"Erityislapsi" on ihan übertekohienotunteinen sana!
Voi viddu, miten se kalskahtaa korvaan! "Meillä on kaksi erityislasta", "Ei mun lapsi voi, koska on erityislapsi"!
Miksei voi olla ihan rehellinen ja realistinen: "mulla on kaksi vammaista lasta", "ei mun lapsi voi, kun on sokea", "meidän Ville ei pysty siihen, kun sillä on ADHD".
Kommentit (36)
kaikki lapset ovat vanhemmilleen erityisiä.
Sosiaalitäti tuli sitten paikalle ja rupesi puhumaan, että hänellä on kaksi erityislasta. Mä en tajunnut silloin yhtään mitä se tarkoitti, luulin, että meinasi, että sen lapset on jotenkin parempia kuin tää mun omani.
Soitin vielä mun kaverillenikin ja ihmettelin, miksi sen piti mulle tulla pröystäilemään.
Se kuulostaa melkein positiiviselta. Mun mielestäni tuohon pitäisi saada sana, joka kuvastaisi paremmin sitä, että kyseessä on todellakin vamma tai sairaus eli negatiivinen juttu.
Se kuulostaa melkein positiiviselta. Mun mielestäni tuohon pitäisi saada sana, joka kuvastaisi paremmin sitä, että kyseessä on todellakin vamma tai sairaus eli negatiivinen juttu.
että vamma tai sairaus on sinänsä negatiivinen juttu, tai siis ei se ihmisarvoa vähennä. Mun mielestä "vammainen" on aika neutraali. Ihan kuin pitäisi peitellä tai häpeillä sitä vammaa tai sairautta kun piilotetaan se "erityisyyden" taakse!
ap
että vamma tai sairaus on sinänsä negatiivinen juttu, tai siis ei se ihmisarvoa vähennä. Mun mielestä "vammainen" on aika neutraali. Ihan kuin pitäisi peitellä tai häpeillä sitä vammaa tai sairautta kun piilotetaan se "erityisyyden" taakse!
ap
niin miksei voi suoraan sanoa sitä mikä on?? ADHD, diabetes jne?? Vai onko se äidin tapa kiillottaa sädekehäänsä kun sanoo että "mulla on erityislapsi" tarkoittaen "olen niin kokenut ja viisas ja kestän kaiken blaa blaa..."
Tuo erityislapsi menee mulla melkein samaan kategoriaan jonkun masuasukin kanssa.
ap
sitä lasta pitäis ruveta haukkumaan millään sanalla, kyllä ne itsekin tajuaa että ne ei oo samanlaisia kuin muut ja kärsivät tästä vammaisleimasta ihan hirveesti...
Teidän mielestänne lapsi pitää siis leimata vielä sairauden lisäksi ikävällä sanalla. Että varmasti saa niin että tuntuu. Käsittämätöntä.
Minulla on ADHD-lapsi. En kerro ihmisille että on erityislapsi enkä sitä että on ADHD. Miksi pitäisi? Lapsi itse ei tiedä että hänellä ADHD sanahirviö joka leimaa pahasti.
Erityislapsi muuten tarkoittaa erityistä tukea tervitseva ja senhän jokainen aikuinen varmasti tietää.
Ikäviä ja pahansuopia ihmisiä.
Mä luulen, että sanaa käytetään siksi, ettei se kuulosta vammalta, häiriöltä tai sairaudelta. Jos sanois sen diagnoosin, niin se kuulostaisi pahemmalta? Onko näin?
Minun lapsellani on Asperger ja ADHD, mutta erityislapsi on ihan kauhea sana. Adhd on hirveän leimaava, koska suurin osa "maallikoista" kuvittelee sen olevan pelkkää apinatarhameininkiä, ja "Aspergerithan on kauhean väkivaltaisia"... Nepsy-lapsi kertoo samassa tilanteessa oleville mistä on kyse, ja muiden kanssa en jaksa jauhaa :( Opettajat jne. eri asia.
Mä luulen, että sanaa käytetään siksi, ettei se kuulosta vammalta, häiriöltä tai sairaudelta. Jos sanois sen diagnoosin, niin se kuulostaisi pahemmalta? Onko näin?
kun sillä lapsella ON se vamma, sairaus tai häiriöä. Miksei siitä voisi olla avoin, rehellinen ja realistinen?
Mun korvaan tuo "erotyislapsi" kuulostaa just siltä, että sitä vammaa, häiriötä tai sairauttaa hävetään ja yritetään piilottaa, tai jopa poistaa tuolla sanalla. Koska sitähän se juuri on, kun keksitään kiertoilmauksia.
Tosin mä meen vessaankin paskalle enkä "istunnolle".
niin miksei voi suoraan sanoa sitä mikä on?? ADHD, diabetes jne??
ap
"Lpasellani on monialainen kehitysviive, joka johtuu biologisen äidin raskaudenaikaisesta alkoholinkäöytöstä. Puheen ymmärtämisessä ja älykkyydessä hän on ikätasollaan, mutta puheen tuottamisessa, sosiaalisissa taidoissa ja motoriikassa on noin 2 vuoden viive ikätasoon nähde. Odotettavissa kuitenkin on,että hän saavuttaa ikätason tukitoimien avulla muutaman vuoden sisällä, koska varsinaisia pysyviä neurologisia ongelmia ei ole havaittavissa eikä myöskään ADD/ADHD-oireistoa." JAKSAISITKO KUUNNELLA???
ap"Lpasellani on monialainen kehitysviive, joka johtuu biologisen äidin raskaudenaikaisesta alkoholinkäöytöstä. Puheen ymmärtämisessä ja älykkyydessä hän on ikätasollaan, mutta puheen tuottamisessa, sosiaalisissa taidoissa ja motoriikassa on noin 2 vuoden viive ikätasoon nähde. Odotettavissa kuitenkin on,että hän saavuttaa ikätason tukitoimien avulla muutaman vuoden sisällä, koska varsinaisia pysyviä neurologisia ongelmia ei ole havaittavissa eikä myöskään ADD/ADHD-oireistoa." JAKSAISITKO KUUNNELLA???
Mun mielestä on hyvä, että on olemassa joku kattotermi, ettei tarvitse selitellä jokaista diagnoosia erikseen. Ei kaikki varmaan edes HALUA kertoa sitä yksityiskohtaista diagnoosia.
Itselläni ei siis ole erityislasta, mutta minusta termi on ihan hyvä.
ap"Lpasellani on monialainen kehitysviive, joka johtuu biologisen äidin raskaudenaikaisesta alkoholinkäöytöstä. Puheen ymmärtämisessä ja älykkyydessä hän on ikätasollaan, mutta puheen tuottamisessa, sosiaalisissa taidoissa ja motoriikassa on noin 2 vuoden viive ikätasoon nähde. Odotettavissa kuitenkin on,että hän saavuttaa ikätason tukitoimien avulla muutaman vuoden sisällä, koska varsinaisia pysyviä neurologisia ongelmia ei ole havaittavissa eikä myöskään ADD/ADHD-oireistoa." JAKSAISITKO KUUNNELLA???
Alleviivaa sopivasti minusta myös sitä, että lapsessa itsessään ei ole mitään vikaa vaan ongelmat aiheutuvat tästä saakelin yhteiskunnasta jossa kaikkien täytyy olla niin samanlaisia. Esimerkiksi tuo ääliömäinen huomautus "Kehityshäiriö kelpaa." Minusta siinä tapauksessa yhteiskunta täytyy alkaa kutsua kehityshäiriöiseksi koska siitähän lasten ongelmat johtuvat. Täytyy sopeutua istumaan 45 min putkeen paikallaan vaikka sielu haluaisi juosta ja jalat käskevät tekemään niin, se on väärin. Tai että olisi pakko osata tietyt taidot vain koska fyysinen ikä on tietty, riippumatta lasten omista kiinnostuksista. Siksi nämä lapset ovat erityisiä koska he pakottavat huomaamaan että todellakaan kaikkien ei tarvitse oikeasti olla samanlaisia vaikka niin haluttaisiinkin.
Alleviivaa sopivasti minusta myös sitä, että lapsessa itsessään ei ole mitään vikaa vaan ongelmat aiheutuvat tästä saakelin yhteiskunnasta jossa kaikkien täytyy olla niin samanlaisia. Esimerkiksi tuo ääliömäinen huomautus "Kehityshäiriö kelpaa." Minusta siinä tapauksessa yhteiskunta täytyy alkaa kutsua kehityshäiriöiseksi koska siitähän lasten ongelmat johtuvat. Täytyy sopeutua istumaan 45 min putkeen paikallaan vaikka sielu haluaisi juosta ja jalat käskevät tekemään niin, se on väärin. Tai että olisi pakko osata tietyt taidot vain koska fyysinen ikä on tietty, riippumatta lasten omista kiinnostuksista. Siksi nämä lapset ovat erityisiä koska he pakottavat huomaamaan että todellakaan kaikkien ei tarvitse oikeasti olla samanlaisia vaikka niin haluttaisiinkin.
Onko downin syndroomakin yhteiskunnan vika?
vammaa selittämään ja puolustamaan lapsen ei-toivottua käytöstä.