HEINÄKUISET 2012
Kommentit (535)
Ei se viiva välttämättä ole vahva, sain minäkin kuopuksesta noihin aikoihin juuri sellaisen silminnähtävän, mutta ei vahvan viivan.
Omasta ovistestailusta vielä, että testit taitaa olla Davidin, tilasin netistä. Ja ei siis testiviivasta tietoakaan... Tuossa jo tietenkin ehdin miettiä, että mahdanko ovuloida ollenkaan, jos ei mitään testissä näy, jos kaikki muut saa edes haaleita viivoja testiin koko ajan?! No mutta se selvinnee tässä tämän viikon aikana. Ja jos en ovuloi, niin sehän selvittää hyvin myös tärpin puuttumisen :D
Marjana: Tunnistan itsessäni tuon tissien puristelijan :D Minulla rinnat kiepeytyy kierron puolivälissä ja kipu lakkaa sitten samana päivänä kun menkat alkaa... Hysteerisesti niitä sitten pitää koko ajan olla kokeilemassa (toivottavasti tajuan tehdä sen edes salaa). Toivotaan nyt silti vielä, että sun menkat ei ala.
Alexandra: Varmasti hyvä ratkaisu varailla aikaa gynelle, jos vuoto ei ole kunnollista, kun sinulla on taustalla tuo keskenmeno ja siitä johtuneet ikävät jutut.
Ele: Oi että, toivottavasti sun oireet ei olisi PMS oireita vaan jotain ihan muuta!! Tuon kaiken stressaavan keskelle vauvauutiset olisi ihanan ihana juttu :)
Mutta nyt ei ehdi tämän enempää!
Haaveissa3 kp 9/26-28 yk 4
mulla oli 4-5 päivän päästä ovulaatiosta samat oireet, eli tissejä vihloi aivan järkysti ja en kestänyt pitää liivejäkään päällä silloin. Ja koko ajan jotenkin ihmeellisesti tuntui, että kohta ne alkaa vuotamaan maitoa (!). Imetyksestä nyt kuitenkin on aikaa puolitoista vuotta... Plus vatsaa todellakin vihloi ja muutaman minuutin ajan tuntui jo melkein siltä, että vatsa repeää auki. Ihania tuntemuksia siis! ;-D
Nyt minulla on kp 29/27-30, ja eilen kun tarkastin kalenterista edelliset kuukautiset puolen vuoden ajalta huomasinkin merkillisen kaavan: joka toinen kuukausi on noin 30 päivän kierto ja joka toinen 27 päivän. Koska viime kuussa oli 27 päivän pituinen, eikös vaan huomenna ala menkat. Höh. No eipä tästä nyt mitään satavarmaa johtopäätöstä voi tietenkään vetää, mutta alan olla aika toivoton.
Tänäänkin sattuu mahaan kuin olis menkat alkamassa eikä tissejäkään enää koske.
NelliN, paljon onnea, kyllä sinä raskaana taidat olla! Esikoista odottaessani tein vain kaksi raskaustestiä niinä päivinä kun menkkojen piti alkaa ja sitä seuraavana, ja molemmissa näkyi vain haamu. Silti uskoin olevani raskaana ja kaikki meni hyvin :).
Paljon onnea NelliN! :) Kyllä se haamu vaan plussa on!
Me muut jatkamme siis ahkerasti tissien puristelua ja toivomme niiden pysyvän kipeinä! ;)
Alexandra: Eiköhän siellä jotain hormonivalmisteita ole, jotka vaikuttaa juuri tuohon kohdun limakalvoon. Varmasti ratkaisu löytyy tai sitten se voi korjautua ihan luonnostaankin, kun antaa elimistölle aikaa. Kipuja on varmasti hyvin erilaisia, mutta toki omalla kohdalla kovin poikkevien kipujen kanssa kannattaa käydä keskustelemassa gynen kanssa. Toisekseen saat varmasti mielenrauhaa, jos käyt ultrassa kierron puolivälin aikoihin, että näkevät onko se limakalvo normaalin paksuinen. Hali!
Marjana kp 29/30-31 Dpo 13 yk 19
Onnea NelliN! Kyllähän se haamukin on plussa! Ja ensimmäisestä yk:sta tärppäsi! Ihanaa! Jospa minullakin..vähän skeptinen olo,vaikka on noita oireitakin ollut..kun on ennenkin ollut kuukautiset myöhässä..mutta ennenpäs ei ollut vauvanyritystä! Kai mä odotan jotain oksennuskohtausta! : P No,ei kaikille tule sellaista,tai ei näin alussa vielä.Milloin teillä,joilla on raskauksia takana,alkoi selkeä pahoinvointi?
Sopaka kyseli ajatuksista vartalon muutoksiin..joo,mä olen kyllä miettinyt sitä..Että tuleeko raskausarpia ja kasvaako jalat 2 numeroa niin kun mun äidillä.. : / Se jalkojen kasvaminen mua hirvittää eniten.Sehän muuten johtuu sidekudosten löystymisestä,ei siis painonnoususta.Toki se on yksilöllistä suureneeko jalat.Toivottavasti ei! Olis kiva voida käyttää samoja kenkiä.Mulla on laaja kenkäkokoelma.. : P Ja muutenkin melko iso räpylä,39 (olen vain 161 cm pitkä).Mun äidillä kasvoi jalat 39:stä 41:een..mutta hänellä on synnynnäisesti heikot sidekudokset,vatsakin hänellä repsahti aika pahasti..ja hänen toinen raskaus (mun pikkuveli) oli haastava: oli raskausdiabetes ja maha oli VALTAVA,kuin kaksosmaha..mun veli painoikin sitten syntyessään reippaasti yli 5 kg! Ja äiti joutui synnyttämään alakautta! Lääkäri sanoi että "Jos oltais tiedetty että vauva on niin iso,niin oltais tehty keisarileikkaus.." Huh..
No,mulla on suunnitelma,että en päästä painoa nousemaan kohtuuttomasti.Ajattelin myös käyttää raskausarpia ehkäisevää voidetta.Mutta en mä pidä sitä pahana jos mun mahasta näkis että olen synnyttänyt.Sitten sen kuuluu olla niin! Ei mun mieskään niin tyhmä ole että säikähtäis paria raskausarpea..ei hän ole muutenkaan ulkonäkökeskeinen.
Onnea NelliN plussasta! :)
Morning Butterfly, mulla alkoi pahoinvointi joskus viikolla 5. Ja kestikin sitten aivan kamalana koko ensimmäisen kolmanneksen :/ Liikuin pääasiassa van sängystä sohvalle ja välillä vessaan.. Ennen sitä oli aivan järkyttävä väsymys, siitä aloin oikeastaan aavistella olevani raskaana. Raskaus oli muutenkin jokseenkin järkyttävä olotila :) ja päättyi mun osalta jo viikolla 35. Mutta äkkiä se olotila unohtuu :D
Vähän ON: Halu olla raskaana kasvaa koko ajan. Mutta kuitenkin vähän ajattelen, että onkohan kuitenkin vielä liian aikaista toiselle lapselle, esikon kanssa alku kun ei ollut niin helppo. Tätä jahkailua nyt voimistaa se, että sain aika hyvän työtarjouksen, mutta alkaisi helmikuusta. Ei ollut aikomusta laittaa esikkoakaan vielä niin aikaisin hoitoon, mut, mut.. Koulutukseltani olen fysioterapeutti (siksi kait kirjoitin tuosta liikunnastakin :D), mutta nyt olisi tiedossa aivan uudenlaisia haasteita. Vaikeita päätöksiä.
Elita, 22/30-35, "yk" 1
Minulla ei ole ollut pahoinvointia kummassakaan raskaudessa. On ihan yksilöllistä, ei kaikille tule. Jotkut hajut teki pahaa ja jos oikein kovasti tuli nälkä, niin oli vähän äklö olo, mutta siis todella minimaalisesti! Oksentanut en ole ikinä raskaana ollessani.
Ja niistä raskausarvista... Pari niitä on kertynyt ;) Heh, lievästi sanottuna. Esikoisen aikana rasvailin aamuin illoin ja joskus vielä siinä välissäkin, mutta siinä rv 30 kieppeillä pamahti niin upeat arvet, että ei tosikaan. Toisen raskauden aikana en sitten enää jaksanut rasvailla, muutama arpi tuli lisää.
Haaveissa3
Huomenta ihanat! :) Ajatella että se olisi jo marraskuu! Joko olette joulua ennättäny miettiä?
Morning butterfly; Mua niin hymyilyttää kun sulla on niin selvät raskausoireet, mutta et ole vieläkään testannut. Mä en varmaan pysyis nahoissani! :D
Marjana; Muruseni, älä masennu! Voihan olla hyvin että liian aikasin testasit! Peukut pystyssä täälä, niin kovasti toivoisin teille sitä plussaa!
NelliN; Onnea!!! Ihanaa, tätä me niin kovasti toivotaan että kuultais plussauutisia! Kyllä se plussa on, usko pois! :D
Alexandra84; Voi murunen! Iso voimahalaus sinne! Toivotaan nyt että saisit kunnon menkat, ettei tarvisi sitä sitten enää miettiä. Neuvolasta osaisivat varmasti neuvoa? Kaikki järjestyy varmasti, älä huoli!
eleanora; Hmmm... Raskaana? :D
Solveig; Peukut pystyssä, ettei täti tulisi sinnekään! :)
ON; Tänään kp 31/28-31. Eikä täti ole vieläkään tullut kylään. Alamasua kyllä kummallisesti jomottelee, niinkuin eilenkin, mutta ei edes tuhrua näy. Tissit on ollu monta päivää jo tosi arat. Todella inhottavaa tämä odottelu!!! Nyt kun täti on tervetullut, niin eipä toinen viitsi vaivautua tulla! Pelkään että mun kroppa on mennyt ihan sekasin nyt tästä odottelusta ja piinailusta. Vai voisko muka toivoa vielä olla, että testasin liian aikasin? Tilasin eilen raskaustestejä kaappiin, niin voi heti testata kun tuntuu siltä.
Kyllä hyvin voit olla raskaana! Jotkut naiset on kertoneet että heillä oli silloin kun menkkojen PITI alkaa,normaalit menkkakivut,jotka jatkuivat jopa viikkokaupalla..eli siis monta päivää menkkakipuja ilman kuukautisia voi tarkoittaa raskautta! Testasit niin aikaisin että ei se välttämättä vielä näy.Testaa parin päivän päästä uudestaan jos menkat ei ala! : )
kylläpä sinä piristit mieltäni! Jos tosiaan toivoa vielä on, kun kolmatta päivää on sellaisia menkkakipuja että... Kun normaalisti niitä on tasan sen yhden päivän ennen kuin alkaa vuoto.
Mulla on muuten myös älytöntä väsymystä: saatan nuokkua puoliunessa vielä tuntien päästä varsinaisesta heräämisestä, ja toisaalta yöllä saatan heräillä ilman mitään syytä enkä saa uudestaan unta kunnolla.
Mami, sä NIIN olet raskaana, saatpa nähdä! :)
Marjana, voisit muuten päivittää kuumeilijalistaan tän merkinnän: Solveig kp 29/27-30, eli hiukkasen eroa tuohon nykyiseen. Kiitos! :)
Melko aikaista sanoa tuossa vaiheessa.. : )Ja hei,eihän se 10 % mahdollisuus ole mikään pieni todennäköisyys! Testaapa uudestaan.. : )
tämä oli tarkoitettu.Mikäs on tilanne siellä?
Morning butterfly & Solveig; Kiitos ihanat! Kylläpäs kummasti piristi mieltä. Nyt kun mietin noita kahta edellistä raskautta, niin kummasti kaikki on unohtunut! En yhtään muista jomottiko silloin masua jne. No nyt sitten alkaa uudestaan jännääminen, olenko sittenkin raskaana. Toivottavasti ne raskaustestit tulee tällä viikolla. Varmaan testaan tunnein välein jos täti ei ole tullut. 8)
kyllä se sieltä vahvistuu..mulla meni vajaa viikko että vahvistui kunnolla:)
ON: mikä siinä on että kun tarttis saada aikaa varattua neuvolaan niin se täti-hoitaja on sieltä LOMALLA!! varsinkin kun meidän alueen oma neuvola on sellanen tosi pieni maalaisneuvola ja uskon ettei ihan kauheesti ole kävijöitä..mutta sitten kun saisivat uuden asiakkaan niin ollaan niin vuosilomalla...aaargh!! no varhaisultraan aattelin tänään käydä kyselemässä cityssä että koska kannattais mennä kun mun laskun mukaan olis 4+6 mutta en ihan varma oo oviksesta.kuitenkin se osuis jonnekin parin viikon päähän aikasintaan,
... No höh mikä tuuri! Mutta kyllä sä sen ajan vielä saat. :) Saitko varhaisultraan ajan?
ON; Ramppaan vessassa edelleen kokoajan tarkistamassa tilanteen. Ei mitään! Voiko tämä olla totta? Siis mulla ei ole aikoihin ollut näin pitkä kierto! :O Kamala päänsärky ollut koko päivän, oiskohan se joku oire vai johtuuko jännityksestä? Enpä ois uskonut että piinailu jatkuu, olin eilen niin varma että täti tulee vielä samana iltana kylään.
Huomenna tosiaan JO kp 32/28-31 jos tätiä ei tänään näy...
Paljon onnea NelliN!!!! :) Ja oikein paljon tarrasukkia ja vauvaliimaa mukaan! :)
Monella on oikein jännät oltavat, jee! :)
Mami: Ei todellakaan pidä luovuttaa, kun noin hyvältä vaikuttaa! Nyt vaan äkkiä testaamaan. Miten maltat odottaa ne nettitestit :D Minä en malttaisi, vaan painelisin apteekkiin!
Solveig: Oireet vaikuttavat oikein hyviltä! Nyt vaan testaamaan ja PLUSSAAAMAAN! :)
MB: En kyllä voi käsittää, miksi et meinaa testat ennen perjantaita. :O
Alexandra: Voi sinua pientä! Tottkai varaat ajan gynelle, jos oma kroppa käyttäytyy erikoisemmin kuin ennen. Ja varsinkin tuon limakalvoasian suhteen. Saatpahan sitten selvyyden siihen. Toivottavasti täti tulee nyt rytinällä kylään tai sitten tuo tiputtelu olisi merkki pienestä matkalaisesta. Jos vuoto ei lisäänny, tee vielä r-testi. Tsemppiä ja halauksia!
Marjana: Voi miten kurjaa, että saat negaa. Mutta toisaalta, tätikään ei ole saapunut. Toivon todella, että nuo rintakivut olisivat nyt vauvelin aikaansaamaa, mutta hormonitaso ei olisi vielä noussut tarpeeksi testiin.
Joku kyseli ovistikuista. Minä tikutin tässä kierrossa elämäni ensimmäistä kertaa ja nimenomaan noilla Davidin tikuilla. Kyllä minä ainakin sain ihan kunnon viivat siihen. Ennen ovista alkoi haamut, jotka muuttuivat hailakoiksi, mutta selkeiksi ja sitten sain lopulta lähes yhtävahvan viivan (ilmeistyi myös heti pissattua) ja ovistuntemuksetkin osuivat viivan kanssa samoihin aikoihin. Tämän ovisplussan jälkeen viivat alkoivat taas muuttua aivan hailukoiksi kunnes hävisivät kokonaan.
ON: Ei samanlaisia nippailuja kuin ennen. Ihan mukava niin! Hieman huonoa oloa on kyllä ollut pitkin päivää. Olo on samanlainen kuin olisi ahtanut itsensä täyteen todella raskasta ruokaa. Vaikka en todellakaan ole syönyt raskaasti. Tämä aamu oli historiallinen, sillä minun oli PAKKO syödä aamupalaa. Olo oli niin heikko. Normaalisti en voi aamuisin syödä mitään, kun minulle tulee paha olo. Päivällä ramppasin vessassa n. tunnin välein, mutta yöllä ei ole kyllä tarvinut käydä. Olo on siltikin pessimistinen ja intuitio sanoo, että täti loppuviikosta leiriytyy.
Jouluakin joku kyseli. Minua ahdistaa! En voi käsittää, miksi joulu tulee kauppoihin jo lokakuussa. Suorastaan ärsyttää. Pidän joulusta, mutta kaupallisuus tuhoaa joulun tunnelman. Itse aloitan joululaulujen kuuntelun, kodin koristelun ja joulun ideoinnin vasta itsenäisyyspäivän aikoihin. Tuolloin juomme ensimmäiset glögitkin ja syömme tortut. Joulussa parasta on yhdessäolo, tunnelma, lumi, kynttilät, kuusen tuoksu, hiljaisuus (kukaan ei soita/tule käymään).. Sitä odotan. En tällaista kaupallista muovijuhlaa.
sopaka 27/30-33
Et varmaan huomannut mun aikasempaa viestiäni, että menkat alkoi, joten voit oistaa mut listalta.
Onnittelut plussanneille!!!
Pahoittelut tädin yllättämille :(
... Eilen tosiaan testi näytti negaa, joten kait tässä pitää ainakin muutama päivä odottaa? En vaan tajua miten saan jännitykseltä nukuttua. Toissa yönä nukuin tosi huonosti, näin raskaus unia ja heräilin vähän väliä, kun aamulla piti tehdä testi. :D Sielähän on hyvät oireet!! Milloin itse testaat? :)
Menkat alkoivat eilen. Ja jos tästä jotain hyvää haluaa löytää niin ainakaan kierto ei muuttunut, eikä valeraskautta oma mieli saanut kehossa aikaan. Tässä siis samalla MB:lle vastausta, kiitos vain kysymästä.
Beesailen täällä hetken aikaa ja varmasti reilun viikon päästä aktivoidun taas höpöttämään täällä koko ajan :-D. Kohta saa ostella uusia ovistikkuja...
Plussatuulia kaikille.
Riinuska 2/26-32, yk 3
Nyt vasta näin viestisi. Haamukin on PLUSSA joten oikein hirmusti onnea ja tarrasukkia sinne:)
Mami: Lupaavalta vaikuttaa sinullakin;) Itselläni sama tilanne että aiemmista raskausista kuitenkin sen verran aikaa etten tarkalleen muista millainen olo silloin ihan alussa oli:D Jännästi ne vaan unohtuu. Keväisestä keskenmenostakaan en oireita tarkemmin muista:O Ehkä ihan hyväkin olla ajattelematta, tässä kuussa olisi ollut laskettuaika, pöh, mutta pää pystyyn vaan ja testaapa uudelleen!:)
Sopaka: Mulla aika samat fiilikset joulusta siis tykkään kyllä mut tuo kaupallisuus on aivan pöyristyttävää ja sitten se lahjojen pohdinta ym mikä siihen sisältyy! Sulla kanssa jännät paikat käsillä, plussaonnea!!
Riinuskalle pahoittelut:( Uuteen kiertoon vaan ja elokuisissa mekin varmaan tavataan.
ON: Tissit edelleen tosi kipeät mutta hautasin sen endometrioosidiagnoosini, luin oireita ja oli tietoa välivuodoista, runsaista menkoista jne ja se ei kohdalleni sovi. Kai tämä sitten vaan on PMS-oireita tai jotain muuta!? Tuntuu vaan niin oudolta kun ennen en tälläisiä oireita ole itsessäni huomannut:O Tissit on kyllä ennen menkkoja olleet kipeät mutta ei näin kipeät ikinä! Alamaha nippailee edelleen mutta on jo rauhoittunut. Omituisen tuntuinen tosin on mutta ei enää kipeä...Aaaaargh! Heh, on se naisen kroppa vaan kummallinen kapistus:D
Paljon plussaonnea kaikille loppukiertolaisille ja toivoahan EI kukaan meistä menetä kunnes jokainen sen oman käärönsä syliin saa!:)
Ele 23/27
Ensinnäkin kiitos kaikille tsempistä ja ihanista sanoista työasian suhteen!:) Jos se stressi tästä pikkuhiljaa helpottaisi ja yritän tokihakea muutakin työtä kokoajan, jos vaan sopivaa tulisi kohdalle!
ON: Mitä ihmettä!? Mulla on rinnat aivan tautisen kipeät! Eilen illalla ne alkoi SÄRKEÄ! Nännit on kirkkaanpunaiset ja kosketusarat, ilman kosketustakin rinnat kipuilee. Lisäksi alamaha on arka, menkkamaista kipuilua ja eilen tunsin pari kertaa sellaisen kivun jota voisi kuvailla sanalla viiltely! Alavatsa on myöskin arka kokoajan ja tuntuu omituiselta. Ennen ei tälläistä ole ollut! Ei edes siis raskausaikoina, ne on olleet enemmänkin alkuraskaudessa ihan oireettomia ja nyt tietysti mietin ovatko nämä PMS-oireita, ajattelin jo endometrioosia yms. Laitoin kp:t eilen väärin eli tänän on 23/27. Ja eilen iltapäivällä alkoi tämä omituisuus. Valkkaria ei mielestäni ole normaalia enempää. Halp mitä tää voisi olla?
Sitten keskityn teihin!
Sopaka: Mä oon nauttinut aina raskausajoista täysillä, pieniä murehtimisia lukuunottamatta (ainahan sitä tulee mietittyä jos kaikki ei menekään hyvin jne) Esikoisesta tuli painoa 25kg mutta ei ihmekään kun tuli syötyä suklaata yms himoon:D Olen normaalisti hoikka ihminen ja nuo kilot kyllä putosivat nopeaan. Raskausaikoina en hirveästi ole liikkunut, kävelyä olen koittanut muistaa harrastaa:D Kuopuksesta painoa ei sitten tullutkaan kuin 14kg, johtunee kai siitä että oli pieni vipeltäjä jo jaloissa eikä ehtinyt niin paljon paikoillaan olla. Myöskin kuopuksen jälkeen paino palasi nopeasti normilukemiin ja nyt on vähän liiankin alhaalla. Saisi 5kg rulla lisää!
Wilhelmiina: Varmasti teit oikean päätöksen! Vaikka sitä äitiä kuunteleekin niin lasten lukumäärä on kuitenkin oma asia ja itse sen tietää miten jaksaa. Varmasti kaduttaisi sitten myöhemmin että jätti mahdollisuuden vielä yhdelle lapselle kokeilematta! Plussaonnea!!
Pikriina: Oireesi kuulostavat aika samanlaisilta kuin minun! Toivotaan että sinulle se plussa tulee:)
Morningbutterfly: Säolet kyllä sitkeä kun et vieläkään ole testannut! Oireesi kyllä ovat niin selkeät että epäilystä kahdesta viivasta ei varmasti ole:)
Marjana: Mulla on myös noin että rinnat kipeytyy ennen menkkoja ja kun täti tulee niin kipu häviää kuin seinään! Nyt kuitenkin kipu on voimakkaampaa kuin aiemmin, siltikin olen jo varustautunut siihen että täti tulee.
Alexandra: Onko sulla normaalisti ollut runsaat kuukautiset? Mulla oli ennen muksuja pillerien aikaan aika runsaat n. 5 päivää kestivät. Kierukan aikana sama juttu mutta 2 vuotopäivää vuosin kuin seula. Nyt ilman ehkäisyä kestäneet 3-4 päivää enkä voi sanoa että olisivat mitenkään runsaat! Ehkä se eka-toka vuotopäivä yleensä on runsain ja tulee hyytymiäkin ja sen jälkeen alkaa hiipumaan. Uskon että sulla ei mitään vikaa ole, kropalla vain kestää palautua rankasta kokemuksesta. Mutta mene ihmeessä oman mielenrauhan vuoksi käymään gynellä jos siltä tuntuu. Ainakin voit sitten olla miettimättä sitä puolta! Tsemppiä kovasti sinulle, kyllä sä sen plussan vielä saat!
Ele kp23/27 kp13