Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suojatiellä VOI jäädä auton alle

Vierailija
08.10.2011 |

Itse aina katson että autoilija alkaa jarruttaa ja vasta sitten yli, tai että auto on niin kaukana että ehdin yli vaikkein jarruttaisikaan. Miten niin moni onnistuu tappamaan itsensä noiss apaikoissa?

Tuli mieleen kun taas yksi teholla kun kävellyt auton alle

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/suojatiella_auton_all…

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tapahtumapaikalla ei ole liikennevaloja. Paikka on mielestäni hankala niin jalankulkijoille kuin autoilijoillekin. Itse vältän kulkemasta tuolla tai olen tosi varovainen.

Vierailija
22/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo kääntyvän auton alle jääminen on yksi tyhmimmistä mitä voi tehdä. autoilijan on todella vaikea nähdä tuleeko joku takavasemmalta, jalnakulkijan sitävastoin erittäin helppo ottaa tilanne haltuun

Kyllä se autoilijakin voi kääntyessään kääntää päätänsä :) Kyllä se mullakin kääntyy ja ajelen kuitenkin joka päivä :D Niskakipuiset pois auton ratista.

Jos käännyn oikealle ja on vihreät myös jalankulkijoilla, väistän ne jotka ovat ylittämässä tietä tai jotka tulevat ylittämään, koskaan ei ole ihminen oikein juossut sieltä jalkakäytävältä eteen. Eriasia jos tosissani en olisi ketään halunnut väistää, en kääntäisi päätäni ja painaisin oikean jalan suoraksi.

Pointti siis- autoilijoidenkin PITÄÄ seurata liikennettä.

Miten väistät polkupyöräilijän, joka kiitään sieltä takavasemmalta 50 km/h?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos autoilija ei osaa (ollessaan väistämisvelvollinen) vähentää nopeuttaan tilanteen vaatimalle tasolle, niin sitten ei ehkä kannata ajaa autolla.

Jos et osaa huomioida muuta liikennettä, pysy ihmeessä poissa auton ratista.

Vierailija
24/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vastuu on suojateillä autoilijoilla, eipä tuossa tulkinnan varaakaan ole jätetty.

Vierailija
25/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yksinkertainen liikennesääntö vaan ei valitettavasti nimenomaan SUOMESSA mene tollojen autoilijoiden päähän.

Ruotsissa suojatieonnettomuuden lisääntyivät hurjasti kun jalankulkijat oppivat, että auton pitää väistää. Siis suojatieonnetttomuudet ylittivät Suomen tason. Jos vielä jatketaan tätä idioottimaista aivopesua, jotta auto väistää, päästään mekin tuolle ruotsin tasolle onnettomuuksissa

Mitä aivopesua se on, jos jalankulkija tuntee tieliikennelain säännökset ja käyttäytyy niiden mukaan? Kun vaan autotkin noudattaisivat kyseistä lakia, niin takuulla onnettomuudet vähentyisivät. Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta? Sääntö on täysin yksiselitteinen ja jos sitä autolijana ei osaa tai ei halua noudattaa niin kortti pois sellaiselta kuskilta.

t. itsekin autoilija, joka antaa aina tietä jalankulkijalle

Vierailija
26/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilija pysähtyi risteykseen, ja viereisellä (samansuuntaisella) kaistalla ei ollut autoa. Läksin ylittämään tietä, kun pyähtyneen autona takana oleva auto siirtyi toiselle kaistalla ja meinasi ajaa rattaisssa istuvan lapseni päälle. Onneksi pysähtynyt auto tööttäsi rajusti ja varoitti näin minua, ja kerkesin vetää rattaat takaisin. Kiiresitä autoa ajoi mies, jolla oli kaksi lasta turvaistuimissa takapenkillä.

Vierailija
27/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunkiosuudella on montakin suojatietä, mutta vain yksi sellainen, josta pyöräilijät ja jalankulkijat suhaavat täysin katsomatta tielle. Ironisinta on se, että tässä kohtaa kevyenliikenteenväylää käyttäville on laitettu kolmio, joka kertoo että heillä on väistämisvelvollisuus!!

En tajua, en. Eikö liikennesääntöjä tarvitse noudattaa, jos alla ei ole mitään moottorilla toimivaa?

Vierailija
28/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jalankulkijalle suojatiellä väistämisvelvollisuutta.

Vierailija
29/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yksinkertainen liikennesääntö vaan ei valitettavasti nimenomaan SUOMESSA mene tollojen autoilijoiden päähän.

