Kyllä on eroja siinä millaisia lahjoja poika sai kavereiltaan...
1 toi kirjekuoren jossa oli 5e seteli eikä "edes" korttia mukana, toinen toi Rubiikin kuution, kolmas toi sellaisen ison legoalustan jonka päälle rakennetaan (tiedän että maksavat kaupasta riippuen 13-16e ja meillä niitä useita kun kasvattavat legolandiaansa) ja lisäksi vielä ison laatikollisen peruslegoja rakennustarpeiksi.
Oli myös tatskari, harmi että pojalla on jo kys nro, legopeli ja creations-sarjan koottava legoauto ym.
Kommentit (72)
Toistan itseäni, mutta ainoa negatiivinen asia monkä ap tekstistäsni voi niin halutessaan tulkita on tuon kirjekuoren sisältö koska siinä ei ollut edes sitä korttia.
Omat lapseni eivät vie "muutaman euron krääsää" kavereilleen lahjaksi, se johtuu ihan siitä että he arvostavat kavereitaan hieman enemmän "arvoisiksi" ja siitä että emme muutenkaan hamstraa muovi tai muuta sellaista krääsää ympärillemme joten esim joulupukin lahjasäkki ei täyty sellaisesta.
Kukin tietysti tavallaan ja sen mukaan mitä voi, mutta pointtini onkin ja olikin se että lahjan ei tarvitse maksaa paljoa ollakseen ns "kunnon" lahja, alle 10eurollakin saa kivan muiston toiselle eikä jää niin juosten kustu olo.
No, onneksi se jäi vain minulle ei lapselleni.
ap*piste*.
Ja toisekseen, kaikki ei edes tykkää legoista. Silloin nekin on turhaa krääsää.
Toistan itseäni, mutta ainoa negatiivinen asia monkä ap tekstistäsni voi niin halutessaan tulkita on tuon kirjekuoren sisältö koska siinä ei ollut edes sitä korttia.
Omat lapseni eivät vie "muutaman euron krääsää" kavereilleen lahjaksi, se johtuu ihan siitä että he arvostavat kavereitaan hieman enemmän "arvoisiksi" ja siitä että emme muutenkaan hamstraa muovi tai muuta sellaista krääsää ympärillemme joten esim joulupukin lahjasäkki ei täyty sellaisesta.
Kukin tietysti tavallaan ja sen mukaan mitä voi, mutta pointtini onkin ja olikin se että lahjan ei tarvitse maksaa paljoa ollakseen ns "kunnon" lahja, alle 10eurollakin saa kivan muiston toiselle eikä jää niin juosten kustu olo.
No, onneksi se jäi vain minulle ei lapselleni.ap*piste*.
Juolahti mieleeni semmoinen idea, että jos/kun lapsilla on noin kymmenet-viidettoista kaverisynttärit vuodessa, niin olisiko hyvä idea ehdottaa naapurustossa/luokan kesken sellaista, että laitettaisiin yhdessä aina sama, esim. 5 euron summa lahjaan, ja ostettaisiin sillä jotain vähän isompaa. Kun tuntuu että tuota krääsää on jo kaikilla ihan riittävästi..
Samalla vältyttäisiin lahjojen vertailulta ja luotaisiin ryhmähenkeä.
salmiakkisuklaalevy -> kylmästä ja kuumasta väriä vaihtava my little pony.
itse pitää sanoa, että musta tuo jälkimmäinen oli todellakin liian kallis kaverisynttäreille.
En ainakaan itse keksi mitään usean kympin lahjaa, jota oma lapseni toivoisi.
Juolahti mieleeni semmoinen idea, että jos/kun lapsilla on noin kymmenet-viidettoista kaverisynttärit vuodessa, niin olisiko hyvä idea ehdottaa naapurustossa/luokan kesken sellaista, että laitettaisiin yhdessä aina sama, esim. 5 euron summa lahjaan, ja ostettaisiin sillä jotain vähän isompaa. Kun tuntuu että tuota krääsää on jo kaikilla ihan riittävästi..
Samalla vältyttäisiin lahjojen vertailulta ja luotaisiin ryhmähenkeä.
Juuri kävimme synttäreillä, jonne veimme toiselle sankarille 20 ja toiselle 30 e maksaneen lahjan. 2o e lahjan saaja tykkäsi omastaan, kalliimman lahjan saanut avasi paketin ja totesi vaan "en tykkää tästä". Nooh, vaikka hän on jo 7 v. niin on erityislapsi, kunnon käytöstapoja ei ole (ja lahja siis oli makea, juuri hänen ikäisensä tavislapset tykkää). Äiti ei lahjoja kommentoinut ollenkaan.
kun kaverit ei ollut riittävän hartaasti paneutuneet synttärisankarin arvoa pohtimaan, ja olivat sitten arvottaneet kakaran liian halvaksi. Ja näin ollen kehtasivat tuoda liian arvottomia lahjoja. Voi veljet mitä touhua.
pointtini onkin ja olikin se että lahjan ei tarvitse maksaa paljoa ollakseen ns "kunnon" lahja, alle 10eurollakin saa kivan muiston toiselle eikä jää niin juosten kustu olo. No, onneksi se jäi vain minulle ei lapselleni. ap*piste*.
[/quote]
aivan selkeästi arvotat "yksi tuo 5e setelin kuoressä eikä "edes korttia mukana", toinen tuo taas sellaisen ja sellaisen lahjan, jonka tiedät maksavan niin ja niin paljon.
Tuohan on äärimmäisen arvottava aloitus ja on luonnollista, että moni ihmettelee, etkö ole tajunnut perheiden erilaisia rahavaroja? Ja monet perheet ovat tehneet myös periaatepäätöksen, kuinka paljon lasten kaverilahjat saavat maksaa.
Meillä esim. 3 lasta, kukin saa useampia kutsuja kuukaudessa. Vaikka taloudellisesti olisi varaa ostaa joka kerta monen kympin lahjat, olemme tehneet sen periaatepäätöksen, että kaverisynttärilahja saa maksaa max 10e ellei kyseessä ole sitten se paras kaveri.
koulusta 6-7 läheisintä (touhuavat jatkuvasti yhdessä ja ovat hyviä kavereita), harrastuksista ne läheisimmät (2-4kpl) ja asuinalueen pihakaverit, joiden kanssa leikkii kaiken vapaa-ajan (ovat läheisiä) - 5-6kpl.
Eikä koskaan ole käynytkään mielessä, että kutsuttaisiin siksi, että maksimoitaisiin lahjojen määrä.
Luultavasti lapset tai varsinkaan heidän lahhoja hankkivat vanhempansa eivät edes keskustele keskenään, millaisia lahjoja jollekin laitetaan.
Siksi ne eivät ole yhdenmukaisia eivätkä samanarvoisia. Minusta siinä ei ole mitään IHMETTELEMISTÄ, että ovat kovasti erilaisia.
Kai aloittaja vaan halusi kertoa meille, mitä tällä kertaa saatiin.
Minä vain totesin miten erilaisia lahjoja sai eri kavereilta, ehkä jos oikein kaivamalla kaivaa niin negatiivista latausta voisi tuosta kortin puuttumisesta löytää.. Katsokaapa peiliin arvon daamit;D ap
Kas kun ette kiellä kaveraamasta köyhempien kanssa.
ollenkaan se, että arvioisit lahjoja objektiivisesti ja vain sosiologisesta mielenkiinnosta. Varaudu siis kaikenlaisiin kommentteihin. Jatkossa voit tietysti opetella kirjoittamaan niin, että sanomasi välittyy viestistä.
Tällaiset epäselvät viestit kyllä ovat av-palstalla herkullisia, koska ne provosoivat vilkasta keskustelua. Siihen vaan sitten pitää osata varautua eikä vetää hernettä nenään.
ap tekstissä oli vikalla rivillä toteamus että juosten kustu jäi hänelle.
kun kaverit ei ollut riittävän hartaasti paneutuneet synttärisankarin arvoa pohtimaan, ja olivat sitten arvottaneet kakaran liian halvaksi. Ja näin ollen kehtasivat tuoda liian arvottomia lahjoja. Voi veljet mitä touhua.
pointtini onkin ja olikin se että lahjan ei tarvitse maksaa paljoa ollakseen ns "kunnon" lahja, alle 10eurollakin saa kivan muiston toiselle eikä jää niin juosten kustu olo. No, onneksi se jäi vain minulle ei lapselleni. ap*piste*.
laittaa lahjat arvojärjestykseen ja vielä merkitä tiimarivihkoon kuka ei tuonut korttia...noloa! Toivottavasti tää on vain provo!
eikä koskaan ole tullut mieleenkään alkaa pohtia kuka toi mitä ja kuka ei tuonut :( mä en edes muista kuka toi mitäkin ja mun tyttöni synttärit oli perjantaina. Vai pitäis sitä kiireisten ihmisten alkaa oikein ajan kanssa pohtimaan joka ikistä kaverilahjaa että varmasti miellyttää synttärisankarin äitiä? Ja tietenkin mitä kalliimpi sitä parempi! Ja mitä hemmetin väliä on sillä jos jollakulla ei ole korttia? Harvemmin ne lapset kyllä niistä edes välittää...
Siirtyneen jossain vaiheessa kuitenkin. Joten ei kiitos meidän/lastemme tuttavapiireihin tämän kaltaisia arvottajia/arvottajien lapsia.
ap tekstissä oli vikalla rivillä toteamus että juosten kustu jäi hänelle.
kun kaverit ei ollut riittävän hartaasti paneutuneet synttärisankarin arvoa pohtimaan, ja olivat sitten arvottaneet kakaran liian halvaksi. Ja näin ollen kehtasivat tuoda liian arvottomia lahjoja. Voi veljet mitä touhua. pointtini onkin ja olikin se että lahjan ei tarvitse maksaa paljoa ollakseen ns "kunnon" lahja, alle 10eurollakin saa kivan muiston toiselle eikä jää niin juosten kustu olo. No, onneksi se jäi vain minulle ei lapselleni. ap*piste*.
mutta tämä enää ei :)
Esimerkkinä vaikka tämä lause:
"Omat lapseni eivät vie "muutaman euron krääsää" kavereilleen lahjaksi, se johtuu ihan siitä että he arvostavat kavereitaan hieman enemmän "arvoisiksi""
Minäpä kerron sinulle että meidän lapset vievät kaverisynttäreille aina korkeintaan n kympin lahjan, mutta sillä ei suinkaan mitata kavereiden arvostusta. Meidän perheessä ei muutenkaan arvoteta eikä arvosteta ihmisiä rahan tai tavaran perusteella.
No, onneksi se jäi vain minulle ei lapselleni.ap*piste*.
eli siis sun mielestä 5 e lahja ei ole riittävä? Mitä väliä onko kortti vai ei? Luuletko että esim kaikissa perheissä on varaa ostella jatkuvasti kalliimpia lahjoja kun heillä enempi lapsia kuin sulla? Luuletko että aina on aikaa lähteä etsimään sitä korttia? Miten ihmeessä jaksat kuluttaa ylipäänsä energiaasi siihen että kyttäätä toistne tuomia lahjoja? Mä en koskaan edes kiinnitä moiseen huomiota :D Tosi ikäväää tuollainen. Kannattaa jatkossa muistaa sitten olla kutsumatta enää niitä lapsia joilla ei ollut riittävän hieno ja tarpeeksi mietitty lahja sun kullannupullesi! t. 3n lapsen äitee
Mä ostan aina max. 10 euron lahjan, mutta ostan sen lähes aina tarjouksesta. Enempää en maksa, ja halvemmallakin siis saa kivoja juttuja, kun pitää silmät auki.
että apn kaltaisia vanhempia on koko ajan enemmän ja enemmän. Lapsille opetetaan sitten samanlaiset pinnalliset, itsekkäät ja materialistiset arvot. Mulle ei ole koskaan tullut edes mieleen että lapsi arvottaisi kavereitaan lahjojen arvon perusteella oli sit antaja tai ottaja. Tosi karmeaa!
Mun tytöllä oli just juhlat ja sai aivan eri arvoisia lahjoja nyt kun ajattelen mutta ei tullut edes mieleen halveksia halvemman lahjan tuojia...itse asiassa en ole edes varma kuka toi mitäkin eikä kyllä kiinnostakaan! Tyttö sai mmm yhdet Hello Kitty-sukat ja namipussin eli arvo max 5e ja oli lapsi kyllä tosi onnellinen sukistaan kun laittoi ne heti jalkaan...
että moni ei kaipaa mitään lahjoja. Monelle aikuiselle syntymäpäivät ovat inhottavia siksi, että saa paljon tavaraa mitä ei kaipaa. Monesti synttärit on hyvä tapa nähdä ystäviä/sukulaisia 5 tai 10 vuoden välein isommalla porukalla. Mutta sitten moni ostaa ja tuo turhaa tavaraa lahjaksi, mikä voi toki olla arvokastakin mutta ei oikean tyylistä (esim. koruissa).
Luulisi että jo 30-v on kerääntynyt kaiken maailman kippoja, lakanoita, koruja ja muuta, eikä enää kaipaa materiaa ympärilleen, puhumattakaan 60-vuotiaasta! Ja varsinkin iäkkäämmille moni ostaa niitä samoja juttuja, shaaleja ym. mitä ylipäätään käytetään harvoin, osa ei ollenkaan.
Minusta on parempi mennä aikuisen synttäreille kukkakimpun ja jonkin pienen muistamisen kanssa, ellei todella tiedä mitä toinen tarvitsee/haluaa lahjaksi (kuten oman siskon ja hyvän ystävän kohdalla yleensä tietää). Sitten jos kyseessä on omaan kotiin muuttava nuori tmv. voi ostaa isomman lahjakortin Stokcmannille, Kodin1, Ikeaan tmv. mistä saa kaikenlaista tarpeellista omaan kotiin. Aikuiselle en osaa antaa lahjakorttia.