Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2500e/kk - onko mielestänne huono palkka?

Vierailija
09.10.2011 |

Työaika 8-16, siisti sisätyö, ei hirveästi vastuuta.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ystäväpiirissäni puhutaan palkka-asioista ihan avoimesti ja en rehellisesti tiedä ketään joka saisi edes 3000 €/kk vaikka moni toimii vaativassa työssä ja esimiesasemassa.

Useimpien tuntemieni naisten palkka alkaa kakkosella, monella myös ykkösellä. Itsekin jonkinlaisessa palkkakuopassa, eli n. 2000 e brutto ja työpaikkani on täynnä samaa työtä tekeviä fiksuja, korkeasti koulutettuja naisia. Nuo 3000-5000 euroa mitä täällä heitetään ihan lonkalta tuntuu ihan tähtitieteelliselta. Liikunkohan jossain rupusakissa vai mistä johtuu?

Vierailija
2/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastetarhanopettajana. Mutta ammatinvalintaan viakuttikin joku ihan muu kuin palkka. Keskipalkka Suomessa on tosiaan yli 3000 euroa, mutta kun jotkut tienaa miljoonia vuodessa täytyy suurella osalla olla reilusti alle keskipalkan. jos kaikkien palkat nousisivat keskipalkkaan niin silloinhan keskiarvo nousisi. Eli kaikki eivät voi mitenkään tienata keskiarvoa, ellei kaikilla ole sama palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ystäväpiirissäni puhutaan palkka-asioista ihan avoimesti ja en rehellisesti tiedä ketään joka saisi edes 3000 €/kk vaikka moni toimii vaativassa työssä ja esimiesasemassa.

Useimpien tuntemieni naisten palkka alkaa kakkosella, monella myös ykkösellä. Itsekin jonkinlaisessa palkkakuopassa, eli n. 2000 e brutto ja työpaikkani on täynnä samaa työtä tekeviä fiksuja, korkeasti koulutettuja naisia. Nuo 3000-5000 euroa mitä täällä heitetään ihan lonkalta tuntuu ihan tähtitieteelliselta. Liikunkohan jossain rupusakissa vai mistä johtuu?

Ovatko täällä av:lla kaikki tosiaan korkeakoulutettuja asiantuntijoita, kun 2500€ palkka on huono?

Olen juuri itse selaillut paljon työpaikkailmoituksia, ja törmännnyt esim. monenlaisiin assistentin paikkoihin, joihin vaaditaan mieluiten ylempää korkeakoulututkintoa ja palkka on 1800€! Se on mielestäni pöyristyttävää.

Vierailija
4/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen päivätyötä sairaanhoitajana, eli ei tule niitä lisiä. Työvuosiakin jo melkein kymmenen ja palkka pari sataa tuosta pienempi. Mun työ on välillä todella kiireistä, ja jos teen virheen niin siitä saa sitten kuulla joka suunnalta. Olisin edes vähän tyytyväisempi jos saisi hitusen parempaa palkkaa.

Vierailija
5/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa ei juuri ole vastuuta. Minä saan 2800e/kk hyvin vastuullisesta ja kiireisestä sisätyöstä ja tähän vaaditaan akateeminen loppututkinto.

Vierailija
6/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mä työskentelen ns perinteisessä miesten ammatissa ja olen ainut nainen työpaikallani. Palkka on hyvä kun ottaa huomion että ei tarvitse kummoista opiskelua mutta paskainen duuni ei naisia kiinnosta.

Vierailija
7/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipalkka Suomessa jo 3100 euroa kuukaudessa. Ei kai kukaan enää sen alle töihin rupea? Ei suomessa pysty perhettää tuollaisella palkalla elättämään.

Keskipalkka Suomessa on kutakuinkin tuon 2400e/kk, eikä lähelläkään kolmea tonnia!!!haloo!

Se oli muuten jo lokakuussa 2010. Tiedot julkaisi tilastokeskus elokuussa, siitä oli monissa lehdissäkin.

tarkoittaa täyttä työviikkoa tekevän keskivertoa ansiota. Siis ihmisen, joka on vakituisessa työsuhteessa / yrittäjänä ja saa säännöllisesti tuloja.

Ei keskivertoa aikuisen palkkaa, vaan keskivertoa TÄYTTÄ TYÖVIIKKOA tekevän suomalaisen palkkaa. Aika moni tekee osa-aikatyötä ja jää siten tuon vertailun ulkopuolelle.

Vierailija
8/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisena ihmisenä en ikinä tekisi töitä alle 3000 euron kuukausipalkalla. Kyllä ihmisen kuuluu saada koulutustaan vastaavaa palkkaa.

Vierailija
9/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri itse selaillut paljon työpaikkailmoituksia, ja törmännnyt esim. monenlaisiin assistentin paikkoihin, joihin vaaditaan mieluiten ylempää korkeakoulututkintoa ja palkka on 1800€! Se on mielestäni pöyristyttävää.

Hain assistentin paikkaa, jossa vaadittiin ylempää korkeakoulututkintoa ja vaikka ja mitä taitoja ja joustavuutta työaikojen suhteen jne. Laitoin palkkatoiveeksi 3100 euroa/kk. Nyt ymmärrän, ettei sieltä ikinä kuulunut mitään...

Alle 2800 euron en lähde työstä edes keskustelemaan, ellei ole muuten todella hauska ja mielenkiintoinen hommaja kivat työkaverit.

Vierailija
10/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanisti

Vierailija
11/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain assistentin paikkaa, jossa vaadittiin ylempää korkeakoulututkintoa ja vaikka ja mitä taitoja ja joustavuutta työaikojen suhteen jne. Laitoin palkkatoiveeksi 3100 euroa/kk. Nyt ymmärrän, ettei sieltä ikinä kuulunut mitään... Alle 2800 euron en lähde työstä edes keskustelemaan, ellei ole muuten todella hauska ja mielenkiintoinen hommaja kivat työkaverit.

Vierailija
12/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen päivätyötä sairaanhoitajana, eli ei tule niitä lisiä. Työvuosiakin jo melkein kymmenen ja palkka pari sataa tuosta pienempi. Mun työ on välillä todella kiireistä, ja jos teen virheen niin siitä saa sitten kuulla joka suunnalta. Olisin edes vähän tyytyväisempi jos saisi hitusen parempaa palkkaa.

vajaa 10v alalla ollut, kaksi vuorotyö, siitä se että päivätyötä tekevän sh:n kanssa tienaan saman.

Palkka on paska, minusta ihmisen joka tekee töitä keskimäärin 40h viikossa eli koko päivä töitä siis, on tultava palkallaan toimeen ja elätettävä yksi lapsi myös. 2500€/kk ei tuohon yksin pysty, perheenä jossa on kaksi elättäjää voi jonkun näköisen elintason, kehnon sellaisen saada.

Vierailija
13/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös alle tuon, joskin lähitulevaisuudessa saanen juurikin 2500e/kk luokan palkkaa. Ystäväpiirissä on akateemisesti koulutettuja ja amk-tutkinnon omaavia, eikä heistä kuin yksi saa 3 alkavaa palkkaa. Palkka kuitenkin vaihtelee todella huimasti etelän ja pohjoisemman Suomen välillä, samalla tutkinnolla saman vaativuusasteen töitä tekevän mieheni ja hänen opiskelukaverinsa palkkaero on melkein 1000e/kk, kun opiskelutoveri asuu ja työskentelee Helsingissä ja me asumme pohjoisemmassa. Mutta ehkä näihin avauksiin ei jaksakaan vastata ne iso osa suomalaisista, jotka tienaavat jotain 1700e - 2900e/kk, kun se vaan on niin puuduttavaa.

Ap:lle, ihan riippuen alasi palkkauksesta yleensä tuo voi olla hyvä tai ei niin hyvä palkka. Kerrot kuitenkin tienanneesi ennen paljon vähemmän ja saan sen käsityksen, että sinun mielestä tuo on hyvä palkka, joten uskon kyllä sinun tietävän asian. Minun mielestä tuo on palkka, jolla pärjää aivan loistavasti ja saa normaalien arkikulujen lisäksi vähän välillä irrotellakin, tietenkin olettaen että osaa käyttää rahaa.

Vierailija
14/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesän sairaalalääkärinä eli olin vastuussa puolesta osastosta (kuten myös normaalisti sijaistamani lääkäri) ja palkka 2700e. Juu - olen vielä loppuvaiheen opiskelija, mutta väitän että työ oli silti vaativaa ja vastuu suuri. Ja tiedän, että monessa muussa paikassa palkka olisi ollut parempi, vaan kun se ei ollut kriteerinäni työtä haettaessa.

Yleisesti 2500e / kk on aivan hyvä ja ennen kaikkea _normaalitasoinen_ palkka.

Vierailija
15/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös alle tuon, joskin lähitulevaisuudessa saanen juurikin 2500e/kk luokan palkkaa. Ystäväpiirissä on akateemisesti koulutettuja ja amk-tutkinnon omaavia, eikä heistä kuin yksi saa 3 alkavaa palkkaa. Palkka kuitenkin vaihtelee todella huimasti etelän ja pohjoisemman Suomen välillä, samalla tutkinnolla saman vaativuusasteen töitä tekevän mieheni ja hänen opiskelukaverinsa palkkaero on melkein 1000e/kk, kun opiskelutoveri asuu ja työskentelee Helsingissä ja me asumme pohjoisemmassa. Mutta ehkä näihin avauksiin ei jaksakaan vastata ne iso osa suomalaisista, jotka tienaavat jotain 1700e - 2900e/kk, kun se vaan on niin puuduttavaa.

Ap:lle, ihan riippuen alasi palkkauksesta yleensä tuo voi olla hyvä tai ei niin hyvä palkka. Kerrot kuitenkin tienanneesi ennen paljon vähemmän ja saan sen käsityksen, että sinun mielestä tuo on hyvä palkka, joten uskon kyllä sinun tietävän asian. Minun mielestä tuo on palkka, jolla pärjää aivan loistavasti ja saa normaalien arkikulujen lisäksi vähän välillä irrotellakin, tietenkin olettaen että osaa käyttää rahaa.

että tuohon oletukseeni irrottelun mahdollisuudesta liittyi jotenkin automaattisesti myös samalla palkkatasolla oleva puoliso ja yksi lapsi. Yksinhuoltajat tai yhden töissä käyvän vanhemman perheet on aina luku erikseen, eikä tuo palkka yksinään kyllä riitä kovinkaan pitkälle.

Vierailija
16/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä sektorilla miesten ja naisten väliset palkkaerot ovat huimia. Kun suomalaismies tienaa liki 3 500 euroa kuukaudessa, naisen keskimääräinen kuukausiansio on yli 800 euroa vähemmän. Suomalaismies tienasi viime vuonna keskimäärin 3 495 euroa kuukaudessa, kun taas naisen palkka oli 2 667 euroa. Yksityisen sektorin kuukausipalkoissa on selvitetty noin 637 000 palkansaajan tietoja, joista miehiä oli noin puolet

Vierailija
17/83 |
09.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta, mies tienaa ap:n verran ja minä kulutan enemmän jo pelkkiin koulumatkoihin kuin saan opintorahaa. SILTI lyhennämme omaa asuntoa ja saamme ruokaa, vaatteita ja muuta tarpeellista hankittua. Tottakai täytyy elää kohtalaisen kitsaasti, mutta se johtuu vain minun valtavista opiskelukuluista tuloihin verrattuna. En siis oikein ymmärrä, miten voi olla vaikeaa elättää hyvin lapsiperhettä jos vaikka molemmat vanhemmat saavat sen 2500e/kk? Ps. asumme pk-seudulla ja opiskelen vähintään sen 40h/vko.

vajaa 10v alalla ollut, kaksi vuorotyö, siitä se että päivätyötä tekevän sh:n kanssa tienaan saman.

Palkka on paska, minusta ihmisen joka tekee töitä keskimäärin 40h viikossa eli koko päivä töitä siis, on tultava palkallaan toimeen ja elätettävä yksi lapsi myös. 2500€/kk ei tuohon yksin pysty, perheenä jossa on kaksi elättäjää voi jonkun näköisen elintason, kehnon sellaisen saada.

Vierailija
18/83 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"on, 3000 e/kk pitäisi olla minimipalkka alalla kuin alalla

alle sen ei pysty Suomessa tulemaan toimeen"

Minulla ja miehellä on molemmilla palkka alle tuon (minulla korkeakoulu, miehellä ammattikorkeakoulu takana) ja silti elätämme vielä neljä lastakin. Ja ihan normaalia elämää elämme...

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot

Vierailija
19/83 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista ja 2 lasta taloudessa: palkka brutto 2500e+2500e, netto 3500e-4000e.

Menot (noin):

asuminen (sis.vedet, sähköt ym.) 1500e

ruoka 600e laskut 500e

vaatteet+

muut pienet menot 400e

Jää 500-1000e

Mielestäni nämänäyttää aika kohtuullisilta menoilta, joten jos perheessä 2 aikuista tienaa nettona n.2000e, sen pitäisi riittää hyvinkin elmiseen. Ja ei, en laske muitten lainojen ym.menoja koska ne ei ole pakollisia. Ja kyllä, asumiseen olen laittanut suuren summan koska tuollainen määrä menee rahaa lainan lyhennyksiin ja muihin asumiskustannuksiin ( normi kokoisessa omakotitalossa).

Ottakaa järki käteen ja miettikää mitkä ne on ne teidän menot!! Ja jos 4000eei elätä perhettä niin täytyy katsoa peiliin eikä palkkanauhaan!!

Vierailija
20/83 |
01.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.stat.fi/til/pra/2010/pra_2010_2011-11-11_tau_002_fi.html

Joka tapauksessa on noloa väittää, että likimain keskiverto-palkkaan yltävä liksa olisi HUONO - varsinkin kun siihen ei sisälly esim. mitään vuorotyötä (keskivertopalkassahan on mukana vuorotyölisätkin) tai esimiesvastuuta.

Ihan hyvä palkka siis, ottamatta alaan ja ammattiin kantaa.