Mielestäni opettaja toimi aivan oikein, mitä sinä olet mieltä?
Maanantaina ala-asteen opettaja oli kysellyt biologian lukuläksyjä ja kävi ilmi, että yhtä lukuunottamatta kukaan ei osannut ko kappaletta eli läksyjä ei oltu luettu. Tästä johtuen opettaja antoi laiskanläksyjä ja kaikki joutuivat kirjoittamaan ko kappaleen käsin paperille kotonaan (tätä yhtä lukuunottamatta, joka osasi kappaleen).
Nyt 3 vanhempaa tehnyt valituksen opettajasta. Uskomatonta mitä tomppelivanhempia! Oma lapseni lukeutui noihin, jotka eivät osanneet kappaletta ja mielestäni tämä "rangaistus" oli oikein sopiva.
Kommentit (89)
Mutta tuntimääriin liittyen selvennän, että luokanopettajalla on suurempi opetusvelvollisuus (=viikkotuntimäärä) kuin yläkoulun aineopettajilla. Muistaakseni 24h, kun esim. äidinkielenopettajalla velvollisuus on alle 20h. Toki lisätunteja voi olla kummalla opettajaryhmällä tahansa, mutta lähtökohtaisesti luokanopettajilla on pidemmät päivät ihan opetustunneissa laskettuna.
Jos vain 1 on sen lukenut, on jossain mättänyt ja pahasti. Aika moni ope ei osaa laittaa Wilmaan läksyjä, mistä vanhemmat voisivat ne tarkistaa eli osaamattomuutta on myös opettajissa. Esim. lapseni opettaja (koulun vararehtori) laittaa läksyt aina näkyviin, eipä voi kukaan lapsi sanoa, että ei tiennyt, kun on ollut sairaana.
vaivautua tekemään läksyjä. Ja kun tätä huomautetaan ja annetaan seuraamus, vanhemmat valittaa. Kyllä 3 luokkalaisen (kun on bilsaa, täytyy olla väh kolmosella, tai ainakin ennen oli) pitää itse osata merkata läksyt alas ja tehdä ne. Onko suomessa siis sellainen mentaliteetti nykyään, et lasten ei tarvi tehdä mitään, edes merkata mitä tuli läksyksi? Kohta sen open kai täytyy tehdä ne läksytkin oppilaiden puolesta. Onneksi lapseni käyvät paremmasa paikassa koulua:)
ja jos opettaja ei selkeästi sano, mitä on läksynä, ei niitä läksyjä tehdä. Esim. "Ensi kerraksi on läksynä sivut 32 ja 33" on selkeä tehtäväksianto, mutta "Ensi kerralla käsitellään pensaita" ei olekaan lapselle sama kuin läksyt vaan ainoastaan tiedotus siitä, mitä seuraavaksi käydään läpi.
Tai miten itse toimit, jos töissä sanotaan, että palaverissa käsitellään uutta työtapaa. Opiskeletko etukäteen työtavan hyvät ja huonot puolet, etsit tietoa asiasta vai menet palaveriin kuulemaan, mistä on kyse.
ollut lukenut - pistää miettimään, oliko tehtävänannossa jotain epäselvää?
Ja miten opettaja kontrolloi osaamisen? Pitikö se osata sanasta sanaan, omin sanoin, vastata kysymyksiin vai miten asia kontrolloitiin? Ja kiinnostavinta kaikista: miten luokka rankaisi sitä onnetonta, joka oli mennyt omin päin kirjaa etukäteen lukemaan?
t. Opettaja (hups, kuinka olen netissä?)
Opettajat taitavat olla Suomen vanhoillisin ryhmä mitä tulee uusien välineiden käyttöönottoon. Ei osata käyttää kännykkää, ei osata käyttää Wilmaa, ei ymmärretä, miten sähköposti toimii jne. Opettajat ei ikinä pärjäisi reaalimaailmassa, missä täytyy osata jotain.
Opettajat taitavat olla Suomen vanhoillisin ryhmä mitä tulee uusien välineiden käyttöönottoon. Ei osata käyttää kännykkää, ei osata käyttää Wilmaa, ei ymmärretä, miten sähköposti toimii jne. Opettajat ei ikinä pärjäisi reaalimaailmassa, missä täytyy osata jotain.
mutta kokeilepa joskus sitä Wilmaa, se voi olla sinulle ihan liian vaativa.
ollut lukenut - pistää miettimään, oliko tehtävänannossa jotain epäselvää?
Niinpä.
eikä ole ollut teknisiä ongelmia, MUTTA läksyt ovat koululaisen tehtäviä, eivät vanhempien. Mikäli oppilaalla on tahattomia vaikeuksia muistaa läksyt, kehitellään erinäisiä muita systeemejä. Siksi en merkitse läksyjä sähköisiin järjestelmiin. Mitä tulee mm. kännykän käyttöön, kuulun siihen kohta sukupuuttoon kuolevaanopettajalajiin, joka on antanut oman henkilökohtaisen kännykkänumeronsa vanhemmille. Käytän myös sujuvasti sähköpostia, sähköisiä oppimateriaaleja jne. Enkä ole poikkeus omassa koulussani. Eli yleistyksesi oli säälittävä.
mutta kokeilepa joskus sitä Wilmaa, se voi olla sinulle ihan liian vaativa.
voi olla parempi seuraamus kuin uusi läksynkuulustelu? Herää kysymys mikä on koulun tehtävä: se että lapset oppivat ja ottavat vastuuta oppimisestaan vai se että heiltä viedään oppimisen ilo ja tuodaan tilalle tylsä, järjetön kopioiminen?
on erikseen sarake jossa lukee KOKEET ja sinne ne pitäisi opettajan myös merkitä. Varsinkin kun pienistä kyse! opettajan laiskuutta.
Ehkä opettaja osaa priorisoida. Vaikka erilaisissa palveluissa on eri sarakkeita, opettaja on se joka päättää, miten työaikansa jakaa.
Jos tuollaista luokkaa opettaa, jossa vain yksi tekee läksynsä ja vanhemmat valittaa laiskanläksystä, valittavat vanhemmat voivat itse miettiä kuka syö sen opettajan ajan. Pölhöjäkö ne vanhemmat on?
Ehkä vanhemmille olisi parempi, kun kirjoitettaisiin syksyllä kevät todistukseen heitä miellyttävät arvosanat. Lopuksi aikaa joku valvomaan, että turvallisuus täyttyy.
Vastasivatko oppilaat viittaamalla vai oliko kyseessä pistarit? Jos vaan viittaamattomuudesta vedetään johtopäätös, ettei osata, niin on mielestäni outoa..
Siis todella älytöntä eikä millään tavalla järkevää laittaa oppilaita kirjoittamaan kappale rangaistuksena! Siitä ei oikeasti ole yhtään mitään hyötyä. Ja vielä ala-asteella. Käsittämätöntä, että joku tekee noin. Ja että aikuiset tässäkin tuntuu ajattelevan, että hyvä juttu. Koulussa ollaan oppimista varten. Tuollainen ei edesauta oppimista yhtään millään tavalla (paitsi niillä muutamalla oppilaalla, jotka sattuu oppimaan asioita kirjoittamalla.)
Ja todellakin, millä perusteella opettaja päätteli, että kappaletta ei ole luettu. Kysyikö suoraan oppilailta lopulta?
Pistää oikeasti ihan vihaksi. Se, ettei tykkää tuollaisesta ei ole mitään paapomista vaan terveen järjen käyttöä.
Ja kyllä, olen itse ammatiltani ala-asteen opettaja!
Jos vain 1 on sen lukenut, on jossain mättänyt ja pahasti. Aika moni ope ei osaa laittaa Wilmaan läksyjä, mistä vanhemmat voisivat ne tarkistaa eli osaamattomuutta on myös opettajissa. Esim. lapseni opettaja (koulun vararehtori) laittaa läksyt aina näkyviin, eipä voi kukaan lapsi sanoa, että ei tiennyt, kun on ollut sairaana.
vaivautua tekemään läksyjä. Ja kun tätä huomautetaan ja annetaan seuraamus, vanhemmat valittaa.
Kyllä 3 luokkalaisen (kun on bilsaa, täytyy olla väh kolmosella, tai ainakin ennen oli) pitää itse osata merkata läksyt alas ja tehdä ne. Onko suomessa siis sellainen mentaliteetti nykyään, et lasten ei tarvi tehdä mitään, edes merkata mitä tuli läksyksi?
Kohta sen open kai täytyy tehdä ne läksytkin oppilaiden puolesta.
Onneksi lapseni käyvät paremmasa paikassa koulua:)
Siis todella älytöntä eikä millään tavalla järkevää laittaa oppilaita kirjoittamaan kappale rangaistuksena!
...
Ja kyllä, olen itse ammatiltani ala-asteen opettaja!
Joo ja minä olen Kiinan keisari. Minäkin opiskelin kirjekurssilla. En kyllä lukenut yhtään kirjettä, mutta katsoin ainakin sen leffan. Millä leffalla sä pätevöidyit?
Siis todella älytöntä eikä millään tavalla järkevää laittaa oppilaita kirjoittamaan kappale rangaistuksena! ... Ja kyllä, olen itse ammatiltani ala-asteen opettaja!
Joo ja minä olen Kiinan keisari. Minäkin opiskelin kirjekurssilla. En kyllä lukenut yhtään kirjettä, mutta katsoin ainakin sen leffan. Millä leffalla sä pätevöidyit?
Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitokselta valmistuin ihan kyllä.
Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitokselta valmistuin ihan kyllä.
Jos noin on oikeasti, sitten varmaan osaat perustella väitteesi, kun väität toisen koulutetun ammattilaisen ratkaisua älyttömäksi. Olet muuten selvää äidinkielen opettajankin ainesta. Tehkää niinkuin minä sanon, ei niinkuin minä kirjoitan.
Sama seuraamus olisi tullut meille 70-80-luvulla. Mutta eihän nykyään kullanmussukoilta mitään saa vaatia, tai saa vanhemmat kimppuunsa oitis. Onneksi en ole opettaja..:P
Ehkä vähän liian iso läksy, mutta en minä siitä kitisisi...
yksi osasi kappaleen,muut ei? Tuli mieleen että muistikohan opettaja väärin mikä kappale oli kyseessä? Mutta asiaan joo,ihan hölmöö tollasesta valittaa,ja lukurangaistukset on parhaita!
ja vanhemmille tiedotuskanava. Opettajat taitavat olla Suomen vanhoillisin ryhmä mitä tulee uusien välineiden käyttöönottoon. Ei osata käyttää kännykkää, ei osata käyttää Wilmaa, ei ymmärretä, miten sähköposti toimii jne. Opettajat ei ikinä pärjäisi reaalimaailmassa, missä täytyy osata jotain.