Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiselle ihmiselle on ylitsepääsemätöntä herätä klo 6 ja mennä

Vierailija
07.10.2011 |

töihin klo 8? Yksi kaveri kitisee tästä jatkuvasti, enkä voi ymmärtää! Hänellä ei ole edes lapsia huollettavana ja silti on normaali töihinmeno ylitsepääsemätöntä...

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se mukavaa kun on 13- vuotias koululainen ja pakko herätä joka aamu kuudelta jotta ehtii seitsemäksi linkkaan. Koulu kun kuitenki alkaa vasta 7.55... Nukkumaankaa en halua mennä jo joskus kahdeksalta! Meen nukkumaa 10 mais, kuten moni muukin kaverini, ja ainahan sitä kaikki valittaa koulussa miten hemmetin väsy on...

Vierailija
62/83 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2011 klo 21:47"]

töihin klo 8? Yksi kaveri kitisee tästä jatkuvasti, enkä voi ymmärtää! Hänellä ei ole edes lapsia huollettavana ja silti on normaali töihinmeno ylitsepääsemätöntä...

[/quote]

Jonninjoutaville luusereille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt kaikki luovuutta vaativat jutut klo 22-23. Kun lapset nukahtaa, alan kirjoittaa ja tutkia. Ja tietty vastailen viisaita av:lle ;)

Aamuisin väsyttää. aina. Iltaisin ei koskaan.

Vierailija
64/83 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saa koskaan unta ennen puolta yötä, ja nukahtaminen kestää jopa tunteja, puolessa tunnissa en nukahda kuin ehkä joskus kovassa kuumeessa. Olen lapsesta asti ollut sellainen, muistan kun aikoinaan äidin piti mennä seitsemäksi töihin, ja minut vei päivähoitoon ennen sitä, aina olin väsynyt, mutta en silti saanut nukuttua perhepäivähoitajan luona, silti minä valvoin aina kun äiti jo nukkui, muistan sen elävästi kun makasin sängyssäni ja kuuntelin äidin nukkumista, ja mietin että miksi minä en saa unta. Inhoan nukkumaan menemistä, ja vielä enemmän heräämistä. Aamut on kauheita, valo on kalseaa, jos sitä edes on. Mulla on aikaisin aamulla aina huono pahoinvoiva olo.

Vierailija
65/83 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2011 klo 13:34"]

Omilla elämäntavoillaan. Jos joku kokee aikaisen herätyksen ongelmaksi vika löytyy peilistä katsomalla.

[/quote]

Ei todellakaan voi, eikä ole helppoa!

Vierailija
66/83 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2011 klo 21:47"]

[/quote]

Liian vähän nukkuvalle, opiskelevalle perheenäidille. Kun nukkumaan pääsee n.23:59 niin ei oikein jaksa kuuden tunnin yöunilla. Siksi nukunkin 6,5h. Tosin en tiedä kauanko jaksan tätäkään.

Vierailija
67/83 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on! Olen tehnyt viimeiset 13 vuotta pelkkää yövuoroa, tosin osa-aikaisesti.  En todellakaan ole aamuihmisiä.  Toki joudun heräämään muutaman arkiaamuna klo 8 ja laittamaan lapset kouluun, mutta saan käyntiin itseni vasta noin klo 10.  Minusta kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan.  Ei auta, että jokainen on aamuvirkku.

Vierailija
68/83 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu-uniselle.

Vierailija
69/83 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen ihminen valittaa aamuherätyksestä joka tykkää valittaa. Ei sellasista ihmisistä kukaan tykkää eikä niitä jaksa kuunnella. Joitain vituttaa se aamuherätys ja joitain valvominen. Mutta se, että hakeutuu tilanteeseen jossa on herättävä aamuisin kuudelta ja sitten valittaa siitä aina vaan... en tajua! :D

Vierailija
70/83 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset, jotka ovat mielestään "iltavirkkuja" eivät vain mene ajoissa nukkumaan. Ei ole ihme, jos aamulla väsyttää. Nousiko verenpaine, onko sellainen olo, että olet väärinymmärretty? No kokeile edes. Nimim. Entinen iltavirkku

Vierailija
71/83 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei nyt enää auta aloittajaa, eikä hänen kaveriaan, koska oli niin vanha ketju, mutta ap:n kaverilla on voinut olla myös tunnistamaton kilpirauhasen vajaatoiminta. Ainakin moni siitä kärsinyt on joutunut nimenomaan nukkumaan pitkät päikkärit ja on silti väsynyt. Samoin aamut voi olla ihan tuskaa.

Osui vain silmään lause, että kaveri nukkuu vielä päikkäritkin... 

Vierailija
72/83 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastakysymys: millaiselle ihmiselle on ylitsepääsemätöntä siirtyminen kesäaikaan ja takaisin?

Luontaiset unirytmit ovat niin yksilöllisiä. Äitini sammuu kuin saunalyhty kello 21 ja herää aamukolmelta siivooomaan ja leipomaan. Isäni taas teki 30 vuotta 3-vuorotyötä ja osasi nukkua milloin vain, mutta perusrytmi oli illanvirkku. Olen perinyt isäni ominaisuuden. Aamuheräämiset ovat myrkkyä.

Vierailija
73/83 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi vuotta vanhaan kysymykseen vastaisin, että mun kaltaiselle.

Sen takia mä parikymppisenä lopetin leipomohommat, kun ei työaika sopinut. herätä duuniin, kun luonnollisin aika on mennä silloin nukkumaan. Eli siis kello kolme-neljä.

Sitten vaihdoin sisäsiistiin toimistohommaan ja sielläkin piti olla ihan liian aikaisin. Kello seitsemältä, jopa keittämässä kahvia ja laittamassa paikkoja kuntoon.. voin sanoa, että aloin heräilemään vasta ysin pintaan. Tein duunini ennen sitä, mutta mulle oli ihan turha puhua silloin. Sitä duunia tein pitkään, kunnes oli lasten aika...

Nyt lapset ovat koululaisia ja vaihdoin tässä pari vuotta sitten pitopalveluun. Aivan ihana paikka. Mä voin käydä töissä kello 22.00-04! Töitä on neljänä päivänä viikossa, mutta yölisä korvaa sen yhden päivän, että tilissä en ole huonompi kuin muutkaan. Loppupeleissä mä voisin tehdä tuota vaikka ilmaiseksikin... mutta elämä vaatii rahaa.

Teen käsilläni taas ja saan suunnitella reseptejä ja menuita, mut otetaan huomioon. Toisinaan piipahdan päivälläkin, kun duuni on tuossa puolen kilsan päässä. Toki teen päivälläkin jos tarve on. En jätä pulaan, mutta työaika on mulle täydellinen. Muksut käyvät toisinaan koulusta tultuaan hakemassa lämpimäisiä. :)

Vierailija
74/83 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2011 klo 00:45"]

oman nukkumisesi liiallinen analysointi.
Ketään ei nukuta jos laskee minuutteja nukahtamiseensa, miettii unensa syvyyttä ja analysoi unen tarvettaan noin.

[/quote

En ole kyseinen ihminen, mutta veikaan että et ole kokenut hankalaa unihäiriötä. Eiköhän se  mene niin päin että ensin on se unihäiriö ja sen jälkeen alkaa kummasti mietyttää ja analysoituttaa. Kun ei mikään tunnu auttavan. Joillain ihmisillä tuo voi ihan helvetillistä. Miten sitä voisi olla miettimättä? Ja jos kirjoittaja tietää, että saa rem-unta vain aamusta, niin hänen untaan on varmaan ihan tutkittu eli ongelma ei ole pieni.

Vierailija
75/83 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen nukkumaan kun mua väsyttää ja herään kun herään. Niin kaikkien pitäisi elää.

Vierailija
76/83 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2011 klo 13:34"]

Omilla elämäntavoillaan. Jos joku kokee aikaisen herätyksen ongelmaksi vika löytyy peilistä katsomalla.

[/quote]

Ei muuten pidä paikkaansa. Luontaista vuorokausirytmiä ei voI muuttaa. Sitä vastaan voi tietysti tehdä, mutta useimmille se ei ole helppoa vaan suorastaan tuskallista. Olen tehnyt vuosia aikaisinheräämistyötä, enkä ole koskaan tottunut siihen. En koskaan.

Vierailija
77/83 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen yökukkuja. Valvon ihan aina puolille öin ja jos noudattaisin luontaista rytmiäni niin menisin nukkumaan klo 1. Silti kuuden vuoden ajan nousin klo 5.30, jotta ehdin klo 6.15 bussille ja siitä töihin kahdeksaksi. Juu, työmatka oli pitkä eikä ollut varaa hankkia autoa. Kun auto hankittiin, meni matkaan enää 45 minuuttia ja heräsin sitten tuntia myöhemmin eli 6.30. 

Teki tiukkaa. Meni viikkoja, että olin ihan zombie, kunnes väsymys otti vallan ja kykenin nukahtamaan klo 22. Kesälomilla meni rytmi taas pieleen, kun nukuin vähintään klo 8:aan ja useimmiten klo 10:een ja valvoin taas yli puolenyön. 

Saatoin satunnaisesti asiasta valittaakin, minusta kun ei ollut inhimillinen aika herätä töihin tuohon aikaan ja paras heräämisaika työaamuina on minusta vasta klo 7. Edelleen tunnen myötätuntoa siskoani kohtaan, koska hän joutuu aina heräämään klo 6 (lapset herättävät).

Sitten sain unihäiriöitä, ja täytyy kyllä sanoa, että tuo aamuherääminen on ihan pientä verrattuna näihin. Jos saa kuitenkin nukuttua putkeen esim. 5-6 tuntia, niin niilläkin pärjää viikonloppuun, mutta jos ei nukahda ja sitten kun nukahtaa, herää monta kertaa tunnissa, niin sitten ollaan jo todella pahassa suossa.

Enää en valita aamuherätyksistä vaan siitä, olenko saanut katkeamatonta unta vai en. Meillä jokaisella on se luontainen rytmimme, mutta ei se ole muuttumaton eikä ikuinen. Sen sijaan jos ei oikeast saa unta, niin on todella aihetta valittaa!

Vierailija
78/83 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikille on vaikeaa herätä vaikka kuinka myöhään nukkuisi! Mutta suosittelen, että tekisitte aamujumpan. Eli pomppikaa vaikka X-Hyppyjä niinkuin minä teen, mutta pääasia, että liikutte heti kun heräätte! Eikä ole pahaksi venytellä hiukan, tosin venyttey ei ole pakollinen! ( Minulla väsymys katoaa kuin seinään jumpan jälkeen ja huomioikaa, että herään aina kello 6.30 ta 7.00.)

Vierailija
79/83 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan 74:aa, voi olla kyse kilpirauhasen häiriöistä, saattaa aiheuttaa juurikin tuota päiväväsymystä ja iltavirkkuisuutta monesti, ei ole kysymys vain siitä etteikö hän osaisi mennä nukkumaan oikeaan aikaan. 

Vierailija
80/83 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite herään 4.30 ja menen kuudeksi töihin. Onhan se perseestä, mutta kai siihenkin tottuu. Onneksi saa myös tehdä iltavuoroja. Turhaa vikinää tollanen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan