Vauvan nimen paljastaminen ennen kastejuhlaa, miten kerroitte?
Te jotka olette ottaneet vauvan nimen käyttöön pian syntymän jälkeen, niin miten olette sen kertoneet muille?
Ihan vaan samalla kertaa kun ilmoitatte vauvan syntymästä vanhemmillenne ja muille sukulaisille? Vai vähän myöhemmin tekstarilla? Vai jollain kivalla kortilla?
Onko järkeä "pantata" nimeä 2kk ristiäisiin, jossa nimi kerrotaan, jos se kerta on jo mielessä valmiina? Vai miten nykyään monet toimii?
Kommentit (10)
Lasta sillä nimellä, jonka tulee kasteessa saamaan. Ovat kaverit ja sukulaiset kuulleet sitten nimen "normi kanssakäymisessä". Ei mitään sen kummasempaa ilmoittelua.
syntymää nimellä... tietysti sillä varauksella, että ultrassa saatu sukupuoli olisikin ollut väärä. Lapsen synnyttyä laitti mies kuvatekstarin kavereille ja sukulaisille, jossa vastasyntyneen kuva ja teksti: "Täältä tullaan! t: "Maija", 3950/53
Siitä lähtien lapsesta puhui kaikki nimellä.
Meillä lasten opekin kyseli aina mut nähdessään, kun olin raskaana, että miten Liisa voi (siis se masuvauva) eli ei me sitä mitenkään paljastettu vaan puhuttiin vauvasta aina nimeltä heti kun tiedettiin sukupuoli eli n rv 22-25..
päätettiin kummankin lapsen nimi jo synnärillä jonka jälkeen käytettiin nimeä ihan avoimesti. Toisia etunimiä vielä pohdittiin ristiäisiin saakka joten ne eivät olleet edes meidän tiedossa.
sairaalasta kotiuduttuamme. Sen kummemmin sitä ei "julkaistu".
Tämä vallitseva nimenpanttaamisperinne on minusta vähän typerä. Etenkin kun nimen julkistaminen kastetilaisuudessa siirtää huomion pois itse asiasta.
valmiina ja se laitettiin synnäriltä lähtevään tekstariin kaikille läheisimmille, kenelle nyt muutenkin ilmoitettiin syntymästä.
Sen jälkeen sitten puhuttiin nimellä normaalisti kaikille muillekin.
Tervetuloa todistamaan Maija Kaisa Kaarinan pyhää kastetta silloini ja silloin sinne ja tänne
Niille, joille tekstarilla asiasta ilmoitettiin, laitettiin "1.1. syntyi Kalle, gr ja cm jne". Meillä ei järjestetty kastetta missään vaiheessa, mutta kirkkoonkuuluvasta tuttavapiiristäkin on vähissä ne nimenpanttaajat.
Senkus pidät vaikka heti...itse kutsuimme nimeltä toisille kerroimme ristiäisissä.