Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkkeellinen raskaudenkeskeytys

Vierailija
24.01.2011 |

Kertokaa kokemuksia, esim. kuinka monella vuoto alkanut jo sen ensimmäisen, suun kautta otettavan tabletin jälkeen? Millä viikoilla on tehty? Itselläni viikkoja 8+4 ja tänään otin tuon ekan tabletin. Ja sikiön sydänääniä ei siis enää kuulunut, siksi lääkkeellinen tyhjennys=/

Kommentit (181)

Vierailija
21/181 |
18.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeastaan - menin gynelle ihan vaan "saadakseni mielenrauhan". Siellä vastaanotolla vasta mittasivat kuumeen, jota olikin jo 37,7. Toisaalta minulla oli jo raskauden huomatessani vahvasti "makean" hajuista vuotoa, olisiko minulla voinut olla joku bakteeritulehdus jo silloin?

Nyt kaavinnasta 10pv ja outoa veristä vuotoa lähinnä pyyhkiessä. Onko kellään muulla ollut? "Kunnon" verta tuli vain ensimmäisenä päivänä kaavinnan jälkeen.

Vierailija
22/181 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni on kertonut, kuinka jopa rv 6-7 ovat havainneet sikiön, istukan ja sikiöpussin lumpsahtaneen vessanpönttöön tai siteelle. Miten ihmeessä kykenette sen veren ja verihyytymien seasta erottamaan 2mm mittaisen alkion ja muut?!

Minulla raskaudenkeskeytys menossa (rv 7+2) enkä todellakaan ole kyennyt erottamaan noiden erikokoisten ja muotoisten klimppien seasta yhtään mitään selkeää; oletan vain että tässä vaiheessa lie sikiö ja oheismateriaali on sieltä jo poistunut tai ainakin poistumassa. Melko runsas ja hyytymäinen vuoto alkoi minulla jo vuorokausi Mifegyne-tabletin saamisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/181 |
01.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitanpa tänne myös oman kokemukseni. Lääkkeellinen keskeytys tapahtui todella varhain rv 5+3, raskaus paljastui sattumalta muiden tutkimusten ohessa naistentautien polilla. Normaalisti kai raskaus todetaan ensin tk:ssa ja sitten ohjataan polille tai vastaavalle? Koska en voinut edes harkita pitämistä, pyysin välittömästi keskeytystä. Otin valmistelevan lääkkeen siinä haastattelun ohessa ja muut lääkkeet mukaan. Seuraavana aamuna heräsin sen valmistelevan lääkkeen aiheuttamaan kovaan vatsakipuun, mikä toistui sen päivän aikana muutamaan kertaan. Näitä kuitenkin helpottivat särkylääkkeet.

Tätä seuraavana päivänä hoidin keskeytyksen loppuun kotona. Aamukymmeneltä laitoin neljä ekaa Cytotecia, jotka aiheuttivat lähinnä vatsakipuja ja lievää vuotoa. Kun kolmen tunnin kuluttua laitoin loput kaksi kielen alle sulamaan, alkoi horkka ja supistukset. Tämä vaihe kesti noin pari tuntia. Isompien supistelujen jälkeen kävin pöntöllä tyhjentämässä raskausmateriaalia ja hyytymiä ulos, tein näin kolmasti. Sairaanhoitaja oli kehoittanut ponnistamaan näitä ulos kun siltä tuntuu tapahtuman nopeuttamiseksi. Loppuillasta sitten tuli lähinnä vuotoa, toki isompana virtana kuin tavallisissa menkoissa, muttei mitenkään järjettömästi. Ihan siteellä ja muutamalla vessakäynnillä pärjäsi.

Kipujen suhteen omalla kohdalla sanoisin, että ei se hauskaa ollut, mutta endometrioosia sairastavana olen tottunut tuon tasoisiin kipuhin. Litalginilla, buranalla ja panadolilla sai pidettyä kivut hallinnassa. Horkka oli inhottavaa, mutta se vaihe ei kestänyt kauaa. Ei todellakaan kannata pelätä toisten ihmisten kauhutarinoiden perusteella. Minulla tosin oli niin alkuvaiheessa, että senkin takia pääsin varmasti helpommalla, varsinkin vuodon suhteen. Yksin olin koko tämän ajan omasta valinnasta ja illalla jo katselin leffamaratonia ja söin hyvällä ruokahalulla.

Vierailija
24/181 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin ketjun ja kysympä siis tässä.

Itselläni lääkkeellinen raskaudenkeskeytys menossaan (rv 6+2). Eilen sain suun kautta otettavan lääkkeen (Mifegyne?) sairaalassa, eikä siitä tullut mitään oireita.

Tänään illalla yhtäkkiä alkoi kohdunsuun paikkeilla kipu, ja jotain lorahti. Vertahan se oli. Äsken kävin suihkussa ja suihkun lattialle tuli iso tummanpunainen klöntti ja vaalea klöntti (ihan kuin joku läskinpalanen) ja kivut loppuivat siihen. Mikähän se oli?

Aamulla pitäisi ottaa ne neljä pilleriä, mutta mietin jos vuoto on kovaa, voinko tosiaan ottaa ne suun kautta. Hoitaja sairaalassa puhui vain emättimeen laitosta.

Ja asiallisia vastauksia, kiitos, niitä harvinaisesti tämä ketju onkin täynnä. 

Vierailija
25/181 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla raskausviikkoja 5+ jotain, ja kätilöopistolta sain to aamulla ensimmäisen mifepristoni-tabletin. Vatsa turposi ja tuntui pinkeältä muutaman tunnin jälkeen, ja muutenkin tuli vähän huonovointinen olo. Seuraavana päivänä tuli vähän vuotoa ja edelleen sellainen pieni mahapöhö, niinkuin menkkojen alkaessa usein tulee. Lauantaina aamulla (siis tänään) otin kaksi kipulääkettä ja siitä puolentunnin päästä neljä misoprostoli-tablettia suoraan emättimeen koska vuotoa ei juurikaan ollut. Kaikkien lukemieni juttujen perusteella ihmettelen miksei mitään tapahdu!? Joku kirjoitti aiemmin että oli saanut ohjeeksi maata pari tuntia paikoillaan että pillerit imeytyy kunnolla, mutta ainakaan kätilöopistolta en saanut mitään tällaista ohjetta. Onko kukaan muu saanut tuollasta neuvoa? Joku tuossa ylempänä myös kertoi kotona laittaneensa neljä tablettia emättimeen ja 3h päästä kaksi kielen alle, onko eri sairaaloissa eri käytäntö ja eri lääkkeet? Olin henkisesti tsempannut itseäni pahimpaan ja toivonut pääseväni tilanteen kanssa eteenpäin. Sanoivat kättärillä torstaina että soittoa sinne jos ke mennessä vuoto ei ala kuulua. Vuotoa on niin niin niukasti että ei vastaa edes normaaleita kuukautisia, eikä vatsassa supistele. Meni vahvat kipulääkkeet ihan hukkaan. Onko muita joilla lääkitys ei käynnistänyt, ja mitä sitten neuvoksi? En haluaisi kaavintaa..

Vierailija
26/181 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 19:56"

Aamulla pitäisi ottaa ne neljä pilleriä, mutta mietin jos vuoto on kovaa, voinko tosiaan ottaa ne suun kautta.

[/quote]

Mulle ainakin hoitaja sanoi että laitat ne neljä tablettia emättimeen mutta jos vuoto on runsasta niin sitten kielen alle, mutta se tabletti ei kuulema sula kokonaan eli pitää sit vielä nielasta ne rippeet. Eli voit ottaa myös suun kautta.

Vierailija
27/181 |
08.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, haluun kertoo myös oman tarinani. Eli noin 4 vuotta sitten tahattomasti raskaaksi. Menkkoja ei kuulunut ja teinki heti raskaustestin joka oli siis positiivinen, olin siis n rv.4-5 ja olin varma etten halua pitää lasta joten otin heti yhteyttä terveysasemaan, jossa otettiin verikokeet ja sukupuolitautitestit. Sain kättärille ajan vasta kuukauden päähän eli silloin oli rv8-9 menossa.

No siellä kättärillä sain lääkkeen suuhun ja loput kotiin mitkä täytyi laittaa seuraavana päivänä emättimeen sekä yhden kipulääkkeen jota nyt en muista ja ohjeen ottaa tarvittaessa buranaa. Ja hoitaja kertoi että tulee kuukautismaisia kipuja sekä vuotoa joka saattaa olla runsasta aluksi.

Seuraavana päivänä kun laitoin lääkkeet emättimeen meni n20min ja alkoi tajunnan vievät kivut ja oksensin kaikki kipulääkkeet ulos ja olin todella sekaisin ja heikkona. n.puolen tunnin päästä tuli iso hyytymä pyttyyn jota en uskaltanut edes vilkaista. Olin siis yksin kotona eikä minulle edes ehdotettu että olisin voinut jäädä sairaalaan eikä kysytty että onko mulla ketään hoitamassa mua, olin siinä ajatuksissa että se on "pikku" juttu, no ei kyllä ollut. En olisi iknä uskonut miten raskasta se oli henkisesti sekä myös fyysisesti. Supistukset kesti n tunnin mutta näin synnytääneenä voin kertoa että tuntui milteipä samalta kuin avautumisvaiheessa viimeiset 5cm.

Jälkivuodotkin kesti n. 3 viikkoa melko runsaina.

4 viikkoa myöhemmin minulla oli terveyskeskuksessa jälkitarkastus ja hoitaja kysy koska minulla on negatiivinen veriryhmä että kai sain vasta-aine piikin pyllyyn niin kerroin etten saanut ja hän ihmetteli kovin asiaa ja soittelikin kättärille. No en osannut mitää sitten kysellä enempää vaan googletin asian ja huomasin että se on melko vakava asia. Mitä mieltä te olette tapahtuiko tässä kenties joku hoitovirhe tai laiminlyönti kun ne lähetti minut kotiinki yksikseni enkä saanut edes tarvitsemaani lääkettä?

Tästä on jo kyllä noin 4 vuotta :( otin kyllä raskaasti asian henkisesti ja olen ajatellut asiaa melkeinpä päivittäin, nyt minulla on ihana 9kk vanha poika ja jotenki sattuu enemmän kun katson häntä ja mietin miten ihana pikku veitikka sieltä olisi saattanut tulla..

Vierailija
28/181 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5+3 täällä meneillään, tänään soitin neuvolaan. Sain ajan kahden viikon päähän lääkärille. :S Muutenkin neuvola"täti" kuulosti vähän puusta pudonneelta. Tuntuu oudolta että kaksi viikkoa pitkittyy lääkäriaika jo, entä sitten jos tehdään vielä kerran jotain testejä ym? 

Tuntuu että jokainen päivä on yksi päivä liikaa tälle päälle tämän asian kanssa. Ei-toivottu raskaus, oma tyhmyys ensin asian kanssa ja jälkiehkäisy ei sitten toiminut. Tuplatestit näytti positiivista.

Vierailija
29/181 |
25.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kautta olette saaneet lähetteen raskauden keskeytykseen? Oletteko käyneet yksityisellä vai omalääkärillä?

Itselläni tilanne on se, että lapsia perheessämme on kaksi (ala-aste ikäisiä) ja mieheni on on odotellut aikaa vasektomiaan 4kk (tk:sta kerrottiin jonon olevan noin 6kk). Olimme siis tehneet jo päätöksen lapsiluvustamme kun  2 viikkoa sitten kondomi hajosi. Otin jälkiehkäisytabletin, mutta silti  raskausoireiden perusteella tein testin-kaksikin- ja tulos oli selvä raskaus on alkanut. Kävin tänään yksityisellä gynekologilla toivomuksenani saada selville onko raskaus oikeassa paikassa (jälkiehkäisytabletissa luki että pilleri lisää kohdun ulkoisen raskauden riskiä) ja mitä kautta voin saada lääkkeellisen raskauden keskeytyksen. Gynekologi oli kylmä, hän ultrasi ja totesi ettei täällä näy vielä mitään et välttämättä ole edes raskaana ja kotiraskaustestit saati raskausoireeni eivät kerro mitään, joten passitti verikokeeseen. Kysymykseeni keskeytyksestä hän totesi,että raskautta ei voi keskeyttää ennen rv 7+ kun sydänäänet on saatu näkyviin ja raskauden paikka varmistettu??? Hän käski tulla uudelleen ultraan  3 viikon kuluttua ja verikokeen tuloksen näen kuulemma huomenna nettipalvelusta. Raskauden keskeytys ei ole minulle mikään helppo päätös ja tämä gynekologi sai minut tuntemaan itseni maailman huonoimmaksi ihmiseksi. Olen vasta toipumassa keskivaikeasta masennuksesta eivätkä voimavarat ole muutenkaan kunnossa joten tuntuu, että muserrun tämän asian alle. Jokainen päivä jonka tämä alkio ehtii kehittymään sisälläni tuntuu pahalta ja ajatus siitä, että joutuisin odottamaan alkion sydänäänet on kestämätön. Pelkään myös keskeytyksen fyysisiä vaikutuksia ja ennen kaikkea pelkään hoitohenkilökunnan asennetta "kyllä sinun pitää tämä lapsi synnyttää kun olet alle 40-vuotias, 2 lapsen äiti ja vakaassa parisuhteessa". En olisi ikinä uskonut joutuvani tähän tilanteeseen, mutta tässä vain olen eikä pois pääsyä tunnu löytyvän.

Vierailija
30/181 |
28.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yksityisellä joka oli merkinnyt osaamisalueekseen lääkkeellisen raskaudenkeskeytyksen. Tämä iäkkäämpi naislääkäri olikin sitten aivan toista maata kuin edellinen gynekologi. Hän tutki ja totesi raskauden keston vastaavan juurikin kondomin rikkoontumisen päivämäärää eli viikkoja on nyt 4+6, mitään muuta elämää ei vielä näkynyt kuin pieni tyhjä pussi joka kuulemma vastaa hyvin viikkoja. Lääkäri oli lämminhenkinen ja erittäin asiallinen. Hän kyseli taustatietoni ja kertoi lääkkeellisen raskaudenkeskeytysen toimintatavan. Sain hänen kauttaan lähetteen kaupungin poliklinikalle, josta nyt odottelen soittoa/kirjettä saapua vastaanotolle. Tämän päiväinen gynekologi kertoi myös että lääkkeellinen raskaudenkeskeytys on parasta tehdä noin rv 7, sillä tabletti joka estää keltarauhashormoonin tuoton ja irrottaa alkion kohdunseinämästä toimii hänen mukaansa parhaiten vasta kun alkio on riittävän kehittynyt tuottaakseen kyseistä hormoonia. Tämä oli itselleni ihan uusi asia ja tässäkin ketjussa moni on saanut keskeytyksen jo rv 5+. Oletteko te kuulleet tällaisesta aiemmin?

Vierailija
31/181 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun ilmeisesti niihin harvoihin joilla keskeytys sujui niin helposti ja kivuttomasti, että en melkein uskonut todeksi kun jälkitarkastuksessa ei tullut huonoja uutisia, vaan keskeytys oli onnistunut. Voi siis käydä myös niin, ettei vuotoa tule järjettömän paljon, eikä tunnu supisteluja tai suurta kipua. Tuskin olen ainoa, mutta voi olla että ne kokemukset jäävät usein kertomatta tällaisissa foorumeissa, koska kokemusta ei oikeastaan tarvitse prosessoida, se on helpompi jättää taakseen ja unohtaa. Oma keskeytys tehtiin noin kuukausi sitten lääkkeellisesti kotona. Kätilöopistolla sain suun kautta 2 pilleriä, 2 vrk päästä kotona emättimeen 4 kapselia. Vuoto alkoi välipäivänä jo, mutta oli hyvin vähäistä. Kapselit eivät aiheuttaneet lainkaan kipuja, eikä vuoto muuttunut runsaammaksi. Meni kaksi vuorokautta kunnes vuoto muuttui vähän runsaammaksi, mutta muistutti normaaleita kuukautisia. Vuotoa jatkui neljä päivää ja sitten loppui. Se oli siinä. Suun kautta otetut pillerit tekivät hieman huonon olon ja vatsa turposi, mutta missään vaiheessa en kokenut lainkaan kipua. Viikkoja oli 5+. Meillä on miehen kanssa jo kolme lasta, ja tulin raskaaksi pillereistä huolimatta, joten siksi päädyimme tähän ratkaisuun. Pelkäsin lukemieni juttujen perusteella keskeytyksen tekemistä, ja olen kiitollinen että kokemus oli kohdallani fyysisesti lempeämpi. Henkinen puoli tietenkin on myös helpompi käsitellä mielessä kun kokemus ei jättänyt traumoja. Tsemppiä kaikille jotka tähän ratkaisuun ovat omista syistään johtuen päätyneet /päätyvät!

Vierailija
32/181 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 16:42"]Kävin yksityisellä joka oli merkinnyt osaamisalueekseen lääkkeellisen raskaudenkeskeytyksen. Tämä iäkkäämpi naislääkäri olikin sitten aivan toista maata kuin edellinen gynekologi. Hän tutki ja totesi raskauden keston vastaavan juurikin kondomin rikkoontumisen päivämäärää eli viikkoja on nyt 4+6, mitään muuta elämää ei vielä näkynyt kuin pieni tyhjä pussi joka kuulemma vastaa hyvin viikkoja. Lääkäri oli lämminhenkinen ja erittäin asiallinen. Hän kyseli taustatietoni ja kertoi lääkkeellisen raskaudenkeskeytysen toimintatavan. Sain hänen kauttaan lähetteen kaupungin poliklinikalle, josta nyt odottelen soittoa/kirjettä saapua vastaanotolle. Tämän päiväinen gynekologi kertoi myös että lääkkeellinen raskaudenkeskeytys on parasta tehdä noin rv 7, sillä tabletti joka estää keltarauhashormoonin tuoton ja irrottaa alkion kohdunseinämästä toimii hänen mukaansa parhaiten vasta kun alkio on riittävän kehittynyt tuottaakseen kyseistä hormoonia. Tämä oli itselleni ihan uusi asia ja tässäkin ketjussa moni on saanut keskeytyksen jo rv 5+. Oletteko te kuulleet tällaisesta aiemmin?

[/quote]

No moni saa keskeytyksen aiemmin, kun voidaan todeta, että on ns. keskeytynyt keskenmeno eli alkio on kuollut, muttei vaan tule ulos. Itsellä on ollut jokainen keskenmeno tällainen eli keskenmeno fyysisesti ei tapahdu spontaanisti. Ekalla kerralla se todettiin viikolla 12 ultrassa, et alkio kooltaan vastas viikkoa 8, mutta ei vaan ollut tullut pois. Eli kuukauden luulin olevani raskaana vaikken ollutkaan. Joskus sitten jotkut menee viikolla viis varmistamaan asian eli ylimäöräiseen varhaiseaskauden ultraan. Näin siis itse olen tehnyt.

Vierailija
33/181 |
17.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse 7. viikolla raskaana ja tein lääkkeellisen raskaudenkeskeytyksen varsinaisen osion tänään, ekan pillerin otin tiistaina ja tänään aamulla kaksi pilleriä emättimeen. Mitään vuotoa ei ekan pillerin jälkeen tullut, öisin oli joitain kipuja mutta Panacodilla helpotta.

Meni n. 3 tuntia ennen kuin mitään alkoi tapahtumaan ja sitten alkoikin vuoto vauhdilla. Kivut olivat aika kovat, mutta "hengitystekniikat" auttoivat ja pahimmat kivut kestivät noin tunnit. Kerran oksensin ja välillä huimasi mutten onneksi pyörtynyt (olin kotona yksin). Toiset kaksi pilleriä otin suun kautta n. 4 tuntia ensimmäisten jälkeen, näidenkin vaikutus alkoi 3 tunnin päästä ottamisen jälkeen, supistukset kovenivat paljon. 

Verta tuli aika paljon, varmaan lähemmäs litran verran ja suuria, lähes nyrkinkokoisia verihyytymiä kymmenisen kappaletta mutta en niitä alkanut lähemmin tutkimaan, luulen että alkio tuli ulos jo alkuvaiheessa. Vuoto oli tosiaan niin runsasta että istuin suurimman osan vessassa tai suihkussa, siteet ei tosiaankaan riittäneet.

Nyt illalla vuoto on jo merkittävästi vähentynyt, aika normaalin kuukautisvuodon verran tulee vielä satunnaisesti, kivut myös huomattavasti helpommat. Luulen että pahin oli tässä ja nyt olo on paljon parempi, ennen kaikkea HUOJENTUNUT.

Luin näitä keskusteluja jo aikaisemmin ja tulee kyllä paha olo niiden puolesta, jotka tuntevat tästä syyllisyyttä ja hävettää näiden "murhahullujen" puolesta myös. Itse tiedän tasan tarkkaan tehneeni oikean valinnan niin "lapsen", itseni kuin myös mieheni kannalta (joka asuu tällä hetkellä toisella puolella maapalloa). Olen onnellinen että pahin on nyt ohi ja todella kiitollinen kaikkien läheisteni tuesta, myös sairaalasta sain erittäin ammattitaitoista palvelua, kiitos heille :)

Verikoe on vielä 3 viikon päästä ja jälkitarkastukseen pitäisi varata aika viimeistään 5 viikon päähän. Elämä jatkuu, paljon tsemppiä kaikkille muillekin jotka asian kanssa taistelee <3

Vierailija
34/181 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tehtiin tänään sairaalassa. Olin rv 11+3. Perjantaina kävin ottamassa yhden suunkautta otettavan lääkkeen ja tänään aamulla 8 osastolle jossa sain oman huoneen ja lääkäri kävi laittamassa 4 lääkettä alakautta. Sitten piti olla tunti makuullaan ja sen jälkeen kävellä huonetta ympäri että alkaa painovoima tekee tehtävänsä. Aamulla sain siis samalla 3 särkylääkettä. Tunnin jälkeen alko vatsakivut ihan normaalit kuukautiskivut jotka kestää hyvin. Sitten jonkun ajan päästä alko mahaan koskee enemmän ja olisin kyllä särkylääkettä saanut mutta oli sen verran yököttävä olo että en saanut nielastua. Kivut siis ei ollut sellaiset mitä ei kestäisi. Niin ja tosiaan sängyn vieressä oli metallinen astia mihin piti raskausmateriaalit saada. Sitten jonkun 3-4 tunnin päästä tunsin että nyt tulee jotakin isompaa ja sieltä tuli melkein kaikki ulos. Kivut katoaa melkein heti kun on saanut kaikki ulos. Lääkäri vielä ultrasi kun oli paikalla että kaikki on tullut ulos ja sitten sain vähän syötävää ja ohjeet kotiin ja pääsin pois. Verta tulee ihan mukavasti mutta hyvin kotona pärjää särkylääkkeiden voimalla. Kokemus ei ollut niin paha mitä oletin ja olen onnellinen että se on ohi ja en halua toista kertaa sitä kumminkaa kokea. Pahinta siinä oli se että näin mitä sieltä tuli ulos ja se kyllä jää mieleen.

Vierailija
35/181 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 15:33"]

I Pahinta siinä oli se että näin mitä sieltä tuli ulos ja se kyllä jää mieleen.

[/quote]

No mitä näkyi? Muuttiko käsitystäsi sikiön kehityksestä?

Vierailija
36/181 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
37/181 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

haluaisin kertoa myös oman positiivisen kokemukseni lääkkeellisestä raskaudenkeskeytyksestä. Olin rv 7+6 kun se tehtiin.

Tulin raskaaksi kortsun käytöstä huolimatta ja tiesin haluavani keskeytyksen. Soitin terveydenhoitajalle, josta minut ohjattiin ensin sukupuolitautitesteihin (rutiinikoe). Seuraavana päivänä sain ajan terkalle, jossa todettiin testit negatiiviseksi ja kirjoitettiin aika seuraavaksi päiväksi lääkärille.

Lääkäriltä sain ajan seuraavaksi viikoksi lääkkeelliseen raskaudenkeskeytykseen. Minua pelotti jo etukäteen kivut, koska olin lukenut kauhutarinoita netistä. 

Sain klinikalla torstaina ensin tämän 1.tabletin, joka ei aiheuttanut mitään oireita. Otin sitten kaksi päivää myöhemmin aamulla 2.tabletin ja kipulääkkeet. Puoli tuntia sen oton jälkeen alkoivat menkkaoireita muistuttavat kivut. Kivut olivat kovimmillaan kaksi tuntia tabletin oton jälkeen, mutta eivät mitenkään sietämättömiä, vähän tavallista menkkakivuja kovempia. Minulla on ollut kysta vääntyneenä munasarjoihin ja se on ollut HUOMATTAVASTI kivuliaampi kokemus kuin tämä. Vuoto oli toki kovempaa kuin menkoissa, mutta ei mitenkään mahdotonta (suosittelen muuten hankkimaan aikuisten vaipat apteekista, niiden kanssa vuodon handlaus on huomattavisti pieniä siteitä helpompaa). Kaksi tuntia tabletin oton jälkeen oksensin kahdesti, ja tämän jälkeen sikiö tulikin jo ulos. Sen jälkeen kivut laantuivat ja pystyin jo syömään iltapäivällä, ja sunnuntaina olin jo täysin ok. Seurassani minulla oli tukea antamassa ystävä, kuten terkkari oli neuvonut.

Ihan ihmettelin kaikkien kauhutarinoiden jälkeen, miten kivuttomasti prosessi minulla sujui, ja pelkäsinkin, että meniköhän se nyt oikeasti kesken. Vuoto jatkui 2 viikkoa (se tosin niukkeni jo muutaman päivän jälkeen hyvin pieneksi). Sen jälkeen oli jälkitarkastus, jossa raskaus todettiin päätyneeksi. Kuukautiseni (jotka ovat aina olleet hyvin epäsäännölliset) alkoivat noin 1 kk ja pari viikkoa keskeytyksen jälkeen.

Tsemppiä kaikille, ei ole helppo asia, mutta joka tapauksessa minun tapauksessani keskeytys oli suuri helpotus ja olen todella kiitollinen Suomen terveydenhoitojärjestelmästä ja minua asiallisesti hoitaneista lääkäreistä ja terkoista. Pitäkää huoli, että teillä on joku läheinen huolehtimassa teistä kotona keskeytyksen ajan, jos kivut nyt yltyisivätkin kovaksi ja jotta voitte purkaa mieltänne.

Vierailija
38/181 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin yksityisellä aluksi josta eka diagnoosi oli kohdun ulkoinen raskaus, jonka takia pääsin sitten kaupungin puolella. (raskaus tosin oli normaali). ja ehkä se ikäkin vaikuttaa, olen siis 18.

lääkkeellinen keskeytys tehdään niin että aluksi otat lääkärissä (mulla oli naistenklinikalla en tiedä miten muualla suomessa menee) yhden lääkkeen jota siis ei saa kotiin ottaa mukaan, ja se lopettaa raskaushormonin tuottamisen. siitä kahden päivän päästä laitat emättimeesi (tai kielen alle jos on tullut jo vuotoa) 3 (muistaakseni) cytotec-nimistä lääkettä jotka aiheuttaa supistelut. siitä parin tunnin kuluttua alkaa supistelut jolloin siis alkio/sikiö ja raskausmateriaali poistuu kohdustasi. joillain tämä vaihe kipeämpi/pidempi ja jollain taas helpompi! henkilökohtaista.

Vierailija
39/181 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin myös lääkkeellinen keskeytys sairaalassa, olin osastolla yön yli ja raskaus mennyt siis kesken ihan alussa. Aika hurjaa että näitä tehdään myös kotona... Itse ainakin koin tosi tärkeäksi henkilökunnan läsnäolon ja samoin tarvitsin yöllä vahvempia kipulääkkeitä. Kaikinpuolin meni hyvin, vaikkei tuollaista silti ikinä positiiviseksi kokemukseksi voi kutsua.

Vierailija
40/181 |
06.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tuon kommentin jälkeen sinulle tuli parempi olo, sekä olet täydellinen ihminen ja jatkat täydellisten ratkaisuiden tekemistä jatkossa. Virheethän eivät ole inhimillisiä, eihän? Ja melkein toivon ettei itselläsi ole lapsia, etkä saakkaan koska olisi suorastaan traagista että joku noin keskenkasvuinen rupeisi leikkimään vanhempaa!

Tsemppiä kaikille jotka ovat joutuneet keskeytyksen läpi käymään, tai se on edessä <3