Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virikehoidon aiempi vastustaja pohtii lapsensa laittamista virikehoitoon...

Vierailija
06.10.2011 |

Olen siis aiemmin ollut sitä mieltä, että minun lapseni eivät vie hoitopaikkoja turhaan, jos olen kotona. Mutta nyt mietin vakavasti, pitäisikö pyörtää päätöksensä.

Esikoiseni, 3,5 v. on ollut vauvasta asti äärettömän arka ja varovainen, ja pelännyt muita lapsia kuollakseen. Tämän takia on rampattu neuvolapsykologilla ja harjoiteltu päivittäin sosiaalisia taitoja leikeillä yms.

Työ on vihdoin tuottanut tulosta, ja lapseni on sopeutunut hyvin päiväkotiin - 1,5 vuoden työn tuloksena. Hänellä on myös kavereita siellä, ja on saanut valtavasti itseluottamusta ja oppinut sosiaalisia taitoja. Lapsi lähtee päiväkotiin mielellään ja kiukuttelee viikonloppuina, kun joutuu olemaan kotona.

Olen kuitenkin jäämässä parin kuukauden päästä äitiyslomalle. Neuvolapsykologi kehotti harkitsemaan sitä, että pitäisin lapseni puolipäiväpaikalla, juuri sosiaalisen kehityksen vuoksi.

Asuinalueellamme on todella vähän lapsia, jotka eivät olisi pk:ssa, joten hiekkalaatikot ja puistot ovat autioita. Jonkin verran ihan pieniä lapsia on toki esim. leikkipuistossa, mutta he ovat niin pieniä, ettei heistä oikein ole seuraa lapselleni.

Toisaalta tiedän, että päiväkotipaikoista on huutava pula, enkä todellakaan haluaisi viedä sellaista turhaan.

Auttakaa pohdinnoissani: mitä teen? Ei haukkuja pliis; tiedän, että tähän ei ole yhtä oikeaa ratkaisua!

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vinkkaa kirjaa, sillä itse olen lukenut just tästä mistä sanoin. Toki toiset lapset voi kiinnostaa ja rinnalla leikkiä pienestäkin, mutta se yhdessä leikkiminen ja leikkikaverin tarve alkaa tulla vasta 3-vuotiaasta eteenpäin. Näin olen tosiaan lukenut ja itsekin sen havainnut. Miksi siis kirjoitit tämän vastauksen? Hienoa, että ap on löytänyt apua lapselleen. En ottaisi kotiin kokonaan tuossa tilanteessa.

Vierailija
22/33 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitoa. Turha sekoittaa lapsen rytmiä tässä kohtaa. Se, onko se oikea ratkaisu sitten sopimuspäivät vai osa-aikainen päivä, niin sen näyttää aikanaan käytäntö. Turha hakata mitään päätöstä kiveen, vaan menette päivä ja viikko kerrallaan ja katsot mikä on parasta. Sinä tunnet oman lapsesi parhaiten, joten mitä me muut täältä huutelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi ja lapset yleensäkin oppivat sosiaalisia taitoja aikuisilta! siis lapsesi oppii niitä sinulta! päiväkodissa oppii "viidakon lait". Siis lyömään, potkimaan, valehtelemaan, olemaan viekas, kantelemaan jne.. Tietenkin itse päätät mitä asioita sinä pidät tärkeänä!

päiväkodit VOISIVAT olla tosi hyviä paikkoja, jos niihin haluttaisiin panostaa. Silti vanhemmat joilla on varaa (ja mahdollisuuksia) vievät lapset iltaisin ja vkonloppuisin muskariin, kuvataidekerhoon, liikuntaharrastuksiin jne.. Hyvässä päiväkodissa kaikki nuo tulisivat päivän aikana. Surkeaa on se, että vanhemmat tyytyvät niin huonoon!

Lisäksi lapset saavat päiväkodissa huonoa ruokaa. Aralle lapselle voisi sopia myös se, että viettää aikaa itseään nuorempien seurassa. Minä veisin lastani päiväkodin sijasta kerhoon kerran pari viikossa. Lisäksi joku kiinnostava harrastus. Eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi lapsiryhmässä toimimisharjoituksia. Päiväkoti ei oikeasti ole niin auvoinen paikka, kun monet vanhemmat uskovat.

Lapsia sidotaan, pakkosyötetään, jätetään bussiin retkellä, ei valvota pihalla (lapset karkaavat), ei ehditä puuttua kiusaamisiin.. välineet ovat vanhoja ja rikkinäisiä, talot homeessa, ilmanvaihto ei pelaa..

Vierailija
24/33 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi ja lapset yleensäkin oppivat sosiaalisia taitoja aikuisilta! siis lapsesi oppii niitä sinulta! päiväkodissa oppii "viidakon lait". Siis lyömään, potkimaan, valehtelemaan, olemaan viekas, kantelemaan jne.. Tietenkin itse päätät mitä asioita sinä pidät tärkeänä! päiväkodit VOISIVAT olla tosi hyviä paikkoja, jos niihin haluttaisiin panostaa. Silti vanhemmat joilla on varaa (ja mahdollisuuksia) vievät lapset iltaisin ja vkonloppuisin muskariin, kuvataidekerhoon, liikuntaharrastuksiin jne.. Hyvässä päiväkodissa kaikki nuo tulisivat päivän aikana. Surkeaa on se, että vanhemmat tyytyvät niin huonoon! Lisäksi lapset saavat päiväkodissa huonoa ruokaa. Aralle lapselle voisi sopia myös se, että viettää aikaa itseään nuorempien seurassa. Minä veisin lastani päiväkodin sijasta kerhoon kerran pari viikossa. Lisäksi joku kiinnostava harrastus. Eiköhän siinä ole ihan tarpeeksi lapsiryhmässä toimimisharjoituksia. Päiväkoti ei oikeasti ole niin auvoinen paikka, kun monet vanhemmat uskovat. Lapsia sidotaan, pakkosyötetään, jätetään bussiin retkellä, ei valvota pihalla (lapset karkaavat), ei ehditä puuttua kiusaamisiin.. välineet ovat vanhoja ja rikkinäisiä, talot homeessa, ilmanvaihto ei pelaa..

Meidän päiväkodissa (huom kunnallisessa) on todellakin panostettu lapsiin niin, ettei muihin harrastuksiin ole tarvetta: kerran viikossa on liikuntaa (lähellä sijaitsevassa liikuntakeskuksessa), kerran viikossa metsäretki. Päiväkodissa käy taidekasvattaja(vanhempainyhdistyksen hankkiman stipendin avulla kustannettu). Päiväkoti sai juuri tänä syksynä ison tilauksen uusia leluja. Ruoka on hyvää. Päiväkodissa on oma keittiö ja oma kokki tekee hyvän ruuan. Päiväkotirakennus on upouusi.

Alueen kerhot ovat joko seurakunnan (emme kuulu kirkkoon) tai MLL:n kerhoja. Varmaan ihan ok, mutta en usko, että toiminta vastaa päiväkotimme tarjontaa. Meillä on päiväkodissa 18 lasta ja 4 hoitajaa (isojen ryhmässä). Kerhossa on yksi ohjaaja ja lapsia yli 20.

Nuo muut mainitut sitomiset, pakkosyötöt ym. on yksittäistapauksia, niiden vuoksi ei kannata koko päiväkotijärjestelmää leimata. Mitä tulee "viidakon lakeihin", on se kiinni päiväkodin henkilökunnasta ja samat ilmiöt ovat valitettavasti vaarana ihan joka paikassa, leikkipuistossa, kerhoissa ja aikanaan koulussa. Ei se päiväkoti ole mikään kamala paha, jolta äidin pitää yli kaiken suojella lastaan.

Muutenkaan en ymmärrä logiikkaa, että lapselle esim. viikossa kolme puolikasta päivää päiväkodissa on huono juttu. Sen sijaan suositellaan tutun pk-ryhmän jättämistä ja lapsi kahdeksi päiväksi kerhoon ja lisäksi vielä johonkin harrastukseen.

Kannattaisi ihan oikeasti tutustua päiväkotien toimintaan ennen kuin alkaa sitä lyttäämään. Vaikka toisaalta ihan hyvä, että joku haluaa karttaa päiväkoteja. AInakin meidän pk on sen verran suosittu, että sinne on jonoa kovasti muutenkin.

Vierailija
25/33 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mitä ihmettä selittelet sitä täällä?! Pidä ihmeessä pieni kolmivuotiaasi mahdollisimman kauan päiväkodissa ja mielellään joka päivä aamukahdeksasta iltaviiteen. Siitä se lapsi oppii sosiaaliseksi jos missä ja mikä parasta, saat itse nyhjätä vastasyntyneen nyyttisi kanssa kotona.

Mutta älä hei tule itkemään tänne jos kolmivuotiaasi sattuisikin heittäytymään mustasukkaiseksi. Lapset ovat hankalia, siksi ne kannattaa jättääkin yhteiskunnan kasvatettaviksi!

Vierailija
26/33 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mitä ihmettä selittelet sitä täällä?! Pidä ihmeessä pieni kolmivuotiaasi mahdollisimman kauan päiväkodissa ja mielellään joka päivä aamukahdeksasta iltaviiteen. Siitä se lapsi oppii sosiaaliseksi jos missä ja mikä parasta, saat itse nyhjätä vastasyntyneen nyyttisi kanssa kotona. Mutta älä hei tule itkemään tänne jos kolmivuotiaasi sattuisikin heittäytymään mustasukkaiseksi. Lapset ovat hankalia, siksi ne kannattaa jättääkin yhteiskunnan kasvatettaviksi!

Onko suomalaiset lapset jotenkin hitaita tai vajakkeja kun eivat viela siina iassa ole valmiita mitaan oppimaan?

Vierailija
27/33 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkotiin, sellaisiin joissa on kaksikymmentä alle kaksivuotiasta ja neljä hoitajaa. Kasvaa eurooppalaisessa mittakaavassa todella älykkäitä ja fiksuja lapsia. Teillä siis vasta kolmevuotiaana?

Vierailija
28/33 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pidät lapsesi päiväkodissa jos sinulle kerta sitä oikein lasta hoitavalta taholta suositellaan. Surullista on se, että mietit sitä mitä muut ajattelee. Mitä pirun väliä sillä on mitä muut ajattelee? Teet nyt niin kuin lapsellesi on varmasti parhaaksi eli jatkaa osa-aikaisena ympäristössä mihin vihdoinkin on sopeutunut. Itse laittaisin tuossa tilanteessa päiväkotiin kolmeksi päiväksi viikossa 5-6 tuntia kerrallaan.

Tässäpä sen näkee, että mielipiteissään ei kannata olla liian jyrkkä ja ehdoton. Sitten kun huomaakin, että maailmassa on muutakin sävyä kuin musta ja valkoinen, niin voikin olla kova paikka muuttaa omia toimintatapojaan.

Vierailija
29/33 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sinä olet vauvan kanssa kotona vuoden ehkä kaksikin. Voi helvetti sentään. Kyllä se lapsi ehtii hoidossa ja koulussa vielä olla, anna nyt olla kotona jos siihen on mahdollisuus( Edes joku päivä viikosta)

Ja edelliseen yhtyen, kyllä se lapsi tasan tarkkaan miettii että miksi on hoidossa kun äiti on vain vauvan kanssa kotona

Vierailija
30/33 |
06.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeessä lapsi hoidossa, osa-aikaisena tietysti. Itsekin olen ollut jyrkästi virikehoitoa vastaan, mutta nyt minua jopa vähän harmittaa kun en voi viedä 3.5v poikaani päiväkotiin (osa-aikaisesti)! Talous ei kestäisi kuntalisän menetystä plus lisäksi tulevaa päivähoitomaksua (nuorin on vasta 8kk joten hänen kanssaan tietysti haluan olla kotona!). Vanhin lapsi on nyt esikoulussa ja olen todennut päiväkodin varsin mukavaksi paikaksi! Poikani viihtyisi siellä varmasti ja hän kysyy lähes päivittäin, koska hän pääsee päiväkotiin. Ja päiväkoti on oikeasti ihana, pieni kahden ryhmän pk maalaiskylässä, jossa useampi hoitaja on ollut yli 20v töissä!

Vierailija
31/33 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

20vuotta ei välttämättä ole mikään hyvä asia. Suosittelen laajempaa tutkimusta asian tiimoilta..

Mikä ihme näissä nykyajan nuorissa äideissä oikein on vikana kun he suureen ääneen kuvittelevat lapsistaan tulevan onnellisempia ja menestyvimpiä jos heidät kasvattaa joku muu kuin oma äiti tai isä?! En ymmärrä minkälaisissa kotioloissa te itse olette kasvaneet, mutta herranjestas, kaikki TIETEELLISET TUTKIMUKSET OSOITTAVAT normaalin kotihoidon olevan paras kasvuympäristö alle kolmevuotiaalle lapselle! Niitä saamarin virikkeitä ei tarvitse kukaan muu kuin lapsen vanhempi, huoh.

Ap:lle vielä, suosittelen syvää itsetutintaa ja ehkä perheneuvolan apua esikoisenne ongelmiin. Luuletko oikeasti että onni kukoistaa kun itse jäät kotiin uuden vauvan kanssa ja sysäät esikoisesi pois kotoa!?

ihmeessä lapsi hoidossa, osa-aikaisena tietysti. Itsekin olen ollut jyrkästi virikehoitoa vastaan, mutta nyt minua jopa vähän harmittaa kun en voi viedä 3.5v poikaani päiväkotiin (osa-aikaisesti)! Talous ei kestäisi kuntalisän menetystä plus lisäksi tulevaa päivähoitomaksua (nuorin on vasta 8kk joten hänen kanssaan tietysti haluan olla kotona!). Vanhin lapsi on nyt esikoulussa ja olen todennut päiväkodin varsin mukavaksi paikaksi! Poikani viihtyisi siellä varmasti ja hän kysyy lähes päivittäin, koska hän pääsee päiväkotiin. Ja päiväkoti on oikeasti ihana, pieni kahden ryhmän pk maalaiskylässä, jossa useampi hoitaja on ollut yli 20v töissä!

Vierailija
32/33 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos neuvolapsykologikin on sitä mieltä, että hoito on lapsellesi hyväksi, niin annat olla hoidossa ilman muuta. Mun mielestä virikehoidossa ei muutenkaan ole mitään pahaa, mutta varsinkin tollasessa tapauksessa!

Vierailija
33/33 |
07.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eskarilainen on kokopäivähoidossa vaikka mä oon kotona. Eskarissa ei keretä leikkiä kavereiden kanssa, siksi kokopäiväinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi