Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varautuminen avioeroon

Vierailija
09.10.2011 |

Onko kellään kokemuksia avioeroon varautumisesta? Minua pelottaa, että lähivuosina jäädään lasten kanssa ilman isää (en viitsi kertoa koko tarinaa, mutta erosta tulisi taatusti hyvin riitaisa).

Haluaisin säästää rahaa tulevaa asuntoa ja vaikeita aikoja varten. Meillä ei kuitenkaan ole avioehtoa ja mieheni ei suostu sellaista ottamaan, sillä on sitä mieltä että vanhempani kuolevat pian ja hän haluaa itselleen puolet siitä perinnöstä. Avioehtoon ei kai pysty ketään pakottamaan ja nuorena ajattelin, että rakennettaisiin tämä elämämme yhdessä ja kaikki olisi myös oikeudenmukaista olla yhteistä.. :( En tiennyt, että ihminen voi vuosien saatossa niin muuttua ja katkeroitua. Ja että päädyn rakentamaan elämäämme yksin..

Toivoisin kovasti, että asiamme selviäisivät ja voisimme mieheni kanssa jatkaa yhdessä. Mutta haluaisin myös varautua käyttämään suunnitelma B-tä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen myös tosiaan vanhemmillesi tuota testamenttia, jossa puoliso rajataan pois. Lisäksi voit taloudellisesti tehdä sellaisen tempauksen, että ostat lapsille varastoon vaatteita ja tarvikkeita tuleville vuosille, jolloin ne menoerät ovat pois sinun tulevista kuluistasi. Ostat vaikka tammialesta suosiolla seuraavalle talvelle toppahaalarit varastoon, ostat seuraavat lahjat jo ennakkoon jne, jos teillä on vaan tilaa säilyttää. Erossa tuskin mies haluaa mitään Moloa itselleen ;-)

Lisäksi sinun kannattaa itsellesi turvata myös henkinen itsenäisyys - opettele vähin erin kaikki talouden työt eli katsot, että osaat muunkin kuin ruuanlaiton ja lampunvaihdon. Ota selvää, että miten mikäkin asia toimii, josta et niin ymmärrä tällä hetkellä.

Katso myös, että sinun tuleva kassavirta on kunnossa eli sinulla on työpaikka ja mieti, että missä voitte kätevästi lasten kanssa asua sitten. Jos tiedät jo alueen muuttuvan, niin käykää alueella jo lasten kanssa tutustumassa vaikka vain huvin vuoksi olemassa leikkipuistossa tai lenkkipolulla tms. Muuttaminen vähän tuttuun paikkaan on paljon mukavampaa kuin jonnekin ihan vieraalle alueelle.

Vierailija
2/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia hyvistä neuvoista! Taidan ottaa asian puheeksi vanhempieni kanssa, vaikka vaikea puheenaihe onkin.. :(

Tavaraa olen pikemminkin yrittänyt karsia, että muutto olisi mahdollisimman helppo, jos sellainen tulee (olen aivan varma, että eropapereiden tultua mies yrittäisi tuhota kaiken minulle tärkeän eikä välittäisi lastenkaan tunteista ja tarpeista yhtään. Hänestä on paljastunut niin karkeita ja ilkeitä piirteitä, että välillä minua aivan karmii. En saata uskoa, että menneisyydessä oli aivan toisin.. )

Olen jo harkinnut, että veisin tärkeimpää omaisuutta parempaan säilöön.

Voisiko suomessa saada jostain tallelokeron tai vastaavan, mihin voisi säilöä rahaa ilman, että tämä raha "paljastuisi" avioeron sattuessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat rajanneet miehen pois perinnöstä testamentilla. Tämä on tehty siksi, että miehelläni on jonkin asteinen uhkapeliongelma. Ja kun yhteiselämä ei ole aina ollut näin helppoa, ovat mahdollisen eronkin takia halunneet suojata mun ja lasten tilanteen eivätkä halua perintöään miehelle.

Vierailija
4/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kriisi johtuu? Voisitko jotenkin tukea, auttaa ? Keskustella että olet huolestunut ja uskot perheen ajautuvan eroon näiden asioiden johdosta? Kysy miksi perintö kiinnostaa, ymmärtääkö että lapset saattaa kohta asua muualla jos hän on "tuollainen". Mikä teillä on? Eikö mies suostu puhumaan.

Kaikkea hyvää teille, toivottavasti saatte asiat selkiytymään.

ps. Tosiaan, JOS asia on etenemässä eroon, niin opettele sitä selviämistä niistä miehisemmistäkin asioista etukäteen. Mutta toivon kyllä että lapset saisi kasvaa ehjässä perheessä. Rukous auttaa!

Vierailija
5/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvällä tuurilla tallelokero jää huomaamatta, mutta kuvailujesi perusteella mies kyllä hankkii kaiken tiedon ja silloin tieto tallelokerostakin tulee esiin.

Järkevintä olisi varmasti jemmata niitä tärkeitä esineitä/tavaroita vaikka vanhemmillesi - kuitenkin niin ettei miehesi huomaa mitään. Ja kannattaa muistaa, että tärkeintä kuitenkin on pelastaa itsensä ja lapsensa, maallisesta tavarasta viis. Järkevintä olisi varmasti hankkia laatikko tms joko vanhempiesi luo tai luotettavan ystäväsi luo ja sanoa, ettei siitä saa kertoa vanhemmillesi. Sitten hiljalleen viet itsellesi tärkeitä juttuja turvaan. Lapsille tärkeitä tavaroita on vaikeampi viedä, koska lapset huomaisivat puuttumisen.

Sinuna jemmaisin siin etukäteen omia tärkeitä juttuja turvaan ja miettisin tarkkaan, mitkä lasten jutuista on sellaisia, mitkä nappaa mukaan jos tulee äkkilähtö.

Itse tein aikoinaan listan, jonka mukaan oli helpompi toimia.

Vierailija
6/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kriisi johtuu? Voisitko jotenkin tukea, auttaa ? Keskustella että olet huolestunut ja uskot perheen ajautuvan eroon näiden asioiden johdosta? Kysy miksi perintö kiinnostaa, ymmärtääkö että lapset saattaa kohta asua muualla jos hän on "tuollainen". Mikä teillä on? Eikö mies suostu puhumaan. Kaikkea hyvää teille, toivottavasti saatte asiat selkiytymään. ps. Tosiaan, JOS asia on etenemässä eroon, niin opettele sitä selviämistä niistä miehisemmistäkin asioista etukäteen. Mutta toivon kyllä että lapset saisi kasvaa ehjässä perheessä. Rukous auttaa!

ap:n kuvailuiden perusteella kyllä vaikuttaa siltä, että mikään lempeä keskustelu ja/tai tukeminen ei auta. Ap:n tehtävänä on pelastaa lapsensa ja miettiä tarkkaan, miten toimii.

Ehjä perhe: tarkoitatko koostumusta (äiti + isä + lapset) vaiko sitä, että perhe on mieleltään ja hengeltään ehjä? Ihan vinkkinä: moni yhden vanhemman perhe on huomattavasti ehjempi ja turvallisempi kuin kahden vanhemman perhe..

Rukous on kiva juttu, mutta todellisissa tilanteissa itsepetosta. Silloin kun on oikeasti hätä pitää toimia eikä lamaantua rukouksen kouriin.

Vierailija
7/23 |
10.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia paljon vatauksista. Toivon todella, että tästä kriisistä selvitään. Niinkuin joku tuossa sanoikin, niin pelkkä puhuminen ei enää auta. Ja minun on vaikea enää tunnistaa sitä ihmistä johon rakastuin kaiken sen alta mitä hän nykyisin on.

Olisi hienoa, jos kaikki olisi niin mustavalkoista, että voisi vain mennä: hakea ero ja muuttaa lasten kanssa muualle.

Näin ei vain kaikissa elämäntilanteissa ja perheissä ole. Minun puolisoni tekisi kaikilla tavoin elämästäni helvetin. Aivan kaikilla keinoilla mitä keksisi. Siksi meidän tilanteessa olisi parempi olla yhdessä kuin erota. Mutta, koska ollaan menossa eroon päin, niin haluaisin turvata itseni ja lapseni tulevan eron varalle. Että voin kaikin keinoin keskittyä minun ja lasteni henkiseen jaksamiseen eron sattuessa.

Vierailija
8/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioehdon ulkopuolelle.

Vierailija
9/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se perintö pitää rajata. Itse et voi säästää niin, ettei siitä tulisi avio-oikeuden alaista omaisuutta, ts ettei miehesi saisi siitä puolet pesänjaossa.

Vierailija
10/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeastaan koko heidän sukuaan. Minä en äitini mielipiteestä piittaa. Mutta tosiaan äitini on tehnyt omaisuutensa suhteen testamentin, jossa kai jotenkin rajataan mieheni ulos siitä. Juuri kuulemma tuon varalle, että me kuitenkin jossain vaiheessa aivan varmasti erotaan ja sit mieheni "vie kaiken".

Eli kuten edellä joku sanoikin, pyydä vanhempiasi tekemään paperit niin, että miehesi jää perinnön ulkopuolelle...

Vierailija
11/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perinnön voi testamentata niin että puoliso on rajattu ulkopuolelle.

http://www.laki24.fi/pepe-aviooikeusavioehto-lahjatestamentti.html

Vierailija
12/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miehesi odottaa vanhempiesi kuolemaa jotta saisi perinnöstä puolet.Ihan sairasta.

Lapset joutuvat katselemaan tuollaista! Eroa heti paikalla!

Vierailija
13/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nosta se summa rahana kuukausittain, jonka haluat säästää ja laita johonkin jemmaan kotona.. Vaikka omaan sukkalaatikkoosi, meillä se ainakin on viimeinen paikka, mihin mies voisi eksyä.

se perintö pitää rajata. Itse et voi säästää niin, ettei siitä tulisi avio-oikeuden alaista omaisuutta, ts ettei miehesi saisi siitä puolet pesänjaossa.

Vierailija
14/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin perintö (eikä sen sijaan tullut omaisuus tai sen tuotto) ei erotessa kuulu avio-oikeuden piiriin eikä sitä jaeta.

Sinun on äärimmäisen vaikeaa jemmata rahaa, koska kaikki kuuluu erotilanteessa avio-oikeuden piiriin. Eli mitään pankkitiliä tms. ei kannata sen takia avata. Joko säästät sukan varteen eli ihan oikeasti piilotat rahaa (huono vaihtoehto jos miehesi löytää kätkön, tulee tulipalo tms) tai jos olet vanhempiesi kanssa hyvissä väleissä niin annat heille tietyn summan esim. kuukaudessa jonka he jemmaavat puolestasi.

Kiireellisintä on kuitenkin tuo vanhempiesi testamentti, tuo muutos kannattaa tehdä heti.

Vierailija
15/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että miehesi odottaa vanhempiesi kuolemaa jotta saisi perinnöstä puolet.Ihan sairasta.

Tuossa on kyllä ideaa, mutta haluaisin ensin yrittää. ja toisaalta mielestäni se olisi liian rankkaa lapsille (isän menetys, muutto, taloudellisesti vaikeat ajat, joulu tulossa yms.) Eli haluaisin hoitaa asian jotenkin järkevästi. Ja toisaalta epäilen, että mieheni kärsii masennuksesta ja tilanne saattaa olla ohimenevä. Toivoisin, että voitaisiin vielä jatkaa perheenä. Lapset eivät joudu meidän riitoja todistamaan.

Täytyy vanhemmilleni puhua tuosta testamenttaamisesta. Tosi pahalta tuntuu kyllä puhua siitä. Vanhempani ovat vasta 60-vuotiaita ja mielestäni aivan terveitä. Luulen, että mieheni yritti vain satuttaa minua sanoillaan. Varsinkin, kun isälläni on viimevuosina ollut pari sairaskohtausta (nyt sairaus on luojan kiitos diagnosoitu ja isä saa hoitoa ja voi aivan hyvin).

Vierailija
16/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oolut sairaskohtauksia otat asian puheeksi.

Tuossa on kyllä ideaa, mutta haluaisin ensin yrittää. ja toisaalta mielestäni se olisi liian rankkaa lapsille (isän menetys, muutto, taloudellisesti vaikeat ajat, joulu tulossa yms.) Eli haluaisin hoitaa asian jotenkin järkevästi. Ja toisaalta epäilen, että mieheni kärsii masennuksesta ja tilanne saattaa olla ohimenevä. Toivoisin, että voitaisiin vielä jatkaa perheenä. Lapset eivät joudu meidän riitoja todistamaan.

Täytyy vanhemmilleni puhua tuosta testamenttaamisesta. Tosi pahalta tuntuu kyllä puhua siitä. Vanhempani ovat vasta 60-vuotiaita ja mielestäni aivan terveitä. Luulen, että mieheni yritti vain satuttaa minua sanoillaan. Varsinkin, kun isälläni on viimevuosina ollut pari sairaskohtausta (nyt sairaus on luojan kiitos diagnosoitu ja isä saa hoitoa ja voi aivan hyvin).

Vierailija
17/23 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti asia ensimmäisenä puheeksi vanhempiesi kanssa, eli että tekvät testamentin, missä suljetaan pois miehesi mahdollisuus hyötyä asiasta mitenkää. Eli rajaus josta täällä on jo useasti ehdotettukin.

Isovanhempani ovat vielä elossa, mutta ovat jakaneet jo metsät pois, joista osa tuli minulle. Jo tällöin tämä ennakkoperintö on jaettu niin, että tulevalla puolisolla ei ole oikeutta ko. perintöön. Eli vaikka minulla ei miestä tuolloin edes ollut, on se jo ennakkoon rajattu perinnön ulkopuolelle. Ja asia on mielestäni hyvin järkevää.

Toisekseen, kannattaa tosiaan säästää sukanvarteen, tai sitten pyydät vaikka äitiäisi avaamaan tilin omalla nimellään, johon sitten säästät rahaa. Sukanvarren kätkön pitää kuitenkin olla todella hyvä.

Vierailija
18/23 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan vinkkejä niin taloudellisesti kuin muistakin asioista kuinka varautua avioeroon? Kertokaa eronneet mitä mielestänne teitte hyvin etukäteen tai erotessanne sekä mitä jäi tekemättä/olisi pitänyt tehdä toisin, aiemmin jne... Meillä ero tulossa, kaksi työssä käyvää ihmistä, kaksi lasta, ei asuntolainaa, mutta yhteinen muu luotto. Kiitos avusta!

Vierailija
19/23 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän ketjun ap:lle kävi?

Vierailija
20/23 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin ei vain kaikissa elämäntilanteissa ja perheissä ole. Minun puolisoni tekisi kaikilla tavoin elämästäni helvetin. Aivan kaikilla keinoilla mitä keksisi. Siksi meidän tilanteessa olisi parempi olla yhdessä kuin erota. Mutta, koska ollaan menossa eroon päin, niin haluaisin turvata itseni ja lapseni tulevan eron varalle. Että voin kaikin keinoin keskittyä minun ja lasteni henkiseen jaksamiseen eron sattuessa.

Lihavoitu kommentti on suurin valhe, mihin henkisesti alistetut uskovat. Ei, näin ei ole. Sinulla ja lapsillasi on oikeus elää ilman pelkoa. Lapsillekin olisi parempi erota. Mieti nyt minkä miehen mallin he saavat kotoa? Ja lapsi vaistoaa kun vanhempi ei ole onnellinen.

Olemme Suomessa. Naisella on oikeus erota. Juu, uskon, että mies voi tehdä elämästä helvetin eron sattuessa -tai ainakin yrittää kaikin tavoin. Mutta itselleen voi laittaa rajat siihen, mitä sietää ja mitä ei.

Sinä tarviit nyt apua. Lakimies, psykologi, lastenvalvoja. Lakimies turvaamaan, ettei mies löydä minkäänlaista porsaanreikää mistään kun eroatte ja omaisuus ja velat menee jakoon. Psykologi (tai muu mielenterveyspuolen ihminen) auttamaan omien ajatusten selkiyttämisesssä ja antamaan vahvuutta toimia. Pääsemään pois harhasta jossa alistunut elää. Lastenvalvojaan yhteys lasten huollosta ja elatuksesta sopimiseen.  Lastensuojelun sossuun tarvittaessa tekemään omista lapsistaan ls-ilmoituksen, siis jos epäilee että isä ei erossa pysty huolehtimaan lapsista, käyttää heitä riitakapuloina, myrkyttää heidän mieltä -ls voi arvioida isän kykyä vanhemmuuteen. Poliisiin yhteys myös etukäteen, ei siis etukäteen rikosilmoitusta tekemään, mutta ilmoittamaan että tämmöinen sankari täällä ja saattaa tehdä elämästä helvettiä. Ovat sitten tietoisia. Ja poliisi voi myös tarvittaessa olla turvaamassa muuttoa ja tavaroiden siirtämistä pois. Lähestymiskiellon voi hankkia.

Lapsiaan isällä on oikeus tavata edelleen, mutta sen voi tehdä myös valvotusti, jos siis on epäilyksiä isän toimivan väärin lapsia kohtaan. Tai jos ei pysty tapaamaan isää lapsia vaihatessa vanhemmalta toisen luo, siihen voi pyytää ns. valvotun vaihdon eli joku sos. ihminen on mukana vaihtotilanteissa eli jos siinä vittuilua tulee, niille on todistaja ja ne kirjataan asiakasjärjestelmiin todella tarkasti.

Turvaa selustasi ja lähde. Tee etukäteen valmiiksi niin paljon kuin voit, ja sitten vaan ilmoitus miehelle ja menette. Tai, ensin poistuminen ja sitten ilmoitus. Koskaan ei tapaamisia kahden kesken, aina joku muu turvaamassa selustaa.

Tie on kivinen, mutta se kannattaa.