mitä lahjaksi kummilapselle jonka vanhemmat ei pidä yhteyttä?
Minulla on kummilapsi joidenka vanhempien kanssa olen aikoinaan riitaantunut. Väleissä ollaan nykyään, siis puheväleissä, mutta ei ystäviä edelleenkään. En näe kummilastani koskaan, vain synttäreillä kerran vuodessa. Olen sanonut vanhemmille, että lapsi voi koska vain tulla meille hoitoon tai leikkimään omien kastemme kanssa, mutta eivät ole koskaan tuoneet. Muuten emme siis voi nähdä, koska välit vanhempien kanssa on edelleen vaivaantuneet, enkä minä (eikä hekään) ole kiinnostuneita toistemme seurasta.
Tätä on jatjunut nyt toista vuotta, Ainoa "kontaktini" kummilapseeni on, että ostan hänelle synttäri ja joululahjan kerran vuodessa. Ei huvita olla mikään lahjakone seuraavaa 15 vuotta, varsinkin kun omiakin lapsia ja rahasta on tiukkaa. Kummilapsella on tosi monta kummivanhempaa, joten en usko,e ttä lapsi menettäisi mitään vaikka saisi sen yhden lahjan jouluna vähemmän.
Sain kuitenkin idean, että mitä jos antaisin kummipojalle lahjaksi jotain sellaista mitä ei voi hyödyntää ilman näkemistä? Esim reissu kummitädin kanssa puuhamaahan? Olisiko sellainen hullu ajatus? Silloin en laittaisi turhaan rahaa lahjaan jos en kerta lasta koskaan saa nähdäkään. Raha kuluisi vasta kun näkisin lapsen ja menisin hänen kanssaan tekemään sen lahjan sisältämän asian. Mitä se voisi tähän aikaan vuodesta olla?
Kommentit (3)
Mutta luuletko, että vanhemmat "antavat" lapsen sinun mukaasi viettämään kivaa päivää, jos eivät ole tuoneet lasta hoitoon tai leikkimään tähänkään mennessä?
Tietysti, jos pystytte kuitenkin järkevästi sopimaan asioista niin tilanne on eri. Talvella voisi toteuttaa esim. Hoplop, uimala/kylpylä, teatteri, pulkkamäkiretki...
mutta silloin ratkaisu on heidän. Enkä minä ostele vuosi tolkulla "turhaan" lahjoja, jos kerta en näe koko kummilasta koskaan.
Mutta luuletko, että vanhemmat "antavat" lapsen sinun mukaasi viettämään kivaa päivää, jos eivät ole tuoneet lasta hoitoon tai leikkimään tähänkään mennessä?
Tietysti, jos pystytte kuitenkin järkevästi sopimaan asioista niin tilanne on eri. Talvella voisi toteuttaa esim. Hoplop, uimala/kylpylä, teatteri, pulkkamäkiretki...
mutta silloin ratkaisu on heidän. Enkä minä ostele vuosi tolkulla "turhaan" lahjoja, jos kerta en näe koko kummilasta koskaan.
Mutta toisaalta, onko se lapsen vika, jos vanhemmat ja kummi ei tule niin hyvin toimeen? Eihän sen lahjan tarvitse kovin kummoinen olla. Edes pieni muistaminen (piirustustarvikkeita, tarroja, kirjeenä menevä kirja tmv.).
Mietin myös, että mahtaako vanhemmat kuitenkin kertoa lapselle lahjasta (tai minkä ikäisestä on kyse, osaako itse lukea) ja sitten jos idea ei koskaan toteudukaan. Ei se lapsi sitä ymmärrä, että se on vanhempien syy vaan kyllä se on se kummi, joka on lupauksen pettänyt.