehellä on, ja tottakai isän pitää olla valmis valvomaan ja hoitamaan omaa lastaan! Lapsi valvottaa, sen jokainen tietää.

Vierailija
14/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mun mies ei kanna mulle mitään valmisruokia kaupasta. Valittaa pikemminkin jos koti sotkuinen kun tulee töistä, kun lapsi kaataa lelut hujan hajan jne. Mä en odottanut että mies kanniskelee ja vahtii lasta muuten yöllä, mutta eikö nyt jumalauta ole ok että auttaa vaipanvaihdossa ja lääkkeen annossa kuitenkin?! Tässä vauva leikkii ja kiipeilee ympärillä, olen tosi väsynyt, mutta tiedän etten nukkumaan pääse joten kahvia vaan hirveesti. Onneksi edes jaksatte vastailla, ei niin yksinäinen olo.

Vierailija
15/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarvitset lepoa, ilmoita kun tulee kotiin, että menet silloin nukkumaan illaksi. Jos et saa kotona nukkua lähde vaikka naapuriin, mummolaan, kaverille, hotelliin ihan mihin vaan. Kuulostaa, että alat olemaan siinä kunnossa, että valvominen on jo ollut liikaa. (Käsiten tärinä, sydämen hakkaaminen. Tosin varo vähän sitä kahvia, liiassa määrin sekin voi aiheuttaa samaa.)

Mulla oli melko hyvin ymmärtävä ja osallistuva mies, mutta jatkuvaa valvottamisen aiheuttamaa järjetöntä väsymystä ja mun unen tarvetta mies ei oikein tajunnut, jos ei vääntänyt rautalangasta.

Jos sydänoireet yms. vielä pahenevat, soita lääkäriin.

t. työäiti

Vierailija
16/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valvottaa. Tuo ikäkin on sellainen, ettei voi hetkeäkään jättää lasta valvomatta, joten olet varmaan jo äärimmäisen väsynyt. Onko sulla ap periaate, ettei lapselle saa antaa flunssalääkettä? Se kyllä pelastaisi noi teidän yöt. Meillä esikoinen on sellainen, että oksentelee yöt jos on flunssassa (jos ei siis lääkitä) joten nykyään lääkitsen kipeät lapset yöksi ilman mitään tunnontuskia, koska muuten kukaan ei nuku, vaan koko yö menee lakanoita vaihdellessa ja pestessä oksennusta pois kaikkialta. Ei sellaista kestä, kun miehen on noustava töihin viideltä ja minun noustava kuudelta katsomaan lasten perään.

Sun lapselle sais jo kuukauden päästä antaa Otrivinia, joten eiköhän se menis nytkin. Ilmankostutinta kannattaa myös harkita - meillä siitä on paljon apua.

Voimia ja tsemppiä!

Vierailija
17/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös lapsen edun mukaista, että äiti voi hyvin (ts. ei ole jumalattomassa univelassa). Ei luulisi olevan suuri uhraus mieheltä, että edes muutaman kerran herää vauvan kanssa, että äiti saa nukkua, vaikka sitten keskellä viikkoa. Onneksi oma mies oli sen verran fiksu, että heräsi öisin muutaman kerran syöttämään vauvaa, että sain nukkua edes muutaman tunnin putkeen. Siitäkin huolimatta että aamulla meni töihin.

Paitsi että av:n mottohan on se, että äiti vaikka sairaalakuntoon väsymyksen takia, kunhan miehen ei tarvitse hoitaa vauvaa yöllä...

Kovasti tsemppiä ap:lle. Yritä puhua miehelle ja selittää väsymystä. Tiedän, että kaikki vauvat eivät nuku edes päivällä sellaisia pätkiä, että ehtisi itse nukkua.

Vierailija
18/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaippa piti vaihtaa yöllä?

Miksi et nuku illalla kun mies on kotona?

Vierailija
19/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sä niiden sipulien kanssa pelkästään pelaa?

Vierailija
20/246 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin töihin, kun vauvamme oli 7kk ja mies jäi kotiin. Minä kuitenkin jatkoin imettämistä ja oli ihan itsestään selvää, että kun vauva heräilee, niin minä hoidin hänet öisin. Olihan se välillä rankaa lähteä töihin, kun oli takana max kahden tunnin pätkissä nukuttu yö, mutta hyvin siitä selvittiin...

Joten - töihin meno ei kyllä ole mikään tekosyy jättää lapsenhoito pelkästään toisen vanhemman niskoille.