Ruotsissa suojatieonnettomuuden lisääntyivät hurjasti kun jalankulkijat oppivat, että auton pitää väistää. Siis suojatieonnetttomuudet ylittivät Suomen tason. Jos vielä jatketaan tätä idioottimaista aivopesua, jotta auto väistää, päästään mekin tuolle ruotsin tasolle onnettomuuksissa

Mitä aivopesua se on, jos jalankulkija tuntee tieliikennelain säännökset ja käyttäytyy niiden mukaan? Kun vaan autotkin noudattaisivat kyseistä lakia, niin takuulla onnettomuudet vähentyisivät. Mikä tässä on niin vaikeaa tajuta? Sääntö on täysin yksiselitteinen ja jos sitä autolijana ei osaa tai ei halua noudattaa niin kortti pois sellaiselta kuskilta.

t. itsekin autoilija, joka antaa aina tietä jalankulkijalle

Lain mukaan auton on väistettävä, kun jalankulkija on astumassa suojatielle. Milloin aletaan opettaa ettei auto syystä tai toisesta aina pysähdy.

Itseäni en ainakaan tunne yhtään sympatiaa auton alle kävelleitä kohtaan.

Vierailija
30/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vastuu on suojateillä autoilijoilla, eipä tuossa tulkinnan varaakaan ole jätetty.

Tässä ketjussa piti keskutella miten on mahdollista jäädä alle. Avaa oma ketju noista vastuusuhteista.

Edelleenkin on vastaamatta miten auton alle voi jäädä suojateillä

Vierailija
31/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti edes silloin, jos ovat omiasi.

Vierailija
32/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa piti keskutella miten on mahdollista jäädä alle. Avaa oma ketju noista vastuusuhteista.

Edelleenkin on vastaamatta miten auton alle voi jäädä suojateillä

Että virheen tekee autoilija eli autoilijat ei aja tilanteen edellyttämällä tavalla. Kyllä tuolla on minusta selvä yhteys kysymykseen.

Vierailija
33/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa piti keskutella miten on mahdollista jäädä alle. Avaa oma ketju noista vastuusuhteista. Edelleenkin on vastaamatta miten auton alle voi jäädä suojateillä

Onhan tässä ketjussa jo jokunen esimerkki siitä, miten auton alle tosiaankin voi jäädä jopa suojatiellä.

Vierailija
34/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siinä kohtaa kun suojatie alkaa! En tiedä onko sitten ainoa paikka Suomessa jossa näin on, mutta tässä kohtaa ainakin on kevyenliikenteen väylää käyttäville laitettu kolmio ja se on ihan tosi asia!

t. se aikaisempi jonka numeroa en muista

Vierailija
35/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti autokuski tulee kulman takaa, eikä ole oppinut jarrun käyttöä tai toinen idiootti autokuski ei pysähdy suojateiden edessä viereisellä kaistalla, kun toinen, huomattavasti fiksumpi kuski on jo pysähtynyt.

Tosiaan, jos jarrun käyttö ja tieliikennelaki ovat noin pahasti hukassa, niin kannattaa jättää se auto kotiin.

Vierailija
36/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siinä kohtaa kun suojatie alkaa! En tiedä onko sitten ainoa paikka Suomessa jossa näin on, mutta tässä kohtaa ainakin on kevyenliikenteen väylää käyttäville laitettu kolmio ja se on ihan tosi asia!

Noi kolmiot/stop-merkit kyllä koskee vaan pyöräilijöitä.

En väitä etteikö kävelijänkin pitäisi nodattaa suurta varovaisuutta tällaisessa risteyskohdassa.

Vierailija
37/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi kolmiot/stop-merkit kyllä koskee vaan pyöräilijöitä.

En väitä etteikö kävelijänkin pitäisi nodattaa suurta varovaisuutta tällaisessa risteyskohdassa.

Mutta ei ne pyöräilijät edes hidasta kun tulevat sieltä, vaikka auto olisi tulossa siihen samaan kohtaan. Väistän kyllä aina, ja olen erityisen varovainen tuossa kohtaa (ja päästänkin ihan suosiolla aina kaikki tuossa ylitse), mutta kyllä se joka kerta yhtäpaljon ärsyttää kun pyöräilijät suhaa täysillä tien yli ihan kuin niillä ei ois mitään velvollisuutta varovaisuuteen.

Ja mä ymmärrän miten suojatiellä voi jäädä alle. Just siten, että joku ystävällinen antaa tietä, ja viereistä kaistaa suhtaa ohi joku idiootti joka ei tajua liikennesääntöjä :(

Päästän usein varsinkin lapset ja vanhukset tien yli, mutta kieltämättä harkitsen kaksikertaa, jos näin pitäisi toimia kaksikaistaisella (siis samaan suuntaan meneviä kaistoja) teillä. En luota kanssa-autoilijoihin.

t. se aiempi kommentoija

Vierailija
38/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olin ylittämässä tietä vihreillä valoilla. Myös vasemmalle kääntyvälle papparaiselle paloi vihreät.

Katsoin sivulle että pappa huomasi minut autostaan ja hiljensi vauhtia, astuin siis suojatielle. Yhtäkkiä pappa päättikin kiihdyttää ja mun piti ottaa askel taakse etten jäänyt alle.

En sitten tiedä eikö ollut huomannutkaan minua vaikka niin olin näkevinäni vai päättikö vain että meneekin isomman oikeudella ensin.

Ja olin sii jo suojatiellä vihreillä valoilla.

Vierailija
39/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siinä kohtaa kun suojatie alkaa! En tiedä onko sitten ainoa paikka Suomessa jossa näin on, mutta tässä kohtaa ainakin on kevyenliikenteen väylää käyttäville laitettu kolmio ja se on ihan tosi asia! t. se aikaisempi jonka numeroa en muista

Noi kolmiot/stop-merkit kyllä koskee vaan pyöräilijöitä. En väitä etteikö kävelijänkin pitäisi nodattaa suurta varovaisuutta tällaisessa risteyskohdassa.

Mutta ei ne pyöräilijät edes hidasta kun tulevat sieltä, vaikka auto olisi tulossa siihen samaan kohtaan. Väistän kyllä aina, ja olen erityisen varovainen tuossa kohtaa (ja päästänkin ihan suosiolla aina kaikki tuossa ylitse), mutta kyllä se joka kerta yhtäpaljon ärsyttää kun pyöräilijät suhaa täysillä tien yli ihan kuin niillä ei ois mitään velvollisuutta varovaisuuteen. Ja mä ymmärrän miten suojatiellä voi jäädä alle. Just siten, että joku ystävällinen antaa tietä, ja viereistä kaistaa suhtaa ohi joku idiootti joka ei tajua liikennesääntöjä :( Päästän usein varsinkin lapset ja vanhukset tien yli, mutta kieltämättä harkitsen kaksikertaa, jos näin pitäisi toimia kaksikaistaisella (siis samaan suuntaan meneviä kaistoja) teillä. En luota kanssa-autoilijoihin. t. se aiempi kommentoija

Kuule kun sulla ei ole harkinnanvaraa siinä, päästätkö kaksikaistaisella tiellä jalankulkijan yli - minä ainakin kävelen suojatien yli ja paras on sitten jarruttaa. Ethän sinä voi jättää liikennesääntöjä noudattamatta vain siksi, ettei ehkä vieressä ajavakaan niitä noudata! Täysin uskomaton ajatuksenjuoksu ja tuollaisella ihmisellä vielä ajokortti. Surullista!

Vierailija
40/50 |
08.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuule kun sulla ei ole harkinnanvaraa siinä, päästätkö kaksikaistaisella tiellä jalankulkijan yli - minä ainakin kävelen suojatien yli ja paras on sitten jarruttaa. Ethän sinä voi jättää liikennesääntöjä noudattamatta vain siksi, ettei ehkä vieressä ajavakaan niitä noudata! Täysin uskomaton ajatuksenjuoksu ja tuollaisella ihmisellä vielä ajokortti. Surullista!"

Missä kohtaa liikennesäännöissä sanotaan, että autoilijan _pitää_ päästää jalankulkija tien yli? En tietenkään mä aja kenenkään päälle, mutta jos jalankulkija odottaa tien ylitse pääsyä, niin kyllä mä harkitsen kaksi kertaa (=katson tuleeko viereisellä kaistalla ketään) ennenkuin pysähdyn itse. Sitä paitsi, jos joku toinen roikkuu mun puskurissa, niin äkkijarrutus suojatiellä ihan vain "hyvää hyvyyttään" tuo mulle sakot mikäli perässä ajava ajaa mun puskuriin siitä hyvästä. Kokemusta on, ja mä olin se joka ajoi edessä ajavan perään kun tämä teki äkkijarrutuksen (="aattelin vaan päästää jalankulkijan ylitse..")

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän