Mielestäni opettaja toimi aivan oikein, mitä sinä olet mieltä?
Maanantaina ala-asteen opettaja oli kysellyt biologian lukuläksyjä ja kävi ilmi, että yhtä lukuunottamatta kukaan ei osannut ko kappaletta eli läksyjä ei oltu luettu. Tästä johtuen opettaja antoi laiskanläksyjä ja kaikki joutuivat kirjoittamaan ko kappaleen käsin paperille kotonaan (tätä yhtä lukuunottamatta, joka osasi kappaleen).
Nyt 3 vanhempaa tehnyt valituksen opettajasta. Uskomatonta mitä tomppelivanhempia! Oma lapseni lukeutui noihin, jotka eivät osanneet kappaletta ja mielestäni tämä "rangaistus" oli oikein sopiva.
Kommentit (89)
Meillä on minun ohjeistukseni siitä, että toimitan kaikki tiedot reissuvihossa.
Oma lapsesi onkin luokan ainoa. Jos ilmoitat miten sinuun saa yhteyttä ja toinen osapuoli toimii jotenkin muuten, sehän olisi hänen omaa tyhmyyttään. Ei opettajan tarvitse päivittäin saada ohjeita vanhemmilta, vaan sitä varten on vanhempain vartit tms. Jos et saa pidettyä yhteyttä hänen ilmoittamalla tavalla, eikä lapsesi asiat muuten kiinnosta, kyllä se lapsen koulutodistus aikanaan tulee, vaikka et välitä.
jättää oppilas laiskanläksyyn/puhutteluun koulupäivän jälkeen.
Sähköinen tiedottaminen fyysisesti samassa tilassa olevalle oppilaalle ei ole välitöntä tiedottamista. Kymmenen vuotta sitten kukaan ei olisi kehdannut märistä siitä, että oppilaitten pitää merkitä itse omat läksynsä.
Wilmaan. Koulunkäynti ja läksyt ovat oppilaan tehtäviä, eivät vanhempien. Huolellisuuden opettaminen ja oppiminen kuuluvat kasvatukseen.
Meillä on minun ohjeistukseni siitä, että toimitan kaikki tiedot reissuvihossa. Jos opettaja ei sitä lue, ei vika ole minun eikä lapsen vaan opettajan. Ihmeen usein opettaja ei niitä lue vaan yrittää saada minut käyttämään sähköpostia.
kerron sen reissuvihossa, en Wilmassa. Jos se ei opettajalle sovi, niin se on kokonaan hänen ongelmansa. Siksihän reissuvihko on, kodin ja koulun väliseen tiedotukseen. Harmi, että opettaja ei sitä muista.
Pystyt mäkättämään kyllä AV-palstalla, mutta lasten kouluasioita et onnistu hoitamaan netissä. Et liene järin välkky?
Sähköinen tiedottaminen fyysisesti samassa tilassa olevalle oppilaalle ei ole välitöntä tiedottamista. Kymmenen vuotta sitten kukaan ei olisi kehdannut märistä siitä, että oppilaitten pitää merkitä itse omat läksynsä.
Wilmaan. Koulunkäynti ja läksyt ovat oppilaan tehtäviä, eivät vanhempien. Huolellisuuden opettaminen ja oppiminen kuuluvat kasvatukseen.
Meillä on minun ohjeistukseni siitä, että toimitan kaikki tiedot reissuvihossa. Jos opettaja ei sitä lue, ei vika ole minun eikä lapsen vaan opettajan. Ihmeen usein opettaja ei niitä lue vaan yrittää saada minut käyttämään sähköpostia.
kerron sen reissuvihossa, en Wilmassa. Jos se ei opettajalle sovi, niin se on kokonaan hänen ongelmansa. Siksihän reissuvihko on, kodin ja koulun väliseen tiedotukseen. Harmi, että opettaja ei sitä muista.
Pystyt mäkättämään kyllä AV-palstalla, mutta lasten kouluasioita et onnistu hoitamaan netissä. Et liene järin välkky?
Katsohan: se tiedotus kun ei ole vain kotoa koululle vaan myös koulusta kotiin. Jos opettajalle Wilman käyttö on mahdotonta tiedotustilanteissa, niin miten luulet, että vanhenpienkaan kannattaa sitä samaa välinettä käyttää. Mikäänhän ei takaa, että opettaja sitä saa edes auki. Reissuvihko toimii ihan yhtä hyvin kuin opettaja.
Oma lapsesi onkin luokan ainoa. Jos ilmoitat miten sinuun saa yhteyttä ja toinen osapuoli toimii jotenkin muuten, sehän olisi hänen omaa tyhmyyttään. Ei opettajan tarvitse päivittäin saada ohjeita vanhemmilta, vaan sitä varten on vanhempain vartit tms. Jos et saa pidettyä yhteyttä hänen ilmoittamalla tavalla, eikä lapsesi asiat muuten kiinnosta, kyllä se lapsen koulutodistus aikanaan tulee, vaikka et välitä.
Ihan oikeasti: jos opettaja ei itse saa Wilmaan mitään, niin mistä vanhemmat tietävät, että opettaja osaa sitä käyttää?
Lisäksi se johtaa siihen, että vanhemmat soittavat opettajalle varmistaakseen, mitä on läksynä. Pitäähän heidän tarkistaa, että oppilaan merkintä on varmasti oikein. Ja jos ei Wilma ole käytössä, ei ole muuta mahdollisuutta varmistaa asiaa kuin ottaa yhteys opettajaan.
Nyt olet unohtanut, että sinä et ole siellä koulunpenkillä, vaan lapsesi. Jos lapsi ei ole merkinnyt oikein, hän opettelee merkitsemään oikein. Jos äiti tai isä on sinunkaltaisesi torvi, hän voi kysyä rehtorilta luvan, että saa käydä ala-asteen uudestaan. Kun hän ei tiedä mitä läksyjä minäkin päivänä tulee. Jos oppivelvollisuus on jo suoritettu, epäilen, että sellaista lupaa ei tule. Joten sen äidin on vain tyydyttävä siihen, että hänen lapsi on koulussa, eikä hän itse. Jos hän epäilee lapsensa kykyä merkitä läksy, sitä voi vaikka sopia lapsen kaverin vanhempien kanssa, että yksi aväiti soittaa joka päivä tarkistaakseen mitä tuli läksyksi. Jos tuntuu oudolta soittaa toisen lapselle tarkistaakseen läksyt, lue oma viestisi uudestaan ja mieti, tuntuisikohan se jostain muustakin oudolta? Koululainen on koulussa tiettyä tarkoitusta varten. Hänen kuuluu oppia. Jos äiti haluaa varmistaa, että koululaisen ei tarvitse oppia, vaan äiti paapoo, silloin äidin on mietittävä siihen paapomiseensa oma ratkaisu, koska koulun tavoite on vastakkainen. Koulu yrittää saada lapsen oppimaan, eikä äitiä.
Non schlolae sed vitae discimus!
Ihan oikeasti: jos opettaja ei itse saa Wilmaan mitään, niin mistä vanhemmat tietävät, että opettaja osaa sitä käyttää?
No on kauhea paikka. Jos siis opettaja ei osaa käyttää Wilmaa. Eihän silloin lapsi opi mitään.
Taitaa olla opettajassa vikaa. Ei osaa laittaa ja yrittää vinkua, ettei muka ole aikaa. Jos luokassa vain 1 osasi kappaleen ja muut ei olleet lukeneet niin vika on opettajan ulostuotossa. Tuo, ettei osaa käyttää wilmaa, tukee näkemystäni.
Vai on ala-asteen opettaja niin kiireinen, ettei ehdi laittaa läksyjä wilmaan. Hohhoijaa....on aikaa pitkä kesäloma opetella tietokoneen käyttöä.
Wilmassa edes kokeista, sillä lähtökohtaisesti haluavat, että lapset vastaavat näistä itsenäisesti... Tämä siis alakoulussa kakkoselta lähtien. Ja ope vielä sanoi, ettei muutenkaan ole aikaa sinne läksyjä, kokeita yms laitella.
Yläkoulussa on tilanne toinen, niillä opettajilla on pidemmät päivät ja enemmän oppilaita, mutta silti heillä on aikaa tiedottaa kokeista hyvissä ajoin...
Lapseni oli juuri 2 viikkoa pois koulusta ja onneksi hänen opettajansa laittoi läksyt ja kokeet wilmaan. Tyttö pysyi koko ajan kärryillä, missä mennään ja läksyt oli tehty koko ajan ajallaan. Mistään ei jäänty jälkeen,vaikka olikin noin pitkään pois koulusta.
Jos opettaja olisi yhtä laiska kuin sinä niin tytön olisi pitänyt joka päivä soitella kavereilleen, mikä minusta on todella vanhanaaikaista ja typerää toisten vaivaamista kun helpompiakin keinoja on.
Osa opettajista on todella varsinaisia dinosauruksia. Ei ihme, että teitä ei aina arvostetakaan.
eikä ole ollut teknisiä ongelmia, MUTTA läksyt ovat koululaisen tehtäviä, eivät vanhempien. Mikäli oppilaalla on tahattomia vaikeuksia muistaa läksyt, kehitellään erinäisiä muita systeemejä. Siksi en merkitse läksyjä sähköisiin järjestelmiin. Mitä tulee mm. kännykän käyttöön, kuulun siihen kohta sukupuuttoon kuolevaanopettajalajiin, joka on antanut oman henkilökohtaisen kännykkänumeronsa vanhemmille. Käytän myös sujuvasti sähköpostia, sähköisiä oppimateriaaleja jne. Enkä ole poikkeus omassa koulussani. Eli yleistyksesi oli säälittävä.
t. Opettaja (hups, kuinka olen netissä?)
Opettajat taitavat olla Suomen vanhoillisin ryhmä mitä tulee uusien välineiden käyttöönottoon. Ei osata käyttää kännykkää, ei osata käyttää Wilmaa, ei ymmärretä, miten sähköposti toimii jne. Opettajat ei ikinä pärjäisi reaalimaailmassa, missä täytyy osata jotain.
mutta kokeilepa joskus sitä Wilmaa, se voi olla sinulle ihan liian vaativa.
Väkisinkin kopioimalla jotain oppii ja kenties seuraavalla kerralla muistaa lukea läksytkin kun tietää mikä seuraamus on.
Olen itse vahvasti kollektiivisten rangaistusten puolella.
Syy-seuraamus
kun luokasta vain yksi tiesi, mikä on läksynä.
Mutta opettajat ovat niin herkkähipiäisiä, että he eivät suostu tekemään itsearviota, kuten joutuu muissa ammateissa. Muissa ammateissa jos kävisi näin, että 99.9% asiakkaista ei ole saanut tai ymmärtänyt annettua ohjetta, se ohjeen antaja joutuisi miettimään toimintatapojaan.
Mutta ei opettaja. Ala-asteen opettaja on kunigas, jota on toteltava keinolla millä hyvänsä.
Todellakin, opettajan on ansaittava arvostus ja tämän palstan opettajat ainakaan eivät sitä tee.
Väkisinkin kopioimalla jotain oppii ja kenties seuraavalla kerralla muistaa lukea läksytkin kun tietää mikä seuraamus on.
Olen itse vahvasti kollektiivisten rangaistusten puolella.
Syy-seuraamus
Lisäksi se johtaa siihen, että vanhemmat soittavat opettajalle varmistaakseen, mitä on läksynä. Pitäähän heidän tarkistaa, että oppilaan merkintä on varmasti oikein. Ja jos ei Wilma ole käytössä, ei ole muuta mahdollisuutta varmistaa asiaa kuin ottaa yhteys opettajaan.
Nyt olet unohtanut, että sinä et ole siellä koulunpenkillä, vaan lapsesi. Jos lapsi ei ole merkinnyt oikein, hän opettelee merkitsemään oikein. Jos äiti tai isä on sinunkaltaisesi torvi, hän voi kysyä rehtorilta luvan, että saa käydä ala-asteen uudestaan. Kun hän ei tiedä mitä läksyjä minäkin päivänä tulee. Jos oppivelvollisuus on jo suoritettu, epäilen, että sellaista lupaa ei tule. Joten sen äidin on vain tyydyttävä siihen, että hänen lapsi on koulussa, eikä hän itse. Jos hän epäilee lapsensa kykyä merkitä läksy, sitä voi vaikka sopia lapsen kaverin vanhempien kanssa, että yksi aväiti soittaa joka päivä tarkistaakseen mitä tuli läksyksi. Jos tuntuu oudolta soittaa toisen lapselle tarkistaakseen läksyt, lue oma viestisi uudestaan ja mieti, tuntuisikohan se jostain muustakin oudolta? Koululainen on koulussa tiettyä tarkoitusta varten. Hänen kuuluu oppia. Jos äiti haluaa varmistaa, että koululaisen ei tarvitse oppia, vaan äiti paapoo, silloin äidin on mietittävä siihen paapomiseensa oma ratkaisu, koska koulun tavoite on vastakkainen. Koulu yrittää saada lapsen oppimaan, eikä äitiä. Non schlolae sed vitae discimus!
Jos lapseni (ja kaikki luokan lapset) on merkinnyt läksyn aivan oikein, mutta opettaja kuulusteleekin aivan toisen kappaleen ja koko luokka joutuu sen takia ylimääräisenä tehtävänä kirjoittamaan ko. kappaleen, niin onko vika lapsissa vai opettajassa? Siksi sille opettajalle pitää soittaa ja varmistaa, että tarkoittiko hän aivan varmasti läksyksi tämän, minkä lapsi ja lapsen kaverit merkitsivät, vai sittenkin jotain muuta, jonka hän aikoo kuulustella.
Kyse on lapsen oikeusturvasta, ei oppimisesta. Jos 10-11v ikäisten luokassa vain 1 on läksyn tehnyt, kyse ei kovin helposti voi olla siitä, että läksy on merkitty väärin.
Koululainen on koulussa tiettyä tarkoitusta varten, eikä se tarkoitus ole opettajan mielivaltaisten rangaistusten kohteena oleminen. Siksi opettajalle pitää soittaa ja varmistaa, mitä hän luuli/uskoi/kuvitteli läksyksi antaneensa, sillä vain sillä tavalla lapsi voi oikean läksyn suorittaa. Tunnillahan opettaja on voinut sanoa mitä tahansa.
on kyllä melkoisen avuttomia lapsia, jos opettajan pitää tiedottaa läksyt suoraan vanhemmille! Haloo! Eiköhän niiden läksyjen tehtävä ole aineen oppimisen lisäksi opettaa myös lasta huolehtimaan itse asioistaan. Nyt kuitenkin kyseessä on vähintään 3. luokkalaiset lapset. Aivan uskomatonta! Rangaistus ok. Ehkäpä on niin, että kyseisellä luokalla on ollut ennenkin välinpitämättömyyttä läksyjen suhteen ja nyt tuli opella pinna vastaan..?
hyvä rangaistus. joku koe olisi ollut ehkä liikaa, kopioidessa tulee tehtyä juuri se mitä pyydettiin, eli luettua kappale.
Itsekin jouduin kouluaikoina joskus noita kirjoittelemaan, ärsytti, mutta tulipahan luettua läksyt seuraavalla kerralla.
On hyvinkin mahdollisesta, että 25 oppilaasta vain yksi on lukenut läksyn. Ei siinä tarvitse sen enempää opettajaa syyllistää, jos oppilaat eivät hoida tehtäviään.
Yläkoulun opettajien tuntimäärä ei todellakan ole välttämättä enempään kuin alakoulunkaan. Ei luokanopettaja opeta vain omaa luokkaa, joten lapsen lukujärjestyksestä ei voi päätellä opettajan työtunteja. On muutenkin outoa, kuinka usein täällä arvostellaan opettajia laiskoiksi ym. vaikka ei olisi mitään todellista mielikuvaa millaista työ todella on.
Jos oma lapsi on saanut läksyksi kirjoittaa kappale, koska ei osannut sitä, ainakin itse vanhempana ei lapselleni myötätuntoa riittäisi.
Muutenkin aika uskomattomia kommentteja: lasta ei saa laittaa tekemään lisätöitä ja opettajan vika kuitenkin jos ei osaa.
Olen huomannut itsekin, että vanhemmat valittaa nykyään kaikesta. Kultamussukoilta ei saisi odottaa ja vaatia mitään. Tekee ope niin tai näin, niin aina joku valittaa.
Opetusmetodit ovat opettajan asia ja jos kerran läksyjä ei lueta, on ihan ok vaatia uudestaan.
Wilmassa edes kokeista, sillä lähtökohtaisesti haluavat, että lapset vastaavat näistä itsenäisesti... Tämä siis alakoulussa kakkoselta lähtien. Ja ope vielä sanoi, ettei muutenkaan ole aikaa sinne läksyjä, kokeita yms laitella. Yläkoulussa on tilanne toinen, niillä opettajilla on pidemmät päivät ja enemmän oppilaita, mutta silti heillä on aikaa tiedottaa kokeista hyvissä ajoin...
ja se on siellä ihan yhteistoiminnan vuoksi. Näin opettajat näkevät, koska luokalla on kokeita ja lapset näkevät, koska on kokeita (vaikka vielä ei olisi edes kerrottu aihealuetta) ja vanhemmat näkevät, koska on kokeita. Sitä kutsutaan meillä kodin ja koulun yhteistyöksi. Tämä siis ihan ensimmäisestä luokasta lähtien.
Jos meillä opettaja olisi sitä mieltä, että ei käytä Wilmaa, niin en käyttäisi sitten minäkään vanhempana eli tiedottaisin koululle reissuvihossa. Opettaja joko saisi tiedon tai ei, mutta se ei siinä vaiheessa ole minun vaan opettajan ongelma. Jos ei ole aikaa reissuvihkoja lukea, niin oma on ongelmansa. Lapselle siitä ei kuitenkaan voi rangaistusta antaa, että ope ei tee tehtäviään.
Ja kyllä, tapana on ottaa selvää mitä tulee, eikä olla hoo moilasena tialnteessa.