Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vein kerjäläisen syömään Hgin keskustassa

Vierailija
03.10.2011 |

Kirjoitanpa tän tänne, vaikka 99% tuomitsee tekoni. Olin tulossa töistä, kun näin Hgin Sokoksen kulmilla tosi säälittävän vanhan romanikerjäläismummon, istui vesisateessa repaleisissa vaatteissa. Olin menossa Punavuoren Fidan kirppikselle, ja päätin, että ostan sieltä mummolle kunnon takin ja lakin. Löysinkin, yht 8e. Sit menin ratikalla takas keskustaan ja päätin antaa vaatteet ja ostaa ruokaa, jos hän vielä siellä on. Olihan hän, kumarruin hänen luokseen ja sanoin tule tule, no problem, ja tein syömistä matkivan eleen. Mummo nosti ryysynsä ja lähti raahustamaan mun perässä, mentiin Postitalon ohi kohti rautatieasemaa ja siitä otin mukaamme vielä tosi nuoren kerjäläistytön, varmaan 17v. 

Mentiin siihen aseman välikössä olevaan turkkilaisten pitämään pikkukahvilaan. Pistin heidät istumaan ja sanoin myyjälle, että tulin ostamaan näille ihmispoloille ruokaa. Ostin 2 kinkkusämpylää, kahvia ja munkkia. Olisi maksaneet 9,40 mut turkkilaismies sanoi että saat 8 eurolla kun annat heille ruokaa, hänkin tekee niin, että nämä ihmiset ei varasta vaan nuoret miehet, eikä ne varastelijat koskaan istu kadulla kuppi kourassa, hän on seurannut tilannetta. Kerjäläiset söivät siinä, nuorempi osasi sanoa suomeksi kiitos, mummo teki vaan ristinmerkkejä. Annoin vaatekassin, tein ristinmerkin vaikken uskonnollinen olekaan. Kysyin myyjältä, saavatko he jäädä tänne suojaan syömään, eikä miehellä ollut mitään ongelmaa. Sit lähdin. 

Mä en pidä kerjäläisongelmasta, ja Romanian valtion pitäisi asia ratkaista, mutta mun tuli sääli näitä yksilöitä! En antanut rahaa, vaan ruokaa ja vaatetta. Onhan heilläkin ihmisarvo, eivät he ole mitään "eläviä roskia". Ja vaikka varmaan onkin varkaita tms. joukossa, niin mummon surkeus ja silmien epätoivo oli niin murheellinen näky, että pakko oli jotenkin auttaa! 

Ja kun tätä joku kuitenkin miettii, niin olen kyllä auttanut kotimaankin vähäosaisia. Antanut vaatetta Hopen rekkaralleihin, kuulun MLL:oon, annan jouluisin joulukuusi-keräyksiin joulupaketteja lapsille ja oon tämänkin palstan kautta (vai oliko Kaksplussalta?) antanut joulupaketteja vähävaraisille perheille. En kerro näitä siksi, että yrittäisin kilpeäni kiillottaa, vaan kun joku kuitenkin haluaa kommentoida, että miksi et oman maan kansalaisia auta, niin kyllä teen niinkin. 

Emme ole itse rikkaita, tavallinen keskituloinen, kaksilapsinen ja asuntovelkainen perhe lähiöstä. Mut rahaa jää mielestäni meiltä sen verran vuodessa yli, että autan apua tarvitsevaa. Jos se on "hyysäämistä" niin sitten olen hyysäri.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootpa rohkea. Itse olen joskus ujosti ajatellut tekeväni samaa, eli viedä syömään. Lisää tämmöistä, menee ainakin oikeaan paikkaan.

Vierailija
2/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kiertämään,saisi ajatus tarttua useampaankin,ja muissakin asioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus varta vasten ostanut jonkin halvan leivän tms. Juuri näille aseman / Sokoksen kulmilla oleville kerjäläis-vanhuksille.

Vierailija
4/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuokin kannusta heitä jäämään Suomeen? Kyllä muakim ne säälittää mut mielestäni ongelmaa ei ratkaista kuin tilapäisesti juuri ap:n keinoin. Kaikkien pitäisi palata Romaniaan ja sen maan pitäisi pistää asiat kuntoon. Eu:ssakin Romania jo on, joten olisipa aika saada asiat kuntoon siellä suunnalla.

Vierailija
5/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma kaipaa lisää kaltaisiasi. Ankea maanantai pelastui.

Vierailija
6/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä mummoa, kun se ei ole paikalla, tai rahaa ei ole tarpeeks tienattu, ni sehän ei vaivaa sua? Tää asia on paljon monimutkaisempi ku tiedätkään.

terv. läheltä seurannut

Vierailija
7/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja teenpä itsekin.

Rahaa en koskaan anna, siitä ei tiedä minne menee ja mitä sillä ostetaan.

Periaatteeni on, että jos olet maassa laillisesti, sinulla ei pitäisi olla mitään hätään, jos taas laittomasti, niin minulta ei apua heru - osoitus vaan lähimmän poliisiaseman suuntaan.

Silti aina joskus vien jonkun syömään, kun tulevat rahaa ruokaan pyytämään. Ulkomailla enemmän kuin suomessa. Jos on yhteinen kieli, niin sujuu se ateria mukavissa merkeissä - tosin ikävä kyllä autettava yleensä on aika hiljainen ja toisaalta se kiitollisuus estää kunnon jutun syntymisen.

Mitä vaan mietin, että minne ne voisi viedä - on niin hurjan hintaista tuo ulkona syöminen, että kun vien yhden syömään, samalla rahalla keittäisin keiton kymmenelle.

Sitäin olen miettinyt, että jos kutsuisin kotiini lounaalle, mutta siinä painaa se, että näiden kerjäläisten, kuten kaikkien ihmisryhmien, edustajissa saattaa olla tampioita, jotka sitten vieraanvaraisuuttani väärin käyttäisivät, yksi omena siis pilaten koko korin. Muuten olisi mukavaa, tarjota suihku ja vaikka vaatteillekin pesu.

Vierailija
8/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaa antaa niin se menee rikollisliigan johtajille, jotka ovat istuttaneet heidät kadunkulmiin kerjäämään. Syötyä ruokaa eivät voi ottaa pois. Toivottavasti eivät kuitenkaan saa turpiinsa kun eivät ole olleet kokoaikaa päivystämässä ja kerjäämässä.

Vierailija
9/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisten hyvää tarkoittavien hyysäreiden takia niitä tänne tulee.

Mitä tylympi kohtelu joka taholta --> sitä paremmin saamme olla rauhassa.

Vierailija
10/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä hyväsydämisiä ihmisiä vielä täällä Suomessakin :)

Vierailija
11/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin voi muuten tehdä suomalaisellekin, ei vaan näille parjatuille maahanmuuttajille. On niitä suomalaisiakin kerjäläisiä.

Mamujen auttamisessa, kuten joku totesi, on monimutkaiseen asiaan sotkeutumisen vaara. Tämä on ikävää.

Mutta miten niistä päästään, kun ei poliisikaan niitä saa häädettyä. Ei ne tympeydellä lähde, on huomattu.

Vierailija
12/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon miettinyt tätä pitkään, mut se mummo sai mut toimimaan. Varauduin "kaikkeen" pistämällä pankk- ja luottokortit taskuun ja pidin käsilaukusta tiukasti kiinni, kun en voinut tosiaan tietää, kähveltävätkö he multa jotain. Mut aika peloissaan hekin tuntuivat olevan, ehkä joku on joskus huijannut tai kohdellut huonosti tms. joten sanoin koko ajan no problem yms. Lisäksi huomasin puhuvani sekaisin espanjaa ja kreikkaa, kun yhteistä kieltä ei ollut.

Vierailija
13/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en silti tuohon touhuun lähtisi. Kamala sanoa, mutta toivon, että romanit eivät saisi liikkua vapaasti EU:n alueella. Romaneiden aseman parantaminen pitäisi ottaa Romaniassa ja Bulgariassa ykkösasiaksi.

Vierailija
14/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuit jarjastaynytta rikollisuutta. Mummo nayttaa kurjalta, joku toinen keraa massit. Nain se toimii.

Vierailija
15/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut ei näillä tuntunut olevan vaikeaa lähteä pois kerjuupaikalta ja jäädä vielä istumaan sinne kahvilaan. Ajattelin, että se on varmaan heille luksusta, kun pääsevät sisätiloihin syömään, vaikka se oli vaatimaton pieni kahvila. Jos olisin vienyt Sokoksen kahvilaan, niin varmaan olisi käännytetty. Puolitosissani mietin, että roudaan mummon Yrjönkadun uimahalliin ja ostan shampoon ja saippuan, mut niin en sentään tehnyt.

Olen myös miettinyt ihan samaa kuin joku toinen tässä ketjussa, että helpompi olisi tarjota vaikka hernekeittoa kotona mut pelkään just sitä, että lähteekö tavaraa matkaan. Ja aika vaiva olisi ne tänne lähiöön kuskata.

Vierailija
16/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin ap antoi niille ruokaa, ei rahaa. Ne katu-mummelit ovat siinä rikollis-ketjussa alimmista alimpia, jos heitä auttaa, se ei pätkän vertaa tue rikollisliigan johtiporrasta!

Vierailija
17/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten niistä päästään, kun ei poliisikaan niitä saa häädettyä. Ei ne tympeydellä lähde, on huomattu.

lähtevät. Tähän kuuluu tietysti se että kerjääminen olisi vihdoinkin kriminalisoitava.

Ja annettava sakkorangaistuksia moisesta. Kyllä sana kiertäisi äkkiä että tänne ei kannata tulla kulttuuria rikastuttamaan.

Vierailija
18/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin ap antoi niille ruokaa, ei rahaa. Ne katu-mummelit ovat siinä rikollis-ketjussa alimmista alimpia, jos heitä auttaa, se ei pätkän vertaa tue rikollisliigan johtiporrasta!

edistääkö se sitten tuon sakin maastapoistumishaluja vai ei?

Kysytään näin päin...

Vierailija
19/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en silti tuohon touhuun lähtisi. Kamala sanoa, mutta toivon, että romanit eivät saisi liikkua vapaasti EU:n alueella. Romaneiden aseman parantaminen pitäisi ottaa Romaniassa ja Bulgariassa ykkösasiaksi.

Itse asiassa mäkin olen romanikerjäläisten vapaata liikkuvuutta vastaan - asiat tosiaan pitäisi pistää kuntoon Romaniassa ja Bulgariassa. Mutta kun näitä ihmispoloja nyt syystä tai toisesta Suomessa on, niin kyllä heille pitää edes jonkinlainen ihmisarvoinen kohtelu taata. Nyt, kun Kalasataman asumuksetkin purettiin, niin missä nämä raukat edes majailevat.

Vierailija
20/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli viikon vieraana romanialainen henkilö oppilasvaihdon kautta ja kysyin häneltä romanien tilanteesta. Mietin kyllä, uskallanko/kehtaanko kysyä, etten vain loukkaisi häntä. Arvaatteko, mitä hän "sanoi": sylkäisi sivullensa näyttääkseen, miten romaneja Romaniassa kohdellaan. En jostain syystä kysellyt enempää, asia tuli harvinaisen selväksi..