Miten suojatiellä VOI jäädä auton alle
Itse aina katson että autoilija alkaa jarruttaa ja vasta sitten yli, tai että auto on niin kaukana että ehdin yli vaikkein jarruttaisikaan. Miten niin moni onnistuu tappamaan itsensä noiss apaikoissa?
Tuli mieleen kun taas yksi teholla kun kävellyt auton alle
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/suojatiella_auton_all…
Kommentit (50)
auto on pysähtyneenä suojatien eteen, niin viereistä kaistaa ajavan on pysähdyttävä, näin sanoo laki. Et voi jättää pysähtymättä, vaikka takapuskurissa joku roikkuisikin.
taisin vähän provosoitua..
Tieliikennelaki 32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Ja uudestaan, jos et ymmärtänyt:
Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on ... astumassa sille (=suojatielle).
Missä kohtaa liikennesäännöissä sanotaan, että autoilijan _pitää_ päästää jalankulkija tien yli? En tietenkään mä aja kenenkään päälle, mutta jos jalankulkija odottaa tien ylitse pääsyä, niin kyllä mä harkitsen kaksi kertaa (=katson tuleeko viereisellä kaistalla ketään) ennenkuin pysähdyn itse. Sitä paitsi, jos joku toinen roikkuu mun puskurissa, niin äkkijarrutus suojatiellä ihan vain "hyvää hyvyyttään" tuo mulle sakot mikäli perässä ajava ajaa mun puskuriin siitä hyvästä. Kokemusta on, ja mä olin se joka ajoi edessä ajavan perään kun tämä teki äkkijarrutuksen (="aattelin vaan päästää jalankulkijan ylitse..")
että sulla on tieliikennelain mukainen velvollisuus (??) päästää tien yli jokainen joka suojatien edessä sitä odottaa.
"Minä en tee koskaan ennen suojatietä äkkijarrutuksia, miksi pitäisi? "
auto on pysähtyneenä suojatien eteen, niin viereistä kaistaa ajavan on pysähdyttävä, näin sanoo laki. Et voi jättää pysähtymättä, vaikka takapuskurissa joku roikkuisikin.
ällistyttävä käsitys liikennesäännöistä ko. henkilöllä. Mutta tällaisia idiootteja tuolla tieliikenteessä on huimasti, joten kannattaa varoa jos henkikulta on kallis!
[iKokemusta on, ja mä olin se joka ajoi edessä ajavan perään kun tämä teki äkkijarrutuksen (="aattelin vaan päästää jalankulkijan ylitse..")
Kokemusta on, ja mä olin se joka ajoi edessä ajavan perään kun tämä teki äkkijarrutuksen (="aattelin vaan päästää jalankulkijan ylitse..")
Ja sulle se suojatie tuli ihan yllätyksenä?
tuon "astumassa"- kohdan. Tottakai silloin itsekin pysähdyn. Mutta mä oon puhunut niistä jalankulkijoista/pyöräilijöistä, jotka _odottaa_ tien yli pääsyä.Mä puhuin niistä tilanteista. Oon puhunut koko ajan.
Ja se mun kertoma tilanne sakoista oli sellainen, että edessäni ajoi auto. Mulla oli riittävä turvaväli, eikä edellä ajava antanut mitään merkkiä pysähtymisestä. Ei hiljentanyt tms. Nopeusrajoitus 60km/h. Ja ihan yhtäkkiä, hetkellisestä mielijohteesta päätti lyöda autonsa jarrut pohjaan ja päästää tien yli jalankulkijan, joka nätisti odotti ylitsepääsyä suojatien kohdalla.
Tuolloin oli talvi ja liukkaat kelit. Just risteysalueella, suojatien kohdalla oli hiekoitettu, muualla juuri ei. Joten edellä ajava sai tehtyä äkkijarrutuksensa, minä, joka tulin perässä, en. Autoni liukui edellä ajaneen perään ja tuli yhteen törmäys. Mulla ei ollut ylinopeutta eikä turvaväli ollut olematon. Poliisit tulivat paikalle, ja tämä edellä ajava sai sakot liikenteen vaarantamisesta, minä en.
Joten tilanteet ei aina ole yhtä mustavalkoisia. Kyllä sun pitää huomioida muukin liikenne, jos päätät yhtäkkiä pysähtyä. Täysin eri asia on se, jos jalankulkija jostain syystä ryntää suojatielle, silloinhan sun tietysti täytyy pysähtyä samantien.
t. se aiempi
Tieliikennelaki 32 §
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.Ja uudestaan, jos et ymmärtänyt:
Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on ... astumassa sille (=suojatielle).
Missä kohtaa liikennesäännöissä sanotaan, että autoilijan _pitää_ päästää jalankulkija tien yli? En tietenkään mä aja kenenkään päälle, mutta jos jalankulkija odottaa tien ylitse pääsyä, niin kyllä mä harkitsen kaksi kertaa (=katson tuleeko viereisellä kaistalla ketään) ennenkuin pysähdyn itse. Sitä paitsi, jos joku toinen roikkuu mun puskurissa, niin äkkijarrutus suojatiellä ihan vain "hyvää hyvyyttään" tuo mulle sakot mikäli perässä ajava ajaa mun puskuriin siitä hyvästä. Kokemusta on, ja mä olin se joka ajoi edessä ajavan perään kun tämä teki äkkijarrutuksen (="aattelin vaan päästää jalankulkijan ylitse..")
ällistyttävä käsitys liikennesäännöistä ko. henkilöllä. Mutta tällaisia idiootteja tuolla tieliikenteessä on huimasti, joten kannattaa varoa jos henkikulta on kallis!
Mä en todellakaan ymmärrä sua/teitä.
Oonko mä jossain kohtaa sanonut, että em. tilanteessa ei tartte pysähtyä? Siis että auto on pysähtynyt suojatien eteen ja MÄ painan siitä ohitse?!!!
Mun esimerkissä MÄ olin pysähtynyt suojatien eteen, ja joku muu idiootti painaa ohitse pysähtymättä, jolloin jalankulkijan henkikulta on vaarassa.
Mä en käsitä. Provoatteko te ihan tahallanne, vai onko tää palsta jollekin marsilaisille tarkoitettu?
*ihan pihalla*
olen joskus ajatuksissani painanut jarrun sijaan kaasua. Onneksi en suojatien kohdalla - eikä kenenkään henki ollut vaarassa.
Sitten on näitä taukkeja, jotka painaa ohi, vaikka toinen auto on pysähtyneenä suojatielle.
Olen yrittänyt opettaa omille lapsilleni, että suojatie ei takaa sitä että auto pysähtyisi. Ja vaikka auto pysähtyisikin, niin on itse katsottava tuleeko toiselta kaistalta toinen auto ja pysähtyykö tämä.
Itse olen pannut merkille, että hyvin harva pysähtyy suojatielle, vaikka tienlaidassa olisi ylitystä odottamassa pieni koululainenkin. Surullista ja itsekästä.
Eräs tuttavani sanoi joskus, että ei uskalla pysähtyä, jos hänen perässään tulee autoja. Pelkää nokkakolaria. Sanoin että pelkään että tuttavani ajaa lapseni päälle. Seurasi hiljaisuus.
tuon "astumassa"- kohdan. Tottakai silloin itsekin pysähdyn. Mutta mä oon puhunut niistä jalankulkijoista/pyöräilijöistä, jotka _odottaa_ tien yli pääsyä.Mä puhuin niistä tilanteista. Oon puhunut koko ajan.
Ja se mun kertoma tilanne sakoista oli sellainen, että edessäni ajoi auto. Mulla oli riittävä turvaväli, eikä edellä ajava antanut mitään merkkiä pysähtymisestä. Ei hiljentanyt tms. Nopeusrajoitus 60km/h. Ja ihan yhtäkkiä, hetkellisestä mielijohteesta päätti lyöda autonsa jarrut pohjaan ja päästää tien yli jalankulkijan, joka nätisti odotti ylitsepääsyä suojatien kohdalla.
Tuolloin oli talvi ja liukkaat kelit. Just risteysalueella, suojatien kohdalla oli hiekoitettu, muualla juuri ei. Joten edellä ajava sai tehtyä äkkijarrutuksensa, minä, joka tulin perässä, en. Autoni liukui edellä ajaneen perään ja tuli yhteen törmäys. Mulla ei ollut ylinopeutta eikä turvaväli ollut olematon. Poliisit tulivat paikalle, ja tämä edellä ajava sai sakot liikenteen vaarantamisesta, minä en.
Joten tilanteet ei aina ole yhtä mustavalkoisia. Kyllä sun pitää huomioida muukin liikenne, jos päätät yhtäkkiä pysähtyä. Täysin eri asia on se, jos jalankulkija jostain syystä ryntää suojatielle, silloinhan sun tietysti täytyy pysähtyä samantien.
t. se aiempi
Tieliikennelaki 32 §
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.Ja uudestaan, jos et ymmärtänyt:
Jos sä jonkun perään ajoit. Ettet vaan ite tainnut niitä sakkoja saada?
En jaksa tätä enää pahemmin kommentoida saati mitään linkkejä laittaa, kun jakeluun ei mene.
Sanon vaan, että suojatien yli ei päästetä "hyvää hyvyyttään" vaan siksi, että tieliikennelaissa se lukee. Lue se laki tai mene uudestaan autokouluun. Liikennesääntöjen mukaan ajavat eivät aja kenenkään puskuriin ennen suojatietä "äkkijarrutuksen takia". Minä en tee koskaan ennen suojatietä äkkijarrutuksia, miksi pitäisi?