Vein kerjäläisen syömään Hgin keskustassa
Kirjoitanpa tän tänne, vaikka 99% tuomitsee tekoni. Olin tulossa töistä, kun näin Hgin Sokoksen kulmilla tosi säälittävän vanhan romanikerjäläismummon, istui vesisateessa repaleisissa vaatteissa. Olin menossa Punavuoren Fidan kirppikselle, ja päätin, että ostan sieltä mummolle kunnon takin ja lakin. Löysinkin, yht 8e. Sit menin ratikalla takas keskustaan ja päätin antaa vaatteet ja ostaa ruokaa, jos hän vielä siellä on. Olihan hän, kumarruin hänen luokseen ja sanoin tule tule, no problem, ja tein syömistä matkivan eleen. Mummo nosti ryysynsä ja lähti raahustamaan mun perässä, mentiin Postitalon ohi kohti rautatieasemaa ja siitä otin mukaamme vielä tosi nuoren kerjäläistytön, varmaan 17v.
Mentiin siihen aseman välikössä olevaan turkkilaisten pitämään pikkukahvilaan. Pistin heidät istumaan ja sanoin myyjälle, että tulin ostamaan näille ihmispoloille ruokaa. Ostin 2 kinkkusämpylää, kahvia ja munkkia. Olisi maksaneet 9,40 mut turkkilaismies sanoi että saat 8 eurolla kun annat heille ruokaa, hänkin tekee niin, että nämä ihmiset ei varasta vaan nuoret miehet, eikä ne varastelijat koskaan istu kadulla kuppi kourassa, hän on seurannut tilannetta. Kerjäläiset söivät siinä, nuorempi osasi sanoa suomeksi kiitos, mummo teki vaan ristinmerkkejä. Annoin vaatekassin, tein ristinmerkin vaikken uskonnollinen olekaan. Kysyin myyjältä, saavatko he jäädä tänne suojaan syömään, eikä miehellä ollut mitään ongelmaa. Sit lähdin.
Mä en pidä kerjäläisongelmasta, ja Romanian valtion pitäisi asia ratkaista, mutta mun tuli sääli näitä yksilöitä! En antanut rahaa, vaan ruokaa ja vaatetta. Onhan heilläkin ihmisarvo, eivät he ole mitään "eläviä roskia". Ja vaikka varmaan onkin varkaita tms. joukossa, niin mummon surkeus ja silmien epätoivo oli niin murheellinen näky, että pakko oli jotenkin auttaa!
Ja kun tätä joku kuitenkin miettii, niin olen kyllä auttanut kotimaankin vähäosaisia. Antanut vaatetta Hopen rekkaralleihin, kuulun MLL:oon, annan jouluisin joulukuusi-keräyksiin joulupaketteja lapsille ja oon tämänkin palstan kautta (vai oliko Kaksplussalta?) antanut joulupaketteja vähävaraisille perheille. En kerro näitä siksi, että yrittäisin kilpeäni kiillottaa, vaan kun joku kuitenkin haluaa kommentoida, että miksi et oman maan kansalaisia auta, niin kyllä teen niinkin.
Emme ole itse rikkaita, tavallinen keskituloinen, kaksilapsinen ja asuntovelkainen perhe lähiöstä. Mut rahaa jää mielestäni meiltä sen verran vuodessa yli, että autan apua tarvitsevaa. Jos se on "hyysäämistä" niin sitten olen hyysäri.
Kommentit (71)
Kerran Hesan keskustassa vein kakaon ja pizzan palan kerjäläiselle. Kerran ostin viulistille juomaa ja pizzaa ja annoin 2 ekee rahaa. Olivat laihoja kuin hirviöt ja Bulgariasta. Tyttö melkein pillahti itkuun!
Olen antanut vaatteita/ruokaa/rahaa milloin missäkin ulkomaan matkoillani. Olen puolustanut ulkomailla pientä kerjäläislasta kun toinen valkolapsi potki tätä vaikka oli äitinsä kädessä. Tartuin penskaan ja vetäsin pois pojan kimpusta. Taisipa suomeksi livahtaa jotain suustani! Se HYMY minkä sain:)))
Kerran kaksi pientä lasta keräsi pulloja tienvarsilta. Puhuivat niin nätisti toisilleen ja pikku poika kantoi tytön pulloja välillä ja piti kädestä kiinni. Seurasin heitä ilolla jonkin matkaa laitakaupungilla. Sydämeni suorastaan suli ja annoin heille hyvät jäätelörahat (Eesti). Ne hymyt!
Olen nähnyt kaikkea kurjuutta joka puolella matkoillani ja olen höyli auttamaan juuri siinä hetkessä.
Ikinä ikinä en anna mitään suomalaiselle kiroilevalle ukolle tai akalle. En ikinä!
kun asuin lontoossa siellä kävi brittimummoja sääliksi, ei ollut antaa muuta ku joskus ohi mennen suklaata ja ne tykkäs. Romanitkin on toki ihmisiä.. mutta en ole vielä itse päässyt sen varasteluajatuksen yli. En halua tukea rikollisuutta.
pietarissa oli ihana vanha pappa joka keräsi pulloja. juotiin limsaa ja se odotti pullua. laitettiin pullon suuhun seteli ja annettiin pullo.
se oli niiin kiitollinen.
ne kaikkein surkeimman näköiset laitetaan kuppi kourassa kerjäämään. Päivän päätyttyä tulee ne salskeat hyväkuntoiset keräämään päivän saldon. En ole auttamista vastaan, näin se vaan monesti menee.
Romanian hallitus pitäisi pakottaa ripeisiin toimiin köyhiensä puolesta! Nyt vaan usein järjestäytynyt rikollisuus kukoistaa.
Tunnen pari kunnon romanialaista ja käymme heidän kanssaan kovaa kiistaa asiasta MUTTA he todella halveksivat ja kaihtavat näitä ihmisiä. On heillä toki syytäkin siihen MUTTA hallituksella ei ole! Työstä pitäisi saada ruokapalkkaa!
Mitä tekeekään niitten rikas Ortodoksikirkko? Sen kun vielä saisin selville!
Kiitos tästä kommentista t. ap. Hyvä synnyttää hyvää!
Kerran Hesan keskustassa vein kakaon ja pizzan palan kerjäläiselle. Kerran ostin viulistille juomaa ja pizzaa ja annoin 2 ekee rahaa. Olivat laihoja kuin hirviöt ja Bulgariasta. Tyttö melkein pillahti itkuun!
Olen antanut vaatteita/ruokaa/rahaa milloin missäkin ulkomaan matkoillani. Olen puolustanut ulkomailla pientä kerjäläislasta kun toinen valkolapsi potki tätä vaikka oli äitinsä kädessä. Tartuin penskaan ja vetäsin pois pojan kimpusta. Taisipa suomeksi livahtaa jotain suustani! Se HYMY minkä sain:)))
Kerran kaksi pientä lasta keräsi pulloja tienvarsilta. Puhuivat niin nätisti toisilleen ja pikku poika kantoi tytön pulloja välillä ja piti kädestä kiinni. Seurasin heitä ilolla jonkin matkaa laitakaupungilla. Sydämeni suorastaan suli ja annoin heille hyvät jäätelörahat (Eesti). Ne hymyt!
Olen nähnyt kaikkea kurjuutta joka puolella matkoillani ja olen höyli auttamaan juuri siinä hetkessä.Ikinä ikinä en anna mitään suomalaiselle kiroilevalle ukolle tai akalle. En ikinä!
tai on täältä pois lähtemättä, että yks mummo on kerran saanut Suomen lähes ainoalta hyväsydämiseltä ja sydämensä mukaan toimivalta asukkaalta sämpylän. Ap, mahtavaa!
hän ei ollut kerjäläinen sanan varsinaisessa merkityksesssä, pysäytti minnut ja selitti engalnniksi jotain menetetystä paluulennosta tms. rattaissa oli pieni lapsi, ehkä parivuotias. Nainen oli ihan ok pukeutunut ja siisti eikä rattaatkaan olleet ihan huonot.
rahaa en antanut, vaan pyysin odottamaan ja hain kaupasta muutaman grillatun kanankoiven ja jugurtin ja annoin ne, jotta lapsi saa jotain syötävää. Nainen pyysi vielä rahaa, mutta sitä en antanut. Oli syy heillä mikä tahansa, toivottavasti pääsivät kotiinsa ja lapsi sai ruokaa.
en jaksa lukea koko ketjua,, mutta mutta..
teko oli sinällään hyvä, ei siinä mitään ja kaikki täällä kiittelee.. et tehnyt väärin..mutta jokin mättää ja pahasti,,
jipii, mummo ja tyttö saivat yhden (1) ruuan..tai siis sämpylää ja munkkia,,, ja sinä niin ihanan onnellisen mielen, mutta mitäs he syövät loput 364 päivää vuodessa? kuka maksaa seuraavan ruuan. teetkö muiden kanssa listan ja annatte ruuan joka päivä? montako päivää mummo jaksaa olla taas syömättä? ongelma ei tällätavalla ratkea. ymmärtää kai sen jokainen?
-tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla-
sille suomalaiselle kerjääjälle, joka lupasi ostaa rahoilla olutta....
joka päätyy vain kerjäläisrenkaan pyörittäjien taskuihin.
Tiedä sitten, että seurasiko toimintaasi taustalta kuitenkin näiden kerjäläisten valvoja, ja kävi lähdettyäsi keräämässä ilmaiset ruuat itselleen.
Meillä oli viikon vieraana romanialainen henkilö oppilasvaihdon kautta ja kysyin häneltä romanien tilanteesta. Mietin kyllä, uskallanko/kehtaanko kysyä, etten vain loukkaisi häntä. Arvaatteko, mitä hän "sanoi": sylkäisi sivullensa näyttääkseen, miten romaneja Romaniassa kohdellaan. En jostain syystä kysellyt enempää, asia tuli harvinaisen selväksi..
kannattaako tänne haalia porukkaa joka on kotimaassaan käyttäytynyt niin että moisen teon saavat osakseen kun kommenttia pyydetään?
Ei todellakaan kannata.
On Suomen pitkästä ja kylmästä talvesta toisaalta etuakin. Ei houkuttele tuota porukkaa rospuuttoaika... :)
Vähänkö poika oli onnellinen. Oli vissiin hukannut (myynyt?) lippunsa.
Tallinnassa annoin jalkapuolelle papalle kympin. Oli niin onnellinen sekin, aivan sama ostiko votkaa vai leipää.
Minusta on surullista, että pitää henkilökohtaisesti saada "hymy" kiitokseksi tai sitten valokuvia "kummilapsesta". Muuten ei osata antaa rahaa hyväntekeväisyyteen. Miksi ette laita vaikka joka kuukausi automaattista tilisiirtoa Unicefille tai punaiselle ristille?
Minusta on surullista, että pitää henkilökohtaisesti saada "hymy" kiitokseksi tai sitten valokuvia "kummilapsesta". Muuten ei osata antaa rahaa hyväntekeväisyyteen. Miksi ette laita vaikka joka kuukausi automaattista tilisiirtoa Unicefille tai punaiselle ristille?
En puhu kuin omasta puolestani, ja otan asian esille vain siksi, että sitä kysytään. Mulla menee kuukausilahjoitus HelsinkiMissiolle (liityin silloin, kun oli kampanja suomalaisvanhusten yksinäisyydestä ja itsemurhista). Amnestyn jäsen olen ollut lukioikäisestä asti, ja kk-lahjoittajaksi ryhdyin joku vuosi sitten feissarin kautta. Viimeksi soitin SPR:n keräysnumeroon Itä-Afrikan nälänhädän auttamiseksi. Ei mulle ole tärkeää "palaute", mutta joskus on hyvä auttaa ihmistä ihan kasvokkain, ei vain soittamalla johonkin keräysnumeroon, vaikka sekin on hieno juttu tietysti.
"Tue helvettiin on kivetty hyvillä AIKOMUKSILLA" tarkoittaa juuri aikomuksia, eikä tekoja. Sanoma siis on, että tarvitaan tekoja, ei vain aikomuksia. Ja ap teki jotain.
en jaksa lukea koko ketjua,, mutta mutta..
teko oli sinällään hyvä, ei siinä mitään ja kaikki täällä kiittelee.. et tehnyt väärin..mutta jokin mättää ja pahasti,,
jipii, mummo ja tyttö saivat yhden (1) ruuan..tai siis sämpylää ja munkkia,,, ja sinä niin ihanan onnellisen mielen, mutta mitäs he syövät loput 364 päivää vuodessa? kuka maksaa seuraavan ruuan. teetkö muiden kanssa listan ja annatte ruuan joka päivä? montako päivää mummo jaksaa olla taas syömättä? ongelma ei tällätavalla ratkea. ymmärtää kai sen jokainen?
-tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla-
Kysytään näin: jos katumummot saisi "saaliikseen" vain ruokaa eikä johtajat siis yhtään rahaa, niin eiköhän se kannustaisi liigoja lähtemään - eikä tarttisi tylyttää niitä vanhoja mummoja.