Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vein kerjäläisen syömään Hgin keskustassa

Vierailija
03.10.2011 |

Kirjoitanpa tän tänne, vaikka 99% tuomitsee tekoni. Olin tulossa töistä, kun näin Hgin Sokoksen kulmilla tosi säälittävän vanhan romanikerjäläismummon, istui vesisateessa repaleisissa vaatteissa. Olin menossa Punavuoren Fidan kirppikselle, ja päätin, että ostan sieltä mummolle kunnon takin ja lakin. Löysinkin, yht 8e. Sit menin ratikalla takas keskustaan ja päätin antaa vaatteet ja ostaa ruokaa, jos hän vielä siellä on. Olihan hän, kumarruin hänen luokseen ja sanoin tule tule, no problem, ja tein syömistä matkivan eleen. Mummo nosti ryysynsä ja lähti raahustamaan mun perässä, mentiin Postitalon ohi kohti rautatieasemaa ja siitä otin mukaamme vielä tosi nuoren kerjäläistytön, varmaan 17v. 

Mentiin siihen aseman välikössä olevaan turkkilaisten pitämään pikkukahvilaan. Pistin heidät istumaan ja sanoin myyjälle, että tulin ostamaan näille ihmispoloille ruokaa. Ostin 2 kinkkusämpylää, kahvia ja munkkia. Olisi maksaneet 9,40 mut turkkilaismies sanoi että saat 8 eurolla kun annat heille ruokaa, hänkin tekee niin, että nämä ihmiset ei varasta vaan nuoret miehet, eikä ne varastelijat koskaan istu kadulla kuppi kourassa, hän on seurannut tilannetta. Kerjäläiset söivät siinä, nuorempi osasi sanoa suomeksi kiitos, mummo teki vaan ristinmerkkejä. Annoin vaatekassin, tein ristinmerkin vaikken uskonnollinen olekaan. Kysyin myyjältä, saavatko he jäädä tänne suojaan syömään, eikä miehellä ollut mitään ongelmaa. Sit lähdin. 

Mä en pidä kerjäläisongelmasta, ja Romanian valtion pitäisi asia ratkaista, mutta mun tuli sääli näitä yksilöitä! En antanut rahaa, vaan ruokaa ja vaatetta. Onhan heilläkin ihmisarvo, eivät he ole mitään "eläviä roskia". Ja vaikka varmaan onkin varkaita tms. joukossa, niin mummon surkeus ja silmien epätoivo oli niin murheellinen näky, että pakko oli jotenkin auttaa! 

Ja kun tätä joku kuitenkin miettii, niin olen kyllä auttanut kotimaankin vähäosaisia. Antanut vaatetta Hopen rekkaralleihin, kuulun MLL:oon, annan jouluisin joulukuusi-keräyksiin joulupaketteja lapsille ja oon tämänkin palstan kautta (vai oliko Kaksplussalta?) antanut joulupaketteja vähävaraisille perheille. En kerro näitä siksi, että yrittäisin kilpeäni kiillottaa, vaan kun joku kuitenkin haluaa kommentoida, että miksi et oman maan kansalaisia auta, niin kyllä teen niinkin. 

Emme ole itse rikkaita, tavallinen keskituloinen, kaksilapsinen ja asuntovelkainen perhe lähiöstä. Mut rahaa jää mielestäni meiltä sen verran vuodessa yli, että autan apua tarvitsevaa. Jos se on "hyysäämistä" niin sitten olen hyysäri.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mummo sen paksun takin pukee päälleen huomenna. Kerjäläishommissa pitää olla kurjan näköinen.

Vierailija
42/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tuo eroaa siitä, että joku tekee työnantajalle töitä? Vetäähän se työnantaja pääosan kerjuukupista ja sinunkin päivän työpanoksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun just vähän aikaa sitten Hesarissakin oli taas haastattelu, jossa sanoivat, että suurin osa kerjäläisistä ei ole organisoituja tai järjestäytyneitä, vaikkakin pieniä merkkejä järjestätymisestä alkaa olla lähinnä varkauksien kohdalla.

Vierailija
44/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttä näitä kahta tänään voin.

Ruokkiminen on parempi kuin rahan anto (raha voi mennä rikollisille) . Ihana lukea tällaisista ihmisistä! Hyvä ap!

t. ei ap

i]en jaksa lukea koko ketjua,, mutta mutta..

teko oli sinällään hyvä, ei siinä mitään ja kaikki täällä kiittelee.. et tehnyt väärin..mutta jokin mättää ja pahasti,,

jipii, mummo ja tyttö saivat yhden (1) ruuan..tai siis sämpylää ja munkkia,,, ja sinä niin ihanan onnellisen mielen, mutta mitäs he syövät loput 364 päivää vuodessa? kuka maksaa seuraavan ruuan. teetkö muiden kanssa listan ja annatte ruuan joka päivä? montako päivää mummo jaksaa olla taas syömättä? ongelma ei tällätavalla ratkea. ymmärtää kai sen jokainen?

-tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla-

[/quote]

Vierailija
45/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan on aivan liian laaja ja ei siihen vaikuta esim se antaako yksittäinen ihminen rahaa vai ei. Ärsyttää kun satojen ihmisten elämät on pilalla vain koska EU ei kanna vastuutaan eli EU:lla ei ole kunnon sosiaalipolitiikkaa eikä varsinkaan subsidiariteettipolitiikkaa tällaisten tilanteiden varalta, ja Romanian politiikka on myös aivan retuperällä.

Hienosti ja konkreettisesti autoit. Toivottavasti mummo saa pitää takkinsa, onpa ainakin hetken aikaa vatsa täynnä.

Vierailija
46/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisia, jotka ryöstelevät. Myös kaikista huonoiten suomalaisia kohtaan käyttäytyvätnuo nuoret kerjäläistytöt.

Vierailija
47/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinunlaistesi takia nuo vain jäävät tänne möllöttämään suurempina joukkoina - ei yhtään mitään järkeä ??

Eikös siellä raamatussa sanottu myös että "Anna miehelle kala, niin hän on kylläinen päivän. Opeta hänet kalastamaan, niin hän on kylläinen aina."

Valitettavasti noi romanit ja bulgarit eivät vaan osaa oppia............

Vierailija
48/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
49/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
50/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos annat rahaa niin et tiedä kuka sen saa mutta jos annat kerjäläisen eteen ruokaa jonka popsii suuhunsa niin varmasti hän siitä hyötyy eikä joku muu.

Itse olen nähnyt ulkomailla kerjäläisiä ja jotkut ihan pienten lasten kanssa. Silloin oli uusi juttu mulle enkä osannut suhtautua. Olis pitäny niille lapsille vaikka viedä jotain ruokaa.

Vierailija
51/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme 3kk kesällä Kreetalla, ja siellä on paljon bulgarialaisia, albanialaisis ja ronanialaisia, myös näiden maiden romaneita. Nämä kaikki ovat töissä sesonkitöissä, joissa ei kielitaitoa tarvitse, esim. viljelmillä tai siivoojina. Ns. Paremman luokan bulgaarit ja ent. Jugoslavian maiden kansalaiset ovat tarjoilijana, hotelleissa ja muissa palveluammateissa. Mutta romanit kyllä tekevät Kreetalla töitä. Noh, ottaen huomioon, että suurin osa heistä ei maksa mitään veroja ja ovat työnantajille vain puoli-ilmaista työvoimaa, niin en ihmettele Kreikan taloudell. tilannetta nyt.

Mut pointti oli, että jos Suomessa olisi samanlainen kulttuuri, että paskaduunit, joissa ei kielitaitoa tarvitse, teetetään pimeesti ulkomaisella halpatyövoimalla, niin romaneita näihin hommiin käytettäisiin.

Vierailija
52/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kaunis ihminen. Kiitos teostasi.

Vierailija
53/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vituttaa ap:n kaltaiset "hyväntekijät"! Noista kerjäläisistä ei päästä ikinä eroon, kun aina löytyy joku hyyssäri. Sorry, mutta multa ei sääliä heitä kohtaan tipu.

Vierailija
54/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien pitäisi toimia noin

Vierailija
55/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entistä enemmän tupakkaa ja hienoja kännyköitä rahoillaan, kun ei tarvitse ostaa ruokaa. Kun meilläpäin kerjäänän tytön poikaystävä tulee, he menevät yhdessä k-kaupaan ostamaan askeittain röökiä. Sitten lähtevät junalla pummilla keskustaan, josssa ajavat pummilla metrolla.

Vierailija
56/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme 3kk kesällä Kreetalla, ja siellä on paljon bulgarialaisia, albanialaisis ja ronanialaisia, myös näiden maiden romaneita. Nämä kaikki ovat töissä sesonkitöissä, joissa ei kielitaitoa tarvitse, esim. viljelmillä tai siivoojina. Ns. Paremman luokan bulgaarit ja ent. Jugoslavian maiden kansalaiset ovat tarjoilijana, hotelleissa ja muissa palveluammateissa. Mutta romanit kyllä tekevät Kreetalla töitä. Noh, ottaen huomioon, että suurin osa heistä ei maksa mitään veroja ja ovat työnantajille vain puoli-ilmaista työvoimaa, niin en ihmettele Kreikan taloudell. tilannetta nyt. Mut pointti oli, että jos Suomessa olisi samanlainen kulttuuri, että paskaduunit, joissa ei kielitaitoa tarvitse, teetetään pimeesti ulkomaisella halpatyövoimalla, niin romaneita näihin hommiin käytettäisiin.

ei kuulu tehdä töitä. he ovat ylpeitä kerjäämisperinteistään, eivät edes halua työllistyä. Heidän perinteisiinsä kuuluu kerjätä ja varastaa, se on heistä kunniakasta.

Vierailija
57/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähnyt kun kerjäläinen heitti voileivän takaisin sen antajalle. Vain raha kelpasi. Italiassa sattui tämä.

Vierailija
58/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevilla kerjäläisillä on tosi hienot kännykät. Minulla on vuosia vanha perustoiminta känny, näillä viimeisen päälle, joten tuskin oikeasti nälkää näkevät. Ei silloin olisi varaa hankkia tuollaisia laitteita, vaan raha menisi ruokaan.

Ap:n kaltaiset muka-enkelit vaan ylläpitävät tätä ongelmaa, tai lähinnä heidän elämäntapaansa.

Voisit myös tarjota minulle ateria. kela on hylännyt työkyvyttömyyseläkehakemukseni, enkä ole saaanut mistään rahaa pariin vuoteen. Minulle ei kukaan järjestä asuntoa, jos leirieydyn Kalasatamaan.

Vierailija
59/71 |
03.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin no mullakin tuli lähinnä mieleen tuo, että kun ajattelit, että ruokkimalla sen kerjäläisen estäisit rahan menemisen väärille henkilöille...mutta ei tullut mieleesi se, että kun se pääpomo näkee/tietää, että ne sai ilmaiset ruuat, niin sehän toki vähentää sen summan siitä, mitä jättää ruokaa varten kerjäystuloista. ELi kyllä vain se pomo saa enemmän rahaa, kun ei tartte antaa enää ruokarahaa...

Vierailija
60/71 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinunlaistesi takia nuo vain jäävät tänne möllöttämään suurempina joukkoina - ei yhtään mitään järkeä ?? Eikös siellä raamatussa sanottu myös että "Anna miehelle kala, niin hän on kylläinen päivän. Opeta hänet kalastamaan, niin hän on kylläinen aina." Valitettavasti noi romanit ja bulgarit eivät vaan osaa oppia............

jotka kylla osaavat kalastaa ja vehkeetkin on mutta kun ei vaan kiinnosta, paljon helpompi elaa muilta tulevilla avustuksilla